Köp av LCD-tv! Vilken?!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Tjolaba!

Hösten kommer snabbare än vad man anar och jag är rejält lack på min tv just nu. Den har nog 15-20 år på nacken och varje gång man stänger på den så måste man söka in kanalarna och ställa in ljud/ljus/färg m.m. Alltså dags för ny tv! Antar det är platt-tv som gäller...och jag kikar därför på några som ligger inom mitt prisintervall. Men jag har inte riktigt hängt med på sistone vad som gäller, så jag vänder mig till SH...vet det finns lite hemmabio folk här.

Följande lcd:s är aktuella:
- Philips 32PF5521D (ca 11890:-)
- Philips 32PF5321 (ca 11190:-)
- Sony KDL-32U2000 (ca 12990:-)
- Sony KDL-S32A11E (ca 12990:-)

Här är lite jämförelselistor som kanske kan hjälpa till:
Philips vs Philips
Sony vs Sony

Vad jag har förstått så behöver inte HD-ready betyda att man verkligen kan se hd-kvalitet med tv:n utan att den endast stöder det. Vad är det egentligen som man ska vara uppmärksam på?!" Jag vill ha en prisvärd tv...som är någorlunda "framtidssäker" till en rimlig peng. Helst någon av de ovan nämnda. Motivera o diskutera gärna hur ni tänker...

Eller är det helt enkelt så illa att det kommer nya prisvärda grejer snart så man ska fortsätta vänta, i all evighet?! :tomten

Tacksam för all hjälp! :va

//KaliZ

Jag orkar inte "sälja" TV i trådar längre... har skrivit i ett antal här på SH. Dessutom har jag precis sagt upp mig på mitt gamla jobb för att jag var så less på det... stå o tjata om tv-apparater e inget kul i längden.

Iaf det jag kan säga till dig är följande: Ingen av dem... köp Samsungs LE32R73 så får du en riktigt grym apparat. :tummenupp

OT, men man kan fan inte "stänga PÅ" en TV... antingen startar du TV, eller stänger AV den! :mad:

Förövrigt så söker jag oxå ny TV. Men dosa är trasig... fast TVn e nice. Går inte hitta ny dosa som har alla funktioner min gamla TV har.

Det kommer alltid nya saker 1 månad efter du gjort ditt stora köp... men det repeterar sig. Det slutar aldrig. Det är så de stora kedjorna säljer...

Swedie skrev:
2357908 OT, men man kan fan inte "stänga PÅ" en TV... antingen startar du TV, eller stänger AV den! :mad:

OT! Kommer ifrån Hultsfred vettu där stänger vi upp dörrar till och med! :D
Santo skrev:
2357903 Iaf det jag kan säga till dig är följande: Ingen av dem... köp Samsungs LE32R73 så får du en riktigt grym apparat. :tummenupp
Hmmm den hade ett grymt kontrastförhållande iaf. Vad det nu ska vara bra för :va. Snygg design...dock är inte högblankt min grej riktigt.

//KaliZ

Last edited:
KaliZ skrev:
2357998
Hmmm den hade ett grymt kontrastförhållande iaf. Vad det nu ska vara bra för :va. Snygg design...dock är inte högblankt min grej riktigt.

//KaliZ

Du ska inte stirra dig blind på kontrastvärden då olika tillverkare mäter kontrast under olika ljusförhållanden... det är bäst om du går till en afffär och tittar på bilden.

Santo skrev:
2358044 Du ska inte stirra dig blind på kontrastvärden då olika tillverkare mäter kontrast under olika ljusförhållanden... det är bäst om du går till en afffär och tittar på bilden.

Du som var insatt i det hela. Hur vet man om tv:n verkligen visar HD-tv då? Å inte bara är förberedd för det? Vad jag har förstått så behöver inte HD-ready betyda att man kan HD-format utan vidare :va
graphite ghoast skrev:
2358067 i say SAMSUNG:tummenupp !!!
Jefla tjat om samsung det blev nu då!!! :mad: SKa jag köpa en sådan får du allt motivera bättre än sådär!

//KaliZ

KaliZ skrev:
2358096 Du som var insatt i det hela. Hur vet man om tv:n verkligen visar HD-tv då? Å inte bara är förberedd för det? Vad jag har förstått så behöver inte HD-ready betyda att man kan HD-format utan vidare :va
//KaliZ

I princip tre saker:
1. upplösningen
2. TV'n ska ha HDMI-ingång (för digital bild och ljud)
3. HDCP-filter (apparater med loggan HD-tv ready saknar datta och kommer därför förmodligen inte att kunna se HD-tv sändningar, utan blockar dessa. Det är ett kopieringsskydd)

edit: det där med hdtv-klar har oxo att göra med upplösning i vertiklled

BRA läsning här!

Det finns ingen ny modellen av LCD eller plasma-TV som inte är HD-ready.

Ang. sony-modellerna så är U2000 en direkt ersättare till S32A10. Nyheten är egentligen gränsnittet, den boxergodkända digitalboxen och designen.

morlock skrev:
2358156 Det finns ingen ny modellen av LCD eller plasma-TV som inte är HD-ready.

Ang. sony-modellerna så är U2000 en direkt ersättare till S32A10. Nyheten är egentligen gränsnittet, den boxergodkända digitalboxen och designen.

Lutar i nuläget mot U2000 tv:n. Sonyn verkar ha onekligen bättre bild än Philipsen...

//KaliZ

Jag föredrar en bra plasma, som i mitt tyckte ger svärta, djup och färger som påminner lite om de gamla goda CRT-projjarna.

mini-knutten skrev:
2360497 klart grabben ska ha en rejäl plasma istället ;)

Råna en bank och köp denna istället :yoparty
En sån var jag nära på att köpa (fast XDE). Ångrade mig i sista sekund och satte över 50 lök på CSN:s konto istället för att minska ner min skuld lite.

Last edited:
mb skrev:
2360564 Jag föredrar en bra plasma, som i mitt tyckte ger svärta, djup och färger som påminner lite om de gamla goda CRT-projjarna.

En sån var jag nära på att köpa (fast XDE). Ångrade mig i sista sekund och satte över 50 lök på CSN:s konto istället för att minska ner min skuld lite.

glad att farsan inte gjorde detsamma :tummenupp

Bättre bild får man leta efter, men 50 lax är inget man tappar på vägen hem från krogen direkt...

Santo skrev:
2357903 Jag orkar inte "sälja" TV i trådar längre... har skrivit i ett antal här på SH. Dessutom har jag precis sagt upp mig på mitt gamla jobb för att jag var så less på det... stå o tjata om tv-apparater e inget kul i längden.

Iaf det jag kan säga till dig är följande: Ingen av dem... köp Samsungs LE32R73 så får du en riktigt grym apparat. :tummenupp

Bättre isf att köpa R77 som är uppföljaren och har inbyggd digitalbox för Boxer.
Jobbar fortf i branchen, men ska börja plugga i höst. :tummenupp

Av de du listar, vad som helst utom Philips, så jäkla usel bild! Har inte sett någon tv i samma prisklass som haft sämre bild än det märket!

alltså, Panasonic XX60, Samsung R eller M-serien, LG's 32" är riktigt fina! eller Sony! Men förfan, köp inte Philips!

morlock skrev:
2358156 Det finns ingen ny modellen av LCD eller plasma-TV som inte är HD-ready.

Panasonic PA60 är väl ändå inte HD-Ready.. är ju lågupplöst :tomten

Last edited:
Orakel skrev:
2361158 Bättre isf att köpa R77 som är uppföljaren och har inbyggd digitalbox för Boxer.
Jobbar fortf i branchen, men ska börja plugga i höst. :tummenupp

Jo, men prislappen är väl en annan oxo. Själv blir det till att köpa en 40R77 när jag flyttat klart om ngn vecka. En sak jag inte fattar dock, varför, varför bara EN hdmi... man man behöver ju en till xboxen, en till ps3:an, en till dvd:n, en till ngt annat och en till ngt annat. Vad kan det kosta att bygga in ett par fler?

Tjoho!

KaliZ skrev:
2358096 Jefla tjat om samsung det blev nu då!!! :mad: SKa jag köpa en sådan får du allt motivera bättre än sådär!

//KaliZ

OK!!..:rolleyes:

då jag själv varit ute efter platt-tv och kollat runt MASSOR,tycker jag att man ska gå efter den som DU själv tycker är bäst bild på..sen kan självklart extra finesser fälla det avgörande slaget.
Jag fastnade väldigt hårt för Samsungen för den har andra bra kvaliter (kolla spec.bladet!)

hoppas du e något mer nöjd med detta svaret.. :bow

graphite ghoast skrev:
2362491 hoppas du e något mer nöjd med detta svaret.. :bow
Japps...tackar! :tummenupp

Dåså mina herrar. Jag funderar på att skjuta mitt köp på framtiden. Har hört talas om en ny generation hösten 2007! Om några slags elektrodrör som motsvarar varje pixel... och att detta då ska vara något sagolikt... då den är släckt när den ska vara svart och lyser starkt då den ska lysa m.m.

Någon som vill yttra sig om detta???

Okaj..länge att vänta på en tv...men va f-n det är ju bara repriser på tv iaf..så det jag missar kan jag se 2008! :D

//KaliZ

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...