Köp av klocka/armbandsur

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rolex å Breitling skulle jag ge max 10 tusen för
Cartier å några till gillar jag bättre. Har tre syrror. I alla dom familjer har ungarna minst 4 Rolex en även i guld
Du har tre systrar som alla skaffat familj och sedan har barnen i familjerna minst fyra Rolex var, ett av syskonbarnen har till och med en i guld.

Var det korrekt uppfattat?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Du har tre systrar som alla skaffat familj och sedan har barnen i familjerna minst fyra Rolex var, ett av syskonbarnen har till och med en i guld.

Var det korrekt uppfattat?

En familj har 3 pojkar å två har dom nya?
En annan familj har tjejen fått en i guld?
Tredje familjen har pöjken en ny?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Släng upp en bild på din fina replica vetja
- Den är såld sedan länge. Nu använder jag en s.k. "funktionsklocka".
Mycket fulare, men kan spela musik oberoende av telefonen.

Här är en riktigt snygg kopia/replica istället:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Rolex å Breitling skulle jag ge max 10 tusen för
Cartier å några till gillar jag bättre. Har tre syrror. I alla dom familjer har ungarna minst 4 Rolex en även i guld?

Viss prisskillnad mellan Breitling och Rolex men 10k....? :hihi
Jag skulle ge max 50k för en ny BMW S1000RR men det gör det ju inte mindre osannolikt....

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
- Jag är intresserad av utseendet och funktionerna. (och helst provtryckt vattentät)
Vet inte vad "intresserad av klockor" egentligen innebär förutom just det, men okey : )

Jag har haft ett par äkta klockor tidigare, bl.a. Tissot, men tycker inte de varit annorlunda eller bättre. TH-replikan är den bästa klockan hittills, om man bortser från Garmin-klockan jag har just nu pga att jag vill köra musik genom klockan på gymet.

Intressant diskussion dock : )
Jag jobbade tidigare med olika skumplastlösningar, bl.a tog vi fram material till tvättsvampar.
De såldes dels som dyra Turtle-svampar...och dels som Biltemasvampar. Samma tillverkningsställe, samma material, samma tvättmedel i svampen. Oehört stor prisskillnad mellan exakt samma produkt/kvalitét.

Nu menar jag inte att det är alltid är samma innehåll i replikor av klockor på något sätt, men det är tillräckligt hög kvalitet i de jag köpt (dyrt) för att jag aldrig har upplevt någon skillnad i något avseende.

De flesta klocknördar jag känner gillar hantverket lika mkt som funktion och utseende -och att det är det enda smycket de som män är bekväma med att bära och laborera med. En del tänker värdeutveckling/investeringspotential (vilket iofs begränsar urvalet till ett fåtal modeller) men dom är i minoritet.

Kan inte säga emot dina erfarenheter av kopior men jo det är en väldigt skillnad mellan ett Rolexurverk och nåt skit du köper över disk i Thailand. Det behöver inte ens vara lyxmärken, Seiko och Certina gör otroligt fina urverk -såna hittar du inte i kopior, plain and simple.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det är ju tycke å smak. Alla får väl gilla vad dom tycker. Ursäkta om jag trampar på ömma tår.
Det var en här för några år sen som totalrenovera en klocka. Sånt gillar jag extra mycket

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har en Rolex som jag köpte för pengarna jag tjänat på sommarjobbet efter gymnasiet.
Det var väldigt konstigt gjort men skulle aldrig köpa en nu och kommer heller aldrig köpa en annan klocka tror jag så all in all är jag nöjd med det.
Mitt största problem nu är att hitta en vettig urmakare i Sverige, har frågat i tråden tidigare vet jag, 2 av 3 Rolex i Stockholm kommer jag undvika.
Funderar på den jag såg vid Fyrisån, undrar om den är bra (?).

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja dom verkar seriösa. Lämna min Tissot där. Batteribyte som krävde lite mer än skruva bort botten. Den tickar på. Körde dit på min Ktm så det var ett tag sen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har en Rolex som jag köpte för pengarna jag tjänat på sommarjobbet efter gymnasiet.
Det var väldigt konstigt gjort men skulle aldrig köpa en nu och kommer heller aldrig köpa en annan klocka tror jag så all in all är jag nöjd med det.
Mitt största problem nu är att hitta en vettig urmakare i Sverige, har frågat i tråden tidigare vet jag, 2 av 3 Rolex i Stockholm kommer jag undvika.
Funderar på den jag såg vid Fyrisån, undrar om den är bra (?).
Bergströms Ur på Östra Ågatan? Jo det är nog en av de bättre. De har egen verkstad och är auktoriserade. Har haft Rolex sedan 1985.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bergströms Ur på Östra Ågatan? Jo det är nog en av de bättre. De har egen verkstad och är auktoriserade. Har haft Rolex sedan 1985.
Kul då testar jag dem nästa gång
Rob Engström var ju omtalad som världens bästa urmakare typ men tycker de körde blåsning feeling senast. Rekommenderade ett antal jobb som verkligen inte behövdes.
Känns som de är pigga på att fakturera. Mycket tråkigt då jag alltid gått till dem.
Nymans ur där jag köpte den är så pretto fittigt Paris Hilton tönt känsla och äcklig gata att där sätter jag inte min fot.
Kuriosa att han som sålde den till mig senare tävlade i någon av de tidiga talangprogrammen som Ricky Martin

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år