Köp begagnad hoj - vad gäller

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Tja! Mailade precis Konsumentverket detta:

” Hej, jag ska köpa en begagnad motorcykel i en nära framtid. Mycket saker går ju att förvissa sig om vid undersökning på plats och provkörning.

Men vissa fel är ju svårare att hitta, t.ex växellådsproblem typ växlar som hoppar eller motorproblem som att den dricker olja eller annat som en enkel provkörning inte avslöjar.

Hur hanteras dolda fel om jag köper utav privatperson?

Samt, hur hanteras dolda fel om jag köper utav ett företag, en handlare alltså?

Med vänlig hälsning”

Ska bli intressant att se vad dom svarar, vet någon här hur dolda fel hanteras vid privatköp kontra företagsköp?

Hojarna jag kikar på är Honda CBR600RR, Suzuki GSX-R 600 & Yamaha R6 årsmodeller 2006-2009. Antar att det är viss skillnad vid köp av ”nyare” hojar, jämfört med en Norton Commando eller Silverpilen.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Vid ett privatköp är det du och säljarens avtal som ska gälla. Om du köper en vara i befintligt skick kan du därför inte räkna med att varan är felfri. Men det finns undantag ungefär som att varan inte är som säljaren har sagt eller den är i väsentligt sämre skick än du kunde ta reda på vid köptillfället, eller att säljaren inte berättar fel som är kända.

Så det blir du som privatperson som får driva det civilsrättsligt i tingsrätten och utan något avtal som reglerar varans skick vid leverans blir det ord mot ord vilket är mycket svårt att bevisa. Mitt råd är att leta det bästa exemplaret du kan hitta.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad skulle du själv göra om du sålt en begagnad hoj och den nya ägaren kom tillbaka efter ett par månader och hävdar att den dricker olja? Häva köpet? Ge rabatt? Felsöka och reparera den? Om du påbörjar reparation och inget fel finns, vem betalar din tid?
Du har ingen aning om vad nya ägaren gjort efter denne köpt hojen. Denne kanske totalt misshandlar hojen. Eller bara har otur och den går sönder efter affär.

Vill du ha garantier ska du inte köpa en 15 å gammal hoj av en privatperson. Du kan läsa om SMRs rekommendationer gällande garanti på begagnat här: http://www.smr.se/kopa-mc/begagnad-mc/garantivillkor-for-begagnade-fordon/

Mitt tips är att du ska köpa något någorlunda nytt av en handlare(kostar mer) eller helt glömma bort garantier och köpa gammalt av privatperson(kostar mindre)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vad skulle du själv göra om du sålt en begagnad hoj och den nya ägaren kom tillbaka efter ett par månader och hävdar att den dricker olja? Häva köpet? Ge rabatt? Felsöka och reparera den? Om du påbörjar reparation och inget fel finns, vem betalar din tid?
Du har ingen aning om vad nya ägaren gjort efter denne köpt hojen. Denne kanske totalt misshandlar hojen. Eller bara har otur och den går sönder efter affär.

Vill du ha garantier ska du inte köpa en 15 å gammal hoj av en privatperson. Du kan läsa om SMRs rekommendationer gällande garanti på begagnat här: http://www.smr.se/kopa-mc/begagnad-mc/garantivillkor-for-begagnade-fordon/

Mitt tips är att du ska köpa något någorlunda nytt av en handlare(kostar mer) eller helt glömma bort garantier och köpa gammalt av privatperson(kostar mindre)

Så rätt skrivet. "Case closed" :)
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Vad skulle du själv göra om du sålt en begagnad hoj och den nya ägaren kom tillbaka efter ett par månader och hävdar att den dricker olja? Häva köpet? Ge rabatt? Felsöka och reparera den? Om du påbörjar reparation och inget fel finns, vem betalar din tid?
Du har ingen aning om vad nya ägaren gjort efter denne köpt hojen. Denne kanske totalt misshandlar hojen. Eller bara har otur och den går sönder efter affär.

