micke blårand skrev:
Funderar att på köpa en ducati monster, har ej bestämt årsmodell eller kubik. Är ej insatt i märket så jag skulle uppskatta lite tips från er som vet vad man ska och inte ska göra,o vad man ska kolla efter. E jäkligt tacksam för tips o råd.
Hur använder du hojen idag?
Är effekt viktigt för dig?
Vad pratar vi om för pris för nya hojen?
Brukar du göra "vanlig" service som oljebyte och liknande själv?
Ducati´s Monster modeller är märkets mest säljande motorcykel. Det jobbar tre gånger så mycket personal på dessa som på de andra modellerna i programmet.
Under åren har det skett många uppdateringar och förändringar. Genrellt så gäller samma regel här som för många andra saker man köper. Ju nyare desto modernare teknik. Ducati har dock för vana att "skynda långsamt" vad gäller utveckling mellan årsmodeller. Ett år kanske det inte sker en förändring och nästa år så byts två modeller ut och tre nya tillkommer.
Den absolut populärste monster är 900cc modellen med antingen förgasare eller insprutning. Efter denna så är det tätt lopp mellan 600 och 620IE.
Monster 750 är ganska ovanliga och faktiskt ganska billiga.
Monster 1000DS är nog en av de busigare maskinerna. Mer kraft utan mycket mer vikt.
S4 modellerna är egentligen inte monster ur traditionell mening. Samma design, men 4-valve motorerna gör dem dyra och tunga. Servicekostnader stiger också. De finns med 916 (s4), 996(s4r) och 998(s4rs) motorer. Av dessa är det bara S4 som har den traditionella dubbelsvingen.
Jag vill drista mig till att säga att OM man sköter sin egen service med olja, bromsvätska och gaffelolja så är det inte mycket dyrare att ha ett monster jämfört med en rad4 hoj, om man räknar på en totalkostnad där även försäkring ingår (alla pengar man lägger ner är ju driftskostnad, inte enbart service). Monster fram till -98 har mycket fördelaktiga premier beroende på bolag.
Hoppas man kan hjälpa till OM du nu väljer att köpa ett monster