Köpa "skrotad hoj" som säljs fixad av firma?

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Hej.

Har hittat en väldigt intressant hoj som enligt firman har lagts omkull men lite skador på kåpor och en motorkåpa så den läckte olja men att resten var fint. Jag tyckte detta lät lite konstigt så jag valde att gräva lite i saken för att jag är intresserad av modellen och den faktiskt ser som ny ut.

Fick tag på gamla ägaren där han säger att han la den i 20km/h där en hel del saker rök så att försäkringsbolaget sa att det skulle kosta över 70.000kr att fixa så hojen skrotades istället. Den blev efter någon månad köpt av ett bolag som nu haft den i 9 månader och nu säljer hojen.

Vågar man ens fundera på att köpa ett sådant objekt? Hojen har gått igenom besiktningen, men vad det egentligen betyder vet jag inte. Ska man ringa firman och be de lägga korten på bordet för jag snackat med gamla ägaren eller ska man bara gå vidare? Den är väl 10-15% billigare än andra hojar så att den precis ryms inom budgeten.

Jag tror ju inte att en hoj som läggs i 20km/h innebär skroten, men samtidigt måste den summan komma någonstans ifrån så att den inte görs vid. Förra ägaren har inte för sig att ram/sving/vagga skulle vara skadat men var skulle denna hiskeligga summa annars komma ifrån? Samtidigt är det inte första gången man hör talas om "hojar som inte går att fixa" kommer ut till försäljning senare igen.

Mvh
Nakennörd
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Är det en hoj med kåpa?

Plasten till en originalkåpa är/kan vara hiskligt dyr, Jag var för många år sedan i liknande läge men skulle gjort i ordning hojen själv, det blev dock så dyrt även för begagnade kåpdelar att det inte var någon mening med det.

Om det sen har blivit repor/bucklor i avgassystem, motorkåpor, kanske instrument etc samt inte minst arbetskostnaden så kan det nog mycket väl bli det pris du nämner.

Jag fick en skoter förstörd vid ett stöldförsök, det var tändningslåset och plasten runt det samt vindrutan som gått sönder. Det borde varit en struntsumma tycker man men den löstes in för över 20 tusen....

Mvh,
Ingvar
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Många hojar lagas efter marksyningar i klart högre farter än det där. Inte ovanligt att firmor säljer inlösta hojar men man får syna objektet närmre vid köp. Är det en erkänd firma så ser jag inget fel på att handla.
Är den i fint skick och firman känns legit så köp. Om inte, handla en annan.
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
70000 för repkostnad =
40000 i arbetskostnad (lite kryddad av firman)
20000 delar
10000 Lack
= inlöst av F-bolag
= Firman köper in den för 25000 av F-bolag, lagar på ”ledig tid” i verkstan över en längre tid med beggade delar från lagret och lite lack vid sidan om nått annat försäkringsärede så har dom helt plötsligt en fin hoj att sälja som kostat dom 40000.

Precis så köpte jag en hoj av en auktoriserad Yamaha återförsäljare. Kompisen blev påkörd och hojen inlöst, 4 månader senare kom den ut i firmans begagnathall och jag köpte den utan att kolla närmre men sen slog det mig att vafan, detta e ju ***** gamla hoj. Haha HAN ville inte att den skulle bli inlöst så jag sålde den till honom efter 27 mil i min ägo ? Hahaha
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
la min R1 2009, lite lätt
repig sving = ny för över 30 lappar
sprucken toppkåpa = ny
repiga sidokåpor = nya
mindre bula i tank
ett gaffelben kasst
skulle kosta 117 tusen om jag inte missminner mig
stor del är arbetskostnad
Själv hade jag kunnat laga & köra vidare för mindre än 10, men den blev inlöst

Vet en som fick sin framlampa & instrumenteringen stulen på sin MT10
hojen blev inlöst av FB, då kostnaden för att montera ny kabelsats & tändningssats blev för hög
 

Raderad medlem 61114

Guest
Förstår inte varför man är så rädd för att köpa en hoj som är vare sig lagd i låg fart eller kraschad i hög fart.. en lagad hoj är en lagad hoj! Det är väl bra att man vet att den är kraschad så kanske man är lite noggrannare med att syna hojen, kolla så inte ramen är sned osv. Sånt man alltid ska göra men kanske glömmer av för att man inte vet att den är klotad!

jag krascha min gixxer 4 ggr tror jag ? På bana givetvis. Bara plasta kåpor, lacka om och byta nån fotpinne.. Det är inga modellbyggen vi sitter på.
 

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Det här låter ju inte så himla farligt av svaren ett döma i tråden, kanske något man borde ta en kik på.

Enligt förra ägaren så var det tex kåpor, tank, styre, avgasrör, en motorkåpa så hojen läckte olja och låg på tomgång ett kort tag.

Firman sa kåpor, motorkåpa och att "inte ens styret behövde bytas" och det är väl det som får mig att dra öronen åt mig lite. Firman är en liten sådan, ingen som är auktoriserad med motorcykelmärke men säljer en del liknande objekt som säkert har haft samma öde. Det sa de även själv när jag snackade med dem.

Den ser dock extremt fin ut på bilderna men jag vet inte riktigt var man skulle börja om man vill syna en sådan hoj. Hur mycket listar man ut genom att provköra en sådan?
 

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Förstår inte varför man är så rädd för att köpa en hoj som är vare sig lagd i låg fart eller kraschad i hög fart.. en lagad hoj är en lagad hoj! Det är väl bra att man vet att den är kraschad så kanske man är lite noggrannare med att syna hojen, kolla så inte ramen är sned osv. Sånt man alltid ska göra men kanske glömmer av för att man inte vet att den är klotad!

jag krascha min gixxer 4 ggr tror jag ? På bana givetvis. Bara plasta kåpor, lacka om och byta nån fotpinne.. Det är inga modellbyggen vi sitter på.

För att jag inte kan så mycket. Hur kollar jag ens upp om ramen/sving/krona/vagga är sned förutom att försöka inspektera med ögonen och provköra den så den inte drar, vobblar eller liknande.

Hade firman sagt till mig att ja vi bytte tank, motorkåpa, lackade om kåpor, ett gaffelben, drivpaket osv så hade det varit bra, men nu säger man lackat kåpor och bytt motorkåpa på vänster sida.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle inte ge mig på ett objekt om jag inte kunde göra eller bedöma vad som är dåligt eller inte..
Blir bara då en dyr histora. .
 

Raderad medlem 61114

Guest
Men enda skillnaden på denna hojen och en annan är att denna vet du är kraschad. Den andra kan lika gärna varit kraschad med. Är du för osäker själv får du låta någon annan hjälpa dig, detta oavsett av vem du köper hojen av och oavsett vilken historik du får till hojen.

Ett set originalkåpor kan kosta hur mkt som helst. Jobbet kostar också en bra slant. Kan ju även vara så att ett gaffelben eller ramen fick sig en liten repa och då tas den med i kalkylen till försäkringsbolaget och där sticker priset iväg! Men nu har de kanske bara fyllt i repan lite så det inte syns om man inte tittar noga på rätt ställe, och så håller de tyst om det. Ärligt, vem bryr sig på en beggad hoj liksom ?‍♂️
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Att du startar en tråd här och frågar om en hoj som du känner misstankar emot säger en hel del, köp den INTE för jag tror inte att ni skulle bli lyckliga tillsammans.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Historiken finns kvar den dagen som du ska sälja också så ha med nästa köpares tveksamhet när du prutar.
 

Nakennörd

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2021
Hoj
-
Att du startar en tråd här och frågar om en hoj som du känner misstankar emot säger en hel del, köp den INTE för jag tror inte att ni skulle bli lyckliga tillsammans.

Men det är väl inte konstigt man blir lite misstänksam om hojen ligger lågt i pris samtidigt som man säger att "inte ens styret böjdes". Kör jag omkull med crossen så är styret bland det första som får sig en törn och mycket riktigt så var det mer.

Behöver det vara dåligt? Förmodligen inte, därför frågar jag här istället för att helt skriva av hojen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men det är väl inte konstigt man blir lite misstänksam om hojen ligger lågt i pris samtidigt som man säger att "inte ens styret böjdes". Kör jag omkull med crossen så är styret bland det första som får sig en törn och mycket riktigt så var det mer.

Behöver det vara dåligt? Förmodligen inte, därför frågar jag här istället för att helt skriva av hojen.
Jag har kraschat hojar i diverse hastigheter utan att böja styren. Så länge de bara kanat på asfalten så inget kunnat hugga fast så blir ofta bara styrändarna och broms/kopplingsgrepp skadade på styret. Och lite repor på backspeglar då.

Resten av hojen brukar se värre ut.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Något som skulle vara ett stort NEJ för min del är om ram och sving är svetsad/lagad om det är aluminium eller CrMo-stål. Annars borde det väl inte vara några bekymmer om du kollar igenom den ordentligt.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Men det är väl inte konstigt man blir lite misstänksam om hojen ligger lågt i pris samtidigt som man säger att "inte ens styret böjdes". Kör jag omkull med crossen så är styret bland det första som får sig en törn och mycket riktigt så var det mer.

Behöver det vara dåligt? Förmodligen inte, därför frågar jag här istället för att helt skriva av hojen.
Om du köper hojen, kan du då lägga bort alla tankar på att den har varit i backen och att ägarens/verkstadens versioner inte är samma.
Det behöver inte betyda att hojen är dålig men om man är misstänksam mot något så ska man gå där ifrån.
Vid eventuellt fel på hojen under eller efter garantin kan säljaren säga - jo men du visste att den varit kraschad när du köpte den, därav det låga priset.
Ditt beslut - dina pengar.
 

MrKreidler

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2020
Ort
Upplands Väsby
Hoj
GSXR1000 k9 Multistrada V4S -22 Intruder 1400 -91
Arbetar själv som bilskadereparatör skulle inte köpt en hoj som man vet varit kraschad och reparerad, om det inte var en billig banhoj, många kollegor som ägnar sig åt tvivelaktiga arbetsmetoder, där man tyvärr kan misstänka lacksläpp och rost inom en relativt snar framtid.

Däremot köpte jag min gsxr med några repor på höger kåpa och lackade om själv, men då vet jag ju hur den såg ut innan reparationen.

Vad är det för hoj, nåt väldigt udda? Hur mkt billigare är den?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom tidigare ägaren vidimerar att han kraschat i 20 km/h så tycker jag inte du behöver vara orolig för att köpa den hojen. Den lär ju bara ha haft ytliga skador och ägaren har ju knappast intresse att ljuga om den saken.

Utan den informationen så skulle det varit en kraschad hoj som man inte vet hur hårt den gått i backen och vilka skador den haft. En hoj som kraschats hårt och haft stora skador som kanske inte syns och därför inte reparerats alls eller fusklagats vill man ju inte ha.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top