köp aldrig batteri i sverige.....

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Maffan skrev:
2664986 För att om du vill ha en del snabbt, T ex du är ute och kör med hojen, Kedjan går av mitt i mörka småland och du behöver en för att ta dig hem...

Handlar alla utomlands finns inte "Bennys MC" mitt ute i skogen kvar utan du har feta kedjor som t ex MC Lidl i storstäderna med endast billigt skit..

Skickar du dina barn till skolan utomlands för det är billigare mat i skolan där?

Bärgare hem+kedja utomlands blir billigare än "Bennys MC":tummenupp ...........helt urlöjligt exempel från din sida......

Faktum är att många handlare i Sverige inte kan konkurrera med leverenstid heller.....frakten från många online-shops är lika snabb som vilken post som helst. Dessutom får man inte paketet krossat av bussgodset...:tummenupp

Marknaden för mc-delar är global, nästan, det är inte skolan........

Tankar du på Jet,automat-stationer eller över disk på Shell,Preem?

/J

holman85 skrev:
2664997 kanske beror på att vi ha moms i sverige? sen massa skatt å skit...

För diskussionens skull vill jag betona att jag handlar med moms och tull, trots det blir delarna avsevärt billigare.

/J

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Maffan skrev:
2664986 För att om du vill ha en del snabbt, T ex du är ute och kör med hojen, Kedjan går av mitt i mörka småland och du behöver en för att ta dig hem...

Handlar alla utomlands finns inte "Bennys MC" mitt ute i skogen kvar utan du har feta kedjor som t ex MC Lidl i storstäderna med endast billigt skit..

Skickar du dina barn till skolan utomlands för det är billigare mat i skolan där?

Men hallå ??...Landa !! Det är ju helt vanlig konkurrens det handlar om ?? Kan man inte hålla bra priser av olika anledningar , så riskerar man att slås ut från marknaden. Så har det alltid varit o kommer alltid att vara !

Du skulle aldrig importera en bil ifrån Tyskland tex , o tjäna 50 tusen på affären , pga din solidaritet till svenska bilhandlare ? Du köper inte danskt kött o gynnar istället svenska bönder ? Enda telefonen du använder är givetvis Sony Ericsson.... All heder åt dig !

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
VR-8 skrev:
2665001 Bärgare hem+kedja utomlands blir billigare än "Bennys MC":tummenupp ...........helt urlöjligt exempel från din sida......

Faktum är att många handlare i Sverige inte kan konkurrera med leverenstid heller.....frakten från många online-shops är lika snabb som vilken post som helst. Dessutom får man inte paketet krossat av bussgodset...:tummenupp

Marknaden för mc-delar är global, nästan, det är inte skolan........

Tankar du på Jet,automat-stationer eller över disk på Shell,Preem?

/J

Tankar på Preem för jag gillar servicen och så vill jag hålla figuren så jag tar gärna en Fransk hot dog på samma gång...

Nåja,, pajkastning i all ära...

Stora felet ligger hos regeringen som inte tummar på arbetsgivaravgifter och skattetrycket...

Folkezx9r skrev:
2665016 Men hallå ??...Landa !! Det är ju helt vanlig konkurrens det handlar om ?? Kan man inte hålla bra priser av olika anledningar , så riskerar man att slås ut från marknaden. Så har det alltid varit o kommer alltid att vara !

Du skulle aldrig importera en bil ifrån Tyskland tex , o tjäna 50 tusen på affären , pga din solidaritet till svenska bilhandlare ? Du köper inte danskt kött o gynnar istället svenska bönder ? Enda telefonen du använder är givetvis Sony Ericsson.... All heder åt dig !
Köper kraschade hojar i tyskland till bana när dom inte lösts in av försäkringsbolag... Sant..

Bilar handlar jag alltid av svensk handlare (även om de flesta har konstig brytning i Malmö :tungan ) För jag vill kunna lämna tillbaka eller reklamera något om det skulle finnas dolda fel.

