Köpa sporthoj. vad tror ni om värdeminskningen?

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Man kan aldrig gissa sig fram när det kommer till försäkringsbolag.

spelar ingen roll hur mycket du försöker, det går bara inte.

Så jag ler varje gång jag läser trådar som handlar om Försäkringar...
där folk frågar: tex, hur mycket kommer denna försäkring kosta, detta bolag är billigast osv...

det är lönlöst.. lär er det.

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Bara kul!

Hmmm? Du låter inte som en riktig Biker? Värdeminskning på ett förhållande? Tänker du så om din Sambo oxå?
Tänker du på detta negativa sätt så kommer du säkert tappa den från stående/bli stulen/påbackad mm. Försäkringsfrågan,vart du hittar bra pris på däck,om du har tur att hojen inte krånglar,jaga bästa pris på service,,,

Prio,,det handlar om prio! :tummenupp

Satsa stor plånboken nu!

Lycka till!

( tror 7-10 lax på en -05 är en rimlig gissning)

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
kawasaki zx10r -05
okey. men en sänkning på 10k är ju inte såfarligt. tänkte bara kolla så att ni inte tror de typ säljs för 45-50 om ca 2år. ser nu fram emot en fin zx10r.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Räkna med att en ZX-10R -04 -05 som idag du betalar säg 75k för kommer du få ca 60k om 2 år.

Räkna oxå att därefter droppar priset lite långsammare. När hojarna kommer ner mot 60k sedan tappar de inte alls lika fort längre och ännu mer sant är detta när dom kommer ner till ca 50k

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Köper du en hoj till ett riktigt fyndpris och säljer till en som övervärderar den....då blir det ingen större värdeminskning. Det gäller bra att hitta rätt säljare och rätt köpare.;)

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Räkna med att en ZX-10R -04 -05 som idag du betalar säg 75k för kommer du få ca 60k om 2 år.

Räkna oxå att därefter droppar priset lite långsammare. När hojarna kommer ner mot 60k sedan tappar de inte alls lika fort längre och ännu mer sant är detta när dom kommer ner till ca 50k

ZX10R årsmodell 2004, är inne på sitt sjunde år 2010. 1000 mil om året ger 6000 mil på mätaren. Finns det köpare då?:confused: Toyman

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Får nog korrigera mitt statement lite, tror du snarare hittar en ZX-10R idag från 65k i bra skick och då kanske den hamnar runt 50-55 hösten 2010.....

En sporthoj som går över 6000 mil på 6 år tillhör inte vanligheterna. Men visst skulle även dom ha en marknad om dom servats och skötts väl. Själv körde jag 250-500 mil per säsong när jag körde på gata........

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Finns ju andra omständigheter som kan ge värdeminskning också. Säg att försäkringsbolagen i finanskraschens spår höjer premierna rejält om 1-2 år, då sjunker givetvis priserna motsvarande.

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
kawasaki zx10r -05
Får nog korrigera mitt statement lite, tror du snarare hittar en ZX-10R idag från 65k i bra skick och då kanske den hamnar runt 50-55 hösten 2010.....

En sporthoj som går över 6000 mil på 6 år tillhör inte vanligheterna. Men visst skulle även dom ha en marknad om dom servats och skötts väl. Själv körde jag 250-500 mil per säsong när jag körde på gata........

Ja det går säkert att då en fin Zx10r för 65. Men då tror jag inte den har gått runt 1000mil.eller är spec väl utrustad. Och har jag en sådan 2år lär den inte ha gått 6k mil. Drygt 2k gissar jag på. Har ringt på några och verkar svårt att få den under 70. De nuvarande ägarna kanske har tagit en stor sänkning vilket gör att de sätter en gräns där. Men vad vet jag. Mvh victor

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Zx10r -04:a

Jag köpte en kawa för ca: 1 månad sedan! Killen begärde 75k för sin 04:a men efter lång förhandling så var den nere ca:20% pga sesongsslut och dåliga däck!
Har nu kört 150mil på den och fortfarande inga dålda fel!
Om du nu letar just en ZX10R så köp en med styrdämpare eller dra av 4500kr för att det inte finns! Inte så roligt utan, man blir lite svettig ibland!
En underbar cykel i övrigt, gott om hk/kg och sittplats! Komfort alla sporthoj!:D
Försäkring?!? Billigt eller ej?
Jag betalar halv/helår 14500kr hos Salusansvar är 31år och bor i Stockholm!
Vet att IF är billig på märkesförsäkring (Andra hojar) men då är självrisken skyhög!
Mitt tips! Köp nu, pruta hårt eller hitta en annan! Finns ju några till salu!:D:yoparty:D

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Om man är rädd för två års värdeminskning så kan man ju alltid köpa den efter två år och spara värdeminskningspengarna :eek:)

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Hnmm snål kanske du är men nånstans får du ju ändå ge dig!. Har du inte råd o torska 10-20 lax på 2-år så är du ju en fattiglapp o ska absolut inte ha en hobby som innefattar Mc.

Köp o var glad istället. Hur ska du kunna njuta om du kör runt o oroar dig för värdeminskning?.

Detta låter lite märkligt :va

christianKawa

I Love Bika
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
98 Kawasaki ZX6R
Hnmm snål kanske du är men nånstans får du ju ändå ge dig!. Har du inte råd o torska 10-20 lax på 2-år så är du ju en fattiglapp o ska absolut inte ha en hobby som innefattar Mc.

Köp o var glad istället. Hur ska du kunna njuta om du kör runt o oroar dig för värdeminskning?.

Detta låter lite märkligt :va

Öhh... låter inte alls speciellt märkligt.:gnissla

Har man begränsat med pengar men har ett genuint intresse så ska man väl värdera sina pengar och då är väl värdeminskening något att beakta!

Förstår dig helt o hålelt som startade denna tråd... Har samms dilemma som dig, därför jag kör en 98a, slipper ta den stora smällen, ju nyare dessto större förlust gör du, så är det