Köpa sporthoj som rullat 5000mil?

Benny busee

Nu har jag knäskrapat.
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Yamaha r6 2000
Ja som rubriken lyder vad tror ni om att köpa en sporthoj som rullat 5000mil?
Tänkte mej en typ r1a eller gsxr 750/1000.
Dom som rullat såpass är ju rätt billiga, tänkte ha den till att åka till och från jobbet och på bandagar mest..
Är det bättre att köpa något annat mindre med mindre mil?
Har fått för mej att en med så stor motor inte behöver jobba så hårt så dom borde hålla länge..

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är den väl omhändertagen är det nog inga problem. Är ju inte jätte mycket som kan gå sönder. Som vanligt är allmänt skick viktigare än miltal.

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
jag köpte min hoj i höstas med 4500 mil på mätaren, såg ut att vara väl omhändertagen och gick fint vid provkörningen. servicehistorik och nuvarande skick säger nog mer än miltalet som sagt.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Alla vet ju att en sporthoj med mer än 5000 mil är redo för skroten.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Alla vet ju att en sporthoj med mer än 5000 mil är redo för skroten.

Snarare 2000 mil. :glömdet

Jag hade en cbr som hade rullat över 8000 mil när jag köpte den, gick bra tills en låsning till en ventil small av, bytte ventil och låsning sen gick den igen.

Förvänta dig inte nyskick på grejerna bara.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller nog tror jag, min R6a har nu gått lite över 4000 varav 2500 på bana/race, inte rasat än. . . ;) Hojarna tål mer pisk än folk tror, köp billigt och var glad. :)

Burman

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
FZ1-N -08
Jag brukar kolla hur ägaren har det hemma och hur hans/hennes andra fordon ser ut, det brukar säga ganska mycket om hur grejjorna mår invändigt åxå man köper :)

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Om man läser motorrads tester så verkar ju cyklarna va som nya efter 5000mil, iaf en gsxr1000-05 som jag har i en tidning var det då inga större fel på om jag minns rätt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Min 750 höll 4800mil, så iiiingen fara :hihi

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Det beror nog mest vart du har tänkt att använda hojen till mest. För att smiska runt rödmarkeringen på en bana så är väl inte en 5000mils sporthoj något direkt att rekomendera. Men för det där vanliga hobbykörningen och eventuelllt någon bandag så skulle jag inte oroa mig så mycket sålänge den inte har 30ägare och är dåligt servad

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Är det en Yamaha så är det ingen fara. Men jag skulle aldrig köpa en suzuki som har rullat mer än 3000 mil, kan ju säga som så att har du inte mekvana nu så kommer du få det om du köper en suzuki! Däremot om du bara vill köra och skippa massa strul köp en r1a

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Är det en Honda så är det ingen fara. Men jag skulle aldrig köpa en suzuki som har rullat mer än 3000 mil, kan ju säga som så att har du inte mekvana nu så kommer du få det om du köper en suzuki! Däremot om du bara vill köra och skippa massa strul köp en CBR 1000RR
Korrigerade lite :)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Dom flesta sporthojar klarar en bra bit över 5000 mil. Själv skulle jag hålla mig till insprutade hojar då jag inte är så road av att pilla förgasare men det är en smaksak, förgasare är ju å andra sidan billigare om det väl är fel och man har kunskapen att fixa det.

När det gäller märke så är samtliga japsar generellt likvärdiga om vi snackar slutet av 90 talet och framåt. Men vissa årsmodeller är såklart sämre än andra så kolla upp dom du är intresserad av.

Är det en Yamaha så är det ingen fara. Men jag skulle aldrig köpa en suzuki som har rullat mer än 3000 mil, kan ju säga som så att har du inte mekvana nu så kommer du få det om du köper en suzuki! Däremot om du bara vill köra och skippa massa strul köp en r1a

Trams! Suzuki har faktiskt bättre rykte på hållbarhet än Yamaha om vi snackar sporthojsmotorer. T.ex. de tidiga R1or som du brukar prata dig varm för har sina kolvrings och växellådsproblem, det sista förvisso för att dom blir misshandlade men cbr och gsxr lär också bli misshandlade utan att verka paja lika mycket i lådan och kolvringarna har gjort att många fått renovera långt innan 5000 mil för att få bukt med extrem oljeförbrukning (samma gäller väl i viss mån cbr1000rr -08 även om dom flesta fixades på garantin). Men senare R1or verkar dock ha mindre problem på dessa punkter, så dom insprutade torde vara ett lika säkert köp som någon annan literjapsare.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Är det en Honda så är det ingen fara. Men jag skulle aldrig köpa en Yamaha som har rullat mer än 3000 mil, kan ju säga som så att har du inte mekvana nu så kommer du få det om du köper en Yamaha! Däremot om du bara vill köra och skippa massa strul köp en Cbr1000rr

Det var så du menade va? ;-)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
!Som de flesta skriver, skick och ev historia bestämmer. Inte mil. Kan vara skrot efter 1000 lika gärna.

Förstår inte varför bankörning skulle vara ett problem bara för att den gått X antal mil heller. Beror mer på just den hojen än nån generell begränsning. Har kört bana och pendlat utan problem med sporthojar som gått betydligt mer än 5k mil.

Å andra sidan har jag gjort mindre renoveringar på motor som gått mindre... :rolleyes:

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Speciellt sporthojar håller inte alltför långt så EU funderade på att enbart tillåta mätare som gick till 3000 mil :tungan :tungan :hihi

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har ingen ren sporthoj men min skall in på 5000 mila i februari och har fulla el/motorgarantier tills 2016 :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kolla med säljaren om han hade friläget i när han rullade runt med den, i så fall är ju motorn i nyskick och det enda du behöver göra är att se över hjullagren. Klart köpvärt!:tummenupp

Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!