Köpa banhoj

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Förmodligen har denna fråga ställts tidigare men jag hittar inget bra svar på den.

Jag vill banhoj och ta licens. Storleken på en 1000 kubikare är självklart större än en 600 men spelar det någon roll vilken jag köper i syftet för att lära mig att köra på bana?

Rent kostnadsmässigt på reservdelar och däck, är det stor skillnad?
Försäkrar man banhojar på något sätt eller är det bara mig själv jag behöver tänka på?

Hur kommer jag igång?
Vet ni någon länk jag kanske har missat, skicka gärna den så slipper ni svara samma sak igen.

Seriösa svar tack :tummenupp
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Tror inte det spelar nån större roll vilket man väljer, välj med hjärtat:tummenupp

Däcken skiljer det inte mer än nån hundralapp eller två per set å det är
ju ingenting i det stora hela.....

Svaret på frågan hur du kommer igång, jag gjorde så här å det funka.
1.Köp en banhoj
2.Bli medlem i en motorklubb typ Falkenbergs MK el liknande
3.Anmäl dig till första bästa licenskurs, brukar köra igång i April
kolla resp banors hemsidor

Man försäkrar inte banhojar utan bara sig själv, ingår en grundläggande
i licensen som man plockar ut efter godkänd licenskurs, men teckna
gärna en extra olycksfallsförsäkring:)

Lycka till!
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Inköpspriset är billigare på 600.
Slitage på däck är mindre på 600.
Slitage på bromsar är mindre på 600
Slitage på.....
Du förstår vad jag menar.

Det går utmärkt att lära sig köra hoj på en 600.
Och det går att köra nästan lika fort med 600.

Men det e fan så mycket mäktigare att köra en 1000cc hojj med massor av effekt. Jag har kört tjejens 600 en del, och man åker mest med full gas och väntar på att det ska hända något. Och innan det hänt något så växlar man.

600 är för tjejer och 1000 är för män :tummenupp

Det är mäktigt när det går på bakhjulet i 200 ut ur kurvorna.
 

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Hakar på tråden med en egen fråga, hoppas det är ok.

Har samma funderingar som du Abra och jag har kollat en del på vad som finns därute. De äldre banhojarna ca -00 och framåt mot -03 kommer ner ganska bra i pris. Åtminstone verkar det vettigt i mina ögon att skaffa något mindre dyrt att lära sig på. Det som gör mig osäker är att jag inte vet riktigt vad man ska titta efter när det gäller slitage eller skador. Jag antar att man lugnt kan anta att en banhoj har varit i backen flera gånger. Ni som är mer erfarna, vad tittar ni på om ni skulle köpa en banhoj?

/Coach
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Inköpspriset är billigare på 600.
Slitage på däck är mindre på 600.
Slitage på bromsar är mindre på 600
Slitage på.....
Du förstår vad jag menar.

Det går utmärkt att lära sig köra hoj på en 600.
Och det går att köra nästan lika fort med 600.

Men det e fan så mycket mäktigare att köra en 1000cc hojj med massor av effekt. Jag har kört tjejens 600 en del, och man åker mest med full gas och väntar på att det ska hända något. Och innan det hänt något så växlar man.

600 är för tjejer och 1000 är för män :tummenupp

Det är mäktigt när det går på bakhjulet i 200 ut ur kurvorna.

Ja, licenskurserna är i april men man kan inte anmäla sig till dem ännu.

Ja, jag förstår hur du menar och det är lite därför jag ställer min fråga. Det kanske är bättre/billigare att börja med 600 (även om den är för tjejer) för att sedan kliva upp lite mer effekt på nästa hoj när jag kan köra på riktigt. Ibland kan det faktiskt vara fel med för mycket effekt om du förstår hur jag menar. Sedan velar jag lite eftersom jag är 185/85 och då kanske jag är för stor för 600?

Du skriver ungefär som jag tänker vid inköp. 600 är billigare men 1000 är tuffare. :gnissla

Hur gammal hoj kan jag köpa?
Är det bäst att köpa en färdigkittad från början?
Vilka fel ska jag kolla efter (de har väl varit i backen allehoppa)?

