Köpa hoj imorgon, hjälp!!

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
jag köpte en 96a som gått 3000 mil, och den kostade bara 19.500.. gått hälften så långt och 1 år nyare. finns många hojar ute nu, och kommer in nya helatiden, så köp inget bara för att du känner att du måste ha en hoj, är ett tag kvar tills du kan ut och köra endå..

men åk och kolla på den, ser den bra ut och du verkligen vill ha den så är det väl bara att köpa den, om du sedan ångrar dig så får du väl sälja den igen..

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Personligen skulle jag spanat in några årsmodeller nyare maskin!! Hojen är ju en nästan 15 år gammal häck!!

nu ska du inte vara sådan. de är bra å börja med nått sånt å sen köpa sig nyare med tiden..

p.s. pruta är aldrig fel även om priset är lågt d.s.

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
-06 hayabusa
för dom pengarna, skulle jag satsa antingen på en 4 takt offroadare tex honda xr 600, eller en rad 4:a cbr 600f.Dom är i regel pålitliga o hyffsat roliga. kom ihåg att folk behöver bli av med sina hojar nu. "arab" pruta. Kanske fel att säga, men läget är som det är.

RallyBerra

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Värsta, snabba, hojen
Ah äh, kan väl meddela att det blev affär för alla ni nyfikna! Lite prutat blev det, inget arabprut dock. Grattis mig till första hojen! :krama

Ska åka och hämta den imorgon kväll förhoppningsvis om inte släpkärran strular.. För visst fanken är det för kallt för att köra hem den 8 mil i detta väglag?- när tar ni ut era damer för första körning?

Bränslekranen var avtagen,fattades en o-ring på den.. Men det är väl inga problem att sätta dit sen?

Ställa in ventilerna, vad innebär det? Nåt man kan göra själv, dyrt? Svårt?

Ja, jag är en riktig rookie inom området... :gnissla

Den såg bra ut för ögat, provstartat, hörde inga missljud iallafall..
Är det något jag borde kolla extra innan jag sätter upp den på släpkärran?
Alldeles för isigt för att provköra den utanför garaget..

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
Ah äh, kan väl meddela att det blev affär för alla ni nyfikna! Lite prutat blev det, inget arabprut dock. Grattis mig till första hojen! :krama

Bränslekranen var avtagen,fattades en o-ring på den.. Men det är väl inga problem att sätta dit sen?

Ställa in ventilerna, vad innebär det? Nåt man kan göra själv, dyrt? Svårt?

Den såg bra ut för ögat, provstartat, hörde inga missljud iallafall..
..

du skulle nog ja "arabprutat" om den skulle på ventilinställning direkt

hade du inte med dig någon kunnig?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Nåja, erfarenhet kommer med tiden. Lite meck med nya hojen gör dig gott. Då vet du vad du ska undvika nästa gång. Hojar kan man byta ofta, vet jag av egen erfarenhet. Blev 6 olika för min del förra året.:)

RallyBerra

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Värsta, snabba, hojen
du skulle nog ja "arabprutat" om den skulle på ventilinställning direkt

hade du inte med dig någon kunnig?

ojdå, det kanske inte var så bra. är det något som måste göras?

nej, allt blev så hastigt.
var förjävla stressad, var tvungen att åka tillbaka till stan igen innan jag ens hunnit komma dit i princip :huvet

Men jag la en liten slant i handpenning på den, ska ta med en bekant som kan det där med hojar när jag åker dit för att hämta den. Så får han kika över den så den inte i allt förjävligt skick under skalet.