Alltid svensk kött,, ALLTID.... Har en motorola som är köpt av en svensk butik..

Herda mig allt du vill..

Klart det är fri handel och konkurrens, men på grund av skatter, arbetsgivare avgifter och det lilla antalet konsumenter inom MC gör att det är svårt för svenska handlare att konkurrera...

Last edited:

Dauich

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Hoj
CBR 600rr-08
VR-8 skrev:
2664923 "Fatta"............varför ska inte de svenska handlarna konkurrera med andra länder?? Det är inte olagligt att importera grejor......

I mitt yrke får vi konkurrera med Kina,baltikum,Polen och Asien-generellt.......kom inte å snacka om kunkurrens.......det är hög tid att de svenska handlarna får känna av lite som många andra redan har gjort i flera år. Med en maskinpark på +10milj så är våran timpeng ca 800+moms......räkna på det ni som tycker handlarna inte tjänar pengar......

/J

??? Verkar inte riktigt som vi pratar samma sak så jag tar det en gång till. de svenska handlarna HAR konkurrens av andra länder vilket vi redan konstaterat vad jag ville att folk skulle FATTA var att de svenska firmorna inte tjänar 800 spänn på ett batteri osv. Tror att alla fattar att en firma måste gå med vinst för att överleva vad jag ville ha sagt var att det är inte de summor som en del verkar tro men herregud handla du i baltikum om du vill... det valet har vi alla.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Maffan skrev:
2665020 Tankar på Preem för jag gillar servicen och så vill jag hålla figuren så jag tar gärna en Fransk hot dog på samma gång...

Nåja,, pajkastning i all ära...

Stora felet ligger hos regeringen som inte tummar på arbetsgivaravgifter och skattetrycket...

Jag tankar på Jet just för figurens skull......:tummenupp

Politik.......hmm.....njaa..... inte här och nu.

För att spinna vidare på priserna.........Jag hade ett intressant samtal med ett försäkringsbolag i förra veckan ang rep av min hoj. Med tanke på höjningar av försäkringar och div andra prisnivåer så hade jag några frågor.

Som jag skrev tidigare så tyckt fb att det var "enklast" att lämna in hojen på aut.verkt. för att det just var "enklast" och att de hade ju mest erfarenhet att skruva med hojen ifråga. Kan ju vara en sund idé..
Men priserna på delarna var inte riktigt lika sunt......
Jag surfade runt en timme och hittade samma original-delar som skulle sättas på av verkst. för ca 48% av priset i Sverige........observera att arbetet inte är inräknat i varken priset i Sverige och priset på "nätet".

FB's kommentar till min frågeställnig varför dom köper delarna på det absolut dyraste stället var........:"Enklast".......
Min nästa fråga var : "Vem får betala mellanskillnaden på res-del-priset?" "För du tror väl inte jag begriper att det är det som den största orsaken till min höga premie?"

"Öhhh......du är nog den första som resonerat så.......så kanske fler skulle göra......."

Man blir så trött....

/J

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Maffan skrev:
2665020
Herda mig allt du vill..

Klart det är fri handel och konkurrens, men på grund av skatter, arbetsgivare avgifter och det lilla antalet konsumenter inom MC gör att det är svårt för svenska handlare att konkurrera...

Jag hedrar dig för fullt...:tummenupp

Även om man i Sverige har sämre möjlighet att hävda sig i en så pass liten nisch som kanske mc är , så kan nog Bennys mc överleva just pga det du skriver.... Att Benny är en klippa som alltid ställer upp för sina kunder , vänligt bemötande , håller vad han lovar , etc... Får man en riktigt bra service , så betalar man gärna lite extra.

