Köpa Kawasaki zx 9r ?

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
Hallå forumet, har funderat på att köpa en Kawa zx9r vilken årsmodell skall man köpa ? Särskillt att tänka på ? :confused:
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
från 98.. har själv ägt en 99a en mycket trevlig hoj. har sett 98or för 40 lök och det är dom värda.. :tummenupp köp
 

Bananen

Guest
vvs skrev:
Hallå forumet, har funderat på att köpa en Kawa zx9r vilken årsmodell skall man köpa ? Särskillt att tänka på ? :confused:


Köp en -00 och uppåt, det är fina grejer.
Själv har jag en -01 och är helnöjd.
Har hört att äldre zx9r har haft problem med att cylindrarna kunde bli ovala.
men på 00:an är det fixat.

Mvh bananen :banana
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Bananen skrev:
Köp en -00 och uppåt, det är fina grejer.
Själv har jag en -01 och är helnöjd.
Har hört att äldre zx9r har haft problem med att cylindrarna kunde bli ovala.
men på 00:an är det fixat.

Mvh bananen :banana
känner säkert 10 st som kör 98-99 och ingen har haft några problem med varken det eller något mer.
 

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
Bananen skrev:
Köp en -00 och uppåt, det är fina grejer.
Själv har jag en -01 och är helnöjd.
Har hört att äldre zx9r har haft problem med att cylindrarna kunde bli ovala.
men på 00:an är det fixat.

Mvh bananen :banana
Hur e sittställningen ? är vand att åka sporthoj men undrar ändå.
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
98 och nyare! Kanonhojar som går mycket bra.

De äldre är också bra men tyngre. Om du inte skall köra banåkning så är en äldre ett vettigt alternativ om du får den för rätt pengar.
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
vvs skrev:
Hur e sittställningen ? är vand att åka sporthoj men undrar ändå.

Är 2 meter och fick flytta tillbaka fotpinnarna för att få in knäna i tankinbuktningen. Förövrigt sitter man bra.
 

Bananen

Guest
blom skrev:
känner säkert 10 st som kör 98-99 och ingen har haft några problem med varken det eller något mer.

Nä och jag sa inte att ALLA hade problem med det. :7peta
Zx9r fick en nämligen Nikasilbehandlade Cylindrar -00
 

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
blom skrev:
känner säkert 10 st som kör 98-99 och ingen har haft några problem med varken det eller något mer.
Det du säger stämmer nog, ingen jag pratat med har haft några problem med sina hojar, verkar vara en just båge. :banana
 

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
Jag rasade min topp... Sen om det berodde på ett dåligt justerat dynojet kit eller inte får jag aldrig reda på.
Ventilsäterna och ventilerna gav med sig, troligtvis på att det blivit för varmt i förbränningsrummen... Tycker det låter som för lite soppa..
Annars var jag ruskigt nöjd ned den jag hade, körde över 2500mil med den, långa som korta sträckor och några bandagar.

EDIT: en 98a var det jag hade..
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Pre-98 har lite problem med toppackningen. Dessvärre finns det inga tecken på att den kommer att ge upp.
En del störs lite av motorvibrationer vid vissa varvtal men jag tyckte det inte var så jättefarligt. Övrigt tycker jag att det var en väldigt kapabel hoj att köra, folk snackar om att den är tung och jobbig att styra men det upplevde jag inte som ett problem.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
som jag förstått så är pre-98 en ganska ömtålig hoj vad gäller motorn, chassiet är idag ganska gammalt så köp en efter -98 skottsäker motor och allmänt trevlig hoj, enl. Bike så ska det till riktigt avacerad bankörning innan fotpinnarna tar i, (vilket innebär att jag är riktigt avancerad då även orginalavgasburken tar i) byt rör och fotpinnar så kan du köra riktigt hårt på bana. Hojen är erkännt bra på landsväg. jag är dönöjd nu när jag bytt till högre profil på bakhjulet så den blir lite mer snabbsvängd.
:tummenupp :tummenupp Köp.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tycker att dom blev bra mycket snyggare vid -00, köp min!
Trillar ut en annons på blocket vilken minut som helst!
 

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
vvs skrev:
Hallå forumet, har funderat på att köpa en Kawa zx9r vilken årsmodell skall man köpa ? Särskillt att tänka på ? :confused:

Jag har en 01:a. Jag är mycket nöjd med den. Det har inte varit något jag har varit missnöjd med. Jag har haft den sedan ny och kört den ca 1650mil. Jag kan inte säga så mycket om det tekniska för jag vet inte vad som skiljer mellan de olika årsmodellerna.

Körställningen är helt OK. Den är inte alls så påfrestande som R1:ans utan den är lite lagom. Ett mellanting mellan racer- och touringmaskin kan man väl säga.

Effektmässigt räcker den gott för mina behov. Om man skall säga något om väghållningen så blir det att den är "stabil" vilket kan vara både en fördel och en nackdel. Ibland kan den upplevas som lite tung och seg att svänga runt. Det är mest på knixiga småvägar som man känner av detta. När det blåser eller man kör genom snabba högfartskurvor så känns det väldigt skönt att den är så stabil som den är.

Nu till lite OT (se nedan): :)

:felämne
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=92108&highlight=zx9-R

Jag funderar på att sälja min. Om du är intresserad så kan du dra ett PM. Jag har föräldrar som bor i Båstad som jag brukar besöka ibland. Jag kan svänga inom med hojen så att du kan se den.

Jag såg att den gått mer än jag trodde nu! Miltalet är nu ca 1650.

Mvh

:felämne
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag har kört 2000 mil med min ZX9a, och jag är mycket nöjd.
Hojen är underbar att köra på bana, den kurviga favoritvägen
samt på längre landsvägs etapper. På vissa banor krävs det att
man har originalljuddämparen, och då har även jag skrapat i
denna. Men det beror på att jag sitter lite fel på hojen, jag borde hänga några centimeter längre in mot kurvan. Detta är inget unikt för ZX9an. R1 från 98-01 har samma "problem". När jag ändå jämför med R1 så har ZX9an ett klenare mellanregister men jag har inte märkt någon skillnad på toppen.
Men ZX9an är mycket stabilare och vid bankörning så upplever jag det som mycket positivt. Köper du en ZX9a från 98 eller nyare så är det inte hojen som sätter begränsninen vad gäller varvtider, så länge du inte tävlar på hög nivå. Min hoj har hittills varit befriad från fel och krångel.

Här kan du läsa mer:
http://www.ninjaclubsweden.com/
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top