Köpa hoj... ca 600-700cc, råd/tips önskas!!

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
STREET TRIPLE :fatta!


Att det ska vara så svårt, den har ett glänsande chassi, fenomenala bromsar och vägegenskaper. En sanslöst fin motor (knappast någon nyhet.. tre cylindrar ÄR läckert) med stort underhållningsvärde och en mysig ljudbild. Bra passagerarmöjligheter samt en fin ekonomi. Perfekt transportör samtidigt som den säkert inte skämmer ut sig på bana

Den är det bästa paketet i klassen inför 2008, färdigpratat.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
KTM smc450

STREET TRIPLE :fatta!


Att det ska vara så svårt, den har ett glänsande chassi, fenomenala bromsar och vägegenskaper. En sanslöst fin motor (knappast någon nyhet.. tre cylindrar ÄR läckert) med stort underhållningsvärde och en mysig ljudbild. Bra passagerarmöjligheter samt en fin ekonomi. Perfekt transportör samtidigt som den säkert inte skämmer ut sig på bana

Den är det bästa paketet i klassen inför 2008, färdigpratat.


Chassiet blev jag inte alls särskilt impad över med S3.. SuperDuken knäcker vilken dag eller natt i veckan som helst..

Motorn däremot är överjävligt underbar, vill ha den i SDn..

Edit: Köp inte SuperDuke, det är inte vad du vill ha enligt din spec.. Men prova och ångra dig gärna :tungan !
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Chassiet blev jag inte alls särskilt impad över med S3.. SuperDuken knäcker vilken dag eller natt i veckan som helst..

Motorn däremot är överjävligt underbar, vill ha den i SDn..

Nu var det inte frågan om Speed Triple, utan STREET Triple.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Köp en 1000cc. 600 är för slö!

Det sprack ju direkt när han ville ha en billig försäkring i dagens försäkringsträsk tyvärr ;)

Tycker Esquire hade ett väldigt bra tips ang GSR 600 ;) Du kan ju köpa min -06:a som gått 450mil och är i näst intill nyskick. Skämt åsido, men det är en
mycket underhållande hoj trots att man som jag haft 1000cc innan. Billig i försäkring är den dessutom via Bilsport och MC.

Men billigaste alternativet i både inköp och ägande är nog ER6:an av de hojar du nämnt. Har inte provkört någon men den har ju fått bra recensioner. Säkert bra för en nybörjare.
Själv hade jag en SV650s som första hoj vilken tjänade sitt ändamål mycket väl. Vill man dock ha lite skönare sittställning är ju SV650n utan halvkåpa och mer upprätt sittställning ett bättre alternativ.
 

Bifogat

  • GSR600#5.JPG
    GSR600#5.JPG
    84.4 KB · Visningar: 72
Last edited:

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
Se bild
Pröjsar typ 2800:- hel/hel ..då kan jag inte ställa av den under vintern men med den premien så kvittar det ;)

tycker själv det är en perfekt första hoj, inte slöast och bra förs kostnad.

/f
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
STREET TRIPLE :fatta!


Att det ska vara så svårt, den har ett glänsande chassi, fenomenala bromsar och vägegenskaper. En sanslöst fin motor (knappast någon nyhet.. tre cylindrar ÄR läckert) med stort underhållningsvärde och en mysig ljudbild. Bra passagerarmöjligheter samt en fin ekonomi. Perfekt transportör samtidigt som den säkert inte skämmer ut sig på bana

Den är det bästa paketet i klassen inför 2008, färdigpratat.

Jag har for mig att bromsarna var dom samsta i klassen?
Annars en javla ball hoj som man inte skulle banga pa!:yoparty
 

larsola

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2007
Ort
Östersund
Hoj
Honda
Hm... detta verkar inte bli lätt:-( Läser förbrilt om olika hojjar, hade liksom riktat in mig på en hoj typ 600cc då de verkade vara lite billigare att försäkra, ska man tro vad "ni" skriver så blir man less på en 600cc... kommer ioförsig mest köra i stan, ifrån A till B... fortsätt skriva...!!!

Förresten...
Vilket är det bästa och/eller bästa försäkringsbolaget?.. är det bil & mc eller??

Mvh Lars-O.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Under dessa förutsättningar skulle jag utan tvekan köpt en Er6!

Körde denna, F800s och Hornet 600 på bikedagarna i våras och måste säga att Er6 antagligen är den roligaste hoj jag kört.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Esquire.. har sett din cykel "på väggen" hos Lulen:tummenupp (har tagit A+Be under 07 där) men den känns lite för stor att börja med... men ioförsig...

