En hoj som är registrerad är lättare att sälja. Finns det med gatprylar för att göra den gatduglig kostar den mer MEN den är då också mer lättsåld.
Vilken hoj som passar bäst (modell) är nog upp till var och en men generellt kan sägas att 600cc funkar riktigt kalasbra och risken för onormalt högt däckslitage minskar.
Försök hitta en hoj där fjädringskomponenterna redan är bytt till bra priatprylar (ex. Öhlins, WP, Wilbers etc.). Original dämpare funkar naturligtvis bra det med men oftast är det lättare OCH billigare att renovera dessa jämfört med originalprylar.
Försök hitta en hojmodell där det finns mycket reservdelar på skroten, dvs. en vanlig hojmodell, så blir det lite billigare i händelse av vurpa.
Kolla i övrigt, som någon redan skrivit, alla slitagedelar. Det som är dyrt är bla. bromsskivor, fälgar (spruckna/skadade), gaffelben (raka mm.), kåpstag (topkåpa = svindyrt till vissa årsmodeller av R6 tex.).
Renovering av motor (ex. pga. hög oljeförbrukning pga. otäta ventiler/ventiltätningar). Kan kosta riktigt mycket att fixa!
Det som är billigt är bla. hjullager, styrlager (om man kan göra jobbet själv), drivpaket (relativt).
Kolla om kraschpuckar är monterade eller ej. Kolla i så fall var/hur de är monterade. På vissa hojar (viss montering) riskerar man att orsaka dyra reparationer pga. tex. motorfästen går av medan andra placeringar/monteringar räddar väldigt mycket av hojen vid en lättare marksyning.
Just kraschpuckar är inte otvetydligt alltid bra. Ibland greppar puckarna tag i curbs mm. och får hojen till att tippa runt vilket kan orsaka mer skador än om man inte hade haft puck. Ibland räddar de en hel del, så...
Lycka till!
// Niklas
Mvh!
// Niklas