Köpa banhoj?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nissen heter Johan och jag tycker absolut du ska ta kontakt med honom, har gjort affärer med honom tidigare och han är mycket seriös och inte omöjlig på nått sätt. Det är mycket hoj och grejer för en liten peng. Att du ska köpa en likadan som du redan har och plocka reservdelar från den om du klotar banhojen tycker jag rimmar dåligt.. Men det är bara min åsikt.

Vilken det än blir så köp en färdigkittad banhoj, för 30-50 lök finns det mycket roligt att välja på

Man ska inte plocka delar så.
Men som jag menar är om man tex lägger hojen lätt o pajar kopplingshandtaget o nå mer skitsak, hem o skruva av från gathojen o fortsätt köra resten av dan.
Men främst var det ju för att kunna plocka delarna som man inte behöver på banhojen till att ha i reserv till gathojen.
Jag hade ett helt kåpset liggandes hemma i förrådet till min gamla utifall de gick åt helvete nån dag o man behövde laga upp den.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Tycker TS motsäger sig själv hela tiden.
Först ska han inte ha gathoj kvar sen ska han det osv.
Ta och bestäm dig, blir liksom varken hackat eller malet annars. :D

Jo, jag har varit inne på samma idesnurra så här är några råd från mig;
Skippar du gathojen och således den "billiga" försäkringen så kan du för de pengarna boka alla Actionpics dagar under hela sommaren.
Gillar du inte att mecka kanske du ska fundera på golf eller bridge istället :) Det är INTE som att köra gata och sen lämna in på service.
Om du verkligen inte kan bestämma dig så går det att komma undan med kinakåpor, men du kommer att klota och då är inte hojen mint condition längre. Vad gäller att klota så är det bara att ställa in sig på att det kommer hända.
Raceväxling att klart att föredra. När du väl provat kommer du inte vilja byta tillbaks.
Extra fälgar med regndäck är bra att ha också, så slipper du missa dagar du betalt för bara för lite regn. Ett regnställ till sig själv är bra att ha då också. :)
Se över din olycksfallsförsäkring och få bekräftat att den gäller vid bankörning.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Problemet med den cykel jag har är att den är i mint condition vill verkligen hålla den på det viset med. Visst jag plågar den och har redan kört två bandagar med den vilket gett mig ett stort förtroende för den. Men det skulle kännas tråkigt att sätta den räcket eller däckhögarna och behöva reparera för en massa dyra slantar :(

Men go på bana det är den allt!!!

Ska du inte börja race:a är det nog en tankevurpa att ha två hojar med ett ekonomiskt argument.

Din nuvarande är alldeles utmärkt på bana, du har mkt kvar att utvecklas innan du behöver annat än gatdäck och däcksvärmare, laptimers, transpondrar osv ligger ändå en bit fram på din utvecklingskurva.

Köp ett set racekåpor och skruva på. Visst är värdeminskningen tråkigt om du klotar, men det är bara ett kanske, och att ha 2 hojar kostar ju sin slant också. Ska du köra oförsäkrat måste du dessutom in i licensgrupp, och då ska du ha licens först osv..

Och var inte så rädd om hojen, det är ett mekaniskt ting, inget barn. Som Koffe skriver tar de flesta av oss som kör hand om grejerna rätt pedantiskt. Men när nåt går i backen så får man köpa nytt, inte svårare än så. Jag har också originalkåpor till min, de är aldrig använda. Så med dem på är hojen mint bort sett att svingen och fälgar ser lite sliten ut då.

Boka upp dig med SMC annars, så gäller ju din försäkring om det händer nåt. Så köper du en likadan (smart) till nästa år som är ren banhoj. Ändå ett ofog att byta kåpor fram & tillbaka hela tiden. Å andra sidan åker kåporna på/av hela tiden ändå för allt skruva.


Jag gav 50´ för min 600RR -06 med 3 set kåpor, 3 framhjul, 4 bakhjul, laptimer, WP4618 shock, PP-pinnar, Akra carbon helsystem, PC III+Ign.Module, en stor låda motordel, massa extraprylar och alla originaldelar i en låda.
 

mojja83

Guest
Tycker TS motsäger sig själv hela tiden.
Först ska han inte ha gathoj kvar sen ska han det osv.
Ta och bestäm dig, blir liksom varken hackat eller malet annars. :D

Jo, jag har varit inne på samma idesnurra så här är några råd från mig;
Skippar du gathojen och således den "billiga" försäkringen så kan du för de pengarna boka alla Actionpics dagar under hela sommaren.
Gillar du inte att mecka kanske du ska fundera på golf eller bridge istället :) Det är INTE som att köra gata och sen lämna in på service.
Om du verkligen inte kan bestämma dig så går det att komma undan med kinakåpor, men du kommer att klota och då är inte hojen mint condition längre. Vad gäller att klota så är det bara att ställa in sig på att det kommer hända.
Raceväxling att klart att föredra. När du väl provat kommer du inte vilja byta tillbaks.
Extra fälgar med regndäck är bra att ha också, så slipper du missa dagar du betalt för bara för lite regn. Ett regnställ till sig själv är bra att ha då också. :)
Se över din olycksfallsförsäkring och få bekräftat att den gäller vid bankörning.

Hej!

Gathojen kommer behållas.
Om banhoj köps kommer denna köpas utöver gathojen som även den får finnas kvar.

Vill efter bandagar kunna lasta i banhojen i släpet traila hem ställa i garagaget och i lugn och ro kunna gå igenom den när det passar mig och då ha gathojen kvar i mintcondition för bus med grabbarna o.s.v.

Att jag kommer klota är jag fullt införstådd med det är därför jag vill ha en banhoj med "billiga" kåpor som det inte är så noga om ramen blir repig o.s.v

M.v.h Mojja
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
att man ens vill åka gata efter 1-2dagar på bana, jag är rätt hoj nöjd efter nån bandag, usch för gata =)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Köpte min första hoj i april iår och har redan avverkat 2 heldagar på gåsen + att jag köpt på mig biljett till 18-19 juni med actionpicks + 3 juli med micke andersson så det jag missat innan håller jag på att jaga ikapp nu:)

Därför jag vill ha en banhoj så jag slipper skrota gathojen:)

Från att aldrig ha suttit på en hoj innan denna säsong började tills att jag insåg att jag behöver en banhoj tycker jag har gått väldigt fort!!!:fyllisar

Okej, väl försvarat.

Du går fri från vidare anklagelser om fegiseri!
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
App App att köra i diken och lervälling passar inte alla. Vissa gillar asfalt och 200 km/h och feta knäskrap + att pigerna tycker man är häftigare när det gnistrar om knäna.

Nu till verkligheten: Tack för tailbagen kommer verkligen till använding i vardagen!!

P.s för mig räckte det med att ha mc ett par månader och hojkort någon månad för att inse att det är på bana jag måste köra för att överleva mitt val att skaffa mc kort.
Älskar fart och att pressa mig själv och skulle jag göra detta på gatan så hade det gått åt helvetet förr eller senare. Därför är det bättre med bana där det finns det riktiga avåkningszoner och utbildad ambulans personal;) D.s

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=64044 där har du en, bara handla :p
 

mojja83

Guest

Den där hade suttit som smäck men ligger tyvärr lite utanför min budget + att det fattas lite godsaker som jag helst vill få med vid ett köp av banhoj.
Tex extra fälgar med regndäck. Däckvämare och lite andra små saker jag märkt kostar flera sköna tusenlappar att införskaffa.

Men helt rätt cykel om budgeten legat lite högre :) alternativt om allt jag vill ha hade varit med;)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fan, nu blev jag sugen jue. Vad skiljer mellan 06 & 08 egentligen? Går det att plocka hjul/hubbar, motorkåpor etc rakt över eller är allt sånt nytt på dem? Mkt ändrades jue, men var det mer kåpor, färgsättningar och invändigt det hände saker eller blev allt annorlunda?

Utan att veta så gissar jag på att det mesta säkerligen är nytt då den gamla modellen hade några år på nacken.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Utan att veta så gissar jag på att det mesta säkerligen är nytt då den gamla modellen hade några år på nacken.

Då blire inget..

Då får jag behålla tills examen är klar och budgeten tål en 675R med extra allt. Så kanske sälja spjutet till Mojje för 35´ med 4 uppsättningar allt och lite till, kan till och med slänga på ett par vinkelslipade knäpyckar på det om inte inflationen ätit upp allt jag har :crash.

Nej, det är nog långt kvar innan jag kör ifrån min Hynda, förhoppningvis längre än examen iaf (less på det här, sitter och tentapluggar NU btw :huvet)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra

Smagatusk

Guest
Som sagt, handla färdig, det är dyyyyrt att bygga om.

Det är väl inte dyrt att rensa hojen från lampor och skit? Kraschkåporna kostar väl en slant, men det är ju småsummor i sammanhanget.

Till TS kan jag säga att om du inte vill ha raceväxling (ettan upp, resten ner) får du utveckla en ballerinavrist och lära dig växla med tånageln vid högerkurvor.
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
kostar ju för ett kåpset, rejspinnar, nya grepp, ev reejsväxlat, regnfälgar med däck, depåstöd, däckvärmare, spec eftersom de flesta banhojjarna ligger ca 20k under en orginalhoj i pris och oftast med alla dessa tillbehör, men visst kan man hitta en "skrotad" gathoj så kanske den är riktgit billig
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
Nr1. som tidigare nämnt, alltid billigare att köpa en färdig kittad hoj.

Nr2. man får det man betalar för, letar man efter det billigaste som finns att få tag på finns det stor risk att i slutändan inte blir så billigt iaf.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är väl inte dyrt att rensa hojen från lampor och skit? Kraschkåporna kostar väl en slant, men det är ju småsummor i sammanhanget.

Till TS kan jag säga att om du inte vill ha raceväxling (ettan upp, resten ner) får du utveckla en ballerinavrist och lära dig växla med tånageln vid högerkurvor.

Min har nästan kostat 25 nu och då har jag inte fixat gaffeln än. . . . -lägger jag sen till alla reservdelar och tillbehör som brukar ingå/gå att köpa till för en billig peng så har det gått Mycket pengar att få min till en hyfsad banhoj. Sen kan man ju räkna in vad mycket mer jag fått för en orepad gathoj istället för den väl använda banhoj jag nu har så blir det kulor i slutet. Men, jag vet ju vad den varit med om iaf. :)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tipps till er som går i köpa banhojstankar är

Köp en banhoj för bana. Man får en riktigt bra nybörjarhoj typ r6 2006 för runt 40 tusen. Den kan man vurpa runt lite på och det finns driver med begagnade delar att få tag i. Värdeminskning typ 5 tusen / år. Försök hitta en som är hyfsat kittad men med bra grejer typ fotpinnar och kanske lite fjädring. loggsystem och trimmade motorer blir man inte snabb av. En otrimmad motor håller länge se till att byta olja och kör, kör, kör, så mycket det går. Extrafälgar är en mycket bra investering då dom i princip inte tappar i värde. depåstöd och däckvärmare sparar mycket däck + att man inte behöver ligga och värma däck i början på varje pass. Se till att få kvalite och kvantitet på körningen. Det finns inga genvägar. Den dyraste hojen är inte den du blir snabbast på, det är den du inte är rädd om!

Byt till en bättre hoj när du känner att det är hojen som är begränsningen!
Köp bättre begagnade däck av någon elitförare som säljer fina billiga däck då blir det mycket åka för lite pengar!

Lycka till roadracing är det roligaste man kan göra.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top