Köp av "classica"-hoj

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Hello!

Idag klarade jag uppkörningen, och det börjar klia i köpfingrarna, även om det vore vettigast att vänta till våren... Försökte söka men hittade inget bra om lite äldre hojar.

Tittar på en hoj från -92 eller tidigare för att få till en vettig försäkring (classica). Grejen är att jag är lång (drygt 190cm) och skulle gärna sitta lite vettigt. Har kollat lite på Blocket och fastnat för CBR900RR, CBR600, FZR600, FZR1000 GSXR750 och alla de där.. Någon lång person med erfarenhet eller tips på modell?

Som referens tyckte jag en Hornet 600 från 2011 blev lite liten, benen kom för högt upp på tanken där.

Tacksam för tips!
 

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Jag är 190 och hade en zxr750 -89 som första hoj, satt helt okey faktist =) Enda problemet var att fjädringen var för hård så fick ont i ryggen vid skumpiga vägar=P
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har haft en fzr600, det är en vettig hoj men den är väldigt liten och man sitter väldigt kompakt jämnfört mot andra hojar. Så det är ingen hit för dig som är lång.

Edit:

Har förässten haft en gsxr750 också och den är mycket större och rymligare i sig. Jag skulle satsa på en SRAD 750 98-99 om jag var du.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
GSXR750 från -85 till -91 är bra skit. Sitter skönt och trevliga maskiner. :)

Lätta att underhålla också.
 

201

VFR
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda VFR-87 GSXR1000-01
Är drygt 2 meter (2,01 för att vara exakt). Åker Gsxr 1000-01.
Hade lite problem med knän och tank...

Flyttade bak fotpinnarna 4 cm med en 8mm tjock aluminiumplåt.
Behövde inte göra några övriga modifieringar förutom att längda växelstaget med en M6 långmutter och en bit gängstång.

Och vips sitter man helt OK.

Helförsäkring helår ca: 5500:- Suzuki märkesförsäkringar.

Annars rekomenderas HONDA VFR750F. Classicförsäkring ca:1600:- året. Har funkat för mig i många år.
 
Last edited:

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Håller med "2.01". Tjöp den hojen du vill ha åsså fixa till det med fotpinnar mm.

Själv e jag 1.86 å sitter hur bra som helst på min 900RR Fireblade -93a. Däremot e jag inte lika övertygad som du om att bilsport&mc kommer lägga fajjabläjden under classica. Lugnt sagt ngt som kan vara värt att kolla först om du e sugen.
Å andra sidan ger jag 3300 i försäkring å bor i Gbg...å ärligt sagt,1700 eller 3300...same same när man sätter det i perspektiv som jag ser det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Däremot e jag inte lika övertygad som du om att bilsport&mc kommer lägga fajjabläjden under classica.

Är den bara 20år eller äldre och är som den ska är det lugnt.

Avgas är ok att byta men inte så mycket annat.

Henrik
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Firebladen är ganska OK skulle jag säga, men tycker nog att de flesta andra sporthojarna från den perioden har onödigt skarp knävinkel samt långt fram till styret jämfört med t.ex. valfri R1:a. Är iofs bara 1.82 själv.

Dessutom är ju Bladen den bästa hojen i den samlingen. :tummenupp
 

jetson

Guest
Detta är inte till alla samlare och entusiaster utan TS och liknande som ska köpa förstahoj.

Varför inte köpa nåt som är

Bättre
Lättare
Inget mekande med förknasare och sånt där som fanns när vi inte var födda än
Snyggare
Snabbare
ROLIGARE

Seriöst, orka mecka med gammalt skit runddragna bultar och allt det kan tänkas vara. Lägg 40-50 lax på nån modern hoj med låg försäkring (det finns)


Så sparar du tid, har roligare osv osv. Du kanske tröttnar och inte vill åka hoj pga du kör runt med en båt på två hjul :D . Krascha gör man alltid första säsongen säger alla men det är väl bara för att alla kör runt på så jävla gamla hojar första säsongen så dom bara vill krascha skiten och köpa nyare :D

EDIT: Sorry för offtopic men jag tycker det här med att köpa nån uråldrig hoj bara för försäkringspremien är väldigt tråkigt bara.
 
Last edited:

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Detta är inte till alla samlare och entusiaster utan TS och liknande som ska köpa förstahoj.