Jag har mina funderingar på gsxr 600/1000 eller R6/R1.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Inköpspriset är billigare på 600.
Slitage på däck är mindre på 600.
Slitage på bromsar är mindre på 600
Slitage på.....
Du förstår vad jag menar.

Det går utmärkt att lära sig köra hoj på en 600.
Och det går att köra nästan lika fort med 600.

Men det e fan så mycket mäktigare att köra en 1000cc hojj med massor av effekt. Jag har kört tjejens 600 en del, och man åker mest med full gas och väntar på att det ska hända något. Och innan det hänt något så växlar man.

600 är för tjejer och 1000 är för män :tummenupp

Det är mäktigt när det går på bakhjulet i 200 ut ur kurvorna.

Du har rätt i allt! Kraften i en 1000 är grym!!!
Och just det faktum att 600:an är en tjejhoj gör att jag tror den är enklare att lära sig köra köra fort på, framföra allt i ett nybörjarskede då det framför allt gäller att få upp kurvhastigheter. På en 600 är det enklare att fokusera på det utan att behöva vara rädd för highsiders lika ofta. Sedan, när man lärt sig, kan man byta till 1000 om inte farten i änden på rakan är hög nog. Gasa rakt fram kan ju vilken idiot som helst.:)
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Inköpspriset är billigare på 600.
Slitage på däck är mindre på 600.
Slitage på bromsar är mindre på 600
Slitage på.....
Du förstår vad jag menar.

Det går utmärkt att lära sig köra hoj på en 600.
Och det går att köra nästan lika fort med 600.

Men det e fan så mycket mäktigare att köra en 1000cc hojj med massor av effekt. Jag har kört tjejens 600 en del, och man åker mest med full gas och väntar på att det ska hända något. Och innan det hänt något så växlar man.

600 är för tjejer och 1000 är för män :tummenupp

Det är mäktigt när det går på bakhjulet i 200 ut ur kurvorna.

Visdomsord:tummenupp

magnus_moss skrev:
Du har rätt i allt!
Och att 600:an är en tjejhoj gör att jag tror den är enklare att köra fort på, framföra allt i ett nybörjarskede då det gäller att få upp kurvhastigheter.
Gasa rakt fram kan ju vilken idiot som helst.
Titta här ännu en vis man. :Bugar
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja, licenskurserna är i april men man kan inte anmäla sig till dem ännu.

Ja, licenskurserna är i april men man kan inte anmäla sig till dem ännu.

Ja, jag förstår hur du menar och det är lite därför jag ställer min fråga. Det kanske är bättre/billigare att börja med 600 (även om den är för tjejer) för att sedan kliva upp lite mer effekt på nästa hoj när jag kan köra på riktigt. Ibland kan det faktiskt vara fel med för mycket effekt om du förstår hur jag menar. Sedan velar jag lite eftersom jag är 185/85 och då kanske jag är för stor för 600?

Du skriver ungefär som jag tänker vid inköp. 600 är billigare men 1000 är tuffare. :gnissla

Hur gammal hoj kan jag köpa?
Är det bäst att köpa en färdigkittad från början?
Vilka fel ska jag kolla efter (de har väl varit i backen allehoppa)?

Jag har mina funderingar på gsxr 600/1000 eller R6/R1.

Jag tycker du tänker helt rätt. Är det viktigt för dig att vara tuff ska du SÅKLART köpa en 1000, vill du lära dig att köra hoj så TROR jag att det går lättare/snabbare/billigare på en 600.
Vidare får du två årsmodeller nyare hoj för samma peng om du köper 600 jämfört med 1000.
Vidare köp en så oskruvad/okrashad hoj som möjligt. Personligen köper jag hellre en hoj från en som INTE är en dokumenterad kraschkung.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Ja, licenskurserna är i april men man kan inte anmäla sig till dem ännu.

Ja, licenskurserna är i april men man kan inte anmäla sig till dem ännu.

Ja, jag förstår hur du menar och det är lite därför jag ställer min fråga. Det kanske är bättre/billigare att börja med 600 (även om den är för tjejer) för att sedan kliva upp lite mer effekt på nästa hoj när jag kan köra på riktigt. Ibland kan det faktiskt vara fel med för mycket effekt om du förstår hur jag menar. Sedan velar jag lite eftersom jag är 185/85 och då kanske jag är för stor för 600?

Du skriver ungefär som jag tänker vid inköp. 600 är billigare men 1000 är tuffare. :gnissla

Hur gammal hoj kan jag köpa?
Är det bäst att köpa en färdigkittad från början?
Vilka fel ska jag kolla efter (de har väl varit i backen allehoppa)?

Jag har mina funderingar på gsxr 600/1000 eller R6/R1.

Tror nog du får plats på en 600.
Torkel som jag tror är längre än 185 cm får ju plats på en 125R. Ser visserligen ut som Shrek på en minimoto men plats får han. :D
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Fast det är ju inte så tufft och köra 1000 när man kör saktare än dom som kör 600. Då ser de bättre ut o åka långsammare med en liten 600!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är 187cm och 84 kg. Jag tycker jag får plats. Och är inte måtten på en 1000 ungefär samma som på en 600:a?
Jag är 193/83 och sitter alldeles utmärkt på det mesta från SRAD 750 till R1. Jag tyckte tom att Mattias RS250 va rymligare än nån av mina hojar. :va Bara för att ett par skor passar mig så måste dom ju inte passa polarn :fakta Så man ska nog, som vanligt, provsitta innan man dömer ut/bestämmer sig för något! :tummenupp

Finns det förresten okraschade banhojar, i rimlig prisklass? :va
 
Last edited:

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Välj efter känsla.. ungefär samma storlek på 600 och 1000..

finns stöld försäkring att teckna på banhojar kan vara bra i detta landet...

färdig kittad är mycket billigare men kan vara dåligt skick...
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
ja tror personligen du åker fortare på en 600a i början. som någon sa så räcker de å konsntrera dig på körningen. en 1000 cc vurpar du me om du itne hittar marginalerna på gasen ur böjarna.... 600a förlåter idg mycket mer.

kolla almänskicket på hojjen som alltid. är motorn välservad så brukar de hålla fint.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
675 såklart ! och, jag har en ny 2008 med 09 motor till 59.000kr... du siger bare til :)
Motoren har kört 80mil ! hojen 280mil
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Hehe, ja, dom är ju slitstarka grejer, tål ju ibland hela varv på Anderstorp innan dom skär ;) Vad var det som tackade för sig i gamla motorn?

Det var ju min fel.... så det ¨går inte att gi skylden på triumph'en. Jag varvede (?) motoren och derfor gick den död.... ALLT är pajet i den gamla motor ....
#69 i NEC har nu kört 20.000km, alla i race eller träning och INTET har hänt med den...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var ju min fel.... så det ¨går inte att gi skylden på triumph'en. Jag varvede (?) motoren och derfor gick den död.... ALLT är pajet i den gamla motor ....
#69 i NEC har nu kört 20.000km, alla i race eller träning och INTET har hänt med den...
Åfan :näsblod Måste ju ha varit något måndagsex? :va Hur mycket varvade du egentligen? :)

Och för att inte förstöra din försäljning, 675'orna är helt underbara hojar :tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
finns stöld försäkring att teckna på banhojar kan vara bra i detta landet...

Stöldförsäkrad som i egendomsförsäkring, eller tänker du på en vanlig halvförsäkring? Jag är på jakt efter något utan lysen till nästa år och skulle ju hemskt gärna slippa en halvförsäkring, men ändå kunna sova gott om nätterna, tell me more!
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Åfan :näsblod Måste ju ha varit något måndagsex? :va Hur mycket varvade du egentligen? :)

Och för att inte förstöra din försäljning, 675'orna är helt underbara hojar :tummenupp

Hehehe... jeg tror jeg var på 14500-15000varv :eek:) Max är 13k...

Ja, den är helt underbar men jag skal jobba i Singapore från 5. oktober....så tyvärr måsta jag sälja
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top