Köp av hoj - Part I - Part II (sid 2)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kollar mailen 01:30 inatt, säljaren har mailat att jag är välkommen på fredagen (tidigare mail) men att fler intresserade finnes (tidigare bara en) och först till kvarn gäller. Fukk! Svarar att det var rackarns då jag säkert missar detta tillfälle p.g.a. detta men att jag verkligen är intresserad och ska kolla upp möjligheterna att komma samma dag, idag. Våldslägger mig för att försöka få några timmars sömn, ställer klockan på 06:00.

05:45 vaknar jag och ska testa att skicka ett sms, fumlar och lyckas ringa upp istället. Går några signaler, lägger på med tanke på uret och börjar skriva meddelande istället, halvvägs in i sms´et ringer han upp. Jag ursäktar det tidiga klockslaget och förklarar läget, får förklarat att de andra är ungefär lika intresserade som mig och han vill inte trampa på någons tå. Ok men jag ordnar allt nu förklarar jag och ber om att få återkomma, det som de hänger på är betalningen.

Ringer upp min banks kundtjänst som öppnar kl 06:00 och frågar hur i helsefyr jag ska föra över pengarna så att det känns rätt för båda parter, kontoret öppnar 10:00 och de har inget ombud hos säljaren som är 40 mil enkel resa. Jag börjar jobba kl 15:00 och har inte tid att vänta till 10:00 i Sthlm för att hämta ut en postväxel. Överföring mellan olika banker är ju inte omedelbar, frågar om telefonöverföring som jag har något svagt minne av innan internets stora genombrott men det gör man tydligen bara för fastighetsaffärer numera. Försöker med att jag tar kostnaden men det var inte tekniskt möjligt enligt banken. Hepp, kan jag stoppa en överföring då? Det kan jag inte. Ok hoppas att han nöjer sig med att han får den informationen av min kundtjänst.

Samtal till säljaren igen och förklar hur landet ligger och omständigheterna funkar för honom. Bra då fixar jag biljett och han ber mig återkomma med info när jag kommer fram så han kan hämta upp mig. Ringer taxi, in i duschen, på med underställ, ryggskydd, stövlar resten i hjälmväskan. Kollar att spisen är avstängd och ut i taxin, skönt med bussfil. In på centralen, raska steg till kassaluckan o köper biljett med avgång om en timma. Frågar hur mycket jag missa föregående tåg med och får till svar att det går om en minut, måttligt imponerad förklara jag att om hon kläckt ur sig det på studs så hade jag suttit på det tåget nu eftersom vi befinner oss precis intill det spåret.

In på Pressbyrån och handlar macka & cola, sätter mig och mumsar på den och halvvägs in på mackan ringer jag upp säljaren. Missa tåget med två minuter säger jag men jag kommer 11:45....

Säljaren: Jaha ok...men..... jag är inte hemma förän på fredag.

Jag: ????????????? (inombords (`&%*/(%&%¤*&(¤&/¤!!!!)

Mottagningen är inte den bästa men jag får fram budskapet om att jag tycker det är lugnt, miss från bådas sida och det är som det är. Förklarar att jag verkligen hoppas på att han förstår att jag vill ha hojen nu, det gör han =) Kollar på biljetten, "Resan kan inte ombokas/återbetalas", funderar på ett halvtaffligt försök att sälja den för någon symbolisk summa men ger ganska snabbt upp den tanken. Kastar resternade mackan i sopkorgen och går ut till taxibilarna, på vägen hem skickar han sms för att dubbelkolla att det är lugnt och jag svarar med att det bara är att garva och att det blir en fin historia till hojen sen, tur i oturen att jag missa tåget innan.

Så nu är jag hemma igen, lite fattigare, addrenalinet från morgonens stress har släppt och nu ska jag bannemig sova.

Slut på del I

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Lite sämre lägen, mycket bättre priser ;)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ujdå, det är lätt att missförstå varandra i spänningens hetta.

Undra om den andra spekulanten oxå läser här ;)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Sen när'u kommer fram visar det sig att den är tappad i diket, och bilderna du fått se är från förra säsongen :blocket

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Jag hade med mig min bankdosa när jag köpte hojjen. Det var mellan olika banker, och en lördag, så gick ju inte omedelbart, men när man gör själva överföringen får man ju ett kvitto på att den är gjord med summan och mottagaren. Räckte för säljaren, så fick med hojen direkt.

