Det är dags att utöka bilparken med något som rymmer barnvagn, matkassar och liknande skrot så det tittas på större kombivagnar. Bilen skall rulla kring 1000mil årligen så skatt/försäkring blir en signifikant del av totalkostnaden. Bilen skall användas av frun för att köra till jobb/dagis och av mig för att dra släpvagn med hojar på helgen. Således bruksbil där bra ISOFIX fäste prioriteras före snygga fälgar.
Kravlista:
* 1000kg släpvagnsvikt
* Stort lättlastat bagageutrymme
* Bekvämt förarsäte även för 191 cm
* ECC ESP Backvarnare
Budget 100-150kkr kan sträckas uppåt vid behov
Vad skall jag köpa?
Volvo V70 II:
Stor och trist kombidroska. 2.0F verkar orimligt trött. 2,4L motorerna har påfallande dyr skatt i både bensin och dieselutförande jämfört med T4/D3. Så jag funderar kring en D3. Är den orimligt trött? Bör man ha automat eller duger 6vxl manuell?
För 115kkr får man en D3 med 10 000 mil på mätaren
BMW 5 serie
Lite mindre trist än V70. Ingen aning om vilken motor man bör ha för rimlig förbrukning/skatt utan att göra bilen okörbart trött. Och varför köper folk en 5serie med liten surdiesel men 19" hjul och sportpaket?
520D kostar 159kkr för 10 000mil
VW Passat
Jag är verkligen inget fan av VAG men de är kanske ett prisvärt alternativ till Volvo. Där är ju mååånga som rullat som tjänstebilar som är nöjda. Vilka bilar är aktuella för att slippa dieselgate? Finns där någon som inte har en framvagn av mjukost och DSG låda som rasar?
Passat 2,0 TDI 119kkr 10 000 mil
Kom med förslag på fler modeller och kom med input på vilken variant som är aktuell från respektive märke.
Kravlista:
* 1000kg släpvagnsvikt
* Stort lättlastat bagageutrymme
* Bekvämt förarsäte även för 191 cm
* ECC ESP Backvarnare
Budget 100-150kkr kan sträckas uppåt vid behov
Vad skall jag köpa?
Volvo V70 II:
Stor och trist kombidroska. 2.0F verkar orimligt trött. 2,4L motorerna har påfallande dyr skatt i både bensin och dieselutförande jämfört med T4/D3. Så jag funderar kring en D3. Är den orimligt trött? Bör man ha automat eller duger 6vxl manuell?
För 115kkr får man en D3 med 10 000 mil på mätaren
BMW 5 serie
Lite mindre trist än V70. Ingen aning om vilken motor man bör ha för rimlig förbrukning/skatt utan att göra bilen okörbart trött. Och varför köper folk en 5serie med liten surdiesel men 19" hjul och sportpaket?
520D kostar 159kkr för 10 000mil
VW Passat
Jag är verkligen inget fan av VAG men de är kanske ett prisvärt alternativ till Volvo. Där är ju mååånga som rullat som tjänstebilar som är nöjda. Vilka bilar är aktuella för att slippa dieselgate? Finns där någon som inte har en framvagn av mjukost och DSG låda som rasar?
Passat 2,0 TDI 119kkr 10 000 mil
Kom med förslag på fler modeller och kom med input på vilken variant som är aktuell från respektive märke.