Köp av KTM 640!!

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Finns ju andra stånkor med mer pulver men en 640 är ganska bra att börja tycker ja, när man väl hittar tekniken så räcker den långt.

Ang att kicka så är en teknik som med allt annat, inte spec krångligt igentligen men kräver lite träning så vill du ha tex en 660 köp en. Man lär sig kicka ganska fort!

Det är inte själva kickandet som oroar mig! Det är en baggis, finns betydligt värre saker att oroa sig för här i livet :tuttar
Men hur ser skillnaden ut beträffande serviceintervallerna? Är det oljebyten / filter var 15de h är det inte så intressant....

Vad är annars skillnaderna mellan 640 & 660?
 

kisse87

Capten Awesome
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Hölö
Hoj
Sportster 1200c -96(motor ras), KTM 660 -04, HD FXD -95, Yamaha R6 -03, Husqvarna 701 Supermoto -16, Ducati Diavel -12, Suzuki Hayabusa -08
Inskickat av ORS
Sitter highflow topp på -03 och framåt,så ca5hp...kanske...

625-660 före -04 250mil olja och 500mil ventiler. Efter -04 500mil olja/ventiler,mera olja i 04 och frammåt.

640...osäker men tror 500mil olja/filter.Har för mig att den har mer olja redan från-99...men osäker,jag skulle bytt på 250mil.

Har jag inte helt fel är en 640 reggad för passagerar, är lite mer vardags hoj än 625 o 660 dom är mer krut i. Men detta har jag fått från denna tråd så vad vet jag. :rolleyes:
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
haha.. nää det är bra! Så service intervallerna på 04 och framåt är alltså lika med 640.. Så vad alla säger är alltså att 660 är mer rå motard än vad 640 är!

Men rent kraft mässigt, finns det någon som har en 660 o vet lite hp, vikt etc?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det är inte själva kickandet som oroar mig! Det är en baggis, finns betydligt värre saker att oroa sig för här i livet :tuttar
Men hur ser skillnaden ut beträffande serviceintervallerna? Är det oljebyten / filter var 15de h är det inte så intressant....

Vad är annars skillnaderna mellan 640 & 660?

Innan 2005 har 625 och 660n ett serviceintrevall på 250mil och 640n har 500 mil. Efter 2005 är det 500 på alla tre tror jag.

Annars är skillnaden bl.a. att 640n har 625 cc och 660n har 650-nånting kubik.

Men framförallt sitter det en riktig flat side-förgasare på 660n... även på 625an. 640n har en vacuum-fugge. Det är bättre drag i 660n helt enkelt...
 

kisse87

Capten Awesome
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Hölö
Hoj
Sportster 1200c -96(motor ras), KTM 660 -04, HD FXD -95, Yamaha R6 -03, Husqvarna 701 Supermoto -16, Ducati Diavel -12, Suzuki Hayabusa -08
Varför heter vissa Prestige??
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Innan 2005 har 625 och 660n ett serviceintrevall på 250mil och 640n har 500 mil. Efter 2005 är det 500 på alla tre tror jag.

Annars är skillnaden bl.a. att 640n har 625 cc och 660n har 650-nånting kubik.

Men framförallt sitter det en riktig flat side-förgasare på 660n... även på 625an. 640n har en vacuum-fugge. Det är bättre drag i 660n helt enkelt...

Är det inte från 2004 på 625 och 660 serviceintervallerna är förlängda,det var ju då det blev mer olja (olja i ramen från -04) i dom?

660 har 654cc.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Är det inte från 2004 på 625 och 660 serviceintervallerna är förlängda,det var ju då det blev mer olja (olja i ramen från -04) i dom?

660 har 654cc.

jo fel av mig... :tummenupp

_raffe_:
Känns hojen väldigt mycket rappare nu med en TM40 (för det är en sån du menar va?) Själv lutar det åt en HSR42 för min del, men det ska inte skilja speciellt mycket... Om man inte fortsätter trimma :D .
 

kisse87

Capten Awesome
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Hölö
Hoj
Sportster 1200c -96(motor ras), KTM 660 -04, HD FXD -95, Yamaha R6 -03, Husqvarna 701 Supermoto -16, Ducati Diavel -12, Suzuki Hayabusa -08
Hur svårt är det att byta vevlagret på en 640/ hur mycket skulle det kosta att lämna in och få den bytt på verkstad? Skulle bli glad för några snabba svar, har hittat en billig 640 o killen säger att alla lager/packningar och koppling är bytt men inte vevlagret. Detta är underligt för att han rev motorn men bytte inte vevlagret?? Skumt :confused: :va
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Hur svårt är det att byta vevlagret på en 640/ hur mycket skulle det kosta att lämna in och få den bytt på verkstad? Skulle bli glad för några snabba svar, har hittat en billig 640 o killen säger att alla lager/packningar och koppling är bytt men inte vevlagret. Detta är underligt för att han rev motorn men bytte inte vevlagret?? Skumt :confused: :va

Menar han lagren på veven(?!) eller vevstakslagret...om det är vevstakslagret så måste det ju bytas med staken och det är väl inte så ofta man behöver byta det,inte vevlagren överhuvudtaget (vet att Busaberg fick byta tidigt men det borde ju varit fabrikationsfel...)...Hur långt har den gått?
 

kisse87

Capten Awesome
Gick med
18 Jan 2008
Ort
Hölö
Hoj
Sportster 1200c -96(motor ras), KTM 660 -04, HD FXD -95, Yamaha R6 -03, Husqvarna 701 Supermoto -16, Ducati Diavel -12, Suzuki Hayabusa -08
Menar han lagren på veven(?!) eller vevstakslagret...om det är vevstakslagret så måste det ju bytas med staken och det är väl inte så ofta man behöver byta det,inte vevlagren överhuvudtaget (vet att Busaberg fick byta tidigt men det borde ju varit fabrikationsfel...)...Hur långt har den gått?

Jag vet inte jag frågar när jag snackar med honom.Den har gått 2300mil. Det han sa var att det inte behövde bytas så det kanske var vevstakslagret. Men är det inte konstigt att byta alla lager och packningar när man rivit motorn?

Tack för svaret ORS :)
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Mc kompaniet i väring har nog, vill jag minnas att ja beställde därifrån när jag reggade om en hoj med strypsats.

Tror satsen kostade 1500 kr och reggbes 1800 kr:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top