Att äga mc i firman är som att be om problem med skatteverket. Någon skrev att det går att ha mc i firman på samma sätt som bil, men detta stämmer inte. För bilförmån finns det särskilda beräkningsmodeller som gör det rätt förmånligt att äga bilen genom firman. För motorcyklar är däremot huvudregeln att förmånsvärdet är lika med värdet på förmånen (logiskt va?). Med det menas att du ska räkna fram ett värde som exempelvis är lika med kapitalkostnad + avskrivning + löpande kostnader (försäkring, tillbehör m.m.). Det blir alltså lika dyrt ur skattehänseende att äga hojen i firman jmf att ta ut lön för att köpa den. Skatteverket har i vissa fall jämfört värdet på förmånen med vad det kostar att hyra motsvarande motorcykel = jättedyrt.
Det spelar inte någon roll om hojen är avställd eller om ni de facto inte kört en enda meter. Det är möjligheten att utnyttja fordonet som beskattas. Det spelar inte heller någon roll om ni äger andra fordon.
Det spelar inte någon roll om hojen är avställd eller om ni de facto inte kört en enda meter. Det är möjligheten att utnyttja fordonet som beskattas. Det spelar inte heller någon roll om ni äger andra fordon.