Köpa banhoj

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Haha, bra kämpat! :tummenupp Hur kom du förbi varvstoppet? Lite för snabb nerväxling?

Det var bara att holde på :yoparty... Nu tager jeg den till Triumph i Danmark och då får den original mapning... då skulle alt vära perfekt.... (jag gör det själv på deres verksted, då vet jag allt är ok
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Jag har en cbr 600 rr med en massa fälgar och en trave beg däck till salu å du klarar dig ett tag.
Pris går alltid att förhandla
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det är mäktigt när det går på bakhjulet i 200 ut ur kurvorna.
Jag är inte riktigt där än men har hoppas på att komma dit = full kontroll. :tummenupp

På en 600 är det enklare att fokusera på det utan att behöva vara rädd för highsiders lika ofta. Sedan, när man lärt sig, kan man byta till 1000 om inte farten i änden på rakan är hög nog.
Precis, först fokus på körningen och lära mig tekniken sedan avancera med mer effekt.

Är det viktigt för dig att vara tuff ska du SÅKLART köpa en 1000, vill du lära dig att köra hoj så TROR jag att det går lättare/snabbare/billigare på en 600.
Jag tror inte på att man blir tuffare genom att köra en 1000 kubikare isf en 600, det handlar väl om att kunna köra hoj oavsett. Om det är lättare att lära sig på en 600 så är det en sådan jag behöver köpa (steg 1).

ja tror personligen du åker fortare på en 600a i början. som någon sa så räcker de å konsntrera dig på körningen. en 1000 cc vurpar du me om du itne hittar marginalerna på gasen ur böjarna.... 600a förlåter idg mycket mer.
Precis min tanke :tummenupp

Vidare köp en så oskruvad/okrashad hoj som möjligt. Personligen köper jag hellre en hoj från en som INTE är en dokumenterad kraschkung.
Vilka fel ska jag leta efter?
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Abrakadabra: Går i samma tankar som du och har idag för första gången provat en banhoj (600) på Kinnekulle.

På denna banan kan jag inte säga att jag saknade så mycket effekt, den största skillnaden mot min gammel-R1a var vikten. Dessutom var hojen grymt stabil vid nedlägg (öhlins fram+bak var säkert en faktor) vilket gjorde att jag kände att det fanns utrymme att öka tempot.

Man kanske saknar lite pulver på längre rakor, ex Anderstorp, men jag tror att en 600 skulle duga gott och väl för mig också. Tröttnar man är det bara att byta upp sig! Jag letar efter en hoj som redan har det som är lämpligt att ha: extra set fälgar, hyfsat fräscha kåpor, lite krasch-, slit- och kåpdelar.

Sen är det pengafrågan, självklart man hade valt en nyare 1000 om det hade funnits mer på hojkontot.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Välj efter känsla.. ungefär samma storlek på 600 och 1000..

finns stöld försäkring att teckna på banhojar kan vara bra i detta landet...

färdig kittad är mycket billigare men kan vara dåligt skick...

Jag vill oxå veta mer. Jag har fått kalla handen av alla bolag enbart för att den varit avställd, ingen jag pratat med vill ge mig en stöld försäkring.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag vill oxå veta mer. Jag har fått kalla handen av alla bolag enbart för att den varit avställd, ingen jag pratat med vill ge mig en stöld försäkring.

Jag har min hoj garageförsäkrad hos Folksam. Den är ju avställd och då tecknar man en garageförsäkring.

Då gäller även begränsad vagnskada, det innebär att om man tappar den av släpet tex. så gäller vagnskadan. Smart.

Hur tänkte ni försäkra?

Som svar på 600/1000. En riktigt inställd 1000-kubikare ger en känsla som ingen 600 någonsin kan ge. Köp min ;)

/ Jens
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har min hoj garageförsäkrad hos Folksam. Den är ju avställd och då tecknar man en garageförsäkring.

Då gäller även begränsad vagnskada, det innebär att om man tappar den av släpet tex. så gäller vagnskadan. Smart.

Hur tänkte ni försäkra?

Som svar på 600/1000. En riktigt inställd 1000-kubikare ger en känsla som ingen 600 någonsin kan ge. Köp min ;)

/ Jens
Gäller garageförsäkringen om den stjäls utanför "garaget"? När jag pratade med Folksam om just det så gällde den enbart om den blev stulen på hemort. O andra sidan får man nya svar varenda gång man ringer...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Gäller garageförsäkringen om den stjäls utanför "garaget"? När jag pratade med Folksam om just det så gällde den enbart om den blev stulen på hemort. O andra sidan får man nya svar varenda gång man ringer...

Vad jag har läst mig till är att den skall vara låst med 2 av varandra oberoende lås.

Sen hittade jag inget mer..

/ Jens
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Vad jag har läst mig till är att den skall vara låst med 2 av varandra oberoende lås.

Sen hittade jag inget mer..

/ Jens

Precis så behöver man göra.
Man måste läsa på fakta innan man köper en försäkring. Detta för att försäkringsbolag läser innantill när det kommer till ersättning. Om man får olika svar på samma fråga hos ett försäkringsbolag så vet inte personerna vad de snackar om. Be om att få prata med en fackman eller liknande, som verkligen kan reglerna för ersättning. Annars är det risk för att du köper en försäkring som inte gäller.

Nu när jag kollar på 600ror så verkar det som de har gått ganska hårt. Det verkar som att de går på max hela. Kan det vara så att en hoj som gått 1000 mil på bana kan motsvara 10000 mil på gata? Då kanske det är en 1000 kubikare som gäller iaf?
 

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Ort
Götet
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Svårt o inte lägga sig i här ;p Dels för jag har genomgått samma resa detta år som "ni" funderar på tills nästa år, dels för jag har en 600cc banhoj o sälja. (Inte helt opartiskt mao...:D)

Efter en trave zx9'or, en 636'a -05 och sist en zx10'a -04 (o massa mindre moderna hojar före dessa...) gjorde jag det medvetna valet 600cc/banhoj förra hösten samt licenskurs i våras. Jag tyckte det var hur kul som helst med bankörning och ville helt enkelt lära mig att bli snabbare så jag la gatåkningen åt sidan i år för att enbart fokusera på bandagar och träning. Då är det perfekt med en lagom billig racehoj som man faktiskt kan krascha utan att ruinera sig... Med facit i hand:

Alla är vi olika och storleken på ballen sitter inte nödvändigtsvis i en massa effekt som en del verkar tycka. För mig (184cm/87kg) har 600cc fungerat utmärkt detta året och effekt har jag inte saknat sådär jättemycket. Min sista hoj, zx10'an, var grym på banan men utan rejält med erfarenhet (o en skopa dumdristighet) är det svårare att hantera en sådan best. De flesta som åker racing håller nog med om att bra flyt är a och o för att bli riktigt snabb och just flyt är något du måste ha för att få snabba varvtider med en 600cc. Som någon sa här, gasa kan väl alla... Jag lägger till, resten då? De flesta är ense om att 600'or kan hålla högre kurvhastighet/går att kasta runt lättare. (racing 125'or kör SPÖKLIKT snabbt :tummenupp) Viktiga ingredienser är att hojen är konsekvent och att den beter sig "normalt". Fjädring, bromsar, motor och chassie måste vara pålitligt och stabilt (bra inställt...) Förarens stämning och känsla avspeglar sig också rätt duktigt i körningen.

Min "resa" har gett mig mycket och jag är helnöjd med alltihop. Jag tror att 600cc är ett mycket bra val att börja på. Tycker man sedan att utmaningen ligger i att tygla ännu mera effekt så kan man ju alltid byta upp sig.

Kolla gärna på videon nedan, den tycker jag visar hur snabbt en 600cc kan köras med en duktig förare. (Det går inte mer än någon enstaka sekund långsammare än pro superbike!

http://www.youtube.com/watch?v=EeEQ56vA2nc
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Är alla helt bortskämda idag? :D

Köp något standard, helt utan kitt om du hittar. Finare grejer kräver mer service och det kanske inte är så kul att lägga slantar på sådant när något man vill som nybörjare är att maximera körtiden. Sedan om du väljer 600 eller 1000 är nog mer en smaksak.

Prio på regndäck/fälg och eventuellt lite krashdelar såsom handtag etc.

Quickshifter, Öhlins, superduper någonting annat är inte det som borde fälla avgörandet utan se det bara för var det är. Är det dyrt nytt är det oftast dyrt att laga/serva.
 
Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Körde ERF 04 med en R6, billigt däckskonto, hyfsade varvtider men motorn var i princip slut när serien var över, många timmar på +12000 rpm!! körde 05 på en gixxer 1000, dyrare däckskonto, varvtider som var typ samma men jävligt mycket roligare och hojjen funkar än idag!! stackars kille som köpte min gamla R6:a... köp 1000!!!
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag motionskör på bana och har just nu en GSXR1000 K4. Började bankarriären på en ZX6-R och hade sedan en GSXR 750 K6.

Jag kör inte fortare med 1000-kubikaren än vad jag gjorde på 750-in. För mig är största skillnaden att det är svårare att "hinna med" det som skall göras (växla, placera sig på hojen, rätt spårval och dyl) när det accelererar hysterisk vilket då ger en rätt ryckig körning. Detta kan till viss del även bero på att jag kör för sällan vilket gör att jag inte hittar rätta flytet. Det gör att jag ofta kör på relativt höga växlar för att det inte skall vara så hetsigt.

För ditt resonemang så tror jag att du kan känna att du utnyttjar hojen mer fullt ut om du börjar på en 600 men egentligen kan du även köra med en 1000 och ta det lugnt i början. När det gäller varvtider om du inte är en superdemon på hoj så blir det nog inte så stor skillnad.

På min hemmabana Mittsverigebanan så har jag för mig att det officiella banrekordet är satt med en 600. De som är duktiga och har kört både 600 och 1000 är ungefär lika snabba med bägge.

Jag gillade som nöjesåkare att köra 750 för den gav lite bättre knuff än 600 men gav mig mer känsla av kontroll när det accelererade än 1000.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är alla helt bortskämda idag? :D

Köp något standard, helt utan kitt om du hittar. Finare grejer kräver mer service och det kanske inte är så kul att lägga slantar på sådant när något man vill som nybörjare är att maximera körtiden. Sedan om du väljer 600 eller 1000 är nog mer en smaksak.

Prio på regndäck/fälg och eventuellt lite krashdelar såsom handtag etc.

Quickshifter, Öhlins, superduper någonting annat är inte det som borde fälla avgörandet utan se det bara för var det är. Är det dyrt nytt är det oftast dyrt att laga/serva.

Här håller jag inte alls med dig. Därför att:

Fjädring/bromspumpar/elsystem skapar inget mer underhåll. Att låta en erfaren kille/tjej gå igenom Öhlins cartridge/bakdämpare är billigare än att riva ner original. På vägen dit har du en hoj som faktiskt går att ställa in och där du har förmågan att alternera rideheight och sådant som gör otrolig skillnad på hur hojen är att åka på bana. Tar du en std R6 och min hoj så är min enklare att slänga över och stabilare alltid pga fjädringskomponenter och fälgar.

Trimmade motorer finns i princip inte i sverige längre. Dom som finns är gamla SS-kittare 600or. Dom är asgamla och helslut många av dom. I alla klasser i sverige körs det med originalmotorer med helsystem och powercommander, typ. Mer trimning än så är det inte. Kan vara blueprintat, men det skapar inte några problem med tillförlitlighet.

Standard kommer ju snabbare du blir skapa ett behov av fjädringsprylar och liknande. Något som snabbt kostar mycket pengar kontra köpa en hoj som är "klar" för det man ska göra.

/ Jens
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag köpte racehoj förra året, hade kört 4-5 bandagar med gathoj innan. Jag är glad att jag köpte 1000 direkt för man får ändå säga att man lär sig snabbt i början, det tror jag gäller de allra flesta. Så om du hellre vill köra 1000 så tycker jag du ska satsa på en sån direkt.

Och jag hade nog undvikit en hoj helt i originalskick, kostar sjukt mycket mer att eftermontera allt godis man inbillar sig att man behöver :)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Är det stor skillnad på om det är öhlins fjädrar i original dämparna än om det skulle vara helt öhlins?
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top