Köpa mig en liten hoj

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Lite fakta

Ja... Nissepelle...

Jag satt i ungefär samma situation som du för 2 år sedan. Dock gällde det tung motorcykel då jag nu är 24.

Jag har kört moppe när jag var mindre och var ganska duktig på det (?!?) Har även kört cross några gånger och åkt med mycket motorcykel.
Dock tog jag 3 dubbellektioner vilket jag såhär i efterhand verkligen kände att jag behövde. Jag trodde jag skulle klara det utan men tja.. såhär i efterhand förstår jag att det skulle jag inte gjort.

Sedan till utrustning.
Jag köpte inte det billigaste men långt ifrån det dyraste.
Allt gick på 12.000 kronor (ställ, hjälm, handskar, ryggskydd, boots)
Så va inte alltför snål men som du säger behöver man inte köpa det dyraste skinnstället.

För att ytterligare spara in lite pengar är ju ett tips att kolla köp/sälj sidor a la blocket, ebay eller varför inte sporthoj.com. Brukar vara en hel del som säljer riktigt snygga begagnade skinnställ och har du tur kanske du kan få ett med redan färdigslitna knäpuckar så slipper du göra det själv :D
Och eftersom du har ganska lång tid på dig att leta kläder är nog detta det bästa alternativet.

En hoj sedan. Jadu. Varför inte köpa en äldre suzuki GSX-R antingen 750 eller 600 och stypa den. Eller en äldre Kawasaki ZXR och strypa. Riktigt fina maskiner båda 2 och fina och kolla på.
http://www.blocket.se/vi/11315560.htm?ca=17_s
http://www.blocket.se/vi/11213046.htm?ca=17_s

Annars har du ju som någon annan skrev http://www.blocket.se/vi/11377807.htm?ca=17_s tex

Fast iof om ett år så har ju priserna gått ner mer.. Då kan du säkert hitta r6 98 för billig penning.. Kanske inte 30 men inte mycket mer.. runt 35-38 kanske


glömde säga att en gammel kawasaki 600 kan vara riktigt nice!
http://www.blocket.se/vi/11213046.htm?ca=17_s

eller en http://www.blocket.se/vi/11292481.htm?ca=17_s ??? :) finns mycket att välja på
 
Last edited:

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Stock holm
Hoj
Rätta
När jag var i din ålder köpte jag en GSX400F -82 25KW, med helförsäkringen på mig till en kostnad av 1800 kronor per år. Jag övningskörde massa på garagevändning, inbromsningar, konbanekörning osv. Klarade teori och uppkörning på första försöket utan bilkörkort eller att ha gått i trafikskola. Köpte komplett begagnad utrustning för under 4000kr. Allt eftersom bättrade jag på utrustningen med ny hjälm, nya stövlar osv. Finns att hitta väldigt billigt från louis.de i tyskland. Se bara till att veta exakt vad du har för storlekar, vilket man kan ta reda på i närmaste mc-butik.

Jag lessnade dock snabbt på motorcykeln och skaffade en GSX600F -98. Den var helt klart roligare. Billig försäkring också. Betalde runt 400:- / månad halvförsäkring ställd på mig.

Så mitt råd, skaffa en GSX600F - Billig försäkring (på dig), bra nybörjarhoj, rätt snygg. Sedan lägger du runt 5-8000 kronor på ny fin utrustning.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tack för svaren! Mycket matnyttig fakta. Dock var de hojarna MestHemlig så vänligt letade upp åt mig några tusenlappar (cirka10) över min budget. MEN! Jag har kommit fram till att jag vill ha en fyrcylindrig hoj. Dels för att flercylindriga hojar överlag ger en gnutta mer effekt avstrypta samt att jag skulle krabba skiten av ren tristess om jag kör 2 cylindrigt pga det mycket tråkiga/fula ljudet. Ska kika lite närmare på GSX600F för tillfället i alla fall.. Den talar ju många mycket varmt om.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
nissepelle,
först vill jag säga att du verkar ha en sund inställning till det hela. Håll fast vid det så kommer du att ha förjäkla kul!