Läser i andra inlägg att det avråds ifrån att köpa för liten cykel... är som sagt första cykeln som skall köpas, är ioförsig 30år men har nytaget körkort, har sedan en bilolycka "rygg och nackkvadd" så det är därför jag vill ha en cykel som man sitter juste på, klarar inte liggaande ställningar såsom på en riktig R-cykel....

Jag läser också i andra inlägg, att vissa cyklar har mycket vibrationer, då funderar jag om det är ungefär lika mycket på alla modeller, eller om vissa har sjukligt mycket?.. det låter isåfall inte så kul:va

Sedan så har vi ju försäkringen, är det helårsförsäkringar eller betalar man för de månader man har en påställd???
Där ser man. Då har du ett efternamn som börjar på samma bokstav som ditt förnamn. :tummenupp

Mjo, en GSX1400 är ju en aning stor och otymplig, framförallt när man ska flytta den i garaget med motorn avstängd. Men storleken till trots så känns den relativt smidig och lätthanterlig när den väl rullar.

Om en hoj på 6-700cc är för liten eller inte är svårt att säga rent allmänt. Jag har ägt och kört lite diverse mc-reggat på två hjul från 74cc upp till 1402cc och allt kan ha sin charm. Det man kan säga är att mindre motorer i allmänhet och flercylindriga i synnerhet brukar vilja att man varvar dem lite mera för att kraften ska vakna i motorn.

Vad det gäller vibrationer så kan det vara så att en radfyra ger lite mindre med vibrationer än en twin. Eller så är det så att de kan vibrera lite mer vid ett särskilt varvtalsområde. Men det är för det mesta en smaksak om vad man tycker är för mycket vad det gäller vibrationer. I stort sett ingen modern mc ger såna vibrationer att fingrarna domnar, och jämfört med den väl inkörda storstånkan (DR650 på 703cc) du kört på Lulen så vibrerar de flesta tämligen lite.

Det finns lite olika försäkringar. Såna man betalar varje månad, eller varje kvartal, eller varje halvår eller en gång om året. Sedan finns det årsförsäkringar där man inte får tillbaka något av det som återstår på försäkringen om man skulle ställa av och de som man kan ställa av och få tillbaka det inbetalade överskottet. Och det är olika mellan försäkringsbolagen vilken typ av försäkringar de erbjuder.

Vad det gäller kostnad för försäkringen så kan man säga så att en försäkring blir billigare för dig än för mig. Trots att jag har haft hojkort sedan förra årtusendet och du är en fjunig färsking på hoj så blir det billigare för dig genom att du är över 30.

Skulle jag vara dig och mest köra i och omkring Östersund skulle jag köpa en ER-6n eller en V-Strom 650. Trevligt inköpspris, låg försäkringspremie Om du sedan efter ett eller två år skulle märka att du vill ha lite mera effekt eller köra längre sträckor så kanske det är dags att fundera på en större hoj.
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
håller med henrik gasar! va ju tvungen o kasta på ett 60 drev på min 750 för o få lite less i den... he he! men försäkringen blir inte billig!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Förresten...
Vilket är det bästa och/eller bästa försäkringsbolaget?.. är det bil & mc eller??

Bäst är dom som ger dig lägst premie. Och vilka som gör det inkluderar faktorer som vilken statistik just det bolaget har för just den hojen, för folk i din åldersgrupp, för folk som har haft körkort lika länge som dig (ibland räknas bara A kort, ibland både A och B), skadefria år (ibland räknas tid som du har haft försäkring på fordon, ibland tid sen du tog körort), folk i ditt bostadsområde, vad deras datorsystem får för sig om en massa andra faktorer som vikt, effekt (normalt ej den strypta utan grundeffek, men undantag finns) samt antagligen även personen du pratar med och luftrycket. Olika bolag var billigast för mig på min racer resp min förra touringhoj, och det bolag som jag billigast försäkrar min importerade gixxer på (Folksam) kan tydligen vara apdyrt för andra som är nästan lika gamla och bor på samma plats.

Det enda raka är att ringa till "alla" bolagen och fråga, tar inte så många minuter och har nästan alltid sänkt mina premier (skillnaden mellan billigaste och dyraste bolag har alltid varit minst 100% + för den dyraste!)

Edit: Många bolag ger rabatt om man samlar sina försäkringar hos dom. Som hojägagare är det nästan aldrig lönt att ta hänsyn till det, blir ändå billigare att ta respektive hoj och eventuell bil där man får dom billigast än att försöka maximera någon grupprabatt på kanske 10%..

