Köp 600cc istället för 1000?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vikten i sig skiljer sig inte så mycket mellan en literklubba och en 600, när vi pratar sporthoj. Det man känner är att vevaxeln på 600:an är mycket smalare och lättare. Ni som provat att hålla i ett snurrande cykelhjul och vrida på det känner vilka krafter som krävs. Tänk er då en massiv, 30 cm lång vevaxel som snurrar i 10 000 varv som plötsligt skall vinklas åt ett annat håll när föraren svänger från höger till vänster. Tänk er då att den här axeln är ännu tyngre och ytterligare ett gäng centimetrar bredare. Därför känns en 1000 tyngre eftersom den är sävligare att få ner på sidan. Det är också därför som en twin känns så oerhört lätt att kasta från sida till sida, den veven är smal och kan vinklas snabbt.

Det andra man känner på en 600 vs 1000 är att 1000 kubikarens monstereffekt kräver en ram som är närmast solid, den måste byggas väldigt styv och kompakt för att motorn inte ska röra sig eller vrida chassit när man släpper lös kusarna. Nackdelen med det är att en solid ram kommunicerar heller inte med föraren om vad hojen håller på med, det är som att köra en väldigt stark, död flodhäst.
En 600 är mycket mer flexibel och ger också feedback till föraren om vad den håller på med. Vi människor tycker om den här sortens feedback vilket ger fler av våra sinnen information om vad som händer, därför tycker vi att vi har mer kontroll vilket också ger körglädje...:)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Håller med fullständigt :)

Men kåporna fördyrar försäkringen nånting grönjävlars... Tänk att plast kan vara så dyrt!?!?!?:)
Den var billig att försäkra tills alla vurpollon fick upp ögonen för den.
Jag tror att kåplösa hojar kommer att möta samma öde men tills dess är de guld!
På gata kör jag Ducati 821, hysteriskt rolig / mysig men på banan är Firebladen i sitt rätta element.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Därför känns en 1000 tyngre eftersom den är sävligare att få ner på sidan. Det är också därför som en twin känns så oerhört lätt att kasta från sida till sida, den veven är smal och kan vinklas snabbt...
e' de' därför en VTR 1000F känns lättare än en ZX-9R trots att den är 9 kg tyngre?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
1000 cc är svinfränt, och alla hojåkare bör någon gång ha ägt en, men det är min högst personliga åsikt. :smasha Men köp 600/750, kör ett par år och känn efter om det behövs mer mos. :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
e' de' därför en VTR 1000F känns lättare än en ZX-9R trots att den är 9 kg tyngre?

Bland annat det men det har också att göra med var massacentrum är placerad och Honda är specialister på att gömma vikt. ZX-9R är också ganska topptung och känns lite bynglig på grund av det. Å andra sidan gör det att den är sjukt stadig mitt i en sväng, när man behöver en topptung hoj... :)
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Knappt någon som nämner motorgången, för mig är motorns gång och ljud halva motorcykeln.

Att köpa t ex en R6 är för mig helt otänkbart, jag gillar inte alls den högvarviga motorn utan något som helst bottendrag, då hade jag hellre haft en 600 monster eller liknande med halva effekten.
Just för att jag föredrar gången i en sån.

Så, provkör, provkör och provkör en till.

Håller med om att detta är viktigt. Jag tycker själv att det är svårt att hitta en motorcykel man är helt nöjd med när det gäller storlek på motor / varvtal mm. Kör för tillfället en Yamaha XJ6 som fungerar suveränt för det mesta. Jag är en sån som inte känner att jag behöver göra 0-100 snabbare än på 4-5 sekunder, om ens det, eller att köra snabbare än 140 i några längre sträckor. Dock skulle jag kunna tänka mig en hoj med större motor just för att få ner varvtalen. Tycker det känns lite stressande att det låter som att man kör i 200 när man ligger och pyser i hundra knyck. Har haft hojar med 1,2,3 och 4 cylindrar mellan 600 och 1100 kubik, men har iof tyck samma sak med allihop. Känns alltid som att man vill ha en till växel på motorvägen. Får väl satsa på en 2 liters v-twin nästa gång kanske...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Håller med om att detta är viktigt. Jag tycker själv att det är svårt att hitta en motorcykel man är helt nöjd med när det gäller storlek på motor / varvtal mm. Kör för tillfället en Yamaha XJ6 som fungerar suveränt för det mesta. Jag är en sån som inte känner att jag behöver göra 0-100 snabbare än på 4-5 sekunder, om ens det, eller att köra snabbare än 140 i några längre sträckor. Dock skulle jag kunna tänka mig en hoj med större motor just för att få ner varvtalen. Tycker det känns lite stressande att det låter som att man kör i 200 när man ligger och pyser i hundra knyck. Har haft hojar med 1,2,3 och 4 cylindrar mellan 600 och 1100 kubik, men har iof tyck samma sak med allihop. Känns alltid som att man vill ha en till växel på motorvägen. Får väl satsa på en 2 liters v-twin nästa gång kanske...
Det är väl bara att slänga på ett framdrev med en kugg mer, eller gå ner några kugg bak, så varvar den mindre.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Absolut. Funderar på att göra det. Jag är bara rädd att jag då istället skulle börja störa mig på att man accelererar långsammare än innan. Man vill ju både äta kakan och ha den kvar så att säga.:rock
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Absolut. Funderar på att göra det. Jag är bara rädd att jag då istället skulle börja störa mig på att man accelererar långsammare än innan. Man vill ju både äta kakan och ha den kvar så att säga.:rock
Du behöver ju inte ta bort växelspaken när du drevar om ;) Jag förutsätter att du aldrig kör om på ettan, eller ens tvåan, så du flyttar ju egentligen bara lådan ett snäpp, när du kör på femman idag så kastar du i fyran så får du samma utväxling motor - bakdäck.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hastighet/Fart inte varvtal

