Köpa banhoj

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Trimmade motorer finns i princip inte i sverige längre. Dom som finns är gamla SS-kittare 600or. Dom är asgamla och helslut många av dom. I alla klasser i sverige körs det med originalmotorer med helsystem och powercommander, typ. Mer trimning än så är det inte. Kan vara blueprintat, men det skapar inte några problem med tillförlitlighet.

Nästan sant iaf, vill man vara helt på den säkra sidan ska man undvika de värsta elektroniska trimsystemen som flyttar varvtalsstopp och liknande för att plocka ut extra effekt, som folk gör i t.ex Pro superbike.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är det stor skillnad på om det är öhlins fjädrar i original dämparna än om det skulle vara helt öhlins?

Ja. Otrolig skillnad. En väl underhållen Öhlins (eller annan eftermarknadsämpare av bättre kvalisort) reagerar på "klicken" man gör. En originaldämpare är långt ifrån lika känslig och raffinerad. Fjädrarna ändrar ju bara möjligheten till förspänning, inget annat!

/ Jens

Nästan sant iaf, vill man vara helt på den säkra sidan ska man undvika de värsta elektroniska trimsystemen som flyttar varvtalsstopp och liknande för att plocka ut extra effekt, som folk gör i t.ex Pro superbike.

Ja, det är sant. Kitboxarna gör det möjligt att flytta varvstoppet. Alla gör det dock inte.

/ Jens

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gäller garageförsäkringen om den stjäls utanför "garaget"? När jag pratade med Folksam om just det så gällde den enbart om den blev stulen på hemort. O andra sidan får man nya svar varenda gång man ringer...

Jag har garageförsäkring i Lf och då gäller den enligt uppgift under transport också

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har garageförsäkring i Lf och då gäller den enligt uppgift under transport också

Fast LF är lurigt då det är skilda bolag för olika delar av landet. Vad som gäller i Halland behöver inte gälla i t.ex Gbg så det gäller att verkligen kolla upp villkoren noga.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jo en garage försäkring kan jag nog hitta oxå men att någon skulle stjäla min hoj ur garaget är faktiskt rätt långsökt (om dom inte öppnar ena väggen vill säga). Jag vill ha en stöld som gäller även om den inte är på hemma adressen och det säger alla bolag till mig inte går. Det hade gått med en icke regbar hoj utan problem men med en regbar/påställningsbar verkar det inte fungera på samma sätt. (finns tävlingsfordons försäkringar och arbetsfordons försäkringar men dessa är visst bara för fordon ej regbara)
Blir den stulen på släpet och inte är på hem adressen gäller dock släpets försäkring så att ha den lastad är en ide om man har skåpbil eller släp. Under transport gäller oxå släpets försäkring enligt uppgift av LF.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jo en garage försäkring kan jag nog hitta oxå men att någon skulle stjäla min hoj ur garaget är faktiskt rätt långsökt (om dom inte öppnar ena väggen vill säga). Jag vill ha en stöld som gäller även om den inte är på hemma adressen och det säger alla bolag till mig inte går. Det hade gått med en icke regbar hoj utan problem men med en regbar/påställningsbar verkar det inte fungera på samma sätt.
Så enligt f-bolaget ska man inte tävla med regbara hojar?
(finns tävlingsfordons försäkringar och arbetsfordons försäkringar men dessa är visst bara för fordon ej regbara)
Blir den stulen på släpet och inte är på hem adressen gäller dock släpets försäkring så att ha den lastad är en ide om man har skåpbil eller släp. Under transport gäller oxå släpets försäkring enligt uppgift av LF.
Har du kolla att det verkligen är så.

När min bil blev stulen för några månader sedan så låg det bl a en barnvagn i den. För att få ut barnvagnen på försäkringen så var jag tvungen att använda hemförsäkringen eftersom bilens inte gällde. Detta för att barnvagnen inte tillhörde bilen utan hemmet. Då fick jag betala dubbla självrisker (bilen och hemmets) för att få ut allt (bil + det som fanns i den). Samma sak gällde för verktygslådan som stod i bilen.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Som sagts innan att man ju får olika uppgifter beroende på vem man pratar med och vem som ringer men det är vad dom sagt till mig. Nu VET jag dock att en person jag kkänner har till och med fått en trafikförsäkring på sin race/banhoj trots att den är avställd. Han tjatade och fick dom att försäkra hans hoj så han kan köra alla bandagar trots den är avställd. Så vad som IGENTLIGEN gäller vet nog inte ens F-bolagen.....

Men ja när det gäller stöld från släp ska reglerna vara så vad jag förstått. När min hoj blev stulen på släpet fick jag ut allt annat som var där inklusive den monterade kameran på hojen via släpets försäkring och dom sa då till mig att hade släpet stått någonannanstans och inte på hemmaadressen (OBS att ställa den hos grannen funkade visst inte heller :) ) så hade släpets försäkring täckt även hojen.

Ett annat udda alternativ är att montera ner hojen lite grann (vet ej hur mycket som krävs) då går den vid stöld ur garaget på hemförsäkringen oxå då den räknas som delar eller något sådant....vad jag förstått så behöver man inte riva hela hojen utan det krävs ganska lite, kåpor, hjul och lite pyssel för att den ska räknas som maskin och delar och inte fordon....men det måste man nog kolla upp rätt noga.

Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Ursäkra att jag e så seg i huvet nu på morgonen.

Men ja när det gäller stöld från släp ska reglerna vara så vad jag förstått. När min hoj blev stulen på släpet fick jag ut allt annat som var där inklusive den monterade kameran på hojen via släpets försäkring och dom sa då till mig att hade släpet stått någonannanstans och inte på hemmaadressen (OBS att ställa den hos grannen funkade visst inte heller :) ) så hade släpets försäkring täckt även hojen.
Förstår jag rätt om släpets försäkring gäller om hojen blir stulen oavsett vart släpet står?

Halv eller hel på släpet?
Ett annat udda alternativ är att montera ner hojen lite grann (vet ej hur mycket som krävs) då går den vid stöld ur garaget på hemförsäkringen oxå då den räknas som delar eller något sådant....vad jag förstått så behöver man inte riva hela hojen utan det krävs ganska lite, kåpor, hjul och lite pyssel för att den ska räknas som maskin och delar och inte fordon....men det måste man nog kolla upp rätt noga.
För att den ska gå på hemförsäkringen isf i bilen/ på släpet?

En annan fråga.
När man ska beställa ett MCID så behöver man fylla i ett chassinummer och ett motornummer på Svemos Blankett. Om jag skulle köpa en hoj som inte är registreringsbar, innebär detta att någon av dessa saknas, eller har det med x-ad ram att göra?

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...