Köpa motor från amerikat inte bra

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Turbomatad Vmax
Trist när det blir så här. Lider med Björn eftersom jag råkat ut för liknande problem. Tyvärr är det så att bara för att nån är betraktad som ""Guru" är det ingen garanti för kvalitet. Min Vmax är ombyggd av en "Vmax Guru" i Norge och när jag gick igenom hur allt lösts så blev jag mörkrädd. Ofta blir tyvärr reaktionen att "han är guru så det måste vara du som gjort fel". En polare i Vmaxklubben fick sin motor ombyggd av en firma i Piteå till en kostnad av över 60.000:-, den höll 11 mil sedan totalrasade den. Vevstakarna var inte fastdragna, en glappade 8mm så kolvarna slog i toppen och pajade både det ena och det andra. Allt detta gjort av en välrenommerad firma som borde veta bättre... Har tagit honom 4 år av bråkande att reda ut detta. Den är ännu inte helt fixad men det är i alla fall klart att firman som gjort jobbet har gjort fel och kommer att få betala reparationen (som nu håller på att genomföras av en annan firma).

Jeffrey
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
andersson turbo skrev:
MEn alltså ja trodde de framgick motorn är ALDRIG STARTAD
upptäckten gjordes under kompsänkningen den motorn skulle inte ha rullat en meter
Vevaxeln gick inte ens runt p.g.a avsaknande av nållager+shims i startkopplingen,desutom saknades nästan alla kolvbultsknaster
den veven har aldrig suttit i dom blocken inget stämmer

JOOO den veven är slut Har jobbat med dyligt i 25 år så det kan jag nog se skilnad på

Ja är det så, (vilket jag förmodar att det är eftersom du har ingen anledning att ljuga) då bör jänkaren ersätta/FIXA DETTA om han e någorlunda rak/ärlig.
 

SDC

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2-hjulig
Från en utsikt på 10000 meters höjd så tycker jag själv att Björns aggressiva stil med rena utpressningsfasoner, hot och naiva språkbruk går långt över vad som borde lägga en bra grund för en vettig överenskommelse. Nick var helt klart tillmötesgående från start och får inget som helst gehör för de erbjudande om pengar tillbaka etc. annat än mer hot.

Intressant är oxå uppgifterna om Björns kopiering av upphovsrättskyddat material.

MVH
PiPPi
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
SDC skrev:
Från en utsikt på 10000 meters höjd så tycker jag själv att Björns aggressiva stil med rena utpressningsfasoner, hot och naiva språkbruk går långt över vad som borde lägga en bra grund för en vettig överenskommelse. Nick var helt klart tillmötesgående från start och får inget som helst gehör för de erbjudande om pengar tillbaka etc. annat än mer hot.

Intressant är oxå uppgifterna om Björns kopiering av upphovsrättskyddat material.

MVH
PiPPi

Om du med kopiering av upphovsrättskyddat material. hänför till privata
e-mail som har laggts ut till höger och vänster så var det faktiskt Nick som valde den vägen genom att offentlig göra deras privata e-mail konversationer

Det tråkiga med hela den här debatten är att det har fokuserats mest på Björns uppträdande och handlande och glömmt hela sakfrågan

Jag har skällt på Björn och bett han dämpa tonen i sina yttranden
Det är trotts allt inte kul för mig att sätta mitt goda ryckte på spel
för en sådan här sak

observera att jag har INGEN personlig vinning i att svartmåla Nick från USA
men det han har gjort måste väl ändå framstå som direkt olagligt


Exempel: Tänk att jag lyckas lösa inn en falsk check på banken
å fått ut 20 000kr
men senare blir kontaktad av polis å bank som har avslöjat bluffen
Ska jag då klara mig utan påföljd genom att " ä ni får tillbaka pengarna "

Bra eller dåligt exempel de får ni avgöra själv det var mest bara för att belysa själva bedrägeriet som har ägt rum i detta fall

Jag försvarar inte alla Björns uttalanden men jag kan förstå att han blev REJÄLT HEDERLIGT FÖRBANNAD på samma sätt som får vissa personer att ge sig på varandra med knytnävar å slag , men i detta fallet har tagit sig ytryck i ord i stället

Alla mäniskor är olika å kanske inte handlar lika lugnt å förnufftigt i sånna här situationer

Åter igen Retunera motorn i detta fall hadde varit väldigt knepigt
P.G.A dom arbeten som jag utfört på motorn (borrning +gängning för m12 bult mm) Vem skulle få betala för det


Att sälja en beggad motor är ju alltid ett vågspel man vet aldrig hur en motor ser ut om man inte rivit och inspekterat eller??

