köpa moppe till lillbrorsan

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
brorsan kliver snart in i åldern då moped blir aktuellt, frågan är vad man ska satsa på? ingen scooterliknande (för mkt goldwing över dem), mer crossinspirerat ska det vara...vill heller inte meka då kunskaperna inte är riktigt tillförlitliga...inte massa trim och annat heller, är typ yamaha dt och honda mt5 något att gå på eller är dessa rieju och vad de heter något som är tillförlitligt?

finns det några firmor som säljer beg. mopeder? känns inte så intressant att släppa iväg 20-25k på en moppe som man inte vet hur länge han vill köra...

fram med era minnen och erfarenheter!

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
950 sm
MiZou skrev:
2335189 brorsan kliver snart in i åldern då moped blir aktuellt, frågan är vad man ska satsa på? ingen scooterliknande (för mkt goldwing över dem), mer crossinspirerat ska det vara...vill heller inte meka då kunskaperna inte är riktigt tillförlitliga...inte massa trim och annat heller, är typ yamaha dt och honda mt5 något att gå på eller är dessa rieju och vad de heter något som är tillförlitligt?

finns det några firmor som säljer beg. mopeder? känns inte så intressant att släppa iväg 20-25k på en moppe som man inte vet hur länge han vill köra...

Yamaha dt och Honda mt5 har varit med ett tag och vad jag vet går dom utan bekymmer. Dom börjar ju dock ha ett par år på nacken och folk verkar tro att dom aldrig sjunker i värde. Rieju är fina mopeder men kostar lite mer, hade en själv och den gick 500mil i mina ägor utan problem. Är även enkelt att "trimma" om man känner för det :)

Alm

Saknar tvåtakt.
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Skeppad till Rhodesia.
Jag hade själv en Derbi Senda, den gick 900 mil på en ägare (mig) utan problem. Sendor finns från allt från 10k till 30k.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har ingen koll på moppar i sig, men har sett några motard liknande moppar lite här och var som sett riktigt grymma ut! Samtidigt som man kläckt kommentaren " så såg inte mopparna ut på min tid.." lite surt :hihi

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Derbi senda mopederna funkar sjukt bra! fast du får väl ge 15 lök minst för att få en i bra skick

Mt 5 och dt 50 är väl helt ok, men ägarna tror att dem är värda sin vikt i guld och tar hutlösa överpris. chassie, bromsar och fjädring är väldigt mycket bättre på sendorna än på de två ovan

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Gilera gör även sjysta mopeder, den som man ska rikta in sig på är i det här fallet h@ken, cross moppe, väldigt fina motormässigt och så, inte så svårt och få tag på delar till dom, du kan få en schysst sådan begagnad för en ca 15k, det som brukar skilja dom ifrån resten är att den har el-start, inte så vanligt, sen sitter det iallafall på dem lite äldre, 00 och uppåt uppside down gafflar på, väldigt bekväma och åka, men ack så lätt och trimma, så Ha det i åtanke, brukar räcka med att dra pluggen som sitter i kröken och sätta i lite större förgasare så gör den ca 80-90 utan problem

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
MiZou skrev:
2335189 brorsan kliver snart in i åldern då moped blir aktuellt, frågan är vad man ska satsa på? ingen scooterliknande (för mkt goldwing över dem), mer crossinspirerat ska det vara...vill heller inte meka då kunskaperna inte är riktigt tillförlitliga...inte massa trim och annat heller, är typ yamaha dt och honda mt5 något att gå på eller är dessa rieju och vad de heter något som är tillförlitligt?

Jag vill slå ett slag för de gamla hederliga Suzuki K50 som jag hade på "den gamla goda tiden" :smasha
Köps för en snorloska, meckas med vänsternäven, å trimmas så in i bäng om man vill :)
Undrar om de finns fortfarande... :tomten

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
frågan e ju om det går o åka runt på en gammal dt eller mt5a lr så nu för tiden utan att varenda kotte skrattar åt en :p.. ungarna nu för tiden verkar ju ha flis så de skriker om de(mamma pappa med flis med andra ord).. typ inte sett nån som åker omkring med nånting för udner 15k :S.. en såndär motardliknande grej o 10min mekande me o ta bort strypningarna så man får upp den i 100 blås hade ju inte vare felnär man va 15 :D..