Varför inte köpa nåt som är

Bättre
Lättare
Inget mekande med förknasare och sånt där som fanns när vi inte var födda än
Snyggare
Snabbare


Seriöst, orka mecka med gammalt skit runddragna bultar och allt det kan tänkas vara. Lägg 40-50 lax på nån modern hoj med låg försäkring (det finns)


Så sparar du tid, har roligare osv osv. Du kanske tröttnar och inte vill åka hoj pga du kör runt med en båt på två hjul :D

Jaha.. Själv har jag inte haft något problem alls med min Honda som jag kört ca 1500mil. Går som tåget trotts låg försäkring och lågt inköpspris. Ingen knullputs men väl fungerande och absolut inget runddraget.

Om jag tolkat TS rätt så har han, eller vill inte lägga de pengarna som du skriver om.
 

jetson

Guest
Jaha.. Själv har jag inte haft något problem alls med min Honda som jag kört ca 1500mil. Går som tåget trotts låg försäkring och lågt inköpspris. Ingen knullputs men väl fungerande och absolut inget runddraget.

Om jag tolkat TS rätt så har han, eller vill inte lägga de pengarna som du skriver om.

Du har säkert rätt, försöker bara få in lite ungdom i det ständigt äldre och ekonomiskt medvetna sporthoj.com :D...


Plus att nu är det höst. Har han jobb och kan leva snålt till april/maj så kan han säkert spara in minst 40-50k. Det skulle jag välja iaf.
 
Last edited:

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Detta är inte till alla samlare och entusiaster utan TS och liknande som ska köpa förstahoj.

Varför inte köpa nåt som är

Bättre
Lättare
Inget mekande med förknasare och sånt där som fanns när vi inte var födda än
Snyggare
Snabbare
ROLIGARE

Seriöst, orka mecka med gammalt skit runddragna bultar och allt det kan tänkas vara. Lägg 40-50 lax på nån modern hoj med låg försäkring (det finns)


Så sparar du tid, har roligare osv osv. Du kanske tröttnar och inte vill åka hoj pga du kör runt med en båt på två hjul :D . Krascha gör man alltid första säsongen säger alla men det är väl bara för att alla kör runt på så jävla gamla hojar första säsongen så dom bara vill krascha skiten och köpa nyare :D

EDIT: Sorry för offtopic men jag tycker det här med att köpa nån uråldrig hoj bara för försäkringspremien är väldigt tråkigt bara.

Håller verkligen med! Är det så att man _VERKLIGEN_ inte har pengarna så förstår jag absolut, men att vara snål känns bara dumt. Nu skiljer det rätt mycket på försäkring från person till person, men Tex Er-6 som är en grym nybörjarhoj försäkrar man för ca 4k. Du tappar kanske 5k på värdet efter 2år om du köper en 06:a för runt 30k idag.
Tycker man den är för mesig finns Hornet, StreetTriple och F800R till grymma premier hos IF.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Detta är inte till alla samlare och entusiaster utan TS och liknande som ska köpa förstahoj.

Varför inte köpa nåt som är

Bättre
Lättare
Inget mekande med förknasare och sånt där som fanns när vi inte var födda än
Snyggare
Snabbare
ROLIGARE

Seriöst, orka mecka med gammalt skit runddragna bultar och allt det kan tänkas vara. Lägg 40-50 lax på nån modern hoj med låg försäkring (det finns)


Så sparar du tid, har roligare osv osv. Du kanske tröttnar och inte vill åka hoj pga du kör runt med en båt på två hjul :D . Krascha gör man alltid första säsongen säger alla men det är väl bara för att alla kör runt på så jävla gamla hojar första säsongen så dom bara vill krascha skiten och köpa nyare :D

EDIT: Sorry för offtopic men jag tycker det här med att köpa nån uråldrig hoj bara för försäkringspremien är väldigt tråkigt bara.

Finns gott om roliga äldre hojar också, att försäkringen är extremt förmånlig är bara ett plus. Och är du ung och med rykande färskt körkort så öär det fan tveksamt om det finns en enda hoj som har en skälig försäkringspremie, vare sig bågen är ny eller gammal (undantaget classicförsäkring). Min RD skulle kostat mig 11 000 kr om året i trafikförsäkring om jag försäkrat den hos IF (när jag var 18 och nyss tagit kortet);)

Seriöst, gamla hojar kan vara både snygga, snabba, roliga och karismatiska. Varför skulle man inte kunna ha en sån som förstahoj av andra anledningar än att försäkringen är bra?:va Känslan av att äga något nytt må väl vara skön, men jag ser verkligen inte poängen. Du ska ju inte bara räkna med dyrare försäkring, utan även värdeminskning och dyrare service etc etc... Finns gott om äldre hojar som piskar de moderna på samtliga tänkbara plan, men på grund av att de äldre hojarna har ett par år på nacken är de billigare att köpa och underhålla. Vad menar du är nackdelen med det?:va Så nej, du pratar goja:)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top