köp aldrig batteri i sverige.....

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Swedie skrev:
2664749 Det är volymen som gör att andra länder och företag lyckas pressa priserna så hårt. Vi är ett litet land. Tro inte vinstmarginalen är 100%. Oftast runt 20-25, eller toppar ibland på 35-40% på smålull-lull för att täcka frakt.

nej swedie! vi är inget LITET land men vi har få innevånare sett till landets storlek:näsblod

njelger

Guest
ingen som ens funderar över sambandet med sossestyre i 50 år? Alla verkade gnälla som fan med försäkringarna. 25 % i Moms? arbetsgivaravgift? 55% marginalskatt?
Nej, det är bara bristen på konkurrens i Sverige som sätter priset....:arsele

Last edited:

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
goba skrev:
2664356 köp aldrig ert mc batteri i sverige... köpte mitt i malmö för nån månad sen, betalade 1500kr för ett yuasa till min hoj... har kollat nu på europeiska försäljare på nätet o alla har samma batteri för under 750 kr.. alltså halva priset, snacka om att man känner sig lurad.. de här svenska priserna suger das*!!! så följ mitt råd köp aldrig nått i sverige till din båge, kolla alltid utomlands först---

sen har ja även fyndat visir, betalade 500kr för ett orginal visir från england, pris i sverige880kr----

fyfan....

Batterin får inte fraktas med batterisyra i, så du måste ju tänka på att det tillkommer pengar för syran + att du ska hitta någon som säljer "lös" syra, då man måste ha special-tillstånd för att sälja det.. (Har jag för mig)

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Glöm inte att det är inräknat 13:- miljöavgift också :galen

njelger skrev:
2664770 ingen som ens funderar över sambandet med sossestyre i 50 år? Alla verkade gnälla som fan med försäkringarna. 25 % i Moms? arbetsgivaravgift? 55% marginalskatt?
Nej, det är bara bristen på konkurrens i Sverige som sätter priset....:arsele
Ja det verkar ju bli mycket bättre nu.

Last edited:

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Yuasa är det dyraste batteriet..Men är också det bästa..
Det finns ju också lågprisbatterier.Det hade kanske kostat 900-1000 kr..
Hållern max 3 ÅR..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
goba skrev:
2664588 finns ju folk som haft dåliga erfarenheter med biltema, och ja anser om man köper en hoj för 90k kan man betala lite mer än 250kr för ett batteri men det finns som sagt gränser....
har aldrig köpt en hoj för 9o tusen så jag kör oså med biltema...
varför betala mer för nåt som funkar o som är billigare... har aldrig haft problem med nån av mina hojar o biltema.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Hoj: ZX10 -04

Är batteriet redan slut?

Edit, -05 till och med.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Laga försäkringshojar med importerade originaldelar måste ju vara en bra företagsidé......:tummenupp

Det försäkringsbolag jag pratat med kan inte se några problem med det iaf.
Bara man har F/FA-skatt och är registrerad firma, inga krav på auktoriserad återförsäljare eller nått...

De skickar hojen dit (aukt) bara för det är "enklast"..........fatta hur mycket de bryr sig om priserna......:va

/J

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Milla skrev:
2664776 Batterin får inte fraktas med batterisyra i, så du måste ju tänka på att det tillkommer pengar för syran + att du ska hitta någon som säljer "lös" syra, då man måste ha special-tillstånd för att sälja det.. (Har jag för mig)

Batterierna skickas väl torrladdade?

goba skrev:
2664588...om man köper en hoj för 90k....

Jag tittade på en sån där titan-krigare från 05 i sverige, men köpte den i USA istället för knappt 70k. För snart två år sen... :tungan

Fattar inte hur nån kan köpa hoj i Sverige... :rolleyes:

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jerry#1 skrev:
2664816 Yuasa är det dyraste batteriet..Men är också det bästa..
Det finns ju också lågprisbatterier.Det hade kanske kostat 900-1000 kr..
Hållern max 3 ÅR..
Vad är skillnaden? Min hoj levererades med ett Yuasa orginal, kass inom tre år trots underhållsladdning på vintern med Ctek-laddare. Batteri täcks inte av garantin.

