Köpa BMW 540?

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
har fått erbjudande att köpa en bmw 540 -98 av en bekant.
11500mil, sv-såld, en ägare, full servicebok, rätt mycket extrautrustning.
Kan det vara nått eller ska man kolla på annat?
Vad ska man kolla på för fel på den?
har hört om nått med oljepumpen på dom men mer vet jag inte.
@
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vet inte om jag håller med om att det är BMW:s bästa motor (den nuvarande 300-hästars dubbelturbon håller jag högre), men helt ok..
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Rätt kalla på beg marknaden idag. Men RÄTT pris så köp! Kalasbilar.
Ang oljepumpen har jag för mig att det är bultarna som håller pumpen som kan lossna. Men det borde vara gjort på ngn form av garanti/recall om det är full servicebok. På BMW antar jag?
Rost på bakluckan är en sjuka. Lite mil men gammal bil......
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Tackar för svaren, ska undersöka det där med oljepumpen lite mera. den är riktigt fin invändigt, ska kolla mer angående rost på bakluckan, den var ganska skitig när jag provade den så var lite svårt att se, ska försöka ordna lite bilder också.
Hur och när ska dom stora servicarna göras? typ kamrem osv? vad kostar en sådan?
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Tackar för svaren, ska undersöka det där med oljepumpen lite mera. den är riktigt fin invändigt, ska kolla mer angående rost på bakluckan, den var ganska skitig när jag provade den så var lite svårt att se, ska försöka ordna lite bilder också.
Hur och när ska dom stora servicarna göras? typ kamrem osv? vad kostar en sådan?

Det är kamkedja på de. Så den ska ju inte behöva bytas i första taget...
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Tackar för svaren, ska undersöka det där med oljepumpen lite mera. den är riktigt fin invändigt, ska kolla mer angående rost på bakluckan, den var ganska skitig när jag provade den så var lite svårt att se, ska försöka ordna lite bilder också.
Hur och när ska dom stora servicarna göras? typ kamrem osv? vad kostar en sådan?


Kamkedja :yoparty Pris på Service ska du nog ringa runt och kolla för det varierar vart du bor, BMW verkstad, oberoende verkstad osv osv....
Kolla vad den kostar att försäkra! En kompis har en sån. Den är inte "billig" iaf.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
7260 - ev rabatt kostade den i försäkring
kamkedja låter kanon=), tänkte göra mycket av servisana själv men kamremmar ger jag mig inte på

Har ni pratat pris? Utan att veta vad han begär är det svårt att säga om det är värt att titta på den.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Det där med oljepumpen är skitsnack. Jag jobbar på en BMW verkstad och när jag frågade ang. detta "problem" när en polare hade läst det på Autopower så suckade de och sa...vi har ALDRIG råkat ut för detta på någon x40 bil, eller ens hört talas om någon annan som råkat ut för det. De två killarna på våran verkstad har tillsammans nästan 50 års erfarenhet av BMW. Så jag tolkar det som att killarna på Autopower förvisso kan en del men mkt av det som skrivs där ska man skita fullständigt i.

Det ringde en kille häromdan till mig och frågade hur han skulle få igång sin bil efter att ha bytt motor och kabelhärva. Då säger han, nån på Autopower sa att om jag klipper den där kablen så skulle det funka...men det gjorde det inte. :näsblod

Som sagt, det är inte så att jag påstår att de på Autopower inte kan ett skit men jag litar mkt mer på mina kollegor och de mekanikerna på andra verkstäder som jobbar med BMW DAGLIGEN än något gäng på Autopower som hört talas om att en 540 med dåliga bultar till oljepumpen fanns nånstans i Södra Mongoliets Nordöstra kretsar.

Du kan ju fråga ägaren till bilen eller föregående ägare till bilen om de råkat ut för detta "problem" och om det vart åtgärdat, jag gissar på att de kommer se ut som frågetecken.

Bara min åsikt återigen. Lycka Till oavsett det är en skitskön bil att åka i om man har råd med den. Vi bytte generator åt en kund förra veckan på hans 540, de flesta 540 har vattenkyld generator. En sån generator går på ca 10.600:- och när den är monterad samt att man fyllt på ny glykol osv så är man uppe i ca 12.500:-...för att byta generator.
 

Alex T

ruta ett igen
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Där vägen slutar efter avfart 8
Hoj
Honda SP-2 castrol edition
Har ni pratat pris? Utan att veta vad han begär är det svårt att säga om det är värt att titta på den.

Njä förra ägaren är död så nu sköts förhandlingar med dödsboet, har pratat lite dödsboet och dom ska komma med ett prisförslag så får vi se, troligen hamnar man mellan 40-50K

Det där med oljepumpen är skitsnack. Jag jobbar på en BMW verkstad och när jag frågade ang. detta "problem" när en polare hade läst det på Autopower så suckade de och sa...vi har ALDRIG råkat ut för detta på någon x40 bil, eller ens hört talas om någon annan som råkat ut för det. De två killarna på våran verkstad har tillsammans nästan 50 års erfarenhet av BMW. Så jag tolkar det som att killarna på Autopower förvisso kan en del men mkt av det som skrivs där ska man skita fullständigt i.