Problemet är ju bara i detta fall att det va precis vad säljaren hadde gjort
och klargjort för i sin annons


Måste bara få beklaga mig över den PINSAMT dåliga moral som verkar råda i mc -världen både över där och här hemma
kvaliten på dom jobb å delar som folk har köpt å fått utförda och som tyvär har hamnat på min bänk på sissta tiden är ju under all kritik

Det märkliga med det hela är att när man öppnar truten å klagar
så blir man kallad gnällspik mm

Ja ska faan börja spela GOLF i stället :huvet

Ps Jag säjer inte att ja alltid släpper ifrån mig perfekta prylar det händer alla att man har dåliga dagar å de får man stå för det brukar jag alltid göra


M.V.H Peter på gnällspiks humör :gnissla
 

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Snackade med Peter idag, som berättade att han lagt ut en länk om fejden mellan mig och Blåsaren.

Ok! Jag har problem med mitt humör ibland, men vad fan gör man då man blivit så uppenbart blåst?

Jag tänkte att jag måste återupprätta kontakt med Blåsaren. Jag var säker på att om första mailet skulle handla om motorproblem så skulle jag bli ignorerad. Lyfta på luren och ringa, glöm det, bara en massa gap och skrik.

Jag valde att lägga ut ett lockbete som jag visste att han skulle nappa på, Getaway in Stockholm. Blåsaren frågade vid affären i höstas om jag kunde fixa några cd's till honom. Därför hoppades jag att han skulle svara, han högg på kroken direkt.

Därefter följde jag upp med ett mail om han tyckte att jag skulle fortsätta skruva ner motorn, ( vilket då redan hade gjorts, samt också kass vev konstaterats ), med förespeglingen om att jag bara skruvat ner inför en turbomodifiering, mao topp, cylinder och kolvar av. Fick inget svar på den frågan. - Kan det möjligen ha varit så att han var rädd för att tillståndet av veven skulle upptäckas ? Samtliga lagerbanor repiga ! -.

I ovanstående mail framgick att 3 kolvar saknade knaster, nållager till startdrevet saknades samt att han dragit i en bult med fel gänga, till oljeslangen, i toppen . Jävligt proffsigt av en guru!

Skickade foton på veven, som han bara avfärdade som normalt slitage ! Motorn skulle enligt annonsen ha gått 160 mil. I det läget vad fan gör man ? Sätt press på fanskapet!

Jag lade upp en poll på bilderna. Blåsaren blir desperat och agerar efter mottot " bättre att förekomma än att förekommas ". Kopierar nästan all korrespondens, t.o.m. där han säger " det du ser är normalt slitage " om foton som jag sänt honom, det är jag honom tacksam för ;-).

Senare på forumet när diskussionen kommit igång steppar han in och säger, jag tror att han startat motorn utan olja. Då står det i några inlägg högre upp, som han själv kopierat, att det bara är normalt slitage. Snacka om att binda ris åt egen rygg! Detta har jag påpekat i forumet, men det är liksom ingen som vill se åt det hållet, fan han är ju guru!

Alltså, någon som känner till en vevsläng till salu?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Drygt att bli blåst, jag märker också att en släng av amerikansk patriotism kommer in i diskussionen. Som vanligt i jänkarnas konflikter alltså. Tonen hade kunnat vara trevligare men det är i slutändan Björn som har blivit blåst och blåsartakterna verkar fortsätta senare i tråden.