Men visst håller jag med tidigare inlägg.... Man ser ju till sig själv o sin egen ekonomi o kan jag spara 800:- på att köpa ett batteri utomlands , så gör jag det.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Dauich skrev:
2665037 ??? Verkar inte riktigt som vi pratar samma sak så jag tar det en gång till. de svenska handlarna HAR konkurrens av andra länder vilket vi redan konstaterat vad jag ville att folk skulle FATTA var att de svenska firmorna inte tjänar 800 spänn på ett batteri osv. Tror att alla fattar att en firma måste gå med vinst för att överleva vad jag ville ha sagt var att det är inte de summor som en del verkar tro men herregud handla du i baltikum om du vill... det valet har vi alla.

Det har vi inte.....våra FB gör inte det och det är direkt kopplat till våra premier.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
VR-8 skrev:
2665045 Jag tankar på Jet just för figurens skull......:tummenupp

Politik.......hmm.....njaa..... inte här och nu.

För att spinna vidare på priserna.........Jag hade ett intressant samtal med ett försäkringsbolag i förra veckan ang rep av min hoj. Med tanke på höjningar av försäkringar och div andra prisnivåer så hade jag några frågor.

Som jag skrev tidigare så tyckt fb att det var "enklast" att lämna in hojen på aut.verkt. för att det just var "enklast" och att de hade ju mest erfarenhet att skruva med hojen ifråga. Kan ju vara en sund idé..
Men priserna på delarna var inte riktigt lika sunt......
Jag surfade runt en timme och hittade samma original-delar som skulle sättas på av verkst. för ca 48% av priset i Sverige........observera att arbetet inte är inräknat i varken priset i Sverige och priset på "nätet".

FB's kommentar till min frågeställnig varför dom köper delarna på det absolut dyraste stället var........:"Enklast".......
Min nästa fråga var : "Vem får betala mellanskillnaden på res-del-priset?" "För du tror väl inte jag begriper att det är det som den största orsaken till min höga premie?"

"Öhhh......du är nog den första som resonerat så.......så kanske fler skulle göra......."

Man blir så trött....

/J

:D :D Hade samma diskussion med en av mina FB efter en krock.. Den skulle skrotas för det var för dyrt att laga.. Det fanns eftermarknads delar för halva priset med dom lagade endast med orginal delar eller inte alls :confused:

Sånt är helt vansinnigt... Ställa krav kanske på försäkringsbolagen i den frågan.. Kanske försäkra hojen så den lagas till funktionellt skick så man får det billigare kanske?

Folkezx9r skrev:
2665048 Jag hedrar dig för fullt...:tummenupp

Även om man i Sverige har sämre möjlighet att hävda sig i en så pass liten nisch som kanske mc är , så kan nog Bennys mc överleva just pga det du skriver.... Att Benny är en klippa som alltid ställer upp för sina kunder , vänligt bemötande , håller vad han lovar , etc... Får man en riktigt bra service , så betalar man gärna lite extra.
Men visst håller jag med tidigare inlägg.... Man ser ju till sig själv o sin egen ekonomi o kan jag spara 800:- på att köpa ett batteri utomlands , så gör jag det.
Jo, det är precis det jag tycker också... :tummenupp

Last edited:

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
FireSalle skrev:
2664894 Vad är skillnaden? Min hoj levererades med ett Yuasa orginal, kass inom tre år trots underhållsladdning på vintern med Ctek-laddare. Batteri täcks inte av garantin.
Bra med underhålls laddning.
Men jag tror inte att du ska ha den på alltid..
Ladda upp det ta ur det..Låt sedan stå..Tills du plockar ut bågen..
Sedan är det så klart väldigt olika vilka sträckor man kör..
Kör du ofta korta rundor så når inte batteriet upp till högsta effekt..
Då blir det lite knäckt..(Min teori)

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
goba skrev:
2664356 köp aldrig ert mc batteri i sverige... köpte mitt i malmö för nån månad sen, betalade 1500kr för ett yuasa till min hoj... har kollat nu på europeiska försäljare på nätet o alla har samma batteri för under 750 kr.. alltså halva priset, snacka om att man känner sig lurad.. de här svenska priserna suger das*!!! så följ mitt råd köp aldrig nått i sverige till din båge, kolla alltid utomlands först---

sen har ja även fyndat visir, betalade 500kr för ett orginal visir från england, pris i sverige880kr----

fyfan....

