Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Vikten i sig skiljer sig inte så mycket mellan en literklubba och en 600, när vi pratar sporthoj. Det man känner är att vevaxeln på 600:an är mycket smalare och lättare. Ni som provat att hålla i ett snurrande cykelhjul och vrida på det känner vilka krafter som krävs. Tänk er då en massiv, 30 cm lång vevaxel som snurrar i 10 000 varv som plötsligt skall vinklas åt ett annat håll när föraren svänger från höger till vänster. Tänk er då att den här axeln är ännu tyngre och ytterligare ett gäng centimetrar bredare. Därför känns en 1000 tyngre eftersom den är sävligare att få ner på sidan. Det är också därför som en twin känns så oerhört lätt att kasta från sida till sida, den veven är smal och kan vinklas snabbt.
Det andra man känner på en 600 vs 1000 är att 1000 kubikarens monstereffekt kräver en ram som är närmast solid, den måste byggas väldigt styv och kompakt för att motorn inte ska röra sig eller vrida chassit när man släpper lös kusarna. Nackdelen med det är att en solid ram kommunicerar heller inte med föraren om vad hojen håller på med, det är som att köra en väldigt stark, död flodhäst.
En 600 är mycket mer flexibel och ger också feedback till föraren om vad den håller på med. Vi människor tycker om den här sortens feedback vilket ger fler av våra sinnen information om vad som händer, därför tycker vi att vi har mer kontroll vilket också ger körglädje...
Det andra man känner på en 600 vs 1000 är att 1000 kubikarens monstereffekt kräver en ram som är närmast solid, den måste byggas väldigt styv och kompakt för att motorn inte ska röra sig eller vrida chassit när man släpper lös kusarna. Nackdelen med det är att en solid ram kommunicerar heller inte med föraren om vad hojen håller på med, det är som att köra en väldigt stark, död flodhäst.
En 600 är mycket mer flexibel och ger också feedback till föraren om vad den håller på med. Vi människor tycker om den här sortens feedback vilket ger fler av våra sinnen information om vad som händer, därför tycker vi att vi har mer kontroll vilket också ger körglädje...