Håller med om att detta är viktigt. Jag tycker själv att det är svårt att hitta en motorcykel man är helt nöjd med när det gäller storlek på motor / varvtal mm. Kör för tillfället en Yamaha XJ6 som fungerar suveränt för det mesta. Jag är en sån som inte känner att jag behöver göra 0-100 snabbare än på 4-5 sekunder, om ens det, eller att köra snabbare än 140 i några längre sträckor. Dock skulle jag kunna tänka mig en hoj med större motor just för att få ner varvtalen. Tycker det känns lite stressande att det låter som att man kör i 200 när man ligger och pyser i hundra knyck. Har haft hojar med 1,2,3 och 4 cylindrar mellan 600 och 1100 kubik, men har iof tyck samma sak med allihop. Känns alltid som att man vill ha en till växel på motorvägen. Får väl satsa på en 2 liters v-twin nästa gång kanske...

Borde du inte vara mer intresserad av hur fort det går? :confused:
Om det går i 250 så bryr jag mig inte så där värst mycket om motorn varvar 14000 eller 10000 eller nåt...

Du får pantsätta barnen (om du har några, det går hyfsat enkelt att göra några om det är tvunget och tillverkningen brukar för de flesta vara en lustfylld tillställning) och snällt fråga Jörgen Karlsson, om han mot lämplig ersättning kan bygga dig något liknande den han åker på. Den hojen är nog den enda HD som jag verkligen skulle vilja ha.

 
Last edited:

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Som någon som precis fyllde 26 så kan jag nämna för försäkringens del att 20->25 års ålder gjorde knappt något för försäkringspremien, men när jag fyllde 26 så sjönk premien med 40%. Rätt sida 25, kanske? vet inte. Kanske lite meckigt, men kolla vad premien blir om du skulle vara 26 istället! För min egen del så var premien för min 600cc sport förra året högre än vad en 1000cc sport är idag!

Om du får en mycket bättre premie inom ett år kan det ju vara intressant att hålla i hojen ett tag till innan du byter, om du får en mycket bättre deal senare :)

(Jämförde premien för R6 och R1 2001)
 
Last edited:

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
derome
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
ska du komma undan riktigt billigt. köp en hoj som är 20år eller äldre och classic försäkra ligger på runt 1700kr om året och då spelar det ingen roll om du är 18 eller 65. körkort eller inte :tummenupp
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
När jag kollade på ny hoj på 1000cc stod valet mellan sv1000 eller z1000.
Z1000 vann pga försäkringen på 03an är betydligt lägre än 04ans z1000 och det har väl något med klassningen på dom fast det är en identisk hoj och inget är ändrat på dom från 03 till 04.
Tror 03an låg på 5500 hel/år och 04an runt 10-15000 hel/år.

Summa summarum du måste jämnföra massor!

Lycka till!:yoparty
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.....Därför känns en 1000 tyngre eftersom den är sävligare att få ner på sidan. ....En 600 är mycket mer flexibel och ger också feedback till föraren om vad den håller på med. Vi människor tycker om den här sortens feedback vilket ger fler av våra sinnen information om vad som händer, därför tycker vi att vi har mer kontroll vilket också ger körglädje...:)
Är det märkbart på gata för en medioker och talanglös förare?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
ska du komma undan riktigt billigt. köp en hoj som är 20år eller äldre och classic försäkra ligger på runt 1700kr om året och då spelar det ingen roll om du är 18 eller 65. körkort eller inte :tummenupp
Brukar dock finnas en finstilt text som säger att sporthojar inte går att försäkra på det viset, utan man får snällt öppna plånboken på vid gavel istället

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag gjorde det som medioker och talanglös, jag kunde inte säga vad det var jag kände, men jag kände det.
Fast nu pratar vi talanglös och medioker i termer som "kan inte skilja på en GSXR1000 K3 och BMW S1000RR -11 och har aldrig åkt på bana" nivå.....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fast nu pratar vi talanglös och medioker i termer som "kan inte skilja på en GSXR1000 K3 och BMW S1000RR -11 och har aldrig åkt på bana" nivå.....

Du märker på så sätt att en 600 känns betydligt lättare. Redan när du rullar iväg så blir det en "WOW" om du kommer från en 1000-klubba.
Åk till en hojbutik och hoppa mellan en 1000 sportis och en 600 sportis, gunga den i sidled bara så känner du stor skillnad. Som en 1000 utan bensin i tanken... :)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Du märker på så sätt att en 600 känns betydligt lättare. Redan när du rullar iväg så blir det en "WOW" om du kommer från en 1000-klubba.
Åk till en hojbutik och hoppa mellan en 1000 sportis och en 600 sportis, gunga den i sidled bara så känner du stor skillnad. Som en 1000 utan bensin i tanken... :)

Håller fullständigt med!
Bästa exemplet är lill Panigalen vs stora Panigalen (899/959 vs 1199/1299) där den mindre Panigalen ska egentligen väga lika mycket eller mer, men känns lättare under körning.
 

bloom

Guest
jag utnyttjar nog knappt hälften av min R1:a men de känns bättre å ha en R1 istället för R6:) vetskapen att det fins resurser om man vill:tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top