Du är ju ute och cyklar! kolla alltid biltema först deras blyakumilatorer (stavning) funkar utmärkt som mc batteri och kostar ca 150kr!

alltså billigast närmast och snabbast. biltema :yoparty

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Dauich skrev:
2665037 ??? Verkar inte riktigt som vi pratar samma sak så jag tar det en gång till. de svenska handlarna HAR konkurrens av andra länder vilket vi redan konstaterat vad jag ville att folk skulle FATTA var att de svenska firmorna inte tjänar 800 spänn på ett batteri osv. Tror att alla fattar att en firma måste gå med vinst för att överleva vad jag ville ha sagt var att det är inte de summor som en del verkar tro men herregud handla du i baltikum om du vill... det valet har vi alla.

Det finns ju en anledning till att vissa verkstäder och lackfirmor (främst de senare) i fordonsbranschen ENBART tar försäkringsjobb. :gnissla
Privatpersoner betalar ur egen ficka och ser kostnaden direkt - en försäkringstagare vill ha det "fixat på försäkringen" - och ser inte kostnaden på samma sätt... Det sura kommer senare...

Betr konkurrens, så har jag köpt många (bil)däck i Tyskland på semestrar.
Det stora Varuhuset tog knappt halva svenska priset sen samarbetade man med gummiverkstaden i kvarteret intill dit man gick och fick det monterat. Direckt! (tm)
En affärsidé jag bjuder på - gratis. Varuhuset står för lagerkostnaden och gummiverkstaden får pengarna omg för sitt jobb utan kapitalkostnader.

(För att återgå till mitt favoritområde - man kan dra vissa paralleller med det Sverige som håller på att skapas nu...) :tummenupp

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Köpte Shoei´s nya X-Spirit som inte finns i Sverige, för 4.300 ink frakt.
Kostar i Sverige 7.290 ex frakt :)

Dainese Leguna Seca Raceställ inkl Rossi Axial Stövlar + X-Metal handskar.. håll i er.. 9.500 kr inkl frakt från Tyskland!

Finns ingen anledning till köpa ngt i Sverige, förutom vissa undantag om man behöver det omedelbart eller behöver testa först, skicka tillbaka mm. Annars så rekommenderar jag köp utomlands om du vill tjäna pengar + att du kan få mer personligare saker som inte säljs av de svenska Duells osv.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jerry#1 skrev:
2665298 Bra med underhålls laddning.
Men jag tror inte att du ska ha den på alltid..
Ladda upp det ta ur det..Låt sedan stå..Tills du plockar ut bågen..
Sedan är det så klart väldigt olika vilka sträckor man kör..
Kör du ofta korta rundor så når inte batteriet upp till högsta effekt..
Då blir det lite knäckt..(Min teori)
Enligt Ctek själva så ska laddaren sitta i hela vintern:
http://www.ctek.com/se/MXS3600/egenskaper.asp
Javisst, jag kör mest kortare sträckor - men ändå, om jag bara får ut 2,5 år per batteri så motiverar det inte att investera i ett 4 ggr så dyrt Yuasa.

Vad gäller diskussionen i övrigt här - ja, jag uppskattar lokala handlare och självklart påverkar kundbasen priset. Där jag utför den större service:n så gör de ett bra arbete, bjuder in mig att se på och jag får prova coola hojar. De känner igen mig och jag får ett trevligt bemötande och de ger tips etc. En handlare jag uppskattar mycket. Det är värt en hel del, även i pengar räknat.

