Köp av "classica"-hoj

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jättebra tips.... Vi vill inte ha fler unga med nytagna körkort på 20 år gamla sporthojar. Då kommer de att krascha lika mycket om de alltid gör och vips går premierna upp även här.....

Mitt tips blir att köpa en lagom gammal sportmoppe och trafikförsäkra. När du sen kastar den reparera med prylar från EBAY. Att helförsäkra äldre sportmoppar är ändå inte lönt. Minsta lilla vurpa så löses de in pga hutlösa priser på delar och vid inlösen får du skamligt dåligt betalt +självrisken.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
TS hade ju billig försäkring som hög prio så jag antar att inköpspriset ska hålla sig under 150 000 kr också. :rolleyes:

Försäkringen är nog billig på en RC30. Går att klassikerförsäkra om jag förstått reglerna rätt. Ur försäkringssynvinkel är det nog på samma nivå som några av de andra hojarna som nämnts i tråden. Sedan förstår jag att alla inte är beredda att betala 150 000 och uppåt för en. Jag dividerar själv från och till. Mycket pengar för ett museum objekt även om det går att använda en RC30 på gata och trackdays än idag.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Finns gott om roliga äldre hojar också, att försäkringen är extremt förmånlig är bara ett plus. Och är du ung och med rykande färskt körkort så öär det fan tveksamt om det finns en enda hoj som har en skälig försäkringspremie, vare sig bågen är ny eller gammal (undantaget classicförsäkring). Min RD skulle kostat mig 11 000 kr om året i trafikförsäkring om jag försäkrat den hos IF (när jag var 18 och nyss tagit kortet);)

Seriöst, gamla hojar kan vara både snygga, snabba, roliga och karismatiska. Varför skulle man inte kunna ha en sån som förstahoj av andra anledningar än att försäkringen är bra?:va Känslan av att äga något nytt må väl vara skön, men jag ser verkligen inte poängen. Du ska ju inte bara räkna med dyrare försäkring, utan även värdeminskning och dyrare service etc etc... Finns gott om äldre hojar som piskar de moderna på samtliga tänkbara plan, men på grund av att de äldre hojarna har ett par år på nacken är de billigare att köpa och underhålla. Vad menar du är nackdelen med det?:va Så nej, du pratar goja:)

Finns några poänger till med gamla hojar. De är inte lika stöldbegärliga och klantar man till det och råkar välta hojen (som de flesta gör förr eller senare som nybörjare) så gör det inte så mycket som en nyare och dyrare hoj.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Finns några poänger till med gamla hojar. De är inte lika stöldbegärliga och klantar man till det och råkar välta hojen (som de flesta gör förr eller senare som nybörjare) så gör det inte så mycket som en nyare och dyrare hoj.

För att inte tala om alla coola gamla hojar där ute. Eller kan du komma på några moderna motsvarigheter av CBX1000, RD500, RG500, Nsr400, kawa H2 etc? Vissa gamla hojar lirar i en liga för sig, de hade bannemig själ på ett annat sätt än moderna massplastproduktioner:tuttar
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Honda CBR 1000F MY 89 kör jag som är 1.88

Sitter som en dröm på den hojen och med försäkringen som är på 1.398:- Helår/helförs kommer man nog inte undan mycket billigare :yoparty
(Dock inga av de modeller som är angivet)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Försäkringen är nog billig på en RC30. Går att klassikerförsäkra om jag förstått reglerna rätt. Ur försäkringssynvinkel är det nog på samma nivå som några av de andra hojarna som nämnts i tråden. Sedan förstår jag att alla inte är beredda att betala 150 000 och uppåt för en. Jag dividerar själv från och till. Mycket pengar för ett museum objekt även om det går att använda en RC30 på gata och trackdays än idag.

