Köp av större motard/äventyrshoj

Snowman89

Guest
Är på jakt efter en större motard/äventyrshoj då min EXC 525a inte direkt är lämplig för gata.
Den kommer huvudsakligen användas för asfalt och mindre vägar, men ska klara av lite transport på motorväg också.

Jag har sneglat lite mot Kawasaki Versys och de verkar vara en trevlig hoj.
Inte alltför tung och ändå en vettig effekt.

Den behöver inte ha någon otrolig effekt utan då är vikten av större intresse kombinerat med att den ska vara smidig.
Den får gärna ha ABS och kosta max 50000, men givetvis gärna mindre.
Så vad finns det för alternativ som ni kan rekomendera?
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Du kan få världens bästa äventyrshoj, min 990 Adventure, för 30' :)
(fast då får du slänga med 525:an i affären också...)
 

Snowman89

Guest
De nyare V-Strom 650 tycker jag verkar trevliga. Men nog svårt att hitta för 50k.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/dl650-v-strom/2011/
Vstromen är lite väl tung tyvärr.
Runt 200kg körklar med full tank är väl max innan det blir för otympligt.
Sen gillar jag inte direkt utseendet på Vstromen.
Den gamla Versysen tycker jag tex är snyggare än den nya som kom detta år.
Du kan få världens bästa äventyrshoj, min 990 Adventure, för 30' :)
(fast då får du slänga med 525:an i affären också...)
Hehe tyvärr har jag insett att orden vardagshoj och KTM inte går ihop.
Jag vill alltså ha en hoj som startar när jag trycker på knappen och inte en skramlande, oljeläckande huvudvärksskapande KTM..

Faktum är att enda KTM'en som skulle kunnat varit lite vettig hade nog varit en 990 SM/R med ABS.
Adventuren blir lite väl stor och otymplig med kåpan och tankarna.
 
Last edited:

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Vstromen är lite väl tung tyvärr.
Runt 200kg körklar med full tank är väl max innan det blir för otympligt.


Hehe tyvärr har jag insett att orden vardagshoj och KTM inte går ihop.
Jag vill alltså ha en hoj som startar när jag trycker på knappen och inte en skramlande, oljeläckande huvudvärksskapande KTM..

Nu är du lite fördomsfull va? LC8:an varken skramlar, läcker olja eller vägrar starta :Bugar
övervikten kan jag däremot inte dementera... Den är en handfull när terrängen börjar bli lite geggigare, men det är trevligt att kunna åka med konstant hjulspinn i 130 på en fin grusväg :crash

Skämt åsido tror jag det är svårt att hitta en bättre allroundhoj än 950/990 SE eller Adv.
Ett annat alternativ som KANSKE går att hitta under 50' är Triumph Tiger 800 (XC). Riktigt kompetent på de flesta underlag, men lite tråkigare än KTM:en.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Nu är du lite fördomsfull va? LC8:an varken skramlar, läcker olja eller vägrar starta :Bugar
övervikten kan jag däremot inte dementera... Den är en handfull när terrängen börjar bli lite geggigare, men det är trevligt att kunna åka med konstant hjulspinn i 130 på en fin grusväg :crash
Haha lc8 kanske är undantaget som bekräftar regeln.
Faktum är att ALLA ktmer jag haft de senaste 7åren har strulat på något vis.
Då har jag nog haft uppåt 9 olika hkbar och allt från nya hojar till 13år gamla hojar och det de haft gemensamt är att alla varit orangea och haft mer eller mindre problem..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har satt crossdäck på min KTM sm 990 och lättat den en aning till ca 184kg 191 org vikt. lc8 motorn är ev världens hållbaraste motor enligt min forskning innan köp. Man kan köra 10000 mil utan att dra en skruv i motorn och även då är alla värden inom spec så 15000-20000mil är inte omöjligt utan större ingrepp.
Fördelen med sm 990 är lååång fjädringväg typ 270mm fram och några cm kortare bak (mins ej). Med continental tkc 80 (crossdäck) så går den otroligt bra på grusväg och har enorm effekt med öppet luftfilter och dämpare. 125-128hk på bakhjulet är vanlig effekt med ombyggd luftburk o dämpare.

45000-55000kr kostar en 08 990 så du får mycket maskin för pengen.
 

Snowman89

Guest
Jag har satt crossdäck på min KTM sm 990 och lättat den en aning till ca 184kg 191 org vikt. lc8 motorn är ev världens hållbaraste motor enligt min forskning innan köp. Man kan köra 10000 mil utan att dra en skruv i motorn och även då är alla värden inom spec så 15000-20000mil är inte omöjligt utan större ingrepp.
Fördelen med sm 990 är lååång fjädringväg typ 270mm fram och några cm kortare bak (mins ej). Med continental tkc 80 (crossdäck) så går den otroligt bra på grusväg och har enorm effekt med öppet luftfilter och dämpare. 125-128hk på bakhjulet är vanlig effekt med ombyggd luftburk o dämpare.

45000-55000kr kostar en 08 990 så du får mycket maskin för pengen.
Fast jag vill minnas att jag läst om en hel del bekymmer med LC8an.
Allt från oljepumpsbekymmer vilket resulterar till för lågt oljetryck och efterföljande skador, till läckade cylinderfotspackningar.

Sen har jag insett att jag varken har behov eller vill ha så mycket effekt.
Det kommer bara sluta illa och tanken är inte att busköra med denna hoj.
Vill jag huliganköra lite så tar jag en annan hoj.
Nu vill jag dock ha något mer moget och "vettigt", därav att jag gärna vill ha ABS då man kan ha en hel del problem med fästet både fram och bak på våra grusiga vägar..
 

Snowman89

Guest
Nu är du lite fördomsfull va? LC8:an varken skramlar, läcker olja eller vägrar starta :Bugar
övervikten kan jag däremot inte dementera... Den är en handfull när terrängen börjar bli lite geggigare, men det är trevligt att kunna åka med konstant hjulspinn i 130 på en fin grusväg :crash

Skämt åsido tror jag det är svårt att hitta en bättre allroundhoj än 950/990 SE eller Adv.
Ett annat alternativ som KANSKE går att hitta under 50' är Triumph Tiger 800 (XC). Riktigt kompetent på de flesta underlag, men lite tråkigare än KTM:en.

Jag har faktiskt kollat på Tigern och den är absolut intressant!
Dock är de lite dyra, men jag får hålla bättre koll på blocket ifall det dyker upp en billig :)
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag hade en Tiger 800XC tidigare, som fungerade alldeles utmärkt till den typ av körning jag ägnar mig mest åt (SMÅ asfaltsvägar, grusvägar och traktorstigar). Hojen bar riktigt bekväm på längre turer också, och jag hörde inga klagomål från sambon där bak efter en tvådagarstripp iallafall. Sålde den främst för att den var FÖR bra. Så bra att den blev nästan tråkig... 990:an är raka motsatsen, nästan lite för mycket för mig men fruktansvärt kul! Har rullat över 2000mil nu utan minsta misständning med bara normal service och ser nästan ut som ny. Körde med TKC80 förut, men däckskontot blir ganska belastat, ett bakdäck håller 350-400 mil om man kör som hojen är gjord för. Heidenau K60 Scout är en bra kompromiss mellan hållbarhet och grepp.
 

Snowman89

Guest
Jag hade en Tiger 800XC tidigare, som fungerade alldeles utmärkt till den typ av körning jag ägnar mig mest åt (SMÅ asfaltsvägar, grusvägar och traktorstigar). Hojen bar riktigt bekväm på längre turer också, och jag hörde inga klagomål från sambon där bak efter en tvådagarstripp iallafall. Sålde den främst för att den var FÖR bra. Så bra att den blev nästan tråkig... 990:an är raka motsatsen, nästan lite för mycket för mig men fruktansvärt kul! Har rullat över 2000mil nu utan minsta misständning med bara normal service och ser nästan ut som ny. Körde med TKC80 förut, men däckskontot blir ganska belastat, ett bakdäck håller 350-400 mil om man kör som hojen är gjord för. Heidenau K60 Scout är en bra kompromiss mellan hållbarhet och grepp.

Hehe jag förstår absolut vad du menar.
Nu råkar det dock vara så att jag har en renodlad grushoj samt en motard och vill komplettera med något mer sansat och som jag bara ska kunna vrida på nyckeln och ta en tur med.
Det kommer bli asfalt till 90% och 10% grus, kommer inte frivilligt ge mig ut på traktorstigar eller liknande med den, isåfall tar jag grushojen eller enduron om jag vill åka sånt..

Anledningen till att jag funderar på en "äventyrshoj" är att jag inte vill ha en renodlad asfaltsräcer och att jag gillar utseendet på dem.
Dessutom kan man åka bekvämt och även köra lite mer inspirerat med dem.
För de mesta har de också lite vettigare räckvidd, mer än 10-15mil och man kan få med lite packning ifall det behövs.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
50k är nog precis på gränsen till en R1200GS och jag skulle aldrig i helvete välja en Versys framför en sådan. Jag är iofs en stor fan av boxermotor men även chassit är mycket bättre enligt mig.
 

Snowman89

Guest
50k är nog precis på gränsen till en R1200GS och jag skulle aldrig i helvete välja en Versys framför en sådan. Jag är iofs en stor fan av boxermotor men även chassit är mycket bättre enligt mig.
Nu sitter jag alltså och kollar på en versys som väger in på ganska precis 200kg med soppa och tycker den är i tyngsta laget. En annan hoj som är intressant är aprilias dorsoduro 750 som väger in på under 200kg.

En bmw r1200gs väger in på 260kg med soppa vilket alltså är vikten av min endurohoj med full tank, gånger 2,6....
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
50k är nog precis på gränsen till en R1200GS och jag skulle aldrig i helvete välja en Versys framför en sådan. Jag är iofs en stor fan av boxermotor men även chassit är mycket bättre enligt mig.
För mig som inte har koll på boxermotorer, vad är det som är så bra med dem?
Har provat en gång och tyckte det var skitskumt att den började vicka fram o tillbaks om man stod stilla o gasade lite.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det tråkigaste med 'äventyrs' hojar är att alla, precis alla tydligen måste vara klökigt fula..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lägger också ett ord för Tiger 800.
Fantastisk motor och en cykel som klarar allt.
Långresor, grus, skjutsa, bara köpa glass osv osv.
Jag hade dock en "Rodie" och inte XC'n.
Eftersom jag kör 95% asfalt funkade den bäst för mig.
Jag har kört båda modellerna och det är större skillnad än man tror.
XC'n är utan tvekan bäst på grus men lite trögare, mindre smidig på asfalt (om den inte var riktigt dålig :) ).
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
F800GS ? F650GS dakar ?
abs, skottsäkra spisar. startknapp som funkar även när de regnat ;)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Hrmm.. Ducati Multistrada 03-09? 90-100 hk och 200kg :) Går att hitta några runt 50'
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top