Däremot, de som erbjuder sina varor på postorder konkurrerar mest på pris. De har det säkert tuffare mot de utländska företagen. V-man racing gav mig iofs. ypperlig service, tackar :tummenupp

Last edited:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
KaliZ skrev:
2664710 OT: Har du länk till stället du handlade visiret på? Jag jagar också, men frakten är så dyr på de ställen jag kikat :rolleyes:
//KaliZ

tror d hette racevisors.co.uk

Gustav1 skrev:
2664846 Hoj: ZX10 -04

Är batteriet redan slut?

Edit, -05 till och med.

den har inte gått så långt sent uttagen.... så de har vä inte underhållit batteriet ordentligt, det går inte på garantin såvida man inte kan bevisa att det skett hos återförsäljaren...och det kan ja ju inte eftersom ja e nadra ägaren....

VR-8 skrev:
2664965 Sluta gnäll nu din handlare.......gilla läget istället.....om du kan.

Ge mig ett skäl till varför jag ska köpa en mycket dyrare del/tillbehör i Sverige till svenska priser, orsak till det högre priset ointressant, så kan jag göra det....

/J

håller me vr-8.....

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
P@trik skrev:
2664374 Skulle inte ens komma på tanken att köpa ett batteri för dom pengarna, ett par hundra på biltema räcker.Kört med dom batterierna i flera år och dom funkar utmärkt.
Biltemas bly-ackumulatorer är av samma typ som Yuasa (om de t.o.m. inte råkar vara exakt lika, bara med annan märkning). De håller många år om man har en bra laddare (bättre att lägga pengarna på en sådan). Mellanskillnaden kan man lägga på bensin eller däck istället :)

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
KaliZ skrev:
2664710 OT: Har du länk till stället du handlade visiret på? Jag jagar också, men frakten är så dyr på de ställen jag kikat :rolleyes:
//KaliZ

Jag köper visir riktigt billigt när jag åker till Irland..drar upp till Nordirland och köper dom. Kan hojta nästa gång jag åker så kan jag göra ett storköp :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Biltemas accar dom nya - GEL - satte i ett sånt i en v2a på 750 cc.
CCA talet var urkasst - startmotorn var slöare än med det gamla utslitna.

Sen åkte ja tebax till biltema o körde upp batteriet nånstans - kvittarede ut mina 470 spänn - hoppa på bågen och slog på reservkraften.
Fast detta är inte intressant - utan accarna som driver reserven gav imponerande med ström.

Reservkraften är ett eget omlopp som byggdes in i mcen då den saknar kick och den används året runt fast de e minus 25.
Reserven får ström från två fjuttiga 2,7amps slutna blyaccar - och matade runt startmotorn mycket fortare än biltemas gel på 12A.

Från biltema - kanske ett alternativ - dom finns i alla möjliga storlekar och tycks klara sin uppgift med tanke på att 2*2,7A slår 12 A i CCA.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
goba skrev:
2664356 köp aldrig ert mc batteri i sverige... köpte mitt i malmö för nån månad sen, betalade 1500kr för ett yuasa till min hoj... har kollat nu på europeiska försäljare på nätet o alla har samma batteri för under 750 kr.. alltså halva priset, snacka om att man känner sig lurad.. de här svenska priserna suger das*!!! så följ mitt råd köp aldrig nått i sverige till din båge, kolla alltid utomlands först---

sen har ja även fyndat visir, betalade 500kr för ett orginal visir från england, pris i sverige880kr----

fyfan....

Biltema har mc-batterier oxå.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Klockringaren skrev:
2667235 Biltemas accar dom nya - GEL - satte i ett sånt i en v2a på 750 cc.
CCA talet var urkasst - startmotorn var slöare än med det gamla utslitna.
Du laddade förstås upp ditt nya GEL innan du monterade in det??? :confused:
Min 4cyl (1181cc) startar fö alldeles utmärkt på Biltemas GEL-ack.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...