Köp av större motard/äventyrshoj

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Aha det förklarar saken. Du har haft sånna så länge att det slagit runt totalt för dig..
Nä usch jag köpte och renoverade en 640 förra året och sa aldrig mer lc4 efter det.
Ändå köpte jag en till i våras och har exakt lika mycket problem med den som den förra året...
Så älskar man att skruva och ogillar att åka, då är KTM märket man ska välja!
Men, du kan ju inte döma ut ett helt märke baserat på en modell..?
Har en polare som är inne på sitt tredje år med en 690 nu, han kör väl 5-600 mil om året och har inte haft några som helst problem.
Klart, är det ett kioskmongo som haft hojen innan förstår jag att saker kan gå sönder, men om man sköter grejerna så håller dom.
Det är rätt längesen KTM var en förkortning av Kör Till Mekanikern... :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
De brukar tyvärr ha en tendens att vibrera en hel del och jag vill gärna ha ABS.

Min är vibrationsfri. Skruva måste någon alltid göra oavsett cykel. Jag skruvar ur oljepluggen var 600:e mil mer gör jag inte, inte någon annan heller.

Jag har ett par Lc4 var av en 640 i 11 år å har inte alls haft några problem me dom.... Gillar dom himla skarpt....
SÅ där håller jag inte me dig... ;)

Funkar om man kör 3 helger om året. Funkar inte om man kör 1500-3000 mil om året.
 

Snowman89

Guest
Men, du kan ju inte döma ut ett helt märke baserat på en modell..?
Har en polare som är inne på sitt tredje år med en 690 nu, han kör väl 5-600 mil om året och har inte haft några som helst problem.
Klart, är det ett kioskmongo som haft hojen innan förstår jag att saker kan gå sönder, men om man sköter grejerna så håller dom.
Det är rätt längesen KTM var en förkortning av Kör Till Mekanikern... :)
Jag har idag 4st olika modelmer av KTM-hojar i garaget och de senaste 4åren har jag i princip bara kört och skruvat ktm.

Okej vi kan ta 690 som exempel då och lista några problem som är kända.
-Slavcylindern börjar läcka (gäller tidiga 690)
-Lagrena till vipporna går ner sig onormalt fort. Gäller alla 690.
-Div problem med insprutningen och ryckig gång/att de lägger av vid tomgång.
-Problem med hydrauliska kamkedjespännaren som ger möjligheten för kedjan att hoppa vid bankörning.
-Sadelstomme som spricker och går sönder. Gäller huvudsakligen 690 kring 2012.

Ovanstående är bara 690 och listan kan göras minst lika lång på de flesta av deras hojar.

Jag säger inte att KTM gör dåliga hojar, jag har själv ett antal ktmer.
Men däremot har de minst sagt bristfällig kvalitetskontroll och lägg sedan till faktumet att de inte täcker problem och fel som är vida kända som fel på just de modellerna..

Ett fint exempel är den helt nya Freeride 250n som de släppte förra året.
Den hade ettt så enkelt bekymmer att den var extremt svårstartad (om du fick igång den alls).
Det är då inte en hoj det handlar om utan alla Freeride 250 har det bekrymret men de tidiga 2014 var värst
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Okej vi kan ta 690 som exempel då och lista några problem som är kända.
-Slavcylindern börjar läcka (gäller tidiga 690)
-Lagrena till vipporna går ner sig onormalt fort. Gäller alla 690.
-Div problem med insprutningen och ryckig gång/att de lägger av vid tomgång.
-Problem med hydrauliska kamkedjespännaren som ger möjligheten för kedjan att hoppa vid bankörning.
-Sadelstomme som spricker och går sönder. Gäller huvudsakligen 690 kring 2012.

Ovanstående är bara 690 och listan kan göras minst lika lång på de flesta av deras hojar.

Jag säger inte att KTM gör dåliga hojar, jag har själv ett antal ktmer.
Men däremot har de minst sagt bristfällig kvalitetskontroll och lägg sedan till faktumet att de inte täcker problem och fel som är vida kända som fel på just de modellerna..

Ett fint exempel är den helt nya Freeride 250n som de släppte förra året.
Den hade ettt så enkelt bekymmer att den var extremt svårstartad (om du fick igång den alls).
Det är då inte en hoj det handlar om utan alla Freeride 250 har det bekrymret men de tidiga 2014 var värst
Ah, fick uppfattningen att du baserade dina erfarenheter enbart på 640...
Min polare har väl haft tur, känner till några fler som kör 690 och inte hört något negativt därifrån heller.
Men det är klart, lägger man en massa stålar på en hoj så vill man ju inte ha ett måndagsexemplar..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men, du kan ju inte döma ut ett helt märke baserat på en modell..?

Jodå, det finns massor med människor som skruvade sönder engelska hojar och, naturligtvis, hävdade att det var märket som var skit! :D

Man måste låta människor ha kvar sina fördomar! Och det har ju faktiskt hänt att både KTM och brittiska hojar gått sönder...:7peta
 

Snowman89

Guest
Ah, fick uppfattningen att du baserade dina erfarenheter enbart på 640...
Min polare har väl haft tur, känner till några fler som kör 690 och inte hört något negativt därifrån heller.
Men det är klart, lägger man en massa stålar på en hoj så vill man ju inte ha ett måndagsexemplar..
Nej faktumet är att jag gillar KTM och tycker de bygger otroligt trevliga och roliga hojar.
Däremot faller de när de gäller kvalite och hållbarhet.
Så vill man ha en hoj som man kan lita på och vill ska kunna starta med en knapptryckning så ska man antingen köpa nytt eller byta märke.

Deras 690 är egentligen ett typexempel på deras problem.
De har lyckats bygga en hoj som väger ca 150kg och spottar ur sig ca 70hk.
Det är alltså världens starkaste fabriksbyggda stånka, dessutom med 1000mils intervaller på oljebytet.
Motorn är otroligt trevlig och välbyggd.
Men hojens helhetsintryck sjunker ju något brutalt när man sen drabbas av fukt i displayen till hastighetsmätaren för 3e gången och ktm nu inte byter ut mätaren då garantitiden gick ut för 2månader sedan, även fast man redan bytt ut 2st hastighetsmätare pga samma fel..
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Har du kört nåt mer med Multistradan nu då, vad tycker du?

Hyperstrada eller Multistrada var mitt andraval men efter att ha provkört Monstret så var det ingen diskussion för min del. Mycket stadskörning kommer det bli i höst/vår till och från jobbet och Monstret är lättkört som tusan jämfört med andra hojar jag haft (är bara 1.74 så jag har tom sänkt sadeln).
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Aha det förklarar saken. Du har haft sånna så länge att det slagit runt totalt för dig..
Nä usch jag köpte och renoverade en 640 förra året och sa aldrig mer lc4 efter det.
Ändå köpte jag en till i våras och har exakt lika mycket problem med den som den förra året...
Så älskar man att skruva och ogillar att åka, då är KTM märket man ska välja!

Jag förstår dig när man får tag i exemplar som ställer till det.... Jag har inte haft någe problem me någon av mina Ktm hojar... Bara service å vanliga förslitnings delar...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Funkar om man kör 3 helger om året. Funkar inte om man kör 1500-3000 mil om året.

Jag åker inte 1500 eller mer om året då.... Har inte hoj för att åka till å från jobbet eller semester...
Åker när lusten faller in å minst en gång i veckan blir de någon timme enduro fast me en annan hoj som är anpassad för de... Då blir de även hela vintern...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har inte hoj för att åka till å från jobbet eller semester...
Inte jag heller men det brukar ändå sluta på runt 1500 mil per år i ren nöjeskörning. Vid 1500 mil är det väl läge för motorrenovering på en LC4'a? :hihi
 

Snowman89

Guest
Jag förstår dig när man får tag i exemplar som ställer till det.... Jag har inte haft någe problem me någon av mina Ktm hojar... Bara service å vanliga förslitnings delar...
Aha så hur många mil har du kört med din lc4?
Samt hur många motorer har du förbrukat då? :tuttar
Har du kört nåt mer med Multistradan nu då, vad tycker du?

Hyperstrada eller Multistrada var mitt andraval men efter att ha provkört Monstret så var det ingen diskussion för min del. Mycket stadskörning kommer det bli i höst/vår till och från jobbet och Monstret är lättkört som tusan jämfört med andra hojar jag haft (är bara 1.74 så jag har tom sänkt sadeln).
Jag har bara hunnit med turen i söndags på ca 15mil.
Då hann jag dock med både små kurviga vägar och en del E4 för att prova på att enbart köra transportsträckor.
Men ska man vara lite kritisk och hård så har jag hittat en del "nackdelar".
Jag har dock väldigt liten erfarenhet av flercylindriga hojar och dessa saker är inget jag stör mig på utan är mer positivt överraskad.
Den verkar vibrera lite upp i styret vilket gör att man känner av det en aning i händerna, mest i högern intressant nog.
Sen kände jag av en aning träsmak efter att ha kört ca 12mil utan att ha klivit av hojen.
Då kan jag väl dock tillägga att även fast jag körde en del kurvig väg så satt jag väl ganska klistrad på ett och samma ställe..
Annars har jag nog faktiskt ingenting negativt att säga alls om hojen.
Jag anser dessutom att vibrationerna och träsmaken är någonting att bry sig om då jag är van med stora stånkor med en planka till sadel.. :näsblod

Sen ville jag ha en hoj som man kan både köra lite längre med och som funkar på mindre vägar, utan att det är en sporthoj.
Därav att det föll på en Multistrada och inte en Monster eller liknande.
Jag antar att din Monster är ganska många år nyare än min Strada, så de går nog inte direkt att jämföra.
Men än så länge är jag himla nöjd iallafall :)

Inte jag heller men det brukar ändå sluta på runt 1500 mil per år i ren nöjeskörning. Vid 1500 mil är det väl läge för motorrenovering på en LC4'a? :hihi
Nejnej då har motorn rasat för länge sedan :crash
En bekant köpte en 640 -04 som hade gått knappt 1300 mil där ena ramlagret hade havererat..
Då var hojen servad enligt boken och hade fått alla servicar stämplade i boken av auktoriserad KTM-verkstad..
Nä men en LC4 bör väl iaf hålla någonstans 2000-4000mil beroende på hur man kör, så det blir lagomt att renovera efter en säsong :hej
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Precis en tråd jag sökte.
Jag o Tje.. frugan var de ju, körde Derbi Terra Adventure på Kalymnos nu i veckan och kom på att vi båda gillade den typen av hojåka och hoj.

Derbin är faktiskt riktigt bra.
Bra bromsar, sjukt lätthanterlig och man sitter bekvämt båda två.
Dessvärre undermotoriserad men 120 kg bär man ju runt på om vägen blir dålig.

Sälj ju såklart inte i Sverige.......

Derbi.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top