Om någon tycker att jag drar slutsatser att Nick är den skyldige så är det helt korrekt eftersom jag anser Peter som oantastlig i egenskap av allvetare på forumet.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
andersson turbo skrev:
...Summan är ändå att Björn har blivit rejält lurad...
Precis! Prat hit och prat dit. Bristande kommunikation, fel kommunikation, taffliga formuleringar, bla bla bla. Man kan inte hänga upp sig på att köparen misslyckats i sin kommunikation utan måste se förbi de hätska orden och kvar står då det Andersson Turbo skriver: "Summan är ändå att Björn har blivit rejält lurad". Jag förstår Björns ilska.
 

SDC

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2-hjulig
andersson turbo skrev:
Om du med kopiering av upphovsrättskyddat material. hänför till privata e-mail som har laggts ut till höger och vänster så var det faktiskt Nick som valde den vägen genom att offentlig göra deras privata e-mail konversationer
Fine. Givetvis är det jävligt surt av Nick att lägga ut e-mails på Internet men med tanke på Björns inledning med rent hot om värre så är det inte konstigt.

Illa må vara men e-postkonversationen ligger nu ute för alla att se och den är ju inte direkt smickrande för någon av dom inblandade. Och att som några gör här, skyller problemet på att säljaren kommer från en specifik nation precis som om det vore en definition av allmän illvilja och laglöshet för alla som har med landet att göra är rätt smaklöst.

Om man går vidare på temat som gäller dispyten, försäljning av egna tjänster och produkter, så ter sig försöket att diskutera etiken i det negativa i att lägga ut e-mail på Internet jämfört med att stjäla andras varumärkta produkter minst sagt märklig.

Må vara att en del småungar fortfarande inte har fattat vad eget arbete är värt, oavsett media, och tycker det är helt OK att stjäla andras arbete men det lär inte gälla en majoritet bland knegare som jobbar med egenhändigt skruvade produkter oavsett om det är ren hårdvara i form av ett toppjobb eller en kostsam produktion som distribueras på media i form av en DVD.

Avseende det olagliga i att kopiera upphovsrättskyddat material så har det skett enligt den e-mailkonversation som ligger ute på nätet för alla och envar att ta del av. Publikt eller inte, för alla oss som drar in levebrödet på s.k. "intellektuella rättigheter" så är det inte på något vis en fördel för Björn och det case som Andersson sa att han inte skulle ge sig in i.

I annat så bör man nog ifrågasätta Nicks påstådda uppsåt om att lura Björn i det att Nick har kontakt med köparen och frågar om hur det gick med maskinen i fråga. Jag påstår att 100% av dom som läser det här och som har blivit blåsta på det sätt som påstås i den här tråden aldrig någonsin kontaktats av blåsaren med frågan om hur det funkar med det man sålde.

andersson turbo skrev:
Det tråkiga med hela den här debatten är att det har fokuserats mest på Björns uppträdande och handlande och glömmt hela sakfrågan
? Det var faktiskt du själv som la ut det hela på ett av Sveriges mest aktiva Internet-forum, alla kategorier, och då är chansen rätt stor att du får input som inte alltid ligger i linje med det du själv helst ville se som svar.
__________

Tror du att respekten för ditt team och din shop bland dom som inte känner dig personligen har ökat eller minskat?

PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Turbomatad Vmax
SDC skrev:
I annat så bör man nog ifrågasätta Nicks påstådda uppsåt om att lura Björn i det att Nick har kontakt med köparen och frågar om hur det gick med maskinen i fråga. Jag påstår att 100% av dom som läser det här och som har blivit blåsta på det sätt som påstås i den här tråden aldrig någonsin kontaktats av blåsaren med frågan om hur det funkar med det man sålde.

Med tanke på hur motorn satts ihop av en s.k guru så måste han antingen ha lurat honom eller så är han oteknisk på gränsen till kriminellt eller så har han haft hjälp av någon annan som gjort misstagen utan att själv kolla att allt är OK. Den typen av fel som begåtts bör inte kunna hända när ett ärligt proffs själv gör jobbet. Det är väl ungefär som att Marklund skulle sälja en skuren turbo.

