köp av ducati...

micke blårand

knäskrap
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Rimbo
Hoj
Aprilia falco
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd. :3freak
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Du kommer att få en väldig massa tips om att köpa allt annat än ducati. Lyssna inte på dessa röster. Dock finns det många som säger att monstret är lite slött. Testa därför ett innan du bestämmer dig. Annars är det bara att köpa...
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd. :3freak

Innan -00 hade dom förgasare. Insprutning ger fördelar med lite mer effekt och lite bättre effektkurva. Du kommer antagligen tröttna på mindre kubik än 900. Jag hade en 900, -00a och den var suverän. Bra bottenvrid och otroligt skön att köra. Toppfarten var runt 230 med performance eprom, öppet luftfilter och öppnare avgassystem.

Ett tips är att gå ifrån originaldrevningen på 15/39 till 14/39 eller 15/42. Hojen trivs mycket bättre då.

Jag tror det var 01 som monstret fick en till uppgradering av geometrin. Stötdämparlänkaget ser annorlunda ut efter det och ramen fick lite annorlunda geometri tror jag.

Vill du ha det bästa monstret så ska du köpa 1000DS. Den motorn är grym!

Ducati äldre än -98 är snuskigt billiga i försäkring. Dom var inreggade med fel effekt, det står alltså 33kW eller liknande i regpapprena.


Dom tvåcylindriga desmomotorerna är driftsäkra, billiga att serva, har ett otroligt skönt ljud och en härlig effektkurva.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
vågen skrev:
....billiga att serva......




?!?!?!

Du skojar va? 2000-mila-servicen kostar mellan 4000-6000kr.

Ventiljustering ska göras varje 1000:e mil och den kostar ett par papp bara den.

De är fina hojar på många sätt men kom inte o säg att de är billiga att serva.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Zee skrev:
?!?!?!

Du skojar va? 2000-mila-servicen kostar mellan 4000-6000kr.

Ventiljustering ska göras varje 1000:e mil och den kostar ett par papp bara den.

De är fina hojar på många sätt men kom inte o säg att de är billiga att serva.

Ducati har 1000-mils serviceintervall. Många av Japsarna har 600-mila. Det är det jävligt lätt att glömma när man säger att Duccarna är såååå dyra att serva. :näsblod Ventiljustering med stor service på min Ninja kostade över 5000:-. Skitstor skillnad. :rolleyes:
 

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
Har läst något om bättre kvalitet över lag från -98, då något
amerikanskt bolag gick in med pengar...(något i den stilen).

Härliga hojar iaf, bror min har haft en monster 600 -95 och nu en
750ssie -01 och är kanonnöjd. Och JAG kan bara säga tummen upp! :tummenupp
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Låter som du har en hel del provkörning framför dig.

Monstren finns ju i allt från 600-620-750-800-900-1000 cc utförande. Vilken som passar just dig bäst i form av motor, vikt, komponenter och försäkring är ju nått du måste ta reda på själv.

Åka själv? Åka med skjuts? Skall du ha lite "fart" i motorn eller inte viktigt?

En sak är säkert - dom låter lika bra allihopa oavsett storlek (som i detta fall inte spelar nån roll):yoparty

Designen är ju väldigt samma, skiljer mest vad som sitter på, bromsar, fjädring, motor och om den har kolfiber eller ej. Du kan säkerligen få många tips här, nu kör ju inte jag just Monster så kan inte komma med så mycket tips tyvärr. Har provat 750 och S4 och där emellan var ju skillnaden enormt stor motormässigt sett.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Plåtniklas skrev:
Ducati har 1000-mils serviceintervall. Många av Japsarna har 600-mila. Det är det jävligt lätt att glömma när man säger att Duccarna är såååå dyra att serva. :näsblod Ventiljustering med stor service på min Ninja kostade över 5000:-. Skitstor skillnad. :rolleyes:


Ja sa inte att de var dyra. Jag sa att de inte är billiga att serva. Man kan ju inte säga att det är ett argument för att köpa Duccar direkt (som vågen gjorde).

Men även om stora servicen på din ninja kostade 5 lök så kostar stora service på en hyper mellan 7000-12000. Hur man än vrider o vänder på det är det inte billigt iaf.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Zee skrev:
Ja sa inte att de var dyra. Jag sa att de inte är billiga att serva. Man kan ju inte säga att det är ett argument för att köpa Duccar direkt (som vågen gjorde).

