Köpa hoj som har lån på sig av halv skum kille?

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
per.b79 skrev:
Jag har surrat med en kille i Göteborg om hans R1a och han har lån kvar på den, 48tkr och vill ha 56 för den (R1 -01 utg-02 460mil) Han har haft hojen utlånad förra året, han har inget körkort och lånade därför ut den jag frågade då varför han köpt den å då sa han att man kan ju köra endå.....
D låter ju lite mysko, men den e ju jäkligt billig...
E d säkert att köpa en sådan hoj som redan har lån på sig?? kan man lösa lånet över internet, eller måste man till banken???
Jag ska ner på lördag å då har ju inte så många banker öppet...

Visst kan man lösa lånet via nätet!. OCR# och slutsumma är allt som behövs. :tummenupp
 

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Ort
norrtälje
Hoj
Söker billig R1a -02
Det verkar vara lite strul med den där killen som han lånade ut den till också, skaffade skyddad identitet och gick under gjorden, så han fick leta efter han, fick till baka hojen i januari (då vart den iaf avstäld)..
ska nog kika på den, men e så himla osäker för allt strul bara.
Vist finns d mycket R1or ute, men den där e ju riktigt billig om nu allt stämmer
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
per.b79 skrev:
Vist finns d mycket R1or ute, men den där e ju riktigt billig om nu allt stämmer

Det kanske finns en anledning till att den är så billig?
Ordspråket "You get what you pay for" brukar för det mesta vara sant.
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
per.b79 skrev:
..."en halv skum kille "
Klart han inte kan föra om han bara är halv (& dessutom skum ;)).
Hursomhelst, köpte även jag en belånad mc, där förre (helt hederlige) ägaren löste lånet och då ströks detta ur registren, men först efter att jag påpekat detta hos långivaren GE Capital.

Så, om du inte litar helt på säljaren (vilket kan vara dumt, då man ökar risken för att förlora pengar/bli lurad) ska du nog se till att vara med när lånet blir löst el. dyl.

Lycka till med mc-köpet, men med tanke på omständigheterna så skulle iaf jag valt en annan hoj!
/F.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
per.b79 skrev:
D sa han men service boken e ju borta..
han verkade ganska så kass på hojar me, viste inte ens vad han har lagt på för bakdäck....



Wtf?!?!

Ska du köpa en hoj som

1) ..inte har servicebok. Hur lätt blir det för dig o sälja den sen? Kommentarer överflödiga.
2) ..säljaren inte kan ett skit om hojar eller hojdäck. Hur bra tror du han har vårdat den då?!
3) ..ägs av en "halv skum kille" vilket jag antar är en halvskum kille och inte en halv skumkille. Ett moppefucko mao?


Beg-marknaden vadar ju i R1or. Ta en annan föffan..
 

Pumbalaa

HANNI
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Gislaved
Hoj
ett blad från 96
Om du verkligen vill köpa just denna hoj så.....
Ta med pengen en vardag och så går ni båda in på banken.
Ta med viktiga papper,hans lånepapper naturligtvis, regbevis och så fixar det sig enkelt.
Men detta först efter du är säker på hojens skick så klart.. :arsele
Banken löser hans lån med dina pengar resten sätter de in på hans konto om han så önskar. Du får "kvitto" på banken som visar på att den är betald och att du har övertagit lånet! Det är inga problem alls! När detta är färdigt skriver ni ägarbyte och lägger i postlådan(tillsammans :pannkyss ) så skall det inte finnas någon risk att han kan lura dig!
Någon som säger emot mig??? :rolleyes:
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
Zee skrev:
Wtf?!?!

Ska du köpa en hoj som

1) ..inte har servicebok. Hur lätt blir det för dig o sälja den sen? Kommentarer överflödiga.
2) ..säljaren inte kan ett skit om hojar eller hojdäck. Hur bra tror du han har vårdat den då?!
3) ..ägs av en "halv skum kille" vilket jag antar är en halvskum kille och inte en halv skumkille. Ett moppefucko mao?


Beg-marknaden vadar ju i R1or. Ta en annan föffan..

1. Jag har haft 13 motorcyklar utan servicebok. Kommentarer överflödiga där med kanske ?

kan ju tillägga att jag inte haft några egentliga problem att sälja de 12 första.