Jeffrey
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tror du att respekten för ditt team och din shop bland dom som inte känner dig personligen har ökat eller minskat?

PiPPi
http://HarleyDrags.com


Stor suck Å vad har min kund Björns påstådda filmkopiering och hans språkbruk med respekten för mig å mitt team att göra

Jag trodde de handla om hans motor och att han blivit LURAD att göra
men vad vet jag jag har ju inte den utbildningen så jag förstår dina djupdykningar och filosoferanda

Men men Alla är vi ju olika som jag tidigare har skrivit i mina inlägg


Jag tackar dock dom här på forumet som visar mig sitt förtroende för mig å min verksamhet

Jag har alltid varit den som har försökt ställa upp för allt å alla när dom har haft problem med allt från moppar när man va i den åldern tills numera
när man genom detta utsökta forum försöker hjälpa folk
att inte begå samma dyra misstag som jag själv har fått genomgå

Det är inte helt gratis att komma till den nivå man har lyckats ta sig till
och jag lär mig ständigt nya saker å är ivrig att föra kunskaperna vidare
( är ingen höjdare på att behålla industrihemligheter jag erkänner)

Jag försöker även att så mycke ja hinner svara på¨alla pm å även ringa upp folk för att sitta i timmar å förklara saker

Ber om ursäkt om jag missar nåt pm då å då Det är inte för att vara dryg utan helt enkelt för att jag råkar missa men det är bara för fol å skriva igen så ska jag försöka svara så gott jag kan


Jag tycker för det mesta att det är skitskoj att efter en hård arbetsdag få sätta sig vid datorn å skriva lite innlägg på den dåliga svenska som jag förmår
men som sagt alla har inte gått i fina skolor

Dom här sista dagarna har inte varit kul jag måste erkänna att jag mår skitkasst av detta med ont i magen å annat elände

Så jag funderar faktiskt på att bli ett RIKTIGT SVIN i stället
Det verkar ändå som om dom klarar sig bäst trotts allt

Fick faktiskt rådet av Björn i dag att stänga ner datorn en vecka å inte läsa eller skriva nåt mer på ett tag
Då han förstår hur dåligt jag mår


Peter :( :(
 

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Turbomatad Vmax
Hang in there Peter.

Jag känner dig inte och tycker inte detta ämne har påverkat min åsikt om dina business. Det är ju inte dig problematiken rör, det är ju mellan Nick och Björn problemet finns. Att du som håller på och arbetar med motorn kommenterar dess skick ska väl inte påverka förtroendet för din shop och ditt team.

Att det finns folk i branschen som blåser och/eller inte vet vad de håller på med är ett tråkigt men sant faktum. Vissa som påstår sig kunna meka borde inte få hålla i ett verktyg. Det är alltid lika jobbigt när man råkar ut för dem. Vad som förvånar mig är att en del lyckas uppnå "Guru status" trots att de är klåpare och gör halvdana jobb lite nu och då. Undrar om det inte är så att många litar på vad de säger "de är ju proffs". Om de säger att det är normalt slitage då är det väl det.

Killen som byggde om min Vmax till turbo är betraktad som Dr Vmax i Norge och har hållt på med Vmax i massa år och varit med och grundat norska Vmaxklubben osv osv. Ändå gjorde han en hel del komplett idiotiska saker samt försökte skylla vissa brister på andra som var helt oskyldiga (läs: ljög).

Han monterade t.ex begagnade avgaskrökar där ett av rören var helt mosat av att nån kört på en trottoarkant eller nåt sånt samt att krökarna var infästade mot toppen med EN (1) klen fjäder typ crosskrök TROTS att beställaren uttryckligen bett honom åtgärda detta fel. När jag köpt hojjen och blivit "varm i kläderna" och vågade dra fullt så blåste främre krökarna ur toppen efter 1 kilometers körning... När jag sedermera påtalade detta så sade han att han bara fått ett komplett system som skulle monteras och inte kunde göra nåt åt att det var trasigt. Jag kontaktade personen som sålt turbon och fick bekräftat att han inte alls sålt ett komplett system utan byggaren ljög. Även om det vore sant så hade ju en seriös byggare upplyst kunden om att detta avgasrör går ej att använda, vi bygger ett nytt. Eftersom bygget gick löst på runt 60.000:- så hade det inte varit mycket att begära.

Jag har även sett andra byggen/jobb han gjort med mysko lösningar av lite allt möjligt, men de som betalat honom har inte förstått att det kunnat göras på ett annat sätt eller att det var en dålig lösning. Ändå ser massa Vmaxare upp till honom...

Jeffrey
 
Last edited:

KINGFRAT

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
teby
Hoj
750 kubik
Påstådd Kopiering!!

Den som läser Björns förklaring till vad som hänt förstår att det bara var en bluff för att få kontakt med Nick igen :kocko
 
Last edited:

SDC

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2-hjulig
andersson turbo skrev:
Dom här sista dagarna har inte varit kul jag måste erkänna att jag mår skitkasst av detta med ont i magen å annat elände
Går du i backen bara för lite åsiktsskillnader i ett öppet Internet-forum från folk du aldrig har träffat så kan det vara läge att följa Björns råd angående datoranvändningen.


KINGFRAT skrev:
Den som läser Björns förklaring till vad som hänt förstår att det bara var en bluff för att få kontakt med Nick igen
Precis.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
SDC skrev:
Går du i backen bara för lite åsiktsskillnader i ett öppet Internet-forum från folk du aldrig har träffat så kan det vara läge att följa Björns råd angående datoranvändningen.


Precis.

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com




JAAA du PIPPI du verkar ju då vara en riktig övermänniska du med alla dom riktiga värderingarna här i livet
I mina ögon verkar du då synnerligen osympatisk
det är tur att jag inte åker HD å skulle behöva dela depå med dig

Jag fattar inte vad du har för insikt i mitt liv för att kunna fälla sådana utalanden som du verkar få en kick av att lägga in lite då å då

Det här handlade från början om nåt helt annat än ditt pickande på mig
nä gå ut i garaget å fila på din knarr i stället
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Men herregud! Andersson sak väl inte behöva ta skit i den här historien!
Hela den här diskussionen har ju urartat totalt!
Men men, så går det väl när man försöker vara schysst! :confused:
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kanske dags att be moderatorn låsa denna tråd då den bara verkar leda till elände mm
 

SDC

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2-hjulig
andersson turbo skrev:
Det här handlade från början om nåt helt annat än ditt pickande på mig nä gå ut i garaget å fila på din knarr i stället
Jo, det borde jag nog göra. Men är det inte lite saftig överreaktion? Du lägger upp en tråd om en rätt kontroversiell fråga och när det dyker upp åsikter som inte ligger helt i linje med orginalinlägget så blir det surt värre. Bjuder man upp till diskussion i ett öppet forum så får man nog vara beredd på att alla inte tycker likadant.


stranglefoot skrev:
Andersson sak väl inte behöva ta skit i den här historien!
"ta skit". Det är faktiskt inte klurigare än att ett par personer har lite olika åsikter i en diskussion.

OK, jag lägger mig och hoppas att vi träffas i nå'n depå nånstans och kan dela på ett par öl. ;) Jag är snällare i verkligheten...

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
SDC skrev:
Jo, det borde jag nog göra. Men är det inte lite saftig överreaktion? Du lägger upp en tråd om en rätt kontroversiell fråga och när det dyker upp åsikter som inte ligger helt i linje med orginalinlägget så blir det surt värre. Bjuder man upp till diskussion i ett öppet forum så får man nog vara beredd på att alla inte tycker likadant.


"ta skit". Det är faktiskt inte klurigare än att ett par personer har lite olika åsikter i en diskussion.

OK, jag lägger mig och hoppas att vi träffas i nå'n depå nånstans och kan dela på ett par öl. ;) Jag är snällare i verkligheten...

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com


Bröder, förenen eder! :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top