Men även om stora servicen på din ninja kostade 5 lök så kostar stora service på en hyper mellan 7000-12000. Hur man än vrider o vänder på det är det inte billigt iaf.

En 2-ventilare är billig att serva, det är inte mycket som behöver göras på dom. Motorn går så mjukt o fint så med lite omsorg så går den hur långt som helst.

Visserligen så beror ju allting på vad man jämför med. Att säga att någonting i det här sammanhanget är billigt är kanske helt fel av mig. Jag tycker det är mindre dyrt om jag kan säga så då, visste inte att någon tog illa upp.

Servicen kan du sköta till 90% själv med lite mekkunskaper. Resten kostar inte massvis.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd. :3freak

S2R-modellen kommer med en 1000 cc:are nästa år som verkar riktigt schysst och så kommer ju... S4RS..! Gawd!

http://www.ducati.com/bikes/my2006/ducatiModel.jhtml?family=monster&modelName=MS4RS-06

130 hk på 177 torrkilo... Ja, den vill jag ha...

Annars skulle jag - som varken ägt eller provkört, endast drömt :D - satsa på en 900 Sie eller en S2R (800 cc), de verkar ligga bra i pris och ha tillräckligt med kraft för att man ska klara sig...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
vågen skrev:
En 2-ventilare är billig att serva, det är inte mycket som behöver göras på dom. Motorn går så mjukt o fint så med lite omsorg så går den hur långt som helst.

Visserligen så beror ju allting på vad man jämför med. Att säga att någonting i det här sammanhanget är billigt är kanske helt fel av mig. Jag tycker det är mindre dyrt om jag kan säga så då, visste inte att någon tog illa upp.

Servicen kan du sköta till 90% själv med lite mekkunskaper. Resten kostar inte massvis.


Jag förstår väl hur du tänker och visst, det beror vad man jämnför med men det kostar inte måmga kronor att byta olja i verkstan. Det som kostar är ventiljust och kamremmsbyte och det kostar ganska mycket på Duccar. Speciellt 4-ventilarna. Men 2-ventilarna är ju självklart billigare än 4-ventilarna, samtidigt som de är dyara att serva jämnfört med en japps. Men det är ju bara en sak ju, det är så mycket annat som spelar roll när man ska välja hoj.

Ska man bara kolla på serviceintervaller är väl Aprilia att föredra. Vad är det, vart 1400:e mil som de ska ventiljusteras? Och det flesta jappsarna ska väl justeras vart 1200:e mil har jag för mig.

Nåväl. Carry on.
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd. :3freak


Smaken är givetvis individuell, men du är inne på rätt spår...

Du får en trevlig maskin vilken du än väljer men mer kubik=mer skoj...
Sedan får kanske pris på maskin eller pris på försäkringen avgöra en del av ditt beslut.

Som någon annan sade, testa och känn på några maskiner så att du kommer någotsånär rätt från början.

Min 900 har aldrig klabbat, har haft den sedan år 2000 och har idag snart rullat 2400 mil, inte så vrålmycket direkt, jag satsar mer på kvalitet än kvantitet när jag kör. Det blir ofta 25-30 mil när jag tar en runda.

Det går att göra mycket individuellt med alla maskiner, Monstret är inget undantag eller rättare sagt, den är kanske enklare att sätta en personlig prägel på eftersom eftermarknaden har massor med prylar till sådana hojar.

Kolla lite på min maskin: http://web.telia.com/~u41816988/
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Zee skrev:
Jag förstår väl hur du tänker och visst, det beror vad man jämnför med men det kostar inte måmga kronor att byta olja i verkstan. Det som kostar är ventiljust och kamremmsbyte och det kostar ganska mycket på Duccar. Speciellt 4-ventilarna. Men 2-ventilarna är ju självklart billigare än 4-ventilarna, samtidigt som de är dyara att serva jämnfört med en japps. Men det är ju bara en sak ju, det är så mycket annat som spelar roll när man ska välja hoj.

Ska man bara kolla på serviceintervaller är väl Aprilia att föredra. Vad är det, vart 1400:e mil som de ska ventiljusteras? Och det flesta jappsarna ska väl justeras vart 1200:e mil har jag för mig.

