Köpa kockkniv

Mrs. Laphroaig

Guest
Jag rekommenderar Kobe som säljs på Duka. Grymt prisvärda..:tummenupp Har sådana hemma och är oerhört nöjd med dem.

Vinnare i test av KF:s provkök i "Vår Bostad"
http://www.varbostad.se/ArticlePage...41/20020705165736_-Alla_anvandare-841.dbp.asp
Bäst i test hos smartson:
http://www.smartson.se/index.aspx?id=1024

Instämmer med korvgubben.. Har 3 Kobe knivar hemma som är underbara knivar MEN de är nått så överjävligt vassa så ibland får man lite mer kött i grytan än vad som var tänkt :näsblod

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Men lilla vännen, e det så jobbigt att bo så långt från mamma att du nu börjar tänka så...
:D
jobbigt med mycket i plugget och en tjej som håller dig i kopplet.. du har det inte lätt du..
men knivar... hmmmm tror inte du borde vara nära dem:D :D :D

Bara skoja med dig vännen...:pannkyss

Det är inget att skoja om. Pluggar 40timmar i veckan och jobbar 20, sen kör chefen där hemma med mig resten av tiden.. Sömn är bara något man fantiserar om.. Kniven är min enda utväg.... :rolleyes: :rolleyes:

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
Såld!! Z1000-06
Det är inget att skoja om. Pluggar 40timmar i veckan och jobbar 20, sen kör chefen där hemma med mig resten av tiden.. Sömn är bara något man fantiserar om.. Kniven är min enda utväg.... :rolleyes: :rolleyes:

jag vet att du har det tufft..
kan inte vara lätt att ha städat och maten klar varje dag hon kommer hem heller..
men du behöver ju inte kniven i alla fall tycker jag...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon Globalkniv-ägare som vågat diska sina kvinar i diskmaskinen? Hur funkar det?

Det som suger mest med mina Globalknivar är att jag är för rädd om dem för att våga diska dem i diskmaskinen (stod ju i informationen som följde med kniven att den inte fick diskas i maskin... men kanske är bs?).

Ja, mina har gått några gånger - inga problem.
Det är väl som med alal knivar, saltet i vattnet gör dem slöa. Åh nej liksom. :rolleyes:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har bara global knivar i stället.. Visst dom kostar en slant men man har dom ju länge! Sen kan man ju börja med att köpa dom man verkligen behöver.. Jag har allt från brödsåg till liten grönsaks men dom jag verkligen använder dagligen är G-2 och GS-5 kött och grönsaker..

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
Jag letar efter en bra kockkniv för max 1500 kronor.
Min fundering är om man ska köpa en klassisk global eller en ny häftig keramisk kniv typ (http://www.knivar.nu/webstore/asp/produkt.asp?id=920 ).

Någon som har erfarenhet av båda och kan rekomendera något?

Mvh
Simon
edit: Nu funkar länken

köp ingen keramisk kniv (värdelöst att slipa om, du måste använda diamantbryne, och diamantbrynen görs inte i 4-8000korn som är det man vill ha för den där sista skärpan, och om du hittar nåt så är såna brynen asdyra typ 2-300 dollar)

dom har riktigt läckra köksknivar på den här siten http://www.japanesechefsknife.com/products.html en hel del handgjorda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har bara global knivar i stället.. Visst dom kostar en slant men man har dom ju länge! Sen kan man ju börja med att köpa dom man verkligen behöver.. Jag har allt från brödsåg till liten grönsaks men dom jag verkligen använder dagligen är G-2 och GS-5 kött och grönsaker..

Pincetten är the shit när man fixar da meat.
För kock-bruk sägs den dock vara värdelös.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ingen som har nämnt Zwillinger än så jag får väl lov att göra det. Funkar bra tycker jag är långt ifrån något proffs. Finns även rykten som säger att Jamie Oliver är sponsrad av Global för han använder sådana knivar i sina TV-program och shower men på bilder från hans hem och i hans böcker så är det alltid Zwillinger-knivar som står i blocket...

Jag har tyvärr varianten med handtag i svart plast och efter långvarigt missbruk med disk i diskmaskinen blir plasten lite grå och tråkig men det påverkar inte funktionen hos kniven.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Det som suger mest med mina Globalknivar är att jag är för rädd om dem för att våga diska dem i diskmaskinen (stod ju i informationen som följde med kniven att den inte fick diskas i maskin... men kanske är bs?).