Vill du ha garantier ska du inte köpa en 15 å gammal hoj av en privatperson. Du kan läsa om SMRs rekommendationer gällande garanti på begagnat här: http://www.smr.se/kopa-mc/begagnad-mc/garantivillkor-for-begagnade-fordon/

Mitt tips är att du ska köpa något någorlunda nytt av en handlare(kostar mer) eller helt glömma bort garantier och köpa gammalt av privatperson(kostar mindre)

Måste ha varit det bästa och utförligaste svar jag läst på länge! Klockrent!
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Här är vad som gäller vid affärer mellan privatpersoner:

Köpa av privatperson
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kopa-av-privatperson/

Sälja till privatperson
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/salja-till-privatperson/

I princip har man rätt att klaga vid ett köp om något visar sig vara fel med varan men det är också så att det är väldigt svårt att få rätt.

Säljaren kan alltid hävda att han inte känt till felet, att det uppstått efter köpet osv. Du behöver alltså kunna bevisa att säljaren känt till felet, att varan skiljer sig från vad säljaren sagt eller är i sämre skick än vad som kan förväntas.

Det är också så att vid affärer mellan privatpersoner så anses de vara jämlika vilket betyder att säljaren inte anses ha kunskap om alla fel som varan kan ha och därmed är köparens undersökningsplikt viktigare, köparens bevisbörda mer omfattande osv.

Någon ångerrätt finns inte heller vid privatköp och tvister avgörs i tingsrätten vilket inte är rimligt för t ex ett hojköp pga juristkostnader. Risken finns alltid att man förlorar även om man själv anser att det är uppenbart att man har rätt.

Snabba sammanfattningen är undersök hojen noggrant och om något visar sig vara fel med den i efterhand så tar man det som lärpengar.

Mvh,
Ingvar
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Nu var det ju inte garantier jag menade utan fel som inte går att hitta vid översyn / provkörning.

Men som jag tolkar era svar så är man rätt stekt om man råkar satsa på fel häst oavsett om det är privatköp eller handlare.

Många av objekten har ju ganska suspekt ägarhistorik med många och täta byten, serviceböcker som saknas/nystartade etc..

Jaja, jag får klura lite till på kommande köp.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gör som jag. Köp provkör inte provstarta inte lasta å kärra kör hem o ut o åk ett antal 1000 mil senare konstateras att 15000:- liket funkar utmärkt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Detta måste vara något av en generationsfråga.
Jag har aldrig någonsin klandrat någon annan än mig själv för dåliga köp.
Jag har även dragit utomlands utan vare sig avbeställningsskydd eller reseförsäkring ibland, precis som jag tror Thor Heyerdahl gjorde.

Jag blir närmast provocerad av att det ens tänks i dessa banor.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Detta måste vara något av en generationsfråga.
Jag har aldrig någonsin klandrat någon annan än mig själv för dåliga köp.
Jag har även dragit utomlands utan vare sig avbeställningsskydd eller reseförsäkring ibland, precis som jag tror Thor Heyerdahl gjorde.

Jag blir närmast provocerad av att det ens tänks i dessa banor.



Ha ha ha - jag blev tvungen att googla "Thor Heyerdal + avbeställningsskydd"

Nära, men ingen cigarr:

Vi ber er observera att såväl pris som färdplan är preliminära och kan komma att ändras på
grund av omständigheter utanför Kon-Tiki Resors kontroll, som t.ex. ändrade valutakurser, tidtabeller,
myndighetsdirektiv, strejker, väder, överbokningar etc.


Ämnet!

Rättsläget är redan klargjort, och att hålla på att "stämma folk" är bara så meningslöst.

Tips: lika mycket jobb som läggs ner på att undersöka motorcykeln man är spekulant på, bör samtidigt läggas på att kritiskt granska säljaren.
Ofta säger det mer om huruvida köpet bör fullföljas eller ej... :fakta
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ha ha ha - jag blev tvungen att googla "Thor Heyerdal + avbeställningsskydd"

Nära, men ingen cigarr:




Ämnet!