Det ringde en kille häromdan till mig och frågade hur han skulle få igång sin bil efter att ha bytt motor och kabelhärva. Då säger han, nån på Autopower sa att om jag klipper den där kablen så skulle det funka...men det gjorde det inte. :näsblod

Som sagt, det är inte så att jag påstår att de på Autopower inte kan ett skit men jag litar mkt mer på mina kollegor och de mekanikerna på andra verkstäder som jobbar med BMW DAGLIGEN än något gäng på Autopower som hört talas om att en 540 med dåliga bultar till oljepumpen fanns nånstans i Södra Mongoliets Nordöstra kretsar.

Du kan ju fråga ägaren till bilen eller föregående ägare till bilen om de råkat ut för detta "problem" och om det vart åtgärdat, jag gissar på att de kommer se ut som frågetecken.

Bara min åsikt återigen. Lycka Till oavsett det är en skitskön bil att åka i om man har råd med den. Vi bytte generator åt en kund förra veckan på hans 540, de flesta 540 har vattenkyld generator. En sån generator går på ca 10.600:- och när den är monterad samt att man fyllt på ny glykol osv så är man uppe i ca 12.500:-...för att byta generator.

Kanon, sånt här man vill veta:tummenupp

Lite ovanligt med vattenlyld generator dock
 
Last edited:

Pips

Guest
Hej. Skickar fran iPod så det blir
Kort. Min familj är inne på den vår andra 540. Första var en E34 540 där satt en bult till oljepumpen åt, 2 lag i traget. På den nuvarande E39 540 var 2 lösa. Kostar knappt inget att kontrollera så det är klart vårt att kolla. Förövrigt är det kanon bilar, helt ok prestanda. Föredrar dock e34 då den kändes smidigare än e39an.
 

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
utan
Dani: Ja vet inte hur du kan säga att det är skitsnack när flera råkat ut för det?
Ring till lite bmw verkstäder i sthlm så inser du nog att bara för att NI inte råkat ut för det,så betyder det inte att det inte förekommer. E34:an var det rätt vanligt på.
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Jag har frågat andra verkstäder på kurser och jag säger inte att det inte förekommit, jag säger att Autopower målar upp det som att varenda bil haft det problemet men när man frågar 4-5 verkstäder och de bara kan påminna sig om en eller max två bilar så är ju det rätt talande eller? Sen är en '98 knappast E34 va? Jag har svårt att tro att de bilar som hade detta fel som tydligen är jättevanligt hamnade mestadels i STHLM.sområdet.

Sen att 08.or suger på det mesta visste vi ju redan :)

Innan alla 08.or kissar på sig så var det lite humor i det där, men bara liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite :näsblod
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det största hindret/tänkta problemet jag ser med det hela är att det handlar om en bekant, den relationen kan ju skita sig om något händer :(
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Kolla rost. BMW bygger bra bilar men de har inte bättre rostskydd än andra och plåt är plåt oavsett vad det är för märke på huven.

På min sedan började det bli små rostbulor på bakluckan vilket är ett typfel.

Det är en tung bil också så kolla bussningar, krängningshämmare, stötdämpare, hjullager och sådana detaljer. Av samma anledning kan det vara värt att kolla bromsskivor/bromsbelägg, inte för att det är något problem att byta men är de slitna har du lite prutmån. Däckens skick är också värda en titt.

En annan punkt är tidvis strulande elektronik. Testa att köra fläkten på maxfart t.ex. och att tripmätare fungerar.

Jag använde aldrig någonsin nyckeln till bilen utan enbart fjärren, av den anledningen kan det vara bra att kontrollera att låset inte beckat ihop totalt.

Med allt det sagt vill jag påstå att det är en av världens bästa milsklukare. En rolig sak var när en kamrat som ägde en 3-serie var övertygad om att jag körde på dubbfritt eftersom den gick så tyst på asfalten.

Rätt servad, rätt ägare, rätt skick och rätt pris så har du en bra bil som kan bli dyr att laga, kommer att kosta mycket i soppa och en slant att försäkra. :)
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag har frågat andra verkstäder på kurser och jag säger inte att det inte förekommit, jag säger att Autopower målar upp det som att varenda bil haft det problemet men när man frågar 4-5 verkstäder och de bara kan påminna sig om en eller max två bilar så är ju det rätt talande eller? Sen är en '98 knappast E34 va? Jag har svårt att tro att de bilar som hade detta fel som tydligen är jättevanligt hamnade mestadels i STHLM.sområdet.

Sen att 08.or suger på det mesta visste vi ju redan :)

Innan alla 08.or kissar på sig så var det lite humor i det där, men bara liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite :näsblod

När man direkt får en i tråden som haft 2 bilar med just det problemet så blir du tyvärr inte trovärdig. Dina frågor till eventuella kollegor är knappast mer värt än någon med personliga erfarenheter.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top