Köp av cross...

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
First time poster, long time reader....eller nåt :)
Troligen fel forum, men hoppas att någon här vet.

Flickvännen vill köpa sig en cross och leka med (läs: Hon kör, jag leker). Eftersom jag är något av en klåpare på att mecka (läs: Det är bara kul när man känner för det vilket inte är ofta) så tänker jag mig en 4-takt mellan 250-650cc. Jag tänker mig en BILLIG jäkel, dvs den kan se ut som skit, men vara maskinellt funkis. Någon som har några förslag på typ av hoj alternativt sidor på internet att titta på? Vet att det finns någon svensk cross-sida som folk ibland rekommenderar men som jag alltid glömmer bort.

/Freppa

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
http://welcome.to/swmotocross är sidan du söker.
XR250 tycker jag det låter som.
Freppa skrev:

Flickvännen vill köpa sig en cross och leka med (läs: Hon kör, jag leker). Eftersom jag är något av en klåpare på att mecka (läs: Det är bara kul när man känner för det vilket inte är ofta) så tänker jag mig en 4-takt mellan 250-650cc. Jag tänker mig en BILLIG jäkel, dvs den kan se ut som skit, men vara maskinellt funkis. Någon som har några förslag på typ av hoj alternativt sidor på internet att titta på? Vet att det finns någon svensk cross-sida som folk ibland rekommenderar men som jag alltid glömmer bort.

/Freppa

Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000R 2014
Freppa skrev:

/Freppa

Då skulle jag först och främst rekommendera 2T.
Dels pga att ni söker en lite äldre, lite sliten hoj, och dels pga att du inte vill
mecka med den så mycket. En 4T är absolut inte underhållsfri (-are).
På en 4T måste du justera ventilspel osv, och det är i princip lika täta
kolvbyten som på en 2T, men på en 2T är det enklare att göra. Hittar du väl
en fräsch cross, så är det bara byta kolv och du har en hoj som motormässigt
är ganska underhållsfri och pålitlig. Bara rengöra luftfilter och byta vxllådsolja.

Kolla på www.enduromx.com helt suverän sida med bra och seriösa annonsörer.
Annars har ju Gula Tidningen en hel del också.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Traktormotorn som de stoppat i XR250 är underhållsfri, med den materialmängden och effektuttaget! Justera ventilspelshysterin fattar jag inte riktigt. Slits ventilskaften eller justerskruvarna ner så snabbt?
Nightwish skrev:
Då skulle jag först och främst rekommendera 2T.
Dels pga att ni söker en lite äldre, lite sliten hoj, och dels pga att du inte vill
mecka med den så mycket. En 4T är absolut inte underhållsfri (-are).
På en 4T måste du justera ventilspel osv, och det är i princip lika täta
kolvbyten som på en 2T, men på en 2T är det enklare att göra. Hittar du väl
en fräsch cross, så är det bara byta kolv och du har en hoj som motormässigt
är ganska underhållsfri och pålitlig. Bara rengöra luftfilter och byta vxllådsolja.

Kolla på www.enduromx.com helt suverän sida med bra och seriösa annonsörer.
Annars har ju Gula Tidningen en hel del också.

Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000R 2014
farmerlip skrev:
Traktormotorn som de stoppat i XR250 är underhållsfri, med den materialmängden och effektuttaget! Justera ventilspelshysterin fattar jag inte riktigt. Slits ventilskaften eller justerskruvarna ner så snabbt?

Näe. Men han vill ju inte mecka.
Hm... hur kul är en XR 250 på en crossbana? :confused:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Hehe, inte så kul, beror ju på ambitionsnivå. Nu var den ju en :tuttar som skulle ha den. Lät ju inte som en elitsatsning och Xren är ju lättkörd iallafall.
Oavsett hoj så blir det ju nån form av meka, en fräsch 2-taktare håller även den i "evigheter" om den inte körs brutalt.
Nightwish skrev:
Näe. Men han vill ju inte mecka.
Hm... hur kul är en XR 250 på en crossbana? :confused:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Att ställa ventiler är ju en barnlek gentemot mecket att byta kolv, men det kanske är lättare än man tror? Nå, den bör vara lätt eftersom flickvännen skall hantera den, men jag är öppen för alla förslag. XR250 - vad får man pynta för en sån?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000R 2014
Freppa skrev:
Att ställa ventiler är ju en barnlek gentemot mecket att byta kolv, men det kanske är lättare än man tror? Nå, den bör vara lätt eftersom flickvännen skall hantera den, men jag är öppen för alla förslag. XR250 - vad får man pynta för en sån?

Jag hade köpt en Honda CR 125 eller 250. Lätt, smidig, och byta kolv i en sån
är inte konstigare än att byta på en moppe. :tummenupp

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag med! 250 dock, lättare att ha skoj på en 250. Man måste vara lite mer driven som pilot för att handskas med en 125:a. TT350?
Nightwish skrev:
Jag hade köpt en Honda CR 125 eller 250. Lätt, smidig, och
byta kolv i en sån
är inte konstigare än att byta på en moppe. :tummenupp

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Skall du ha en CR-250 (-94) så har jag en som jag funderar på att sälja. Superskick på allt utom utseende!

Fast å andra sidan är den ju enastående tjejig med rosa/lila/vit finish...

PM´a om det låter intressant!

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
XR650 Superjävelmotard
XR650 är stora biffar, ska du böka runt med en sådan i terräng så är det en fördel om du är lång och stark. Prislappen på beggade -00 ligger väl på 50-60 beroende på skick och vad du får med.

Xr600 runt -95 ligger väl på 30-35k

Har endast liten erfarnhet av 2takt, men CR250 är roliga att knattra runt på bana med (och billiga i inköp). :tummenupp

CR500 verkar elakt häftiga!

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
2-takt är att rekomendera!! kanske tillochmed 125a! :confused:

2-taktarna är lättare att göra service och reparation på än 4-taktarna, dock behövs inte kolvbyten lika ofta på 4taktarna!

Men sedan är oxå 4taktarna tyngre (framför allt dom gamla rackarna)
Så jag anser 2takt..Sedan storlek? tjaa, 250 är utav efarenhet J*VLIGT jobbiga att starta, speciellt om man kört en stund och är ganska trött..då vill man inet få stopp på dom! (inte för att jag påstår att din tös är klen) Så 125a kanske vore något?
Men eftersom hon ändå ska ha kul, så köp inget XR eller något..lika bra att kräma på med en riktig cross! Om du skulle vilja köra oxå, dvs!
Ett kolvbyte får du dock räkna med vart 30-40tim iaf..vid lite lugnare körning!

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har en husky 125:a -01:a i bra skick. Smidd kolv i för 12h sedan. alla lager etc fräscha etc. Perfekt nybörjarhoj. Grymt smidig. 20 000:- ... PM:a för mer info..

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
XR250 kan man lägga ner direkt om man ska köra på crossbana om man inte vill byta stötdämpning. Det är en Enduro inte cross. Köp en Yamaha YZ 125/250 eller Honda CR 125/250. En 250cc är ingen lek att starta som nybörjare men har man tekniken startar man dom på första kicken efter ett marathonlopp! Underhållet på en 125 är värre än 250. Det är dock mycke som ska bytas på alla crossar. Efter varje körning ska luftfiltert tvättas och kletas in med olja, efter 5h ska oljan bytas m.m. MEn det är den roligaste sporten som finns! Känslan när man är i luften är oslagbar.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Som nybörjare skall man helt klart köpa 125. Det tar evigheter längre att lära sig att åka med teknik på en 250. Där är för mycket effekt vilket leder till att man bara är rädd för att den skall bita tillbaks när man hissar trotteln.

Åker själv 125 i enduro SM och håller på att lära mig att åka 250 och jag är efter 8 mån med 2 hojar paralellt fortfarande snabbare med 125an så gott som överallt förutom på sandcrossbanor.

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
Borsiin skrev:
Som nybörjare skall man helt klart köpa 125. Det tar evigheter längre att lära sig att åka med teknik på en 250. Där är för mycket effekt vilket leder till att man bara är rädd för att den skall bita tillbaks när man hissar trotteln.

Åker själv 125 i enduro SM och håller på att lära mig att åka 250 och jag är efter 8 mån med 2 hojar paralellt fortfarande snabbare med 125an så gott som överallt förutom på sandcrossbanor.
Jag kan bara hålla med nästan. 125 är lättare att lära sig på men på 250 kan du gasa dig ur misstag :D man slipper växla var 3:e sekund osv. Sen service mässigt är det skönt med en 250 mycke mindre än 125. Har man aldrig kört innan så sikta på 125 iaf!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...