Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Det där med bromsskivor borde man kunna konstruera nåt för att svarva dem på plats. Men och andra sidan är nya skivor jäkligt billiga till de flesta bilar idag om man bara hoppar över de svenska bildelsnasarna.
Det där med bromsskivor borde man kunna konstruera nåt för att svarva dem på plats. Men och andra sidan är nya skivor jäkligt billiga till de flesta bilar idag om man bara hoppar över de svenska bildelsnasarna.
Materialbutiken säljer också Proxxon, om man vill klämma på en i verkligheten, och råkar ha vägarna förbi Folkungagatan i Stockholm: https://www.materialbutiken.se/produkt/svarv-pd-250-e-3-stegs-belt-drift/Är det någon som har bra tips/erfarenheter så kasta gärna in dom
Har jobbat mig igenom ett antal svarvar - även en kinesisk "minisvarv" (samma som Verktygsstallet)som näst sista maskin.Väcker lite vinterliv i en gammal tråd.
Blev det någon svarv @bosse-l ?
Den här var ju uppe från start:
Se Minimetallsvarv CJ0618A-350 inkl tillbehörspaket hos Verktygsstallet
Metallsvarv lämplig för modellbyggare, mindre service – och reparationsarbeten, för bearbetning i metall och plast. Minimetallsvarv CJ0618A-350 inkl tillbehörspaket. Nu har vi förpackat en av våra storsäljande svarvar med ett riktigt bra tillbehörspaket och till ett mycket attraktivt pris...verktygsstallet.se
Anledningen är att jag behöver tillverka lite mindre bussningar, mest nylon, men kanske lite metall någongång.
Brist på reservdelar, och bättre med tid, gör att jag kanske skulle lösa det genom att skaffa en näpen liten svarv?
En annan brist är faktiskt utrymme, så jag tänker åt det minimalistiska hållet, utan att för den skull köpa "skit", om ni förstår vad jag menar.
Så en gedigen svarv i "flerahundra-klassen" är inte av intresse, utan en kompakt sak är det jag letar.
Hittade även den här:
Proxxon Micromot PD 250/E Precisionssvarv | Conrad Electronic
Köp Proxxon Micromot PD 250/E Precisionssvarv på Conrad Electronicwww.conrad.se
Är det någon som har bra tips/erfarenheter så kasta gärna in dom
Tack för tipsen!Har jobbat mig igenom ett antal svarvar - även en kinesisk "minisvarv" (samma som Verktygsstallet)som näst sista maskin.
Den funkar för bussningar i de flesta material. Går även att köra stål i den, men inte så bra med hårdmetallskär.
Hårdmetallskär har den egenheten att de behöver mer ingrepp i arbetsstycket och det orkar svarven inte med att driva. Däremot kan du använda s.k. sparskär, dvs skär där du slipar till formen själv - då krävs a) att du vet hur ett stål skall slipas (form o vinklar) b) att du har en bänkslip med en fin slipsten eller diamantskiva (Tormek funkar)
Det finns hårdmetallskär för aluminium som inte kräver så mycket ingrepp, men de slits snabbare o kostar en del
Hårdmetallskär är inte så bra för mjuka material som ex. nylon - även där är sparskär bättre.
Sammantaget - minisvarv funkar nog för ditt ändamål, men köp på dig sparskär o slipmaskin också i så fall.
Kinamaskiner är OK, tyska maskiner är bättre men kostar en del. Kinamaskiner har blivit ini h-e dyra på sistone, jag köpte min för lite mer än hälften av vad de kostar idag, sedan kom pandemin o båten på tvären i Suez o. skickade upp transportkostnaden, nu lär det bli värre igen med strulet i mellanöstern.
Det finns en firma i England som har en massa uppgraderingar (bättre lager osv) till Kinamaskiner.
Väcker lite vinterliv i en gammal tråd.
Metallsvarv lämplig för modellbyggare, mindre service – och reparationsarbeten, för bearbetning i metall och plast. Minimetallsvarv CJ0618A-350 inkl tillbehörspaket. Nu har vi förpackat en av våra storsäljande svarvar med ett riktigt bra tillbehörspaket och till ett mycket attraktivt pris...verktygsstallet.se
Anledningen är att jag behöver tillverka lite mindre bussningar, mest nylon, men kanske lite metall någongång.
Brist på reservdelar, och bättre med tid, gör att jag kanske skulle lösa det genom att skaffa en näpen liten svarv?
En annan brist är faktiskt utrymme, så jag tänker åt det minimalistiska hållet, utan att för den skull köpa "skit", om ni förstår vad jag menar.
Så en gedigen svarv i "flerahundra-klassen" är inte av intresse, utan en kompakt sak är det jag letar.
Hittade även den här:
Låter mycket intressant, speciellt eftersom den dessutom verkar vara mindre än fem "Tammer" bort ?Japp det blev en svarv från Lövångers Järn, en sån här https://www.lovangersmaskin.se/product.html/metallsvarv-bl250g?category_id=274
Jag kan säga att jag inte förstår hur jag klarat mig utan svarv, använder svarven nästa varje vecka till nåt och då man har den så hittar man hela tiden på nya saker att göra, senaste grejen var delningen till avgassystemet till turbo Hondan men det har svarvats bussningar till allt mellan himmel och jord, bla grävaggregatet och Polaris startmotor utöver hojarna, det har gängats bösspipor och en massa annat.
En kompis som samtidigt köpte en likadan svarv som mig har den lilla svarven från från Verktygsstallet som han har talat om att sälja. Den är modifierad med en hel del uppgraderingar och finns måttligt långt från dig, kan kolla med honom om du vill.
Väcker lite vinterliv i en gammal tråd.
Hittade även den här:
Stämmer precis - sålde alla mina maskiner (svarv/fräs/kallsåg) när vi flyttade från gården. Höll ut i ett år o sedan blev det en minisvarv, den stod jag ut med ett halvår och sedan blev det en likadan som du har. Använder den ganska ofta (o även fräsen jag köpte samtidigt). Användning hittar man på allteftersom, både projekt o underhåll.Just när det kommer till svarv så förstår jag inte hur man kunna leva ett liv utan svarv. Jag är förvånad med vilke precision man kan svarav på en sån "billig svarv" som jag har.
Ja, det är säkert så.Synd å kalla den svarven för precisionssvarv... Bättre me den Bosse rekomendera då... Enklast å billigast är att någon gör dina bussningar åt dig istället.. Annars så kan jag svarva dina nylon bussningar.. Skicka måtten å en retur adress så fixar jag de..
Som jag skrev tidigare - det finns små svarvar, funkar för små jobb - inte för stora. Precisionen blir bättre ju mer de kostar.Ja, det är säkert så.
Ett problem jag har är utrymmet, jag har begränsad yta.
Så en mindre svarv, som man rentav kan flyttas runt är det jag egentligen letar, men det kanske bara är att glömma?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|