Nåväl. Carry on.
Från 04:a och framåt är det 2000 mil innan ventilkontroll på millen, innan 04. var det var 1400:e mil vill jag minnas.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Kamremsbyte är kalasenkelt att ordna själv, speciellt på monstret. Remmarna har jag för mig att dom kostar 450kr st till monster men jag kan ha fel. Remmar till en SP/SPS 4-ventilare kostar väl strax under tusingen tror jag.

Nu har jag iof ett kamremspänningsverktyg för att kolla spänningen på remmarna men det kan ses som onödigt, det finns tips o knåp som fungerar minst lika bra.

Det är lättmekat med ducce. Allting sitter kanonbra och det är smarta lösningar, jag tvivlar på att någon som faktiskt har erfarenhet säger annorlunda. jag tycker min 916 är otroligt lättmekad... gissa då hur lättmekad monstret är.

Ventiljusteringen ska inte vara något problem... när man har lärt sig ;) Jag kan inte men jag kommer deffinitivt lära mig.

Jag gör allting själv så jag kommer undan riktigt billigt, det skulle jag göra med japs också :fyllisar
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
vågen skrev:
Jag gör allting själv så jag kommer undan riktigt billigt, det skulle jag göra med japs också :fyllisar


Ja, det är ju bra, men man kan ju inte förutsätta att alla kan mecka själv. Jag skulle nog kunna mecka men jag har ibnte ens tillgång till garage och verktyg så det är liksom inte mycket att välja på.

Men så småningom ska man ju ha ett garage med verktyg och en sån där kalender med nakna brewdar i som hänger på väggen. :)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd. :3freak


Du kör alltså en gsxr 750 nu och vill byta till monster...
Tänk efter och provkör innan du bestämmer dig kan jag bara säga. Jag kör lillgixxern (400: an) och var grymt sugen på monstern. Körde 900 ssie och kan inte säga annat än att jag blev riktigt besviken. Motor var betydlig tråkigare än jag hade hoppats på, ljudet var försåss gött men det var väl igentligen det mest positiva. Den största besvikelsen var utan tvekan chassit, inte alls så lättsvängd och välbalanserat som jag fått för mig... Dessutom var den riktigt seg att få upp på bakhjulet på bara gas, även om det gick på 1:an.

Åkte sen bort till superbike och körde nya 950 supermoto, även om de inte är varandras motsvarighteter så ska det ju vara busiga twinnar båda två, skillnaden var enorm! En underbar effektkurva som bara skickade mig iväg med framhjulet i höjden hela tiden. Chassit var helt sjukt bra -underbart välbalanserat, kändets som en verkligt modern hoj. Berättade för KTM killen att jag just varit och provkört monster och blivit besviken. Han sa att monster är en "förklädd customhoj". Ligger faktiskt lite i det.... :(
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Billiga Monster och något dyrare Monster.

Min Monster Dark 600cc -98 är nästan gratis att försäkra. Gubbe (40+ i Märsta) knappt 1600 sek/år.
Service kan i värsta fall komma upp i 5000 sek varannan gång. Liten service efter 1000 mil och stor service efter 2000 mil. Stor service = upp till 5000 sek. Liten har kostat ca 3500. Beror på om ventilerna måste justeras eller ej. Det i sin tur beror på hur du kör med hojen. Tokvarva varje dag = dyr service med ventiljustering.

Har testat Monster 800cc -04. Stor skillnad i effekten på hojen. Kul om man måste ha mera effekt. Min 600 har förgasare. 800 har insprutning.

Även om en del mindresvagare Monster inte accelerar så fort så har de samma väghållning, bromsar och ljud som de större hojarna.

Om du ska skjutsa långa sträckor så är det inte kul för passagerares bakdel...

I morgon, ons 23 nov kanske du kan beskåda något Monster utanför Il Forno på Sveavägen i Stockholm.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd. :3freak


Tycker att om man ska ha ett monster så ska man ändå ha en luftkyld tvåventilare, s4r ser ju inte direkt snygg ut med den feta kylaren om massa gumislangar och krafs. För att du inte ska bli alltför besviken på effekten är det nog 1000cc som gäller. Mindre motor än 900 kan ja inte förstå att man köper (om det inte är förstahojen dådå) Nya 1000cc s2r hade ju varit kul att testa. Ser ju ut som en monster ska göra också.

Lycka till!
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top