Köpa mc på företaget?

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Att äga mc i firman är som att be om problem med skatteverket. Någon skrev att det går att ha mc i firman på samma sätt som bil, men detta stämmer inte. För bilförmån finns det särskilda beräkningsmodeller som gör det rätt förmånligt att äga bilen genom firman. För motorcyklar är däremot huvudregeln att förmånsvärdet är lika med värdet på förmånen (logiskt va?). Med det menas att du ska räkna fram ett värde som exempelvis är lika med kapitalkostnad + avskrivning + löpande kostnader (försäkring, tillbehör m.m.). Det blir alltså lika dyrt ur skattehänseende att äga hojen i firman jmf att ta ut lön för att köpa den. Skatteverket har i vissa fall jämfört värdet på förmånen med vad det kostar att hyra motsvarande motorcykel = jättedyrt.

Det spelar inte någon roll om hojen är avställd eller om ni de facto inte kört en enda meter. Det är möjligheten att utnyttja fordonet som beskattas. Det spelar inte heller någon roll om ni äger andra fordon.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Att äga mc i firman är som att be om problem med skatteverket. Någon skrev att det går att ha mc i firman på samma sätt som bil, men detta stämmer inte. För bilförmån finns det särskilda beräkningsmodeller som gör det rätt förmånligt att äga bilen genom firman. För motorcyklar är däremot huvudregeln att förmånsvärdet är lika med värdet på förmånen (logiskt va?). Med det menas att du ska räkna fram ett värde som exempelvis är lika med kapitalkostnad + avskrivning + löpande kostnader (försäkring, tillbehör m.m.). Det blir alltså lika dyrt ur skattehänseende att äga hojen i firman jmf att ta ut lön för att köpa den. Skatteverket har i vissa fall jämfört värdet på förmånen med vad det kostar att hyra motsvarande motorcykel = jättedyrt.

Det spelar inte någon roll om hojen är avställd eller om ni de facto inte kört en enda meter. Det är möjligheten att utnyttja fordonet som beskattas. Det spelar inte heller någon roll om ni äger andra fordon.

Problem är det inte men inte heller lönsamt. Jag gjorde så en gång och det var aldrig någon fråga från skatteverket.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag köpte en bil på ett bolag jag drev för länge sen..fixade en värdering och sålde till mig själv för en spottstyver. Sen kan företaget äga hur många hojar du vill, förutsatt du betalar förmånsskatt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Nu kommenterar folk att de har sålt och ägt bilar/mc i sina bolag utan några problem.
Problemen kommer först OM man får en granskning... En granne kan bli sur att du åker flott bil= anmälan till skatteverket. Momsavdraget sticker ut, skatteverket gör en momsförfrågan... Finns flera exempel hur man väcker skatteverkets intresse. Om jag inte missminner mig så kan skatteverket gå tillbaka 7 år och granska ens deklarationer/bokföring.

Ska man ta in bilar/ mc bolaget ska man vara medveten om riskerna.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top