/oXydex
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Vi antar alltså att han köpte hojen ny eftersom han enligt bilregistret är enda ägaren? Då borde han ha kvittot kvar och du kan kolla var han köpte den, eller så kan han tala om det. Så långt minne lär han väl ha? Du ju också kolla på vilken bank han har lånat pengarna. Eftersom han köpte hojen ny (han är som sagt ende ägaren) och du nu vet var han köpte den och var han lånade pengarna, så kan du se hur mycket han lånade. Han kan ju ha bytt in ett annat fordon och lånat upp mellanskillnaden. Om allt verkar stämma så här långt så bör hojen vara ganska ok stöld/registrerings/import/whatever-mässigt. En tanke som slog mig är att om han köpte hojen utan inbyte så har han amorterat ca 2500 kr i månaden...

Vet inte vad jag försöker säga riktigt... Vad jag försöker säga är... Med tanke på dina inlägg i tråden så har du kollat med bilregistret att han är enda ägaren. Om jag hade försökt sälja en hoj som jag har köpt ny så hade jag nog fan haft kvittot kvar!
 

Pumbalaa

HANNI
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Gislaved
Hoj
ett blad från 96
oXydex skrev:
1. Jag har haft 13 motorcyklar utan servicebok. Kommentarer överflödiga där med kanske ?

kan ju tillägga att jag inte haft några egentliga problem att sälja de 12 första.

/oXydex

Oki den kan vara bra å ha men de flesta sköter service osv själva till stor del..
Ingen som lämnar in för sånt även om de har 5 års garanti vilken halkar ner till 2 år då..ex honda..
fast jag fick tag på lite värdefull info när jag ringde dit förre ägaren lämnat in den.. men då var det ju ändå för sent..
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
oXydex skrev:
1. Jag har haft 13 motorcyklar utan servicebok. Kommentarer överflödiga där med kanske ?

kan ju tillägga att jag inte haft några egentliga problem att sälja de 12 första.

/oXydex


Varför köpa en hoj utan servicebok när du kan köpa en hoj med?

Servicebok är ju en självklarhet, särskilt med nya hojar då garantin bara gäller om hojen har vatt servad på auktoriserad verkstad. Verkar idiotiskt att strunta i en sånn sak..

Sen när det gäller äldre hojar är det väl en annan sak. Men det är klart viktigt för mig att se att alla åtgärder och servicar noteras och diareförs av ägaren eller verkstan som utför jobbet.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Zee skrev:
Varför köpa en hoj utan servicebok när du kan köpa en hoj med?

Servicebok är ju en självklarhet, särskilt med nya hojar då garantin bara gäller om hojen har vatt servad på auktoriserad verkstad. Verkar idiotiskt att strunta i en sånn sak..

Sen när det gäller äldre hojar är det väl en annan sak. Men det är klart viktigt för mig att se att alla åtgärder och servicar noteras och diareförs av ägaren eller verkstan som utför jobbet.


Om hojen varit servad på aktoriserad verkstad så behövs ingen servicebok! Då ligger informationen om utförd service i deras dataserver så snyggt och prydligt! Jag vet, för jag ringde till Bike i Trollhättan och fick servicen bekräftad.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kawwa skrev:
Om hojen varit servad på aktoriserad verkstad så behövs ingen servicebok! Då ligger informationen om utförd service i deras dataserver så snyggt och prydligt! Jag vet, för jag ringde till Bike i Trollhättan och fick servicen bekräftad.


Så du köpte en hoj av en ägare som är slarvig nog att tappa en servicebok? :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Inget konstigt att hojen är köpt med ett lån där hojen står som säkerhet. Gå till banken tillsammans och lös lånet, plättlätt. Skriv INTE på några papper innan lånet är väck.

Vad gäller killen så...tja, han verkar ju inte ha någon vidare koll på hojar. Varför ta chansen att hojen är misskött och servats slarvigt/minimalt? Det är ju ingen uddamodell du kikar på....finns ju MASSOR med Rettor till salu.