Jovisst går den säkert att försäkra billigt, men en i fint skick går ju för dom pengarna förr eller senare så att någon skulle släppa en i körbart skick för säg 20.000 har jag svårt att tro.
T.o.m kraschade exemplar är väl hutlöst dyra antar jag. :)
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
För att inte tala om alla coola gamla hojar där ute. Eller kan du komma på några moderna motsvarigheter av CBX1000, RD500, RG500, Nsr400, kawa H2 etc? Vissa gamla hojar lirar i en liga för sig, de hade bannemig själ på ett annat sätt än moderna massplastproduktioner:tuttar

Det finns som du säger en hel del guldkorn med själ bland de äldre, men det ska då vara sådana i bra skick... Eller om man går igång på att meka&skruva.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Är den bara 20år eller äldre och är som den ska är det lugnt.

Avgas är ok att byta men inte så mycket annat.

Henrik

Det ska du nu inte va så säker på. Jag snackade med dem om det med Blades så sent som i somras å de var mkt mkt osäkra till att låta Bladen gå in under classica vimpeln,å för all del liknande kommande sporthojar med.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det ska du nu inte va så säker på. Jag snackade med dem om det med Blades så sent som i somras å de var mkt mkt osäkra till att låta Bladen gå in under classica vimpeln,å för all del liknande kommande sporthojar med.

Ok,då ändrar jag mig,sist jag talade med dom var grundkravet en originalhoj äldre än 20år och senast jag läste villkoren(ungefär en och en halv månad sen)hade inget förändrats på den fronten.

Säker på min sak kan jag dock inte vara för jag har igen insideinfo i företaget eller försökt försäkra en gammelblade,läser man villkoren så verkar det som det går iaf.

Henrik
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns som du säger en hel del guldkorn med själ bland de äldre, men det ska då vara sådana i bra skick... Eller om man går igång på att meka&skruva.

Fast å andra sidan, kan du inte meka och skruva får du lämna in din gamla hoj, och då blir det dyrt. Kan du däremot meka får du fortfarande lämna in din moderna hoj, för den kräver datorer, specialprogram och specialverktyg och då blir det dyrt ändå. Kan du meka och har en gammal mekvänlig hoj kan du spara stora pengar på att göra jobbet själv... Jag skulle då aldrig få för mig att köpa ett splitt nytt fordon, den saken är säker:)
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
196cm
Cbr600 -91
man sitter ju inte jätte bra men det funkar utan problem,
ett crosstyre gör underverk med körställningen!
1600kr hel/hel

(och ja det går att få upp rättså bra fart med ett sånt gammalt härke på bana + att självförtroendet ökar när man tjör ifrån nyare hojar :tungan
 

Linkan123

Medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Såld!
Härligt med massa olika svar, det gillas! :tummenupp

För att klargöra lite - jag är 22 år, bor i centrala Linköping och har haft körkort i ca 20 timmar. Det här gör inte precis underverk för min försäkringspremie... Än har jag inte hittat någon som kostar under 10k halvförsäkrat/helår.

Just nu har jag jobb och tjänar helt ok så inköpspriset är inte prio 1, anledningen till att jag tittar på äldre hojar är som sagt försäkringen. När det skiljer närmre 8000 per år så känns det som jag hellre skulle köpa bensin för de pengarna. Sen är det alltid skönt att slippa för stora fasta utgifter, även om jag har råd att lägga någon tusenlapp i månaden på försäkring känns det omotiverat mycket.

Har någon förslag på nyare hoj som skulle gå att försäkra för rimliga pengar för mig så tar jag tacksamt emot dem!

Håller verkligen med! Är det så att man _VERKLIGEN_ inte har pengarna så förstår jag absolut, men att vara snål känns bara dumt. Nu skiljer det rätt mycket på försäkring från person till person, men Tex Er-6 som är en grym nybörjarhoj försäkrar man för ca 4k. Du tappar kanske 5k på värdet efter 2år om du köper en 06:a för runt 30k idag.
Tycker man den är för mesig finns Hornet, StreetTriple och F800R till grymma premier hos IF.

Var försäkrar jag Er-6 för 4k? Halvförsäkring på en 2006a kostar närmare 12k per år för mig.. :( Fin hoj annars som jag absolut skulle kunna tänka mig.
 
Last edited:

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Kolla märkesförsäkring på Triumph Street Triple och BMW 800r. Har för mig det går att kika direkt på hemsidan utan reg. Inte helt hundra på hur stor skillnad det är i de olika åldersgrupperna, men Streeten var otroligt billig hel/hel för mig som bor i Stockholm.

Annars är väl hojar som går att "offroadförsäkra" hos Bilsport MC ett alternativ om offroad/motard är något för dig (hypermotard, ktm:er, aprilia mfl)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Naturligtvis ska du skaffa en äldre nakenhoj som t ex Kawa Z900 - Z1000.



Eller varför inte en cool Honda CB900 Bol d'Or.



Om du nu kan hitta dom i vettigt skick.Dom flesta är ju idag rena samlarobjekt pga sin kultförklaring.

Lång fräckare och bättre än en ny plaskåpehoj från Toys R Us.

Men saknas egen förmåga att skruva överhuvudtaget så köp rent nytt.

Hoppas du hittar rätt i denna mc djungel när du valt färdigt. :)
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Seriöst, orka mecka med gammalt skit runddragna bultar och allt det kan tänkas vara. Lägg 40-50 lax på nån modern hoj med låg försäkring (det finns)


EDIT: Sorry för offtopic men jag tycker det här med att köpa nån uråldrig hoj bara för försäkringspremien är väldigt tråkigt bara.

Då du har svaret på denna fråga föreslår jag att du tar fram en roligare hoj än ts pratar om med lägre premie än 1600 kr hel/hel oavsett vart i landet du bor och du precis tagit kortet.

Man kanske inte kan lägga 8-15000 i försäkring.
Har riktigt svårt att se en försäkring för en förstaårsinnehavare för en "rolig" hoj gå under 7-8000 .

Tycker det är nog svårt för min del trots villa/ålder och 7 års A-innehav.

Not sent from an iProduct...
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Tycker mig se ett mönster här nu grabbar. Väldigt många som tjatar om hur billigt det går att försäkra bor antingen 1) ute på landet eller 2) är 30+. För oss som bor i storstad och är under 30 finns helt enkelt ingen billig försäkring (förutom classica försäkringen). En ny ER6 som någon föreslog skulle för mig som bor i malmö och är 24 år gammal kosta strax under 20 lock för helförsäkring och 12 för halv... Det är dubbelt så mycket som jag gav för min nuvarande hoj. Gissa då vad en sporthoj kostar.. Finns helt enkelt ingen motsvarighet till att kunna classicförsäkra moppen om man är ung och bor i storstad.

Åter till frågan; Kör en FZR1000 som jag upplever som hyggligt liten. Jag som är 179 sitter bra, brorsan som är 10 cm till har väldiga problem att få in knäna på ett behagligt sätt. Skall du ha en plastraket tror jag att en gsxr är bäst i dimensionerna.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Tycker mig se ett mönster här nu grabbar. Väldigt många som tjatar om hur billigt det går att försäkra bor antingen 1) ute på landet eller 2) är 30+. För oss som bor i storstad och är under 30 finns helt enkelt ingen billig försäkring (förutom classica försäkringen). En ny ER6 som någon föreslog skulle för mig som bor i malmö och är 24 år gammal kosta strax under 20 lock för helförsäkring och 12 för halv... Det är dubbelt så mycket som jag gav för min nuvarande hoj. Gissa då vad en sporthoj kostar.. Finns helt enkelt ingen motsvarighet till att kunna classicförsäkra moppen om man är ung och bor i storstad.

Åter till frågan; Kör en FZR1000 som jag upplever som hyggligt liten. Jag som är 179 sitter bra, brorsan som är 10 cm till har väldiga problem att få in knäna på ett behagligt sätt. Skall du ha en plastraket tror jag att en gsxr är bäst i dimensionerna.

Offroadförsäkringarna på bilsportmc har vettiga priser även för mig som bor i stockholm.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top