Köpa obesiktad, avställd hoj med ej godkända pipor

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Man får väl också provköra? Jag har kraschat 2019 med min KLR650 som då var obesiktad men jag var ute och provkörde för att se så att hojen skulle gå till besiktningen (7 mil enkel väg) efter att fixat förgasaren.

Påställd och försäkrad var hojen och jag hade inga problem med försäkringen då jag hade bokad besiktningstid och kunde hävda att jag just provkörde inför besiktningen, vilket jag faktiskt gjorde. Dock ville Svedea ha kopia på att jag verkligen hade besiktningstid ett par dagar längre fram. Dock skulle nog ett försäkringsbolag lätt genomskåda om man hävdar provkörning då man är på väg hem med en nyköpt hoj.

I mitt fall hade den ekonomiska förlusten varit påtaglig om trafikförsäkringen inte gällt, 12 dagar på sjukhus, 178 dagars sjukskrivning, operation och titanplattor i knäet och efter detta 4% invalid.

Just min krasch har verkligen fått mig att tänka på att se till att ha försäkring som gäller om nåt skulle gå galet.

Tråkigt med olyckan! Hoppas du är i skick att kunna köra hoj i alla fall om det fortfarande lockar ja försäkringen är det första man skaffar oavsett om man ska köra hojen hem eller ta den på släp


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tråkigt med olyckan! Hoppas du är i skick att kunna köra hoj i alla fall om det fortfarande lockar ja försäkringen är det första man skaffar oavsett om man ska köra hojen hem eller ta den på släp


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har klarat mig bra och kör hoj igen och kan göra detta kunde innan, har även hunnit med att vobbla omkull men då var turen på min sidaoch blev bara lite mörbultad och några små skrubbsår. Det kan fort gå dåligt om man har otur.

Bra att nämna att hojen måste vara försäkrad om man skulle krascha den på släpvagnen.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Har klarat mig bra och kör hoj igen och kan göra detta kunde innan, har även hunnit med att vobbla omkull men då var turen på min sidaoch blev bara lite mörbultad och några små skrubbsår. Det kan fort gå dåligt om man har otur.

Bra att nämna att hojen måste vara försäkrad om man skulle krascha den på släpvagnen.

Gött det då! Ja lite jobbigt om man kör av vägen med släpet och hojen blir skrot och den är oförsäkrad. Mig veterligen så täcker inte släpets försäkring det som står på släpet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hej, jo jag har en hoj pågång men den är avställd och ej besiktad. Nu sitter det ej orginalpipor på så skulle jag besikta den så blir den ej godkänd. Jag vill köra hem den från säljaren men skulle jag bli stoppad av polisen så är man ju rökt så jag undrar lite hur man kan göra. Såklart vore det bästa att ta den på släp men men jag tänkte som så att kan man inte ställa på den med en trafikförsäkring och sen åka direkt till besiktningen. Då blir den inte godkänd men jag får väl ändå köra därifrån för inte blir det körförbud direkt utan jag får väl köra hem och sen återvända och göra en ny besikting eller hur?
Detta är verkligen inget problem.
Du köper ett gäng rostfria "diskbollar" och pular ner i ljuddämparen, sedan monterar du ett galler som hindrar dem från att flyga ur. Hojen blir lite trött, men TYST.
Flyger igenom besiktningen.
Sedan plockar du bort bollarna.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det där med automatisk avläsning på avställda hojar, är det nytt? Jag köpte en hoj som firman bytte ägare till mig och ställde av den så jag körde gladeligen runt nästan ett år med en avställd hoj utan att veta om det. De fixade även försäkringen... (vilket funkade mycket bättre iofs)
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Man får väl också provköra? Jag har kraschat 2019 med min KLR650 som då var obesiktad men jag var ute och provkörde för att se så att hojen skulle gå till besiktningen (7 mil enkel väg) efter att fixat förgasaren.

Påställd och försäkrad var hojen och jag hade inga problem med försäkringen då jag hade bokad besiktningstid och kunde hävda att jag just provkörde inför besiktningen, vilket jag faktiskt gjorde. Dock ville Svedea ha kopia på att jag verkligen hade besiktningstid ett par dagar längre fram. Dock skulle nog ett försäkringsbolag lätt genomskåda om man hävdar provkörning då man är på väg hem med en nyköpt hoj.

I mitt fall hade den ekonomiska förlusten varit påtaglig om trafikförsäkringen inte gällt, 12 dagar på sjukhus, 178 dagars sjukskrivning, operation och titanplattor i knäet och efter detta 4% invalid.

Just min krasch har verkligen fått mig att tänka på att se till att ha försäkring som gäller om nåt skulle gå galet.
Trafikförsäkringen gäller även om fordonet har körförbud, men det kan bli problem med vagnskadeförsäkringen!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där med automatisk avläsning på avställda hojar, är det nytt? Jag köpte en hoj som firman bytte ägare till mig och ställde av den så jag körde gladeligen runt nästan ett år med en avställd hoj utan att veta om det. De fixade även försäkringen... (vilket funkade mycket bättre iofs)

Det är rätt gammalt vid det här laget, men långt ifrån alla bilar har det även om det blir fler hela tiden.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

Det är rätt gammalt vid det här laget, men långt ifrån alla bilar har det även om det blir fler hela tiden.
Lite OT kanske, men har det inte blivit lite väl mycket övervakning? Är det värt att vara övervakad från vaggan till graven, bara för att polisen vill komma åt några brottslingar? Snart kan man inte peta sig i näsan utan att det registreras någonstans. Vem vet vad all information används till? Behöver myndigheterna veta var alla är hela tiden och vad vi gör? I Kina lär de ha övervakningskameror med ansiktsigenkänning, den totala kontrollen över folket. Innan vi vet ordet av är vi snart där också.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite OT kanske, men har det inte blivit lite väl mycket övervakning? Är det värt att vara övervakad från vaggan till graven, bara för att polisen vill komma åt några brottslingar? Snart kan man inte peta sig i näsan utan att det registreras någonstans. Vem vet vad all information används till? Behöver myndigheterna veta var alla är hela tiden och vad vi gör? I Kina lär de ha övervakningskameror med ansiktsigenkänning, den totala kontrollen över folket. Innan vi vet ordet av är vi snart där också.
Det enda som räknas är hastighet och att få in böter, så det är ju ett väldigt kostnadseffektivt sätt att få in böter för fortkörning, alternativt betala av bilarna, beroende på hur man ser det. Att det i annat än undantagsfall skulle stoppa kriminella, terrordåd och liknande har jag svårt att se.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gött det då! Ja lite jobbigt om man kör av vägen med släpet och hojen blir skrot och den är oförsäkrad. Mig veterligen så täcker inte släpets försäkring det som står på släpet


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bilens försäkring täcker som trafikförsäkringen på släpet, man får ju ha ett släp som är oförsäkrat i trafik. Dock behöver man vagskada på släpet för att få ut nåt för ett kvaddat släp, tror även att trafikförsäkringen kan täcka lasten i vissa fall men är osäker. Kör man en sak som kan försäkras med egen försäkring på släpet tex mc, skoter, bil så är det dess försäkring som gäller för att få ut nåt om olyckan är framme. Fått detta förklarat av en kompis som sålde försäkringar förr i tiden.

Köra hem en obesiktad hoj skulle jag nog ändå dra mig för men i sånt fall skulle jag kolla över hojen hos säljaren, boka besiktning och ta besiktningen på hemvägen, tips att fixa ljudvolymen går du ju fått. Sen ska man väl vara ärlig och säga att jag kört hem hojen påställd och försäkrad men obesiktad ca 6 km från sadelmakaren. Skulle jag få "spanska flaggan" vid en besiktning och inte få köra vidare från besiktningen ska man nog se det hela positivt för då är nog hojen rent av ordentligt trafikfarlig och det är lika bra att avbryta färden hem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite OT kanske, men har det inte blivit lite väl mycket övervakning? Är det värt att vara övervakad från vaggan till graven, bara för att polisen vill komma åt några brottslingar? Snart kan man inte peta sig i näsan utan att det registreras någonstans. Vem vet vad all information används till? Behöver myndigheterna veta var alla är hela tiden och vad vi gör? I Kina lär de ha övervakningskameror med ansiktsigenkänning, den totala kontrollen över folket. Innan vi vet ordet av är vi snart där också.


Skyltavläsningen är inte i bruk än, annat än på försöksbilarna, för Polisen hade glömt att söka något tillstånd för datalagring för systemet...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top