Om ingen trevlig kunnig prick härifrån vill ställa upp med en bil med krok och åka med och kika :tummenupp

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
ojdå, det kanske inte var så bra. är det något som måste göras?

nej, allt blev så hastigt.
var förjävla stressad, var tvungen att åka tillbaka till stan igen innan jag ens hunnit komma dit i princip :huvet

Men jag la en liten slant i handpenning på den, ska ta med en bekant som kan det där med hojar när jag åker dit för att hämta den. Så får han kika över den så den inte i allt förjävligt skick under skalet.

ventiljustering kostar ett gäng tusen och utan soppakran kommer man inte så långt, det verkar alltid bli dyrare än man har tänkt sig

RallyBerra

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Värsta, snabba, hojen
Nåja, erfarenhet kommer med tiden. Lite meck med nya hojen gör dig gott. Då vet du vad du ska undvika nästa gång. Hojar kan man byta ofta, vet jag av egen erfarenhet. Blev 6 olika för min del förra året.:)

Ja, precis, men den får ju inte rasa allt för ofta då är det inget kul... :arsele

ventiljustering kostar ett gäng tusen och utan soppakran kommer man inte så långt, det verkar alltid bli dyrare än man har tänkt sig

det var som fan.
just nu är den kopplad med slang direkt till förgasaren, soppakran finns men saknas en oring till den.. Men det funkar väl att ha den så också? :brinnerup

Last edited:

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Grattis till besten!

Håller med Busbo om antalet ägare, den har helt säkert växlat mellan samma ägare några gånger i syfte att rövkn***a försäkringsbolag. Och angående milen så kan jag nämna att jag en gång köpte en Volvo 360 med 38000mil på mätaren och det var den bästa bil jag haft.

Kör försiktigt.:krama

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Är nog ingen fara. Grattis till nya hojjen:tummenupp

En ventilställning är inget som är ett problem och ska hindra dig från köp. En firma tar inte överdrivna pengar för att greja det.
Du känner kanske till och med någon som kan det(så svårt är det inte), och då lär du dig massor på köpet med.

RallyBerra

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Värsta, snabba, hojen
Grattis till besten!

Håller med Busbo om antalet ägare, den har helt säkert växlat mellan samma ägare några gånger i syfte att rövkn***a försäkringsbolag. Och angående milen så kan jag nämna att jag en gång köpte en Volvo 360 med 38000mil på mätaren och det var den bästa bil jag haft.

Kör försiktigt.:krama

Tackar och bockar!

Det här inlägget och det från V-Kamikaze gjorde mig betydligt lugnare :tummenupp

Angående försäkring, för att komma undan billigast.. PM:a gärna! :va

Om det inte är bus svårt att ställa in ventilerna så har jag nog någon bekant som kan det.. Får höra mig för!

Något mer man ska göra innan man tar ut den på gatorna? Filter, olja och stift var nyligen bytt på den..

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Du behöver inte gå igenom hela hojjen för att du ska ut och köra lite. Lyssna och känn när du kör, känns något dåligt så tänk på det då. Olja och filter skulle jag bytt men nu är ju det gjort så.

Skulle jag vara du skulle jag inte vara orolig, och sen vad spelar det för roll om motorn skär ihop(vilket många här konstig nog verkar säkra på), det har hänt på hojjar som gått 50 mil också.

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Tackar och bockar!

Det här inlägget och det från V-Kamikaze gjorde mig betydligt lugnare :tummenupp

Angående försäkring, för att komma undan billigast.. PM:a gärna! :va

Om det inte är bus svårt att ställa in ventilerna så har jag nog någon bekant som kan det.. Får höra mig för!

Något mer man ska göra innan man tar ut den på gatorna? Filter, olja och stift var nyligen bytt på den..

Jag tror inte det ska va så svårt, du får investera i ett bladmått för 30kr, shims för några hundralappar och kanske en mekbok för modellen. Blir ju billigare än att lämna på verkstad i vilket fall.

När jag kollar försäkringar efter hojbyte så är nästan alltid Bilsport&MC överlägset billigast, på superduken låg de strax under halva snittpriset för övriga kollade bolag. Men kolla även med de andra TH, IF, Dina, Folksam osv. men akta dig för försbolag som börjar på L, de är banditer.

Sen är det bar å åk.:banana

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...