Som sagts innan att man ju får olika uppgifter beroende på vem man pratar med och vem som ringer men det är vad dom sagt till mig. Nu VET jag dock att en person jag kkänner har till och med fått en trafikförsäkring på sin race/banhoj trots att den är avställd. Han tjatade och fick dom att försäkra hans hoj så han kan köra alla bandagar trots den är avställd. Så vad som IGENTLIGEN gäller vet nog inte ens F-bolagen.....
Men ja när det gäller stöld från släp ska reglerna vara så vad jag förstått. När min hoj blev stulen på släpet fick jag ut allt annat som var där inklusive den monterade kameran på hojen via släpets försäkring och dom sa då till mig att hade släpet stått någonannanstans och inte på hemmaadressen (OBS att ställa den hos grannen funkade visst inte heller
) så hade släpets försäkring täckt även hojen.
Ett annat udda alternativ är att montera ner hojen lite grann (vet ej hur mycket som krävs) då går den vid stöld ur garaget på hemförsäkringen oxå då den räknas som delar eller något sådant....vad jag förstått så behöver man inte riva hela hojen utan det krävs ganska lite, kåpor, hjul och lite pyssel för att den ska räknas som maskin och delar och inte fordon....men det måste man nog kolla upp rätt noga.