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
AndreasNo skrev:
2335566 frågan e ju om det går o åka runt på en gammal dt eller mt5a lr så nu för tiden utan att varenda kotte skrattar åt en :p.. ungarna nu för tiden verkar ju ha flis så de skriker om de(mamma pappa med flis med andra ord).. typ inte sett nån som åker omkring med nånting för udner 15k :S.. en såndär motardliknande grej o 10min mekande me o ta bort strypningarna så man får upp den i 100 blås hade ju inte vare felnär man va 15 :D..
Förmodligen så tar många en kort avbetalning på moppen dom köper för 20-25tk eller så har folk pengar som bara ligger och dammar :) komma på en dt eller mt5a nu är väll clown varning nu bland 15åringarna skulle jag tro,hade själv en dt 1992 men då var den ju "cool" också..hahaha
Och kommer man på en fs1 eller k50 så får man garanterat glåpord från nissarna då dom är dom fulaste mopeder som tillverkats :3freak

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
körde själv mt5:a då man va i den åldern.. mycke trevlig maskin och min gick som ett skollat troll.. som bäst va den i närheten av 130 km/h :banana

väldigt lätt mekat me vill jag minnas.. jag mekade då helt själv på den..
men som sagt.. de moppar som finns idag hade man ju inte sagt nej till om de fanns då... finns ju supermotarder,glidare,sporthojar mm nu...

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
En sak som jag skulle fundera på är rånrisken. Mopeder blir man tydligen rånad på numera om den inte blir stulen först.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Suzuki TS är fina, 125-chassie och lite större än DT och MT. Dessutom går de fint att trimma. Hitta en med femte växeln ditmekad (fanns nå't kit, de hade bara fyra original) och se'n cylinder+gasare.
Annars är Rieju Drac väldigt fina, polaren köpte en ny 00, slet pluggarna och den gick bra. Se'n köpte han 70cc och 24s gasare och då gick den som en cross på originaldrevningen. Maxade över 90 och det rörde på sig bra upp dit. Minarelli-motor är en bra grej på en moppe.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
NigHtHawK skrev:
2335583 körde själv mt5:a då man va i den åldern.. mycke trevlig maskin och min gick som ett skollat troll.. som bäst va den i närheten av 130 km/h :banana
väldigt lätt mekat me vill jag minnas.. jag mekade då helt själv på den..
men som sagt.. de moppar som finns idag hade man ju inte sagt nej till om de fanns då... finns ju supermotarder,glidare,sporthojar mm nu...

Och sedan stängde du av datorn eller?

:corn

Beroende på var han bor kanske han ska fundera över om han ska ha moped överhuvudtaget. På en del ställen i Sverige kan man fan inte ens tanka utan att man blir rånad på moppen, då är det kanske inte så roligt.

Last edited:

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
SV1000
Finns en moppe som nog kommer bli mkt omtyckt av grabbarna i moppe åldern !
Det är en Pitbike som är EU moppe reggad :va

Levereras med både super motard hjul och cross däck:tummenupp

Enligt uppgift ska det inte va nått dåligt kines kvalitet på dom men har inte kollat upp det ännu själv :confused:

Bra pris iaf 16900:- med hjul och allt NY!!!

Bifogat

• Masai.jpg
    Masai.jpg
    72.4 KB · Visningar: 288

masai

2stroke HELL YEA
Gick med
11 Feb 2007
Hoj
Tunturi Tiger Aqua -92
är inte den kina

Finns en moppe som nog kommer bli mkt omtyckt av grabbarna i moppe åldern !
Det är en Pitbike som är EU moppe reggad :va

Levereras med både super motard hjul och cross däck:tummenupp

Enligt uppgift ska det inte va nått dåligt kines kvalitet på dom men har inte kollat upp det ännu själv :confused:

Bra pris iaf 16900:- med hjul och allt NY!!!

så du tror inte att det är kina:) eller?

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Köp en begagnad Derbi senda! Gärna motard! årsmodellerna 01 framåt ska väl inte vara så dyra nu och dom går som ett skott otrimmat, samt ska vara tillförlitliga! :) mitt tips

karl_magnum

Amatör
Gick med
24 May 2006
Hoj
Polka r1 1998
:yoparty :yoparty Dålig koll på mopeder numer men kolla in suzuki ts50 hade själv en sådan typ 93 å den var ball med varvräknare å allt + trimmvänlig!!:yoparty :yoparty

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
brorsan kliver snart in i åldern då moped blir aktuellt, frågan är vad man ska satsa på? ingen scooterliknande (för mkt goldwing över dem), mer crossinspirerat ska det vara...vill heller inte meka då kunskaperna inte är riktigt tillförlitliga...inte massa trim och annat heller, är typ yamaha dt och honda mt5 något att gå på eller är dessa rieju och vad de heter något som är tillförlitligt?

Ju äldre moped, dessto mera får man kavla upp ärmarna och meka, SÅ ÄR DET bara, crossmoppar säkert roliga, men som begagnade så får man räkna med att de är rejält nednötta också. Eu-moppar har ju dyr försäkring med, kanske gammal nationell fornnordisk 30 moppe, Suzuki k50, Zundapp el Puch swissade själv omkring på En Puch Dakota anno 1978 år 1983-1984....efter det har man kört lite moppar liknande Puch Maxi och tws atala califone, men inget roligt för en 16 åring..
Vill man ha så nytt som möjligt, till billigast möjligt pris och tillförlitlighet så sväljer man Guldwing-känslan och köper en Kinesscooter med 4 taktsmotor som man kan få ny för 7000-10 000 kr.
MAdass moppe ny kanske för 16 000?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM