Köp av sporthoj, frågor angående olika modeller

rbobin

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
sala
Hoj
kxf
Tjenare, är inne på att köpa en sporthoj, en 600 eller eventuellt 750.
Tänkte höra med er hur skillnaderna är mellan det olika stora japanska märkena, yamaha, suzuki, kawasaki och honda. Allt ifrån Motoreffekt/karaktär till körställning och körglädje, serviceintervaller..
Har övningskört lite på en r6 -99 förra året och den verkade ju helt okej, lättsvängd och allmänt stabil på vägen.

Mvh robin
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
omg .. det finns lika många svar som sporthojsnötter. läs trådarna om hojtips först, bilda dig en uppfattning, sen ställ frågor.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Börja med att du bestämmer dig för vilken du tycker är snyggast, jo de är väldigt bra allihop och då är det viktigt vilken som e snyggast i dina ögon. Den snyggaste är ju liksom den du kommer att lägga mest kärlek på att sköta om.
Sen när du bestämt vilken som e snyggast kan du kolla om du sitter vettigt på den. Är det ok så köp, annars provsitt den näst snyggast osv osv. En hoj måste vara snygg i kvällssol.
 

rbobin

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
sala
Hoj
kxf
Hur hojen ser ut är väl mindre viktigt i detta sammanhang. Ingen av märkena jag kollat på är fula så då har vi det avklarat.. visst kan jag söka runt, och det kan jag ju säga att jag läst runt lite på forumet men det är rätt skönt att få det lite mer sammanställt i en tråd av folk som har kört ett antal år och provat olika hojar.
 

jetson

Guest
Bäst är gixxer 750 k10, inge snack :D

Sen hade jag jag förmodligen valt daytona 675, eller ninja 600 -2010 (laptimer och grejer + sjukt snygg hoj)


Rent allmänt:

Tjacka en hoj utan förknasare (insprut äger)

Suzuki & Yamaha = Bra grejer
Honda = Lite bättre kvalle men även dyrare
Kawasaki = sämre kvalle (?) - men vem har inte drömt om en grön ninja
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gillade du den R6 du övningskörde på så är det väl ett bra val. Det är ju du som ska köra den. Vad det gäller körställning så beror den ju väldigt mycket på om du är 1,7meter eller 1,95meter. Korta eller långa ben i förhållande till kroppen. Korta eller långa armar osv. Så det är svårt yttra sig om för din del.
Du kan få lite ideer här.
http://cycle-ergo.com/
Sedan var det gäller egenskaper så finns en del under Motorcycle Reviews här
http://www.motorcyclenews.com/
Ibland är det mest intressant att kolla den model som kom efter den man funderar på.
För i efterkommande model står iband vilka problem den föregående hade och som är fixat nu.
Sedan finns ju trådar här på SH
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=88
Och sen finns en viktig punkt. Vad det får kosta?
Om året?
En R6 -99 har t.ex. lägre försäkring än en R6 2009
Och lägre inköpspris.
Generellt har kåplösa /halvkåpa hojar lägre försäkring än helkåpa och kan vara riktigt roliga att svänga med.
 

rbobin

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
sala
Hoj
kxf
Ang gixxer 750n så ser den rätt vass ut, 01-02 var väl en 1000cc slaktare vad jag läst? hehe.
Blir nog absolut inte en så ny som en 10a, blir alldeles för mycket pengar. men en hoj i 40000kr klassen.
r6an som jag körde kändes helt klart bra, man satt bra och så, tänkte bara höra om det var någon som hade provat fler liknande hojar och kunde yttra sig, men det lättaste är väl att provköra olika helt klart.

Sen är man ju knappast rossi så man märker väl kanske inte så stora skillnader mellan hojarna. men är ute efter en rolig hoj som man kan utvecklas lite på, har läst att r6an ska vara rätt lättsvängt så en sådan kanske passar mig bra, dessutom gjordes dom snygga rätt tidigt så priset ligger ju inte allt för högt för en -99/00!

Mvh
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Varför ska du köpa en moppe? Gör som jag, köp en r1 99 som första hoj. Det finns inget som slår en rätt inställ förgasar hoj. Fördelar med r1 är att de är väldigt lättkörda tack vare ett jämt register, de är billiga att köpa så du behöver inte vara rädd för att sätta den i sidan på en bil i 200 knyck. Skulle de hända så är det bara att köpa en ny. Man sitter bekvämt och de är fan så mycket snyggare än nyare hojar(du kmr få liggah).
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Ang gixxer 750n så ser den rätt vass ut, 01-02 var väl en 1000cc slaktare vad jag läst? hehe.
Blir nog absolut inte en så ny som en 10a, blir alldeles för mycket pengar. men en hoj i 40000kr klassen.
r6an som jag körde kändes helt klart bra, man satt bra och så, tänkte bara höra om det var någon som hade provat fler liknande hojar och kunde yttra sig, men det lättaste är väl att provköra olika helt klart.

Sen är man ju knappast rossi så man märker väl kanske inte så stora skillnader mellan hojarna. men är ute efter en rolig hoj som man kan utvecklas lite på, har läst att r6an ska vara rätt lättsvängt så en sådan kanske passar mig bra, dessutom gjordes dom snygga rätt tidigt så priset ligger ju inte allt för högt för en -99/00!

Mvh
Perfekt om du vill ha något att utvecklas på!
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
675 Daytona, underbar hoj, gött med lite vrid när man kör gata, blir kanske tight med 40k dock. Ja har kört en tank eller två på gata med min CBR 600, trevlig hoj annars.

Annars 1000 cc, på gata så e det gött med vrid som sagt o skoj att det accelererar utav bara helvete... Själv vågar ja inte pressa så hårt i kurvor på allmän väg ändå.

(Glöm inte att ta någon bandag, tidigt!)
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
de är billiga att köpa så du behöver inte vara rädd för att sätta den i sidan på en bil i 200 knyck.

:va

Å andra sidan är även highsiders betydligt enklare på en R1:a, som en nybörjarbonus...

Gillar du R6 och vill köra nåt "likvärdigt" kolla fazerserien. Snarlik men trevligare effekt och billigare att försäkra :tummenupp
 

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
mitt tips är att köpa en liters moppe. mycket jämnare o skönare att köra än en ettrig 600. hade jag vetat de när ja köpte hoj hade ja köpt en 1000cc.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag tror det bästa är att du tittar, provar och känner själv på modellerna. Frågar du om karaktären här på en modell så kommer du få olika svar av olika anledningar, en del är löjligt märkestrogna och framåhåller "sin" modell så du ändå inte kan bilda dig en uppfattning eller att det blir svårt iaf.

600 vs 750 så kräver 600 liter mer varv, 750 lite vridstarkare. En 600:a är bra instegsmodell som man kan både börja med, växa med och i, och sluta med, om man gillar 600. Ser man ner till södra europa så är ju en 600 en "stor" hoj i förhållande till vad det vanligaste förekommande är.

Att R6 är lättsvängd som du konstaterar stämmer ju rätt bra, kolla vad man kör med på tävlingar. Gillade du modellen så varför inte!:tummenupp

Skulle vilja påstå, vad du än väljer så är allt bra skit och det är en smaksak vad som passar just dig bäst:tummenupp

Varför ska du köpa en moppe? Gör som jag, köp en r1 99 som första hoj. Det finns inget som slår en rätt inställ förgasar hoj. Fördelar med r1 är att de är väldigt lättkörda tack vare ett jämt register, de är billiga att köpa så du behöver inte vara rädd för att sätta den i sidan på en bil i 200 knyck. Skulle de hända så är det bara att köpa en ny. Man sitter bekvämt och de är fan så mycket snyggare än nyare hojar(du kmr få liggah).

Då har man inge mer problem framöver alls:död
 
Last edited:

Pimp

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Ort
Götet
Hoj
2010 street Triple
de är billiga att köpa så du behöver inte vara rädd för att sätta den i sidan på en bil i 200 knyck. Skulle de hända så är det bara att köpa en ny.

Haha händer detta, så behöver du nog inte oroa dig för att köpa en ny.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Varför ska du köpa en moppe? Gör som jag, köp en r1 99 som första hoj. Det finns inget som slår en rätt inställ förgasar hoj. Fördelar med r1 är att de är väldigt lättkörda tack vare ett jämt register, de är billiga att köpa så du behöver inte vara rädd för att sätta den i sidan på en bil i 200 knyck. Skulle de hända så är det bara att köpa en ny. Man sitter bekvämt och de är fan så mycket snyggare än nyare hojar(du kmr få liggah).

...detta kan nog vara bland det mindre genomtänkta jag läst här hittills. :va

Till trådskaparen - vill du lära dig köra hoj på riktigt, och inser att alla kan gasa rakt fram, men få kan åka när det svänger, så är en 600a ett klockrent val.

För mig släppte det när jag gick ned till 636:an, och jag har sjukt skoj på den hojen.
Jag har hört samma tankar från flera instruktörer inom SMC, så jag verkar inte vara ensam, men vi nördar in oss på kurvor med. :crash
Och det är ju bara för att vi förstått att hojar är roligast där. :D

Få klarar av att hantera en literhoj, de flesta internetriddarna som hävdar att man måste ha en literklubba, kör oftast...försiktigt på banan...OM de ens hittar dit. :hihi

Ut och prova, 600orna går som troll, och är skitkul när det svänger (billigare i inköp, och försäkring).
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ang gixxer 750n så ser den rätt vass ut, 01-02 var väl en 1000cc slaktare vad jag läst? hehe.
Blir nog absolut inte en så ny som en 10a, blir alldeles för mycket pengar. men en hoj i 40000kr klassen.
r6an som jag körde kändes helt klart bra, man satt bra och så, tänkte bara höra om det var någon som hade provat fler liknande hojar och kunde yttra sig, men det lättaste är väl att provköra olika helt klart.

Sen är man ju knappast rossi så man märker väl kanske inte så stora skillnader mellan hojarna. men är ute efter en rolig hoj som man kan utvecklas lite på, har läst att r6an ska vara rätt lättsvängt så en sådan kanske passar mig bra, dessutom gjordes dom snygga rätt tidigt så priset ligger ju inte allt för högt för en -99/00!

Mvh

Glöm inte att kolla försäkringspremier ! Lika viktigt som priset på hojen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top