Köpa kockkniv

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
länken funkar inte, global är bra knivar tycker jag, bara man slipar dom med jämna mellanrum så funkar dom kanon. snygga är dom oxå

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Fzr 1000
Jag letar efter en bra kockkniv för max 1500 kronor.
Min fundering är om man ska köpa en klassisk global eller en ny häftig keramisk kniv typ (http://www.knivar.nu/webstore/asp/produkt.asp?id=920).

Någon som har erfarenhet av båda och kan rekomendera något?

Mvh
Simon

Jag hade definitivt köpt ifrån http://www.japanesechefsknife.com/. Mycket bra priser och hög kvalitet. :tummenupp. Global är väl lite av ett "kändismärke" du får inte riktigt vad du betalar för.

Har du ork att läsa så rekomenderar jag tråden http://www.flashback.info/showthread.php?t=402637 där finns mycket info att hämta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I de flesta restaurangkök jag varit har det stått Globalknivar, jag har sådana själv och tycker de är kanon.
Porsche är fina också.
Men 1500/kniv kostar de väl inte? :confused:

Pips

Guest
Vi har 3 märken på knivar hemma:

Global
Victorinox
Sabatier (eller hur det stavas)

Global är jäkligt bra och smidiga att använda dock kostar dem som tidigare sagt "multum" och man betalar för lite mer än vad man får.

Ska du ha en bra kockkniv kan jag rekomendera Victorinox eller Sabatier bra kvalitet som är sköna att hålla i och att använda.

Ska du ha en bra grönsakskniv kan jag rekomendera Global GS-5 eller G-5.

För normala kök räcker det med:

Victorinox kockkniv (25cm)
5200022_mellan.jpg

Global GS-5 /G-5 Grönsaks
gs5_mellan.jpg

Global Flexible (GS-11) samt G-10 filékniv (fisk)
gs11_mellan.jpg

Mindre grönsaks/skalkniv med 10cm blad (ca 1cm högt) Victorinox har en för ca 100kr
53003_mellan.jpg

För bröd (även grönsaker) fungerar ex Global G-9 även om Victorinox har en med 26cm blad som är snäppet bättre.
5293026_mellan.jpg

Pappa är kock = Vi har väl dem flesta Global knivarna (skal, tourne, lax, grönsak 2x kockkniv (lång och kort), bröd, bryne etc etc) samt en del Victorinox, sabatiern är utsliten och kastad.

Ex Duka har kockknivar för ca 250kr testade en sådan men den var verkligen värdelös, för brettblad (alltså inte höjden eller längden utan bredden) tillsammans med en värdelös vinkel på eggen gjorde skiten livsfarlig.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en Anders Petter. Mest för namnet då... Men bra skit är det, att filéa tummen är nemas problemas för en salongsberusad kock.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Jag letar efter en bra kockkniv för max 1500 kronor.
Min fundering är om man ska köpa en klassisk global eller en ny häftig keramisk kniv typ (http://www.knivar.nu/webstore/asp/produkt.asp?id=920).

Någon som har erfarenhet av båda och kan rekomendera något?

Mvh
Simon

Jag har haft ett par Globalknivar men efter att ha provat OBH nordicas knivar tycker jag att de är snäppet vassare. De kostar dessutom bra mycket mindre. Jag tycker att du ska börja med att köpa en sådan. Efter att du gjort det kommer du vilja köpa hela sättet. :tummenupp

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Jag är själv kock. och min personliga åsikt är faktiskt global.. Ligger bäst i min hand...
G-2 och G-22 klarar jag min riktigt långt på...

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag vill slå ett slag för Anders Petter. Har genom åren använt en mängd olika knivar (jag är kock) och de skönaste knivarna som jag har använt är Anders Petter.
Bra känsla i de, skön "tyngd" och bra handtag. Bra skärpa! Lätt vassaste knivarna direkt ur lådan som jag har testat.

För några år sen vad Mac mitt favvomärke annars. Jag vet dock inte hur de är idag...

Har tre stycken olika Anders Petter hemma, nöjd med alla tre :)

Edit: Men en kniv är ju rätt så individuell! Bäst är att testa och känna hur de ligger i handen. Skärpa kan man ju fixa i efterhand.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har Dorre och två billigare som används mest(tror faktiskt det är Duka) En utav dom billigare heter Kobe tror jag och är så jävla vass så jag är lite rädd för att ta fram den så mest använder jag den allra billigaste Duka-kniven tillsammans med ett bryne som jag köpt så jag kan få fram rätt form på eggen så funkar den bättre än bra med tanke på att den kostar väldigt lite.
Lite sjuk känner man sig allt som ungkarl som äger 3 förskärare och som dessutom i stort sett aldrig lagar mat.;)

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Jag rekommenderar Kobe som säljs på Duka. Grymt prisvärda..:tummenupp Har sådana hemma och är oerhört nöjd med dem.

Har själv Global hemma och dom är grymma!
Använder dagligen alla 4, G-16, G-30, G5 och G-9
Snygga är dom oxå! Dock lite väl dyra, men dom inger respekt :tungan
Men skulle jag köpa nya idag skulle jag nog välja Kobe istället.
I stort sett samma kniv men mycket billigare!!!

Lycka Till!

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
just den har jag inte testat... använde "lillebror" till den rätt mycket innan

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Den där kniven man får med kitchen wizard plus verkar väl schysst? Den blir inte ovass av att man skär i en hammare (jag har sett det på tv, man kunde till och med skära i ett a4 papper efter den behandlingen) och man kan dessutom filea filen med den!1

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Någon Globalkniv-ägare som vågat diska sina kvinar i diskmaskinen? Hur funkar det?

Det som suger mest med mina Globalknivar är att jag är för rädd om dem för att våga diska dem i diskmaskinen (stod ju i informationen som följde med kniven att den inte fick diskas i maskin... men kanske är bs?).

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Ingen som använder keramiska knivar?

Men lilla vännen, e det så jobbigt att bo så långt från mamma att du nu börjar tänka så...
:D
jobbigt med mycket i plugget och en tjej som håller dig i kopplet.. du har det inte lätt du..
men knivar... hmmmm tror inte du borde vara nära dem:D :D :D

Bara skoja med dig vännen...:pannkyss

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Oavsett vad så är det laminerat kolstål som gäller - bra svikt i bladen och en oöverträffad skärpa. En bra våtsten till det och strigel, så kan man skära genom den segaste av morötter :)

(min favorit - se nedan - är dock ingen kockkniv :tummenupp :D )

Bifogat

• m3_knife.jpg
    m3_knife.jpg
    26.3 KB · Visningar: 98
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...