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Hoj
CBR 600rr-08
Swedie skrev:
2664749 Det är volymen som gör att andra länder och företag lyckas pressa priserna så hårt. Vi är ett litet land. Tro inte vinstmarginalen är 100%. Oftast runt 20-25, eller toppar ibland på 35-40% på smålull-lull för att täcka frakt.

Tack för det inlägget, detta verkar många inte fatta. Sverige är en liten sketmarknad jämfört med ex tyskland, England el ännu värre Usa. Jag förstår att man inte vill betala mer än man behöver men de svenska handlarna tjänar inte i närheten av så mycke som många vill påskina.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Swedie skrev:
SANT!!

Det är inte så mycket pengar kvar som vissa tror som återförsäljare. När saker reas för 50% rabatt går de allra flesta med förlust på grejorna.

Blir lite irriterad över att alla tror att MC-handlarna skor sig på er stackars fattiga motorcyklister. :rolleyes: VARFÖR TROR NI MAN HAR EN FÖRETAGSVERKSAMHET? För att bedriva ideell verksamhet, nä för att tjäna pengar!! Så enkelt är det.

Bor nu i Tyskland och där jag har tittat är det inte speciellt mycket billigare än i Sverige, kan bero på att jag tittat på fel ställen, vem vet?

Sen är det fritt att handla vart som helst i världen där det är billigast. Men låt inte som världen rasat ner för att något är dubbelt så dyrt i Sverige och gnäll inte den dag ni ska göra service och måste åka till Hamburg för att få den gjort. ( Lär inte hända men ändå :tungan )

Mitt flaimbait för den här veckan.:D

Dauich skrev:
2664910 Tack för det inlägget, detta verkar många inte fatta. Sverige är en liten sketmarknad jämfört med ex tyskland, England el ännu värre Usa. Jag förstår att man inte vill betala mer än man behöver men de svenska handlarna tjänar inte i närheten av så mycke som många vill påskina.
Du sa samma sak som jag fast kortare. :näsblod

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Dauich skrev:
2664910 Tack för det inlägget, detta verkar många inte fatta. Sverige är en liten sketmarknad jämfört med ex tyskland, England el ännu värre Usa. Jag förstår att man inte vill betala mer än man behöver men de svenska handlarna tjänar inte i närheten av så mycke som många vill påskina.

"Fatta"............varför ska inte de svenska handlarna konkurrera med andra länder?? Det är inte olagligt att importera grejor......

I mitt yrke får vi konkurrera med Kina,baltikum,Polen och Asien-generellt.......kom inte å snacka om kunkurrens.......det är hög tid att de svenska handlarna får känna av lite som många andra redan har gjort i flera år. Med en maskinpark på +10milj så är våran timpeng ca 800+moms......räkna på det ni som tycker handlarna inte tjänar pengar......

/J

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Swedie skrev:
HELT sant,, volymen spelar stor roll :tummenupp

10 -20% more like it... Sant,, vissa småsaker är det "frakt priser" på..
Men det är faktiskt inte fanatasie summor företagen drar in... Ett exempel som en vän till en vän som hade en kompis.....

92 000:- såldes det för över disk.
20% vinst ger 18400:-
personalkostnad, frakt, lokalhyra, telefon m.m.
7830:- blev över efter allt var klart...
(inte att koppla till mitt eget)

Sug på den sura kolan innan fingrar pekas på företagen om hur feta stålar dom känar...

Köper du in 1500 batterier så får du ner priset,, men ett svenska företag kan inte lagerhålla så mycket utan kanske sträcker sig till 50 st.. då e det annan prisbild.. Men som jag sagt innan,, ska bli skönt att säga "Vad va det jag sa" när ni som nu tycker det är så bra att handla allt utomlands sitter med reservdelsbehov och väntar 2-3 veckor för butikerna har inget hemma och höjer sina priser för ingen handlar där...

Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
VR-8 skrev:
2664923 "Fatta"............varför ska inte de svenska handlarna konkurrera med andra länder?? Det är inte olagligt att importera grejor......
I mitt yrke får vi konkurrera med Kina,baltikum,Polen och Asien-generellt.......kom inte å snacka om kunkurrens.......det är hög tid att de svenska handlarna får känna av lite som många andra redan har gjort i flera år. Med en maskinpark på +10milj så är våran timpeng ca 800+moms......räkna på det ni som tycker handlarna inte tjänar pengar......

/J

Ska jag skratta eller gråta? Var tror du allt kommer ifrån då? :confused:

Har du sommarjobbat på titanfälten i Bastuträsk för att ta fram kolfiber till "Svenskt hjulgummi" däcktillverkaren kanske? Läs på lite om handel med råvaror m.m.

Ett svenskt företag kan inte ta in 20 ton glasfiber matta för att spotta ut feta kvantiteter för det finns ingen marknad för det eftersom det finns nötter som tycker det är bättre utomlands...

Hade båtindustrin, bilindustrin och andra industrier som tillverkar glasfiber, titan, colfiber och elektronik sammarbetat och handlat råvarorna så hade priserna gått ner... Men det finns inga sammarbeten... Så,, njut av den fina marknaden vi har istället för pladdra skit om andra länders fina gröna ängar där det växer drev och fighterkit på träden och åar av 1st klassens motorolja...

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Maffan skrev:
2664951 Ska jag skratta eller gråta? Var tror du allt kommer ifrån då? :confused:

Har du sommarjobbat på titanfälten i Bastuträsk för att ta fram kolfiber till "Svenskt hjulgummi" däcktillverkaren kanske? Läs på lite om handel med råvaror m.m.

Ett svenskt företag kan inte ta in 2 ton glasfiber matta för att spotta ut feta kvantiteter för det finns ingen marknad för det eftersom det finns nötter som tycker det är bättre utomlands...

Hade båtindustrin, bilindustrin och andra industrier som tillverkar glasfiber, titan, colfiber och elektronik sammarbetat och handlat råvarorna så hade priserna gått ner... Men det finns inga sammarbeten... Så,, njut av den fina marknaden vi har istället för pladdra skit om andra länders fina gröna ängar där det växer drev och fighterkit på träden och åar av 1st klassens motorolja...

Sluta gnäll nu din handlare.......gilla läget istället.....om du kan.

Ge mig ett skäl till varför jag ska köpa en mycket dyrare del/tillbehör i Sverige till svenska priser, orsak till det högre priset ointressant, så kan jag göra det....

/J

Last edited:

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
VR-8 skrev:
2664965 Sluta gnäll nu din handlare.......gilla läget istället.....om du kan.

Ge mig ett skäl till varför jag ska köpa en mycket dyrare del/tillbehör i Sverige till svenska priser, orsak till det högre priset ointressant, så kan jag göra det....

/J
För att om du vill ha en del snabbt, T ex du är ute och kör med hojen, Kedjan går av mitt i mörka småland och du behöver en för att ta dig hem...

Handlar alla utomlands finns inte "Bennys MC" mitt ute i skogen kvar utan du har feta kedjor som t ex MC Lidl i storstäderna med endast billigt skit..

Skickar du dina barn till skolan utomlands för det är billigare mat i skolan där?

holman85

Honda CBR 600 RR - movistar
Gick med
2 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600RR Movistar
goba skrev:
2664370 sinnes....jävla priser de har här...ingen konkurrans så är det.... d sjukaste jag sett någonsin var en jbl gti 12"(högtalare) kostade 7000-8000kr här hemma i usa kostade den 1900kr.... haha så sjukt...

kanske beror på att vi ha moms i sverige? sen massa skatt å skit...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...