Svårt o inte lägga sig i här ;p Dels för jag har genomgått samma resa detta år som "ni" funderar på tills nästa år, dels för jag har en 600cc banhoj o sälja. (Inte helt opartiskt mao...
)
Efter en trave zx9'or, en 636'a -05 och sist en zx10'a -04 (o massa mindre moderna hojar före dessa...) gjorde jag det medvetna valet 600cc/banhoj förra hösten samt licenskurs i våras. Jag tyckte det var hur kul som helst med bankörning och ville helt enkelt lära mig att bli snabbare så jag la gatåkningen åt sidan i år för att enbart fokusera på bandagar och träning. Då är det perfekt med en lagom billig racehoj som man faktiskt kan krascha utan att ruinera sig... Med facit i hand:
Alla är vi olika och storleken på ballen sitter inte nödvändigtsvis i en massa effekt som en del verkar tycka. För mig (184cm/87kg) har 600cc fungerat utmärkt detta året och effekt har jag inte saknat sådär jättemycket. Min sista hoj, zx10'an, var grym på banan men utan rejält med erfarenhet (o en skopa dumdristighet) är det svårare att hantera en sådan best. De flesta som åker racing håller nog med om att bra flyt är a och o för att bli riktigt snabb och just flyt är något du måste ha för att få snabba varvtider med en 600cc. Som någon sa här, gasa kan väl alla... Jag lägger till, resten då? De flesta är ense om att 600'or kan hålla högre kurvhastighet/går att kasta runt lättare. (racing 125'or kör SPÖKLIKT snabbt
) Viktiga ingredienser är att hojen är konsekvent och att den beter sig "normalt". Fjädring, bromsar, motor och chassie måste vara pålitligt och stabilt (bra inställt...) Förarens stämning och känsla avspeglar sig också rätt duktigt i körningen.
Min "resa" har gett mig mycket och jag är helnöjd med alltihop. Jag tror att 600cc är ett mycket bra val att börja på. Tycker man sedan att utmaningen ligger i att tygla ännu mera effekt så kan man ju alltid byta upp sig.
Kolla gärna på videon nedan, den tycker jag visar hur snabbt en 600cc kan köras med en duktig förare. (Det går inte mer än någon enstaka sekund långsammare än pro superbike!
http://www.youtube.com/watch?v=EeEQ56vA2nc