micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd.
Innan -00 hade dom förgasare. Insprutning ger fördelar med lite mer effekt och lite bättre effektkurva. Du kommer antagligen tröttna på mindre kubik än 900. Jag hade en 900, -00a och den var suverän. Bra bottenvrid och otroligt skön att köra. Toppfarten var runt 230 med performance eprom, öppet luftfilter och öppnare avgassystem.
Ett tips är att gå ifrån originaldrevningen på 15/39 till 14/39 eller 15/42. Hojen trivs mycket bättre då.
Jag tror det var 01 som monstret fick en till uppgradering av geometrin. Stötdämparlänkaget ser annorlunda ut efter det och ramen fick lite annorlunda geometri tror jag.
Vill du ha det bästa monstret så ska du köpa 1000DS. Den motorn är grym!
Ducati äldre än -98 är snuskigt billiga i försäkring. Dom var inreggade med fel effekt, det står alltså 33kW eller liknande i regpapprena.
Dom tvåcylindriga desmomotorerna är driftsäkra, billiga att serva, har ett otroligt skönt ljud och en härlig effektkurva.