Vet inte om det går att avbryta en sådan överföring i efterhand, men borde räcka att skriva ett tillägg på kvittot att affären är slutförd först då pengarna är mottagna om säljaren är nojjig.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag förstår inte riktigt, missade du att det var på fredagen du skulle åka till honom?
Glömde du vilken dag det var eller trodde du att han sa "imorrn"?

Ejpi.87

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Hoj
SUZUKI SV650S K4
Får man fråga vad de är för hoj du ska köpa eftersom du är så hispig att åka upp där?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag hade med mig min bankdosa

Ja sova går ju inte... jo jag får se vad han tycker är bäst. Postväxel är inget problem i detta läge känns det som men överföring är ju ännu smidigare. Men precis man skriver som du syftar på i köpekontraktet och han skickar ju in ägarbytet så det borde ju kännas safe för han tycker jag.

Jag förstår inte riktigt, missade du att det var på fredagen du skulle åka till honom?
Glömde du vilken dag det var eller trodde du att han sa "imorrn"?

Nja alltså vi diskutera förra veckan och då förklara han att han skulle iväg på ett ärende och när jag fråga när han kom tillbaka så skulle han höra av sig på tisdag eller onsdag. Sen kan det mkt väl varit så att han förklara när han skulle komma hem men det fanns inte i min lilla värld klockan 01:30 inatt. Jag hade då skickat ett mail på tisdagen bara för att understryka att jag ville ha hojen och svaret läste jag som sagt mitt i natten = då trodde jag han hade kommit hem.

Sen när vi prata i telefon så var nog inte mottagningen helt telia då jag sa saker ungefär som - Ok men då får jag köpa den, så att den finns kvar för jag åker nu. även Så att den inte är såld när jag kommer fram. men det sistnämnda kunde ju misstolkas för fredagen och det kanske bara var det han hörde tydligt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det kommer (förhoppningsvis) i part II, har ju tydligen konkurrens och även om han har sagt att jag får köpa den nu så kunde jag ju inte ens sova och man ska ju gå på magkänslan säger dom... Alltid samma visa, inte bara att handla inte.

Men den är blålilarödrandig, kanske tre hjul eller så var det ett reservhjul med och och och så är den väldigt fin också, tuff mena jag.

Spindisc

Vrooooooom
Gick med
25 May 2007
Hoj
Triumph Daytona 675
Ja sova går ju inte... jo jag får se vad han tycker är bäst. Postväxel är inget problem i detta läge känns det som men överföring är ju ännu smidigare. Men precis man skriver som du syftar på i köpekontraktet och han skickar ju in ägarbytet så det borde ju kännas safe för han tycker jag.

Skriv postväxeln på dig själv. Då kan lösa in den igen om det skiter sig av någon anledning.

// Spindisc

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Låter som kvällen innan jag skulle hämta min leksak. Svårt att sova, ångets, stress och en jävla massa grubblande :) Fixade en postväxel via banken på x antal tusen och 7-8k i rena kontakter, allt för att ha lite prutmarginal. För pruta skulle jag göra. Sen var jag förbannat noga med att dels begära hans legitimation, registreringsbevis, skrev ett köpeavtal (där vi noterade vad som var i postväxlen,cash, mätarställning, skick etc Konsumentverket har mallar) m.m. Man köper inte registreringsskyldiga fordon så ofta så då kan man faktiskt lägga ner lite energi vid köpet att försäkra sig emot alla fallgropar (som säljare försöker dölja etc). Japp, jag är cynisk men så har jag inte heller blivit lurad vid köpa av fordon :)

Sen finns det en klar fördel med att skriva riktiga papper (förutom det självklara som registreringsbeviset), man gör det i samförstånd vid köp. Efter man lämnat tidigare ägare och nycklarna är äverlämmnade och regbeviset är postat finns små utsikter att kunna göra justeringar/anspråk på saker/fel etc.

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Har varit med om liknande jakt efter en bil. Killen sa han var hemma först längre fram men hade fått krav från kronofogden och var därför tvungen att sälja bilen. Låg ute riktigt billigt och många som var intresserade osv.

När han sa att jag var tvungen att lägga handpenning annars skulle någon annan hinna slå till innan o göra det. Sen skulle jag komma och hämta bilen när han var tillbaka på sin "tjänsteresa" om 2 dagar.

Jo visst, uppenbarligen en blåsning så när han sa att jag måste lägga handpenning bad jag honom dra :huvet

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jävligt lustig säljare. Han står på sig att det är först till kvarn, sen e han typ inte hemma på 2-3 dagar själv. Ha is i magen säger jag.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024