Utrustning, billig men inte skräp, och utan att jaga extraerbjudanden:
Hjälm 1500
Ryggskydd 1000
Stövlar 2000 (finns billigare, jag har billigare... men det är nog dumt)
Ställ 3000 (vettigt allväders, skinnställ skall nog kosta lite mer)
Handskar 800

Säg 8500 spänn.

Körlektioner:
Räkna med 10+ dubbellektioner om du inte har B-kort. Du kan klara dig med mindre, men det är nog inget du skall räkna in i kalkylen. Surt att ha lagt pengarna på en hoj och sedan inte ha råd hela vägen fram till kortet. En tusenlapp per lektion. En tusenlapp för uppkörningen, mer om du måste hyra hoj. Vad kostar teorin? Tillståndet kostar väl 250 i alla fall. Går nog i alla fall åt en bra bit över tio-femton papp där.

Du har sedan två alternativ för hoj.

Du kan köpa något nyare i ca 600cc-klassen som du stryper ner och behåller tills du får köra den ostrypt. För dina pengar blir det en lite äldre hoj, och när du får köra den ostrypt är den ytterligare två år äldre. Det blir en slant i försäkring - men du har en lite fräschare hoj.

Eller så köper du något gammalt som du kan veteranförsäkra för 1400 spänn hos Bilsport & MC. Lite meka blir det alltid, men å andra sidan kan det ofta vara billigt med bitar. Dessutom rätt bra att lära sig meka på något i den stilen, så behöver man inte vara så rädd sen när man har något dyrare. Jag köpte en GSX400E som första hoj, lysande att lära sig köra på och lättmekad. Att lägga den kostar hundralappar (handtag, blinkers etc9, att lägga något nyare kan lätt kosta rätt många tusen.

Sen säljer du den när du får tunga kortet och köper en hoj då för de pengarna + en del mellan som du sparat under de två åren tills dess.

Jag vet vad jag skulle göra. :)

Vad gäller försäkring så skall du kunna ringa och berätta för ditt försäkringsbolag exakt hur läget är. Vem betalade hojen, vem kör den, var står den och så vidare. Kan du göra det och de tycker allt är OK så är du safe. Kan du inte det så skenförsäkrar du och löper en risk att bli utan ersättning om något händer. De börjar visst bli misstänksammare.

Nu skall jag sova. Lycka till, ses på vägarna!
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Nissepelle tjaa.. lite dyra är dom men tänk dig att det går ett år till och alla hojjar blir ett år äldre. kankse inte sjunker 10000 men dessa var heller inte dom billigaste man kan hitta.
GSX-F är en jättefin hoj annars. Har dom senaste åren ägt och kört GSX-R, R1 och ZXR alla från 98 och tycker nog att gixxern var den mest lättkörda. Men leta på och kolla köp/säljsidor ofta och slå till när du hittar något.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
nissepelle,
först vill jag säga att du verkar ha en sund inställning till det hela. Håll fast vid det så kommer du att ha förjäkla kul!

Utrustning, billig men inte skräp, och utan att jaga extraerbjudanden:
Hjälm 1500
Ryggskydd 1000
Stövlar 2000 (finns billigare, jag har billigare... men det är nog dumt)
Ställ 3000 (vettigt allväders, skinnställ skall nog kosta lite mer)
Handskar 800

Säg 8500 spänn.

Körlektioner:
Räkna med 10+ dubbellektioner om du inte har B-kort. Du kan klara dig med mindre, men det är nog inget du skall räkna in i kalkylen. Surt att ha lagt pengarna på en hoj och sedan inte ha råd hela vägen fram till kortet. En tusenlapp per lektion. En tusenlapp för uppkörningen, mer om du måste hyra hoj. Vad kostar teorin? Tillståndet kostar väl 250 i alla fall. Går nog i alla fall åt en bra bit över tio-femton papp där.

Du har sedan två alternativ för hoj.

Du kan köpa något nyare i ca 600cc-klassen som du stryper ner och behåller tills du får köra den ostrypt. För dina pengar blir det en lite äldre hoj, och när du får köra den ostrypt är den ytterligare två år äldre. Det blir en slant i försäkring - men du har en lite fräschare hoj.

Eller så köper du något gammalt som du kan veteranförsäkra för 1400 spänn hos Bilsport & MC. Lite meka blir det alltid, men å andra sidan kan det ofta vara billigt med bitar. Dessutom rätt bra att lära sig meka på något i den stilen, så behöver man inte vara så rädd sen när man har något dyrare. Jag köpte en GSX400E som första hoj, lysande att lära sig köra på och lättmekad. Att lägga den kostar hundralappar (handtag, blinkers etc9, att lägga något nyare kan lätt kosta rätt många tusen.

Sen säljer du den när du får tunga kortet och köper en hoj då för de pengarna + en del mellan som du sparat under de två åren tills dess.

Jag vet vad jag skulle göra. :)

Vad gäller försäkring så skall du kunna ringa och berätta för ditt försäkringsbolag exakt hur läget är. Vem betalade hojen, vem kör den, var står den och så vidare. Kan du göra det och de tycker allt är OK så är du safe. Kan du inte det så skenförsäkrar du och löper en risk att bli utan ersättning om något händer. De börjar visst bli misstänksammare.

Nu skall jag sova. Lycka till, ses på vägarna!

Tack för ditt mycket konstruktiva svar!

Dock skulle jag tänka mig för mååånga gånger innan jag lade cirka 10 000kr på körlektioner. Som sagt så har jag redan varit på ett tvåhjuligt fordon i trafiken i några år vilket gör att jag inte borde kugga på diverse trafikregler samt att jag antagligen har hyffsad kontroll över hojen, även om jag förstår att det är en rätt stor skillnad mellan en moped och en motorcykel. Även om mopeden var en motard, gick i runt 100 knyck och vägde över 110kilo med vätska i systemen.

Två eller tre lektioner kan jag däremot tänka mig att ta. Men jag kommer ju också köpa hojen innan jag tar kortet och träna själv hemma på gårdsgatan och parkeringsplatsen.

Att nu hålla på och dividera med kostnader intill sista tusenlapp som jag gjort känns faktiskt lite onödigt. Det är nästan ett år kvar till köp och inte förrän då vet jag exakt vad för pengar jag har att röra mig med. Men jag har kommit fram till några saker i alla fall.

Jag köper en hoj från helst sent 90-tal. 4 cylindrig.
Försäkrar den på morsan genom folksam då dem tillåter det.
Runtomkring-kostnader måste räknas in i kalkylen.
Skyddsutrustning är dyrare än vad jag vill tro.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Dock skulle jag tänka mig för mååånga gånger innan jag lade cirka 10 000kr på körlektioner. Som sagt så har jag redan varit på ett tvåhjuligt fordon i trafiken i några år vilket gör att jag inte borde kugga på diverse trafikregler samt att jag antagligen har hyffsad kontroll över hojen,

Heh, missade det. Med trafikvana (förutsatt att du inte kört som de flesta mopedister, d v s enligt någon egen variant av trafikregler ;)) tror inte jag heller att du kommer att behöva i närheten av tio lektioner.

Ha det!
/Fredrik
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Heh, missade det. Med trafikvana (förutsatt att du inte kört som de flesta mopedister, d v s enligt någon egen variant av trafikregler ;)) tror inte jag heller att du kommer att behöva i närheten av tio lektioner.

