Köp av klocka/armbandsur

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har sällan armbandsur på mig numera, men det finns tillfällen när de åker på. Ibland en gammal automat som inte håller tiden och är allmänt opålitlig, men passar till klädseln tex. Eller en brandad MINI JCW-klocka i plast som egentligen mest är snygg att titta på, men har inga funktioner annat än att visa tiden. Min finsk/tyska artilleriklocka (replika) hade jag som dagligt ur under flera år, men den släpper in fukt om man har den på sig i regn och är svettig under längre tid. Den verkar fungera ändå och luftar snabbt ur ( haha ) sig. Den enda som klarar fukt riktigt bra är Vostok Amphibia (samma modell som Bill Murray har i filmen "The Life Aquatic with Steve Zissou").

Men med det sagt. Om man ska leta ett bra sk taktiskt ur som har extremt lång batteritid eller är en automat och håller tiden exakt, har självlysande visare, samt förstås klarar fukt under långa perioder och stötar/slag mm utan problem, vad ska man leta efter då? Gärna med armband som täcker över själva klockan också för att undvika reflexer. Jag har kikat på tex G-Chock, men det är en massa onödigt skit som pågår i urtavlan och grejer som ska se coola ut, men saknar funktion. Rent och avskalat behöver det vara.

Jag har avverkat ett par Vostok, dom är ren skit numera.
(nu skulle jag inte köpa en av helt andra skäl)
Jag har en gammal G-Shock, som då var någon slags värsting som jag aldrig har tyckt om.
(för mycket inklämt i en relativt klumpig klocka) som behöver nytt batteri.
Jag har några öst-tyska ur som inte håller tiden längre, kanske skulle funka efter rengöring, men så värdefulla är dom inte att jag kostar på det.

Utöver det har jag några billigaste sortens kinesklockor från Wish som håller tiden lika bra/bättre än alla andra klockor jag har.

Vill jag veta vad klockan är så tittar jag som alla andra på mobilen

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men med det sagt. Om man ska leta ett bra sk taktiskt ur som har extremt lång batteritid eller är en automat och håller tiden exakt, har självlysande visare, samt förstås klarar fukt under långa perioder och stötar/slag mm utan problem, vad ska man leta efter då? Gärna med armband som täcker över själva klockan också för att undvika reflexer. Jag har kikat på tex G-Chock, men det är en massa onödigt skit som pågår i urtavlan och grejer som ska se coola ut, men saknar funktion. Rent och avskalat behöver det vara.
Vilka är de "taktiska" funktionerna du vill ha? Casio har många olika modeller, välj en enkel med solceller som aldrig behöver laddas eller byta batterier. Håller tiden exakt, tål det mesta du kan tänka dig att utsätta den för.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vilka är de "taktiska" funktionerna du vill ha? Casio har många olika modeller, välj en enkel med solceller som aldrig behöver laddas eller byta batterier. Håller tiden exakt, tål det mesta du kan tänka dig att utsätta den för.
Taktisk i det avseende att den ska tåla stryk, vara exakt och säker i att visa tid, tåla fukt/vatten och skit konstant, ha belysta visare och urtavlepunkter och ha batteritid för minst något år i taget (automater faller bort pga att de aldrig blir lika exakta). Samt armband som inte lossnar eller för oväsen (tyg/plast, ej metall). Klockan måste ha matt yta som inte ger reflexer ifrån sig. Och urtavla mm ska visa just tid och inget annat störande.

Luminox som tipsades om, har flera intressanta modeller till vettigt pris. Har fastnat för denna:42399-0.jpg

Skickat från min moto g(100) via Tapatalk

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Hade vägarna förbi butiken på Times Square häromsistens.
Urvärldens just nu mest hypade produkt. Misstänker att Omega/Swatchgroup tjänar enorma pengar på denna plastklocka.

Nåväl, nyfikenheten gjorde att min kvot om ett ur per köptillfälle fylldes. Kommer att gå som present.

Tydligen får de leveranser var dag. Man får köpa max ett ur per tillfälle, många modeller säljer slut minuter efter affärens öppningstid och köerna ringlar sig långa utanför.

Klockan då? Tja, det är en plastig grej. Förvisso bioceramic, mix av återvunnen plast och keramiskt material. Modellen är fantastiskt fin.
Baserat på vad det är ger jag den en försiktig tummenupp.