Mina 5 ören...
 
Last edited:

larsola

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2007
Ort
Östersund
Hoj
Honda
Verkligen juste med svaren... ja det stämmer, Här är jag med bokstaven L i som första bokstaven i både för och efternamnet....:D

Fasen att det ska vara så mycket att tänka på... får kanske välja cykel enbart efter utseendet istället:tungan
Synd att de inte lär finnas några cyklar framme på firmorna här i Ö-sund som man skulle kunna klämma på...

Köpe Bike katalogen idag och det blev inte lättare.. undrar hur fasen man skall kunna välja?!:va
Hur har ni gjort ert val???

Mvh Lars-O.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag har en CBF 600SA och jag måste säga att det är en ruskigt lättkörd och bekväm hoj. Sittställningen är väldigt upprät om man jämför med tex en CBR 600F eller de flesta sport/touring-hojarna, men samtidigt går det att sätta sig långt bak och huka ned när det är dags för aktiv körning. Bromsarna funkar bra och ABSen är absolut ingen nackdel.

Motorn är väldigt smidig och skjuter iväg hojen väldigt bra, mycket på grund av den låga utväxlingen. På ettan blir det rödmarkering vid ungefär 70 och som mest har jag sett 210 på mätaren, men fortare än så behöver iaf inte jag köra. Med sex växlar och rött vid 11500 varv så är det en trevlig och faktiskt ganska busig hoj. Nå'n 1098, R1a eller Superduke är det dock inte.

CBFen är:
Trevlig och rolig
Ekonomisk. (0.6-0.8 l/mil och bra försäkring)
Lättkörd och bekväm både i sta'n och på landsvägen
Bra på långa sträckor mellan 130 och 180 km/h

CBFen är inte:
En bakhjulsmaskin
En twin med traktorvrid
För dig som vill åka 200+

Jag har kört med min hoj i två säsonger nu och funderar på att byta till en twin, för att jag gillar bottenvridet och ljudet. Dessutom skulle det vara kul att slanga lite också, vilket inte CBFen är speciellt bra på. Jag har inte bestämt mig ännu och jag tror inte att jag lämnar över CBF-nyckeln till nå'n annan med glädje. Jag har ändå haft den se'n den var helt ny och det är en bra hoj.
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
KTM smc450




Chassiet blev jag inte alls särskilt impad över med S3.. SuperDuken knäcker vilken dag eller natt i veckan som helst..

Motorn däremot är överjävligt underbar, vill ha den i SDn..

Edit: Köp inte SuperDuke, det är inte vad du vill ha enligt din spec.. Men prova och ångra dig gärna :tungan !
Street Triple

:hihi

Trådskaparen ska ha en Street Triple. End of story. :mattias
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Street Triple

:hihi

Trådskaparen ska ha en Street Triple. End of story. :mattias

Jag trodde det var speedtriplen det handlade om.. Ska han alltså föredra ett brittiskt sladdrigt chassie med halvklena bromsar UTAN SpeedTriplens underbara motor före Duken???? :va

Hur resonerar du nu? :arsele
 

Evil Twin

Guest
SV650S är en mycket trevlig hoj kör- och försäkringsmässigt, nackdelen är sittställningen som inte är någon höjdare när man åker lite längre (jag är 182 cm). Finns ju som nakenvariant med upprätt körställning, men den är ovanlig, så det blir nog svårt att få tag på en.
 

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Mantorp
Hoj
KTM Duke -04
Äger en street triple. bra o billig hoj. betalar 4400:-/år hel/hel i försäkring.. visst bromsarna kan verka klena men räcker gott o väl til ldå den inte väger så mycke.. sen med arrow så är man nere under 160kg torrvikt.
Den går fint oxå.. inte kört så hårt men runt 230 har jag haft den uppe i under provkörning =).
Men finns många alternativ. så provkör och åter provkör tills du hittar den som passar dig =)
 
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Hur har ni gjort ert val???

Mvh Lars-O.

Jag tror att de flesta gör såhär, iaf jag gör det.

Först och främst så fastnar man för en hoj som man tycker är jävligt snygg.
Efter det går man på rykten som man har hört om den, och/eller fakta som man kan läsa på om i tidningar och på nätet.

Tycker man då att, ahh fan den här hojen är nog jävligt bra/frän, då köper man den.
Lämna beslutsångesten hemma! ;)

Är hojen i efterhand inte lika rolig som man först hade förväntningar om så säljer man den och gör om proceduren fast med ett annat märke.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top