Rättsläget är redan klargjort, och att hålla på att "stämma folk" är bara så meningslöst.

Tips: lika mycket jobb som läggs ner på att undersöka motorcykeln man är spekulant på, bör samtidigt läggas på att kritiskt granska säljaren.
Ofta säger det mer om huruvida köpet bör fullföljas eller ej... :fakta

Magkänsla tillsammans med lite undersökning av både objekt och säljare kommer man långt på vid begagnatköp. Säljaren är skyldig att berätta om dolda fel, men det är i princip omöjligt att påvisa i efterhand - alltså har man chansen innan man lämnar över sina slantar.

Är köparen mc-entusiast/motorcyklist? Eller har han fått hojen som "inbyte" i en bilaffär?
Finns kvitton eller någon dokumentation om servicear? En entusiast har sparat kvittona på sina oljebyten, alternativt papper/servicebok.
Kolla skick på kedja, däck och styrstopp. Någon som bryr sig om däcken och kedjan har förmodligen brytt sig om resten av hojen också. Styrstoppen kollas för att se om hojen varit rullad eller vält.
Har ägaren ok i garaget/hemma? Ordning i garaget = ordning på fordonen. Oftast. Det är här magkänslan kommer in, det finns många garagenissar därute med totalt kaos i garaget men med 100% koll på läget - och tvärt om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag köpte en 10 år gammal bil (15000mil), full service bok, en tidigare ägare, kamrem byttes på auktoriserad verkstad precis innan köpet.

Vid ett besök i en släktings verkstad 5 år senare upptäcktes att bakersta ljuddämparen var upphängd med rostfri ståltråd, varpå släktingen sa "Den där hängde jag upp med ståltråd för 10 år sedan, för jag hade slut gas i svetsen, han skulle komma tillbaka på en vecka och få det svetsat", så han brände fast den åt mig då istället.

Är det ett fel som säljaren skulle ha upplyst mig om?
Är det ett fel som jag skulle ha upptäckt vid min granskning av bilen?

Jag kontaktade givetvis säljaren och konfronterade honom, och han erkände skamset att han hade backat loss ljuddämparen i skogen, åkt till min kusins verkstad för att få det svetsat, fick det tillfälligt lagat med ståltråd och glömde sedan bort att åka tillbaka och få det svetsat...

Så kan det vara när man övertar bilar efter sina föräldrar.... :D
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ett problem i sammanhanget är att säljaren oftast inte förstår den risk köparen tar, och att man som köpare därför inte är beredd att betala lika mycket som när man köper av en handlare. Många som säljer privat verkar kolla handlarnas priser på Blocket, och sen lägger man sig på samma nivå.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Så ja, jag ska inte stämma någon eller påstå att jag har en massa rättigheter. Jag undrade bara om någon visste vad som går att göra om man råkade köpa fel cykel.

Kontentan så här långt är: Det går inte att göra något, köper du fel cykel är du dum i huvudet. Om oljan är milkshake-färgad efter 10 mil eller om tråget är fullt av skrot vid hemkomst så är det ditt eget fel. ;)
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Glöm inte kolla så hojen inte har en kreditskuld eller parkeringsskulder.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Glöm inte kolla så hojen inte har en kreditskuld eller parkeringsskulder.

Det HÄR är däremot en viktig sak. Hur man kan ärva en skuld utan att skriva på ert enda papper övergår mitt förstånd, det kan nog endast en ekonom förstå.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Övertar man även parkeringsskulder?????

Det hade jag fan ingen aning om, hur kollar man ens det?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
B4B86CBC-034C-4AB0-875E-871DF52BE9A9.png

Ett av alla suspekta objekt jag kollat. Här verkar ju finnas en skuld knuten till hojen. Då säljs den ändå via handlare som förmedling. ALLA hojar jag kollat har märklig ägarhistorik.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top