Känner du dig det minsta tveksam så välj ett annat ex.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
per.b79 skrev:
Jag har surrat med en kille i Göteborg om hans R1a och han har lån kvar på den, 48tkr och vill ha 56 för den (R1 -01 utg-02 460mil) Han har haft hojen utlånad förra året, han har inget körkort och lånade därför ut den jag frågade då varför han köpt den å då sa han att man kan ju köra endå.....
D låter ju lite mysko, men den e ju jäkligt billig...
E d säkert att köpa en sådan hoj som redan har lån på sig?? kan man lösa lånet över internet, eller måste man till banken???
Jag ska ner på lördag å då har ju inte så många banker öppet...

Kan det vara denna? verkar ju stämma in på din beskrivning men dock inte priset :va
http://www.blocket.se/view/5475471.htm?caller=tr_s&l=0&c=1&city=0

Pris: 70 000 kr

nu ska jag sälja min hojj har gått 460 mil en 01a utagen 02. mircon slip on.

så har jag även full utrustning attt sälja svart och vitt denise tribal skinn ställ strl 54. ny mattsvart hjälm i strl medium och nya stövlar i strl 43,5... passar utmärkt till hojjen. 6000 ska jag ha för det

Henrik som tycks vara säljaren,bor inte i Dalarna som annonsen är inlagd på,om man slår på tel nr så är det i Göteborg.
 
Last edited:

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Ort
norrtälje
Hoj
Söker billig R1a -02
R1 racer skrev:
Kan det vara denna? verkar ju stämma in på din beskrivning men dock inte priset :va
http://www.blocket.se/view/5475471.htm?caller=tr_s&l=0&c=1&city=0

Pris: 70 000 kr

nu ska jag sälja min hojj har gått 460 mil en 01a utagen 02. mircon slip on.

så har jag även full utrustning attt sälja svart och vitt denise tribal skinn ställ strl 54. ny mattsvart hjälm i strl medium och nya stövlar i strl 43,5... passar utmärkt till hojjen. 6000 ska jag ha för det

Henrik som tycks vara säljaren,bor inte i Dalarna som annonsen är inlagd på,om man slår på tel nr så är det i Göteborg.


Inte den hojen, har har raderat anaonsen, vet ej varför för han har ju inte sålt den.
 

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Ort
norrtälje
Hoj
Söker billig R1a -02
fazerfun skrev:
Inget konstigt att hojen är köpt med ett lån där hojen står som säkerhet. Gå till banken tillsammans och lös lånet, plättlätt. Skriv INTE på några papper innan lånet är väck.

Vad gäller killen så...tja, han verkar ju inte ha någon vidare koll på hojar. Varför ta chansen att hojen är misskött och servats slarvigt/minimalt? Det är ju ingen uddamodell du kikar på....finns ju MASSOR med Rettor till salu.

Känner du dig det minsta tveksam så välj ett annat ex.



vist känner jag mig tveksam, men den e ju grymt billig..
56:- för en 01 som e uttagen 02 och bara 460 mil... den e inte servad så d e ju ett minus, men e d världsviktigt att vänta 300mil med första servicen??
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
per.b79 skrev:
vist känner jag mig tveksam, men den e ju grymt billig..
56:- för en 01 som e uttagen 02 och bara 460 mil... den e inte servad så d e ju ett minus, men e d världsviktigt att vänta 300mil med första servicen??

Nu ska vi se.

Han är enda ägaren. Kan han tala om var han har köpt hojen? Har han kvittot?

Han har bytt bakdäck men vet inte till vad. Hojen har gått 460 mil. Behöver man byta däck då? Kanske, men inte om man kör lugnt. Hur har han kört in hojen?

Han har ingen servicebok. Kom ihåg att han är enda ägaren så det är ju han själv som slarvat bort den. Men vad ska du med serviceboken till, han har ju inte servat den...
 

Absolutjohan

Absolutjohan
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Ducati S4:1 2001
Stulen R1

Har också varit och tittat på den hojen. Ringde polisen och kollade upp reg nummret. Dom sa att den har varit stulen och återfunnene i Norge 11/5 i år. Killen som har den sa till mig att den har stått i hans garage sen 04 :va
Han sa att den polaren som han lånat ut den till har skyddat identitet och inte går att få tag i. Mycket skumt. Såg att hojen hade mycket rost på sig den har väl förmodligen legat i en skog ett tag eller liknade. Men den gick ju bra när jag provkörde den...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top