Köp av banhoj, vad ska man tänka på??

Firetwin

*Det löser sig alltid ska du se*
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Marietown
Hoj
Kawa Z1000 -03
Tja tja! Tänkte köpa banhoj, mest dels för att åka runt på bandagar mm. Vad ska man tänka på vid köp?? Har kollat på en R6 typ 00-02, priset får ligga typ 30-35 är det ett bra val?
Kan man bara köra i snabb grupp oförsäkrad, lr är det en speciell fsk för banhoj på bana. Måste man vara medlem ngn stans? Mer tips önskas:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ban/racehojar har ofta vurpats en del, så kolla att allt är helt å rakt, eller iaf körbart rakt :rolleyes: Sen är det som med alla hojar, kolla slitdelar mm.
Du kan köra i oförsäkrade grupper ja, sen om den är snabb eller inte är ju upp till arrangören. Jag har både varit på körningar som har varit uppdelade försäkrad/oförsäkrad, och körningar där alla har kört oförsäkrat och man har delat upp efter hastighet istället.
Det finns inga vagnskadeförsäkringar för banhojar, dels för att nästan inga bolag har tillåter bankörning längre, och dels för att man inte kan teckna den typen av försäkringar på icke reggade/icke påställda hojar.
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Kolla banhojar i Norge.. Racing.no sen kollar du under fliken markedsplassen. billigt me banhojar, tänk dock på kursen..:tummenupp
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Tjena. Försök köp en hoj med mycke extra grejer, och ska du ge 35 så borde du kunna få en R6 -03 så du får insprut, sålde min -03 för 30 men de va nog lite för billigt:tungan Du har ju inte allt för långt till Gelleråsen så ta licens om du inte har de, bli medlem i klubben och lös ett årskort så kör du varje onsdag under säsongen för 1800kr varav 3 dagar i juli är heldagar! :tummenupp
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Som andra påpekat ska man självklart kolla att hojen är rak och hel. Annars tror jag inte du ska oroa dig för att köpa hojar som är mycket tävlade. Ofta är dom mer omhändertagna än hojar som körs av semestertävlare som jag :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
En hoj som är registrerad är lättare att sälja. Finns det med gatprylar för att göra den gatduglig kostar den mer MEN den är då också mer lättsåld.

Vilken hoj som passar bäst (modell) är nog upp till var och en men generellt kan sägas att 600cc funkar riktigt kalasbra och risken för onormalt högt däckslitage minskar.

Försök hitta en hoj där fjädringskomponenterna redan är bytt till bra priatprylar (ex. Öhlins, WP, Wilbers etc.). Original dämpare funkar naturligtvis bra det med men oftast är det lättare OCH billigare att renovera dessa jämfört med originalprylar.

Försök hitta en hojmodell där det finns mycket reservdelar på skroten, dvs. en vanlig hojmodell, så blir det lite billigare i händelse av vurpa.

Kolla i övrigt, som någon redan skrivit, alla slitagedelar. Det som är dyrt är bla. bromsskivor, fälgar (spruckna/skadade), gaffelben (raka mm.), kåpstag (topkåpa = svindyrt till vissa årsmodeller av R6 tex.).

Renovering av motor (ex. pga. hög oljeförbrukning pga. otäta ventiler/ventiltätningar). Kan kosta riktigt mycket att fixa!

Det som är billigt är bla. hjullager, styrlager (om man kan göra jobbet själv), drivpaket (relativt).

Kolla om kraschpuckar är monterade eller ej. Kolla i så fall var/hur de är monterade. På vissa hojar (viss montering) riskerar man att orsaka dyra reparationer pga. tex. motorfästen går av medan andra placeringar/monteringar räddar väldigt mycket av hojen vid en lättare marksyning.

Just kraschpuckar är inte otvetydligt alltid bra. Ibland greppar puckarna tag i curbs mm. och får hojen till att tippa runt vilket kan orsaka mer skador än om man inte hade haft puck. Ibland räddar de en hel del, så... :va

Lycka till!
// Niklas
Mvh!
// Niklas
 

Firetwin

*Det löser sig alltid ska du se*
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Marietown
Hoj
Kawa Z1000 -03
Tack igen för alla bra svar, jävligt gött med lite hjälp ibland!!
Måste bara sälja min VTR först...ngn sugen...ngn som vet...vill egentligen inte sälja den för jag är bestatt av ljudet..måste vara speciellt med ART slipon, för jag vet ingen vtr som låter så mullrande gött som min, om man kan säga så!! Får väl slänga ut en annons o se vad som händer som sagt!!

30,- sa du Master för din -03, då får jag leta lite till då...annars, är det en bra hoj förövrigt?
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Om du köper en banhoj som ej är registreringsbar. Tänk på att du då inte kan köra bland snabb gatgrupp. Om du inte har RR-licens kan du inte heller åka oförs/licens-grupp hos vissa bandagsarrangörer.

Du hamnar lite mellan stolarna. Iof är det bara en fördel att ha licens. Kostnaden att ta den är låg och du får två dagar på bana, inkl teori. Man lär sig mycket "folkvett" och får nya kompisar.
 

Firetwin

*Det löser sig alltid ska du se*
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Marietown
Hoj
Kawa Z1000 -03
Om du köper en banhoj som ej är registreringsbar. Tänk på att du då inte kan köra bland snabb gatgrupp. Om du inte har RR-licens kan du inte heller åka oförs/licens-grupp hos vissa bandagsarrangörer.

Du hamnar lite mellan stolarna. Iof är det bara en fördel att ha licens. Kostnaden att ta den är låg och du får två dagar på bana, inkl teori. Man lär sig mycket "folkvett" och får nya kompisar.

Tack tack, lutar nog till o ta RR-licens till våren, bor närmast Gelleråsen o de har väl ngn kurs där antar jag! Tänkte på att de flesta bandagsarrangörer har licens/oförsäkrat, måste man köra som en galning för att passa in där, har kört bana ett antal ggr, men har mest åkt mellansnabb, har åkt snabb 1 gång, jisses vad de gick, hur kör man i licensgruppen, (dum fråga kanske) genemot de andra grupperna, är det bara de som är kanonduktiga på att köra som åker där lr kan de vara som mig som inte kanske har jättevana, men kan ändå köra?
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Tack tack, lutar nog till o ta RR-licens till våren, bor närmast Gelleråsen o de har väl ngn kurs där antar jag! Tänkte på att de flesta bandagsarrangörer har licens/oförsäkrat, måste man köra som en galning för att passa in där, har kört bana ett antal ggr, men har mest åkt mellansnabb, har åkt snabb 1 gång, jisses vad de gick, hur kör man i licensgruppen, (dum fråga kanske) genemot de andra grupperna, är det bara de som är kanonduktiga på att köra som åker där lr kan de vara som mig som inte kanske har jättevana, men kan ändå köra?

licens gruppen e relativ blandad från 125 åkare till sb åkare. så Gennerelt kan man nog säga att dom flesta med licens har kört endel bana innan.

men å andra sidan så visar dom flesta hänsyn.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top