Jag sköljer oftast bara av mina under vatten men när jag skär kyckling tex så diskar jag med yes. Inte direkt jobbigt att skölja av dem och sen hänga upp dem.
De knivarna med hål på gav jag 200:- för 6st och de är de bästa jag har haft. Vassa, välbalanserade och snygga. Och den japanska skriften betyder även bröd, fisk, filé etc och det kunde jag inte tro förrän jag hade en japan hemma som berättade det. För övrigt så har jag haft dem i snart 5 år och de är fortfarande lika grymma som min Anders Petter.

Bifogat

• kniv.jpg
    kniv.jpg
    88.2 KB · Visningar: 149

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag sköljer oftast bara av mina under vatten men när jag skär kyckling tex så diskar jag med yes. Inte direkt jobbigt att skölja av dem och sen hänga upp dem.
De knivarna med hål på gav jag 200:- för 6st och de är de bästa jag har haft. Vassa, välbalanserade och snygga. Och den japanska skriften betyder även bröd, fisk, filé etc och det kunde jag inte tro förrän jag hade en japan hemma som berättade det. För övrigt så har jag haft dem i snart 5 år och de är fortfarande lika grymma som min Anders Petter.

Dedär me hål e ungefär såna som jag har o tänkte rekomendera.. 200 spänn för 6 bra knivar tycker iaf jag som inte e nån proffskock...

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
man skulle kunna säga att nästa alla knivar av hög kvalitet använder rostfritt stål med hög kolhalt och dessa stål är väl inte direkt optimala för diskmaskiner så att säga, tyska knivar brukar använda stål med lägre kolhalt (och hårdhet, typiskt runt 55-57 hrc lr så) dom borde tåla diskmaskin bättre. även knivar av sandvik 12c27/12c27m borde funka bra till detta. personligen tycker jag inte om "mjuka" stål även om det inte tar lång tid att slipa om dom.

en sak jag tycker är lustig är att inga människor verkar slipa sina knivar, tycker folk om slöa knivar eller? alltså en vass kniv är kanske vass i en vecka lr så när man använder den normalt, då menar jag riktigt vass (så som dom ska va jämt!). finns dock en lösning, spyderco sharpmaker, finns verkligen inget som kommer i närheten vad gäller prisvärdhet, runt 50dollar kostar en sharpmaker o det borde va mycket väl investerade pengar

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

en sak jag tycker är lustig är att inga människor verkar slipa sina knivar, tycker folk om slöa knivar eller? alltså en vass kniv är kanske vass i en vecka lr så när man använder den normalt, då menar jag riktigt vass (så som dom ska va jämt!). finns dock en lösning, spyderco sharpmaker, finns verkligen inget som kommer i närheten vad gäller prisvärdhet, runt 50dollar kostar en sharpmaker o det borde va mycket väl investerade pengar

Man ska kunna filéa skalet av en tomat utan att anstränga sig, då är den lagom vass. Jag vässar mina hyffsat ofta men då endast med det medföljande stålet. Jag har en elslip men den är inget vidare :(

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Jag vässar mina ungefär varannan eller var tredje gång de används. Vad är det för idé att lägga pengar på bra knivar om de inte hålls vassa?

Det är det jag tycker är skönt med Zwillinger, de har lite mjukare stål så de går fort att slipa upp till bra skärpa igen.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag kör med Global och är jäkligt nöjd med dessa. Jag brukade lämna in mina på slipning fyra-fem ggr/år tidigare, men så gjorde jag en fuling som jag helst inte talar högt om men som fungerar... Jag köpte en slip (en sån av man drar kniven fram och tillbaka a´la tv-shop) på bo-mässan som global "rekommenderade". Givetvis marknadsknep, men jag chansade.
Fasen vilken bra slip! Inte som den allra grymmaste hantverkaren får till, men fan så mycket bättre än en lekman får till med ett löst bryne!

Jag är supernöjd!

Så. Någon som vågar erkänna att ni köpt en fulslip?

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Tjejen har en "fulslip" som jag kör mina Global i. En plastig vit sak, som ser ut att kosta typ 40 spänn på ICA. Bästa jag använt!
Mina skakiga händer och min tumme mitt i kan inte hantera en riktig slip, så mina Global gillar min fulslip!!!! :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Jag har en slip från Fiskars.. sån plastpryl där med sliphjul i ett spår där man drar knivarnatvå-tre drag för finfint resultat.. :tummenupp
Roll-sharp_0.jpg

Men när köket är klart ska jag köpa ett slipstål som jag kan använda när jag har gäster!

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...