Ha det!
/Fredrik

Haha, fint att någon tror på mig i alla fall! :)

Jo, jag har väl kört mer och mer ansvarsfullt med tiden. Det enda man kan anmärka på är väl mitt missbruk av fotpinne-skrap i rondeller. :gnissla Men det har jag slutat med sedan jag en regnig och lövig höstdag gick omkull, hade skjuts dessutom. :tungan Överskatta inte greppet hos thailändska 130 sulor. :huvet
 

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
vill bara ge ett snabbt tips om utrustning.. köpte mitt skinnställ på http://www.mlol.de . ett alpinestars, spajs nytt helställ för under 4000.- eftersom det var fjolårets modell. de har grymt bra service och svarar på mail nästan direkt och hjälper dig med storlekar osv. enda kruxet är att de inte är specielt vassa på engelska, så det är en fördel ifall du har grundläggande kunskaper i tyska. det går även bra att köpa stövlar, hanskar och ryggskydd på nätet, ifall du är noga med att kontrollera storlekarna.

hjälm ska du absolut åka till en affär och köpa! det är MYCKET vikigt att din hjälm, vid en eventuell olycka, sitter tight på huvudet och att den passar din huvudform! det kommer du endast fram till genom att prova massor med olika hjälmar. får du tag i en hjälm som inte passar kan det vara katastrof vid en vurpa, men den kan också klämma på konstiga ställen så att du får huvudvärk etc. när du kör..
 

vågavägrakåpa

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Dalby
Hoj
VX 800 -91, TRX850 -96 (såld)
Tack för svaren! Mycket matnyttig fakta. Dock var de hojarna MestHemlig så vänligt letade upp åt mig några tusenlappar (cirka10) över min budget. MEN! Jag har kommit fram till att jag vill ha en fyrcylindrig hoj. Dels för att flercylindriga hojar överlag ger en gnutta mer effekt avstrypta samt att jag skulle krabba skiten av ren tristess om jag kör 2 cylindrigt pga det mycket tråkiga/fula ljudet. Ska kika lite närmare på GSX600F för tillfället i alla fall.. Den talar ju många mycket varmt om.

2-cylindrigt - fult ljud....ÖÖÖÖhhh. Nu blandar du nog ihop cylinderantal lite grand! Vill man ha minsta lilla karaktär på motorns ljud så är det ju 1- eller 2-cylindrigt man ska ha!!! Vill man ha symaskins-/borrmaskinsljud kan man ju förstås köra 4-cylindrigt...
 

nileswed

www.bondefronten.tk
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Nacka
Hoj
YZF750 -93
Jag tänkte skaffa mig en trx 850, de ligger runt 30-40 000 och är inte så snabba att man dör direkt men inte så slöa att man måste byta direkt. Plus billiga i försäkring. Jag hoppas de är bra maskinellt oxå?

Jag prioterar; Bra pris, Billig och säker i drift, bekväm och lättkörd. (ej motard)
Jag prioterar inte; Moderiktig färg och form, Topp hastighet över 200km/h

Har ni mer förslag, på nybörjarhoj???

Bra med ett forum där man kan drömma sig bort när provkörningar och köp inte kan göras på minuten, visst?
 

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Du behöver ju inte teckna helförsäkring, efter som du inte tänkt vurpa.

Skaffa ett riktigt lås och lås fast den riktigt så kan du ju i principa bara ha trafikförsäkring. Räkna med att trafikförsäkringen skulle höjas 32% också.

Men du tjänar nog mkt bara på att ta trafik istället för hel.
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
wou, ser nästan lite för fin ut, men en sån pjäs skulle väl duga fint? man ska väl ändå bara köra max 110? :tuttar

Min lillebror har en thundercat. Trevlig maskin med väldigt jämn effektkurva, nästan tråkig. Han har en -00 med angivna 105hk så några 113 exkl luffarturbo får man nog leta läääänge efter på den där.. Bra hoj dock.
/O
 

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Söder om söder
Hoj
XT660R unt kromsläde
Jag vet inte hur det funkar nu för tiden med EU-mopeder osv men hur mycket trafikregler lär man sig? Har man inte ens B-kort så behöver man nog träna rätt mycket på både teorin och uppkörningen.

Men har du redan hoj så kostar det ju bara 840kr att testa en uppkörning innan alla körlektioner. :)

Min första hoj var en GSXR750 -96 som jag under 24 betalade 5800kr/år för halvförsäkring. Riktigt rolig hoj som hade nog med pulver för att fullständigt skrämma slag på en nybliven sporthojsåkare iaf. :D

Hur som helst, lycka till!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top