Köp av klocka/armbandsur

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag lämnar mina Rolex till en AD. Tror det är hugget som stucket vilken du väljer. Har sett att många lämnar till Dr Watch också.
Ok, ursäkta men vad är en AD?

Jag vill eventuellt ha en ny Rolex verkstad, sedan dök det upp en dam- Zenith som måste fixas till (armband, glas, puts, service) i familjen nyligen.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ok, ursäkta men vad är en AD?

Jag vill eventuellt ha en ny Rolex verkstad, sedan dök det upp en dam- Zenith som måste fixas till (armband, glas, puts, service) i familjen nyligen.

AD = authorized dealer

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ah ok, ja det var ju sådana som jag tycker hackar lite. Eller Rob Engström i alla fall.
Tänkte mer om det fanns tips om duktig urmakare som i hantverkare än vilka som är auktoriserade.
Lite som att man kanske inte vill ta en BMW M3 1987 till Bavaria i Solna.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Varit sugen ett tag nu. Fick för nästan ett år sedan anledningen att belöna mig med ett nytt ur.
Har funderat fram och tillbaka. Varit inne på Ball. Tittat en del på Tudor.
Till slut blev det en till Oris.
b220ee27335cdd21e2ccf41b07620966.jpg
b2c489344fc7977ab52d962201781877.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fortfarande inga idéer om bra urmakare?
Jag söker hantverk, inte kotlettfrilla.

Tänk motsatsen till

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
:hihi
Har för mig det var den 4 januari 1998 jag plockade av mig klockan på handleden. No more. Less is more.
Jag gjorde nyligen samma val. Har haft ett häng Rolex men nu säljs den sista, en Day-Date 40 i gulguld. Begagnatmarknaden är helt galen nu så det är säljläge.

Känns skönt att bli av med eländet. Som investering är dock Rolex och Patek riktigt bra. Man kan köpa en sprillans ny och den är värd det dubbla fem år senare.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tänk att det finns en 'klocktråd' på det här forumet med. Bra, då jag hålla lite koll på vilka urverk motorcyklister brukar använda.

Själv är jag av den karaktären att jag ser armbandsur som ett verktyg och inget annat, men naturligtvis kan man göra en investering i precis vad som helst. Dessa dagar är väl fastigheter grejen.

För mig är således funktionen att visa tiden snabbt och tydligt första prioritet. Jag, liksom soldaten i ett moln av rök, har varken tid eller lust att beundra klockans utseende även om jag uppskattar estetik i design. Jag kräver en klocka som direkt och tydligt ger mig informationen med minsta risk för misstolkning. Jag blev rekommenderad en "field watch", så det blev en Victorinox. Den kostade mig ca 1500 kr på ebay, med batteritid på 3 år är denna enkel och tydlig.

IMG_5194.JPG

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tänk att det finns en 'klocktråd' på det här forumet med. Bra, då jag hålla lite koll på vilka urverk motorcyklister brukar använda.

Själv är jag av den karaktären att jag ser armbandsur som ett verktyg och inget annat, men naturligtvis kan man göra en investering i precis vad som helst. Dessa dagar är väl fastigheter grejen.

För mig är således funktionen att visa tiden snabbt och tydligt första prioritet. Jag, liksom soldaten i ett moln av rök, har varken tid eller lust att beundra klockans utseende även om jag uppskattar estetik i design. Jag kräver en klocka som direkt och tydligt ger mig informationen med minsta risk för misstolkning. Jag blev rekommenderad en "field watch", så det blev en Victorinox. Den kostade mig ca 1500 kr på ebay, med batteritid på 3 år är denna enkel och tydlig.

View attachment 470720
Stämmer. Ska man ha en klocka som håller tiden ska man hålla sig borta från mekaniska klockor. Det är quartz som gäller. Jag hade en Seiko med solceller i. Behövde aldrig tänka på batteri och behövde bara ställas om vid sommar/vintertid.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag brukar köpa klocka på Jula för typ 99 kr... Den funkar typ 2-3 år så är batteriet slut.. Byter inte batteri för armbandet är ändå slut.. Billigare å köpa en ny då..
Jag använder bara klocka för att se tids angivelse... Många andra har klocka som smycke å de är någe helt annat.. Å de är förståreligt att klockan då kostar ett par hundra tusen kronor..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har av och till klocka, då främst skitbilliga quartz ur som kanske går ett tiotal sekunder fel på ett år

Jag har en dyrare klocka när jag klär upp mig, mest för att mina vardagsklockor alltid ser slitna ut och har skitiga tygarmband

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja jag var ute å segla för många år sen. Portugal- Sverige. Han bergsingenjören hade en rolex men sa hans billigare Japanska höll tiden bättre?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja jag var ute å segla för många år sen. Portugal- Sverige. Han bergsingenjören hade en rolex men sa hans billigare Japanska höll tiden bättre?
Mycket bättre. De senaste Rolexklockorna har blivit bättre och ligger +-2 sekund per dygn. De har också 72h gångreserv. Riktigt bra för ett automatur men ändå dåligt jämfört med en halvbillig quartz. De lite äldre Rolexklockorna ligger på -4 till +6 sekunder per dygn och 48h gångreserv.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inga armbandsur för mig till vardags normalt, men i perioder så kan det bli en Vostok eller någon replika med japansk automat. Har quarz-ur några stycken som ser fräna ut, men är ganska värdelösa på allt utom just timmar och minuter (glöm det där med datum mm).

Vostok Amphibia håller tiden väldigt dåligt trots justering. Den har jag bara över dagen ibland. Finska artillerireplikan är mycket bättre, men måste ha nytt armband. En drös automater från 60- och 70-tal är snygga till fest, men inte så pålitliga.

Just nu är det bara tid på mobilen som gäller, den finns ju alltid med.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...