Dock kommer jag inte planera en för mig själv annat än för samlingens skull. Jag har en speedmaster. Riktig speedmaster.
3bb0a97424df1bf4446c219095a82b64.jpg
08a524727efe8cb58d485049689e06d1.jpg
e585354c9a313d73b40e7ce11619af2e.jpg
Känner igen det där i NYC med att det kommer leveranser varje dag, fick halva semestern förstörd när sönerna jagade någon tidig I-Phone. Utan att vara någon klockexpert, gillar kanske inte färgen på klockan sådär heller. Men kan faktiskt förstå att den väckt lite intresse! Skulle också köpt en om jag hade haft chansen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Taktisk i det avseende att den ska tåla stryk, vara exakt och säker i att visa tid, tåla fukt/vatten och skit konstant, ha belysta visare och urtavlepunkter och ha batteritid för minst något år i taget (automater faller bort pga att de aldrig blir lika exakta). Samt armband som inte lossnar eller för oväsen (tyg/plast, ej metall). Klockan måste ha matt yta som inte ger reflexer ifrån sig. Och urtavla mm ska visa just tid och inget annat störande.

Luminox som tipsades om, har flera intressanta modeller till vettigt pris. Har fastnat för denna:View attachment 477129

Det var ju väldigt liten urtavla och mycket sarg på den, men annars var den helt OK

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000

Luminox som tipsades om, har flera intressanta modeller till vettigt pris. Har fastnat för denna:View attachment 477129

Jag gillar min skarpt, dock original gummiarmbanden bytte jag två på typ 3 år sedan bytte jag till ett svart titan (Luminox eget) som har hållt hittils. Kolfiber finns med.
Batteritiden har legat på 3-5 år antagligen beroende på på hur mycket stoppur och annat man använder men det har du ju inte på den modellen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det var ju väldigt liten urtavla och mycket sarg på den, men annars var den helt OK
Jag gissar att även det är avsiktligt för att minska reflekterande yta och ett mindre glas håller för större påfrestningar. Speciellt om man jämför med de uttalat civila dykaruren som ofta är stora skinande och gjorda för att se snygga ut (också).

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Mycket nöjd med Luminox:en så här långt. Känns robust och lättavläst i mörker. Får se med tiden (haha) hur den klarar konstant fukt, kyla och värme. Men av vad jag läst om dem, så bör den leverera.View attachment 477484
Det uret bör klara din kravspec utan problem. Tror att du kommer bli väldigt nöjd.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
- Ja min Breitling-replica kunde åtminstone inte mina klocknördsvänner se någon skillnad på, jämförd med sina.
Jo det kan dom...dom är bara snälla mot dig :fakta

Det finns riktigt bra kopior men att inbilla sig att det är samma kvalitet eller bättre bang for the buck jämfört med originalen är önsketänkande.

Fattar inte hur man kan lägga 4000 spänn på en fejk? Det kan du ju få en riktigt fin Certina, Longines eller Tissot för.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Mycket nöjd med Luminox:en så här långt. Känns robust och lättavläst i mörker. Får se med tiden (haha) hur den klarar konstant fukt, kyla och värme. Men av vad jag läst om dem, så bör den leverera.View attachment 477484
Snygg. Var i köptagen men fick dessvärre höra att Luminox tappat i kvalitet, att man mer lever på Navy Seals myten än levererar produkter i samma anda.

Fick rådet att köpa Casio G-shock istället om det vara hårda tag som gällde.

Time will tell....

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jo det kan dom...dom är bara snälla mot dig :fakta

Det finns riktigt bra kopior men att inbilla sig att det är samma kvalitet eller bättre bang for the buck jämfört med originalen är önsketänkande.

Fattar inte hur man kan lägga 4000 spänn på en fejk? Det kan du ju få en riktigt fin Certina, Longines eller Tissot för.
- De ville inte vara snälla kan jag lova dig : ))
Det var helt enkelt en riktigt välgjord replica med urverk från samma land och förmodligen samma fabrik dessutom.

Assisterande butikschef på Nymans Ur 1851:
" - Till och med klockexperter har numera svårt att skilja en äkta från en fejk genom att bara kolla på dem.
Jag har en kollega som köper en riktigt klocka och dessutom beställer hem en kopia för att just jämföra de två. Det går verkligen inte att säga vilken som är äkta och vilken som inte är det genom att bara kolla på dem. Det är otroligt svårt, säger Johan Wahlund."

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
- De ville inte vara snälla kan jag lova dig : ))
Det var helt enkelt en riktigt välgjord replica med urverk från samma land och förmodligen samma fabrik dessutom.

Assisterande butikschef på Nymans Ur 1851:
" - Till och med klockexperter har numera svårt att skilja en äkta från en fejk genom att bara kolla på dem.
Jag har en kollega som köper en riktigt klocka och dessutom beställer hem en kopia för att just jämföra de två. Det går verkligen inte att säga vilken som är äkta och vilken som inte är det genom att bara kolla på dem. Det är otroligt svårt, säger Johan Wahlund."
Ok jag tror dig :)

Och som jag sa, det finns kopior som visuellt riktigt bra (vilket killen på Nymans ju bekräftar) men bottom line, dom är trots allt bara kopior. Fejk. Och nej det är inte likadana urverk i kopior som i en äkta Breitling, sorry det är helt enkelt inte sant.

Du får såklart hänga på dig vad du vill. Men köper man en fejk highend för samma peng som man kan få en entrylevel schweizisk kvalitetsklocka för så är man ju inte intresserad av klockor utan varumärket -och vad det signalerar. Eller snarare: vad det skulle sjgnalera om man hade råd med en äkta Breitling eller Rolex i motsats till en billig kopia....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Tjejerna på Stureplan med falska läppar och falska tuttar ser inte om jag har en falsk Rolex"

-Minns inte vem det var

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ok jag tror dig :)

Och som jag sa, det finns kopior som visuellt riktigt bra (vilket killen på Nymans ju bekräftar) men bottom line, dom är trots allt bara kopior. Fejk. Och nej det är inte likadana urverk i kopior som i en äkta Breitling, sorry det är helt enkelt inte sant.

Du får såklart hänga på dig vad du vill. Men köper man en fejk highend för samma peng som man kan få en entrylevel schweizisk kvalitetsklocka för så är man ju inte intresserad av klockor utan varumärket -och vad det signalerar. Eller snarare: vad det skulle sjgnalera om man hade råd med en äkta Breitling eller Rolex i motsats till en billig kopia....
- Jag är intresserad av utseendet och funktionerna. (och helst provtryckt vattentät)
Vet inte vad "intresserad av klockor" egentligen innebär förutom just det, men okey : )

Jag har haft ett par äkta klockor tidigare, bl.a. Tissot, men tycker inte de varit annorlunda eller bättre. TH-replikan är den bästa klockan hittills, om man bortser från Garmin-klockan jag har just nu pga att jag vill köra musik genom klockan på gymet.

Intressant diskussion dock : )
Jag jobbade tidigare med olika skumplastlösningar, bl.a tog vi fram material till tvättsvampar.
De såldes dels som dyra Turtle-svampar...och dels som Biltemasvampar. Samma tillverkningsställe, samma material, samma tvättmedel i svampen. Oehört stor prisskillnad mellan exakt samma produkt/kvalitét.

Nu menar jag inte att det är alltid är samma innehåll i replikor av klockor på något sätt, men det är tillräckligt hög kvalitet i de jag köpt (dyrt) för att jag aldrig har upplevt någon skillnad i något avseende.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
- Jag är intresserad av utseendet och funktionerna. (och helst provtryckt vattentät)
Vet inte vad "intresserad av klockor" egentligen innebär förutom just det, men okey : )

Jag har haft ett par äkta klockor tidigare, bl.a. Tissot, men tycker inte de varit annorlunda eller bättre. TH-replikan är den bästa klockan hittills, om man bortser från Garmin-klockan jag har just nu pga att jag vill köra musik genom klockan på gymet.

Intressant diskussion dock : )
Jag jobbade tidigare med olika skumplastlösningar, bl.a tog vi fram material till tvättsvampar.
De såldes dels som dyra Turtle-svampar...och dels som Biltemasvampar. Samma tillverkningsställe, samma material, samma tvättmedel i svampen. Oehört stor prisskillnad mellan exakt samma produkt/kvalitét.

Nu menar jag inte att det är alltid är samma innehåll i replikor av klockor på något sätt, men det är tillräckligt hög kvalitet i de jag köpt (dyrt) för att jag aldrig har upplevt någon skillnad i något avseende.
Släng upp en bild på din fina replica vetja

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Replika är ju jättekonstigt, vore ju coolt med en no name med bra kvalitet dock.

Vad är då fel med en Seiko eller Casio?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Rolex å Breitling skulle jag ge max 10 tusen för
Cartier å några till gillar jag bättre. Har tre syrror. I alla dom familjer har ungarna minst 4 Rolex en även i guld?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år