Köpa sportbil. Vad vill jag ha?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Helt seriöst nu. Du vill köpa en "sportbil", något som egentligen handlar enbart om känslor. Då skall du inte fråga någon annan om råd, utan surfa blocket i din prisklass och sedan när du vaskat fram några kandidater så läser du in dig på dem tex på resp märkesforum.

Cabriolet är värdelöst - du kommer att köra nedcabbat första dagen och när nån unge tar studenten, vid alla andra tillfällen uppskattar du en fungerande AC betydligt mer och kommer att hata ljudnivån, den dåliga sikten, läckage både här och där och på en sportbil - den onödigt ökade vikten.

Med det sagt skall du få ett tips som din fru kommer att gilla - och du med, när du provkört.
Budgeten är 100.000 och kravet fem fungerande säten. Du vill ha prestanda och du vill inte bli ruinerad.

Jaguar XJR uppfyller dina krav. Närapå M5-prestanda på alla sätt, men utan det ekonomiska svarta hålet och dessutom är bilen snygg till skillnad från förortsdräggmagneten M5.

http://www.blocket.se/uppsala/Fin_Unik_Jaguar_Xjr_Xj_R_400Hastar_Fa_Classic_66926976.htm?ca=1_9&w=3

Sedan är det naturligtvis så att en "sportbil" inte är stor, tung och dyr. Den är per definition hyfsat lätt och rolig, inte nödvändigtvis jättemycket motor men inte slö och mycket belönande att köra.

Står du ut med att bilen dessutom inte tappar i värde och inte drar till sig ungdomar i adidasbyxor finns det ett märke som uppfyller dina krav och det är de äldre Alforna. Cabriolet är som alltid sämst (i detta fall ändå ganska bra), men vill du ändå ha det så finns det:

http://www.blocket.se/jonkoping/Alfa_Spider_Lagmilare_67544830.htm?ca=1_9&w=3

Eller: den kanske vackraste GT som gjorts på den här sidan Ferraris klassiska 60-talare: http://www.blocket.se/malmo/Alfa_Romeo_GTV_Alfetta_2_0_rod_nybes_39000___67460325.htm?ca=1_9&w=3

En rar ärta, för de som fattat vad det är för något: http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_Romeo_75_1_8_ie_turbo_America_66652060.htm?ca=1_9&w=3

Eller varför inte en Bertonecoupé? Bättre än pengarna på banken, billig i drift, vacker som en dag och roligare att köra än det mesta annat du provat med fler hjul än två: http://www.blocket.se/stockholm/Fin_och_valvardad_Alfa_Romeo_1600_Junior_66912931.htm?ca=1_9&w=3

Jag gillar BMW, när det kommer till motorcyklar.

På bilsidan förstår jag inte hur NÅGON kan tycka att den vidrigt formgivna och sjukligt överprissatta skiten de byggt i München sedan 1988 kan vara attraktivt, än mindre roligt. Allt är ju bara gjort för att verka (och vara) dyrt, samtidigt som det inte ens är kul. Tungt, trist och fult. Okej, före 1988 fanns det fina modeller - de var lätta, agila och gjorda med en stram kvalitet. Sista modellen av den gamla filosofin var första generationens M3, sedan tog amerikanska hemmafrumarknaden över... Och genom att muta biljournalister världen över får man bra press på provkörningarna. I verkligheten - platt fall. Ungefär som Audi - en ingenjörsprodukt fram till ungefär samma tidsperiod. Sedan - statussufflé. Nåja, det var en utvikning.

Våga köpa en RIKTIG sportbil, det var budskapet. Fan så mycket roligare och belönande, dessutom har du pengarna kvar.:fakta

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Familjen kommer ändå inte vilja följa med, strunta i baksätet.

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Läs det BrooklynS skriver här ovan.
Begrunda.
Nicka samstämmigt -och köp sedan en Lotus.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ja, jag vet. Svårt att få ihop det. Saab och Volvo kommer aldrig att vara sportiga i mitt huvud. Dessutom väger de 800 kg mer än en Elise som jag egentligen vill ha :gnissla

Tänkte Supra innan men de är bara 4-sits. Finns ju som targa iallafall.

Haha, Porsche och Teslan får jag nog spara en stund till för att nå.

Tyvärr är supran inte 4 sits även om det ser så ut. Ska 2 sitta bekvämt fram så är det noll plats bak tyvärr

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Vänta nu här... I garaget "Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge" hur fräsch och sportig tror du att en 5-sitsig "sportbil" för under 100-papp kommer att kännas? Förbered dig på att bli besviken.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Uttömmande svar från BrooklynS. Tack för det! Jaggan är nog trevlig men cab är krav. Annars hade bertonecoupén ägts av mig nu :D Alfa spider är jag faktiskt inte så förtjust i.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Köpa sportbil handlar ju ofta om känslor som ni skriver.

Jag har blivit erbjuden att köpa en super seven med 280 hk turbomotor. Vad tycker ni? :D :D :D Jag vet vad jag tycker men är det vettigt...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Beror på vad det är för motor och hur det är byggt

Jo, det är klart. Denna är en kompis som byggt och jag vet att han är sjukt noggrann. Har byggt lite andra amatörbyggen också. Motor är en 850 t5 som är chippad. 225 hk original och 280 med chip. Bmw låda och 740 bakaxel. Låter hållbart :)

Jag åkte den för 10 år sedan och den går som ett spjut.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, det är klart. Denna är en kompis som byggt och jag vet att han är sjukt noggrann. Har byggt lite andra amatörbyggen också. Motor är en 850 t5 som är chippad. 225 hk original och 280 med chip. Bmw låda och 740 bakaxel. Låter hållbart :)

Jag åkte den för 10 år sedan och den går som ett spjut.

Mindre användbar än en hoj, men inte alls lika roligt. Köp nåt vettigt.

Och det där med cab: En dröm bara för den som aldrig haft en...

Jag säger prova lite olika typer av bilar och fundera på vilken som du blir gladast av i längden. Risken är annars stor att du sitter med en bil du undviker att köra och säljer med förlust. Du har aldrig funderat på varför BMW-cabar har haft typ tretton ägare och har tappat 8/10 av värdet på 10 år?

Se7enbyggen är som buggys, fast snabbare och dyrare. Jättekul, tills man provat hoj...:)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Btw: Bertonecoupén har som du ser ventilationsrutor - därtill de vackraste som någonsin gjorts - och jag törs lova att du inte saknar det öppna taket när du lägger i trean och låter varvräknaren klättra uppåt 5.500 rpm i den där perfekta landsvägskurvan... Dessutom är den rysligt snygg även när den står still till skillnad från de flesta cabrioleter som mest ser ut som badankor.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Lotus Elise med Hayabusamotor + turbo och elback...:tummenupp

sök på salvage lotus så ska du se att det finns gott om ex.

mvh

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köpa sportbil handlar ju ofta om känslor som ni skriver.

Jag har blivit erbjuden att köpa en super seven med 280 hk turbomotor. Vad tycker ni? :D :D :D Jag vet vad jag tycker men är det vettigt...

Galet kul bil men allt beror på bygget. 280 turbohäster låter overkill i en så lätt bil spontant. Bilder och lite mer fakta skulle vara bra:fakta

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Mindre användbar än en hoj, men inte alls lika roligt. Köp nåt vettigt.

Se7enbyggen är som buggys, fast snabbare och dyrare. Jättekul, tills man provat hoj...:)

Tror TS har koll på hur en hoj känns. Nu vill han ha en öppen sportbil så vad är poängen med att göra den jämförelsen?:confused: Det är ju en helt annan upplevelse om du frågar mig.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning