Köp av "classica"-hoj

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Detta är inte till alla samlare och entusiaster utan TS och liknande som ska köpa förstahoj.

Varför inte köpa nåt som är

Bättre
Lättare
Inget mekande med förknasare och sånt där som fanns när vi inte var födda än
Snyggare
Snabbare
ROLIGARE

Seriöst, orka mecka med gammalt skit runddragna bultar och allt det kan tänkas vara. Lägg 40-50 lax på nån modern hoj med låg försäkring (det finns)


Så sparar du tid, har roligare osv osv. Du kanske tröttnar och inte vill åka hoj pga du kör runt med en båt på två hjul :D . Krascha gör man alltid första säsongen säger alla men det är väl bara för att alla kör runt på så jävla gamla hojar första säsongen så dom bara vill krascha skiten och köpa nyare :D

EDIT: Sorry för offtopic men jag tycker det här med att köpa nån uråldrig hoj bara för försäkringspremien är väldigt tråkigt bara.

Fast å andra sidan.
Som nybliven MC förare så är man långt ifrån så skicklig som förare att det är hojen som begränsar en även om man köper en ganska gammal hoj.
Och det är långt ifrån säkert att man måste mecka en massa.
Som nybliven förare så har du lika roligt på en CB 750 från 90-talet som du skulle ha på någon annan hoj tror jag.
Dessutom är det inte grisdyrt om du nu skulle råka bromsa omkull dig eller klanta dig på något annat sätt.

Kompisen köpte en gammal CB 750 när han tog kortet för något år sedan.
Han gav 15000 för hojen. Försäkrade den för nästan inga pengar alls. Hade den medan han övningskörde och ett år efter han fått kortet. Körde med andra ord två säsonger och det enda han behövde göra var byta ett bakdäck och olja. Sen sålde han den för samma pengar som han köpte den.
Billigare än så blir inte hojkörning och enligt vad jag förstod så hade han i alla fall tillräckligt roligt för att han skulle vilja fortsätta köra.

Står valet mellan att köpa en äldre hoj eller ingen alls så är valet enkelt i min värld. Sen är det klart att nyare hojar har bättre väghållning och bromsar och mer effekt och därigenom kanske räcker lite längre när man börjar bli varm i kläderna men som första hoj så tycker jag faktiskt att en gammal classicahoj inte ska underskattas.
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
du har förmodligen lika roligt på en gammal hoj som en ny.
jag tänker såhär, pengarna man lägger ner v,s hur lång säsongen är + hur mycket man kör.
ett gammalt härke duger att skrapa knän med.

80%förare
20%maskin
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Varför inte kolla in Xt 600 eller annan allroundhoj och kör billigt,ha kul och lär dig köra på alla underlag och i alla väderlekar.
Sen kan man ju alltid byta om det skulle visa sig vara fel hoj för den typ av körning du ägnar dig mest åt.
Varför begränsa sig en massa i början?
jag tror inte du kan ra roligare per krona än med en offroadare.

Vad kör dina vänner för typ av hojar?
 

201

VFR
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda VFR-87 GSXR1000-01
Ett litet tillägg i debatten.

En nackdel med äldre hojar är bland annat tillgången på däck.
Satt själv och läste lite däcktester senast jag skulle köpa nya däck
till min VFR.
Bara för att konstatera att utbudet av sportdäck är koncentrerat till modernare hjuldimensioner.:huvet

Det blir lite som att välja mellan pest och kolera, inget roligt alls. :gnissla
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Köp och kör en classicahoj, men tänk på att det inte kan jämföras med en nyare. Jag har haft ett par äldre hojar och det går att ha kul med sådana. Jag hade dem mest för att jag tyckte om utseendet och priset.

Däck är en trång sektor, men det finns att tillgå. Dock inte det värsta, men klart godkänt i förhållande till vad du kör på,och defintivt bättre än vad som fanns då hojarna var nya.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
tjena !

Mitt inlägg i debatten:

Nästan alla märkesförsäkringar har fånig självrisk. Som t ex 25`
Har själv kollat in ett gäng olika genom åren.

Bilosport är skitbra, men Mkt finstilt som ska följas.

Jag föreslår en gixxer 750-91a med mkt X-tra utrustning på.
T ex helsystem lr bra slipon åtminstone. samt det vanliga.
Med ensitskuts på och med nedan nämnda moddar är det en ruggigt bra rookie hoj. Och försäkringen bör vara mkt rimlig.

Helt vanliga däckdimensioner till dom.
USD gaffel, stark motor som är i princip odödlig så länge det är olja i.
Inga problem för större förare.
Finns mängder med reservdelar och godis på skrotar och på nätet för småpengar. Ebay är din vän.....

Otroligt enkelt och billigt att få den hojen riktigt kompetent även jämfört med modernare snikhojar.

Sänk lite fram. Höj lite bak. 7-800 kr och två normal händiga fixar det på ett par timmar lätt.

När det är däcksbyte tar du ett sportigt 180 bak och ett lättsvängt fram.
Ingen extra kostnad.

Bättre bromsbelägg, vätska fram, och stålomspunna slangar förvandlar bromsarna. ca 2000 + montering.

När det är dax för service synkar du gasarna och monterar snabbgashandtag. Pris okänt men inga farliga pengar jämfört med modern R-hojservice med stift för 2-400 kr/st, diagnos, finolja osv osv.

Good luck
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Däck är en trång sektor, men det finns att tillgå. Dock inte det värsta, men klart godkänt i förhållande till vad du kör på,och defintivt bättre än vad som fanns då hojarna var nya.

Håller man sig på denna sidan -90 så har väl de flesta sporthojar normala dimensioner (dvs 17" 120 fram o 180 bak)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
För att inte tala om alla coola gamla hojar där ute. Eller kan du komma på några moderna motsvarigheter av CBX1000, RD500, RG500, Nsr400, kawa H2 etc? Vissa gamla hojar lirar i en liga för sig, de hade bannemig själ på ett annat sätt än moderna massplastproduktioner:tuttar
GSX-R 1100 tycker jag också platsar på din lista!

Har åkt Kawa trepip '69, Kawa 900 Z1, RD 500 och mycket annat roligt men gammelgixxern är speciell och kommer att behållas. Mycket bra motor som är kraftig redan i original och som lätt blir mycket starkare om man vill det. Dessutom - årmodell '92 och tidigare - den sista riktiga motorcykeln: Luftkyld med oerhört täta, vackra kylflänsar på cylinderblocket, förgasare och ingen elektronik utöver tändning med varvtalsbegränsare - alldeles lagom!

Absolut mest krut per krona, pang för pengarna eller hur man ska uttrycka det. Också för nybörjare som har lite bakom pannbenet, är snäll och lättkörd som en gammal vältränad ardenner om man har lite förstånd. Och kan vara brutalt snabb och elak om man vill det.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Köp en vfr750 -92 -90 så har du en "modern" skottsäker sporttourer som fyller alla behov utom kanske det ofta så viktiga posörbehovet. De går så det räcker, har stekig enkelsving, ett arv från den första superhojen ever, och i de årsmodellerna en försäkringspremie som lämnar lite att önska. Lägg till ljudet och vridet från en v4 och du är hemma. Sen är det bara att öva på

http://www.youtube.com/watch?v=k2BTOOqFVk4
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag har kört alla modeller du rabblar och ägt flera av modellerna, är lika lång som dig, det är en vanesak att köra hoj, alla sport är obekväma med få undandtag, ex KTM rc8
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Köp en vfr750 -92 -90 så har du en "modern" skottsäker sporttourer som fyller alla behov utom kanske det ofta så viktiga posörbehovet. De går så det räcker, har stekig enkelsving, ett arv från den första superhojen ever, och i de årsmodellerna en försäkringspremie som lämnar lite att önska. Lägg till ljudet och vridet från en v4 och du är hemma. Sen är det bara att öva på

http://www.youtube.com/watch?v=k2BTOOqFVk4
Helt riktigt! En oerhört potent hoj i rätt händer som bara går och går, känner folk som kört 20-30 000 mil utan att meka.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
GSX-R 1100 tycker jag också platsar på din lista!

Har åkt Kawa trepip '69, Kawa 900 Z1, RD 500 och mycket annat roligt men gammelgixxern är speciell och kommer att behållas. Mycket bra motor som är kraftig redan i original och som lätt blir mycket starkare om man vill det. Dessutom - årmodell '92 och tidigare - den sista riktiga motorcykeln: Luftkyld med oerhört täta, vackra kylflänsar på cylinderblocket, förgasare och ingen elektronik utöver tändning med varvtalsbegränsare - alldeles lagom!

Absolut mest krut per krona, pang för pengarna eller hur man ska uttrycka det. Också för nybörjare som har lite bakom pannbenet, är snäll och lättkörd som en gammal vältränad ardenner om man har lite förstånd. Och kan vara brutalt snabb och elak om man vill det.

Det är en utmärkt hoj av alla de anledningar du nämner, men just den listan tycker jag inte att den passar in i... Den är liksom inte en legendarisk best på riktigt samma vis, inget monster som måste tämjas med tajta tyglar. Men helt klart en potent hoj som gav gemene man superprestanda, och ett riktigt vettigt köp för den som söker en äldre hoj med klös:)
 

CBR900RR

FireBlade
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Stockholm
Hoj
CBR900RR -93 --- Såld
En CBR900RR modell äldre är alltid rätt. För mig (185) är körställningen helt OK.
Dessutom är hojen i stort sett skottsäker.
Men, min är inte till salu:)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Förstår inte direkt debatten att det ska vara så dyrt att åka hoj, visst plastraketer(med rätta?) är ju per definition dyra... Men Bmw erbjuder ett antal modeller som är hyfsat nya till rimlig försäkrings kostnad för nästan alla. Finns ett gäng hyfsat nya 600 typ Hornet och Gsr, man köper en 5 år gammal hoj med ett par 100 mil på mätaren för under 40 k i dagsläget.

Min Gsr kostar 5000 helförsäkring och 5000 i självrisk och då är jag under 30 och bor i Sthlm. Horneten kostar nåt liknade.

Summa summarum, lås dig inte vid en classica hoj bara för försäkringen, finns gott om andra alternativ, men visst vill du ha en, TJÖP
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Med Gsxr 1100:an håller jag med. Den blir min nästa hoj till våren. Innan 92 dvs den luftkylda. Av alla de skäl Ni redan nämnt här.

Men en gammal hoj kostar pengar hela tiden. Ivf gör min/mina det. Skivor som tar slut, kamaxlar som slits, fjädring/stötdämpare, lager som är utslitna etc i all oändlighet..

Frågan är vad som är bäst/billigast egentligen? Ta smällen med försäkringen och slippa kostnaderna (om inte mekandet är målet sas).

Jag vet inte svaret där.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Förstår inte direkt debatten att det ska vara så dyrt att åka hoj, visst plastraketer(med rätta?) är ju per definition dyra... Men Bmw erbjuder ett antal modeller som är hyfsat nya till rimlig försäkrings kostnad för nästan alla. Finns ett gäng hyfsat nya 600 typ Hornet och Gsr, man köper en 5 år gammal hoj med ett par 100 mil på mätaren för under 40 k i dagsläget.

Min Gsr kostar 5000 helförsäkring och 5000 i självrisk och då är jag under 30 och bor i Sthlm. Horneten kostar nåt liknade.

Summa summarum, lås dig inte vid en classica hoj bara för försäkringen, finns gott om andra alternativ, men visst vill du ha en, TJÖP

Han kanske vill ha en SPORThoj?
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Bilsport & MC:s classica försäkring är guld, samt deras offroadförsäkring (om man har en nyare hoj, t.ex. en motard).

Jag skulle letat hoj nu under hösten/vintern, dels för att det kan finnas god prutmån. Dels för att du ska hinna bekanta dig med hojen, och göra en så grundlig service av den som du själv förmår. Att lämna fordon till verkstad ska man bara göra när man inte har verktyg och kunskap att utföra arbetet själv, byta olja/filter/däck/packboxar/gaffelolja/etc kan vem som helst göra. Du kommer iaf inte behöva skämmas vid korvmojjen när det blir tekniksnack och du knappt vet hur en förbränningsmotor fungerar eller vad som är bak och fram på hojen.

Om du är ute efter en sport hoj som ska gå in under classica skulle jag kolla på de som redan nämnts:

Honda CBR 900 RR Fireblade 1992: En modern klassiker, nästan lika revolutionerande när den kom som Suzukis GSX-R 750 från 1985, främst p.g.a. dess låga vikt i förhållande till effekt, körbarheten och kvalitén överlag...den blev den nya mätstocken helt enkelt. Honda hade som mål att göra en sporthoj som noviser kunde känna sig trygga på, samt erfarna åkare kunde untyttja maximalt. Mycket av detta tänket återkom i Hondas MotoGP sattsningar under senare år, då man fokuserade på körbarhet och använderbar effekt. Pris 15000-25000

Yamaha FZR1000 1991-1992 (1986-1987 utan exup, 88-90 med exup, 91- uppdatering men fortf med exup): 3:e generationens FZR1000, där den första kom med godis i form av deltabox ram och genesis motorn. EXUP-vavle gav utterliggare effekt genom att variera avgasgenomströmning beroende på varvtal. Idag kanske en super sporttourer? Tidig med radialdäck så det är lätt att hitta gummi. Pris: 12000-20000

Yamaha FZR600: Lillebror till FZR1000, dålig koll på denna modellen men kan ju vara ett alternativ om man inte behöver 1000 kubik och 140 hästar mellan benen.

Yamaha FZ750: Lanserades samma år som GSX-R 750, vilket gjorde att den till viss del hamnade i skymundan. Radfyra, 5 ventiler per cylinder, crossply däck så inga moderna radial, iaf inte på de tidigare modellerna. kanske ett alternativ om man kan hitta en för 10 000?

Yamaha XT600: Yamahas 1-cylindriga arbetshäst, motorn är en omarbetning av föregångaren XT 500 som även fanns i TT500 och SR500. 600-motorn fanns också i följande modeller: TT600, XT600Z, SRX600. En slitvarg till hoj, inget man vill köra fortare än 120 med, bra brukshoj men kanske varken så spännande på grus eller asfalt. För grus kan du skaffa en Honda XR600 eller en Yamaha TT600. Pris 7500-15000

Suzuki GSX-R 750/1100 1985-1992: Som tidigare sagt en klassiker, de modernare 750 i spannet 85-92 har diverse uppdateringar som gör den kompetent, som tidagare inlägg säger, bl.a. USD-gaffel (up-side-down) etc. Joxet med USD-gaffel är att vridstyvheten går upp snabbare med rörstorleken än godstjockleken, så vänder man på den och har "honan" i gaffelkronorna så flexar gaffeln mindre. 750:n lämpar sig bättre till aktivare körning än 1100, men 1100 tar dig antagligen längre på ett bekvämare sätt. Pris 750: 10000-22000. Pris 1100: 12000-24000.

Yamaha FJ1100/1200: yamahas sporttourer som följt med länge, motorn är en långkörare och har funnit sin plats i lite olika modeller. Pris: 7500-15000

Kawasaki GPZ900R: En klassiker, värst när den kom 1984, brädad vad gällande sportighet av GSX-R året därpå, men mer kompetent alround hoj. 116 hästar ostrypt på 900 vattenkylda hästar. Uppdaterades med modernare hjul efter ett tag, så en 90-92 bör ha 17" bak och fram = lättare att hitta bra däck. kan fås för allt mellan 10000-20000.

Kawasaki ZXR 750: Kom 89, uppdaterades 91 och fick lite modernare utseende samt utrustning, USD etc. Pris 10000-22000


Om du vill ha en manligare hoj skulle jag köpt något av följande: Suzuki GS1000E/GS1000S/GSX1100/GSX1100 Katana, Honda CB1100R/CB900/VF1000F/VF1000R, Kawasaki Z1000J/Z1000R/Z1/Z900/Z1000. men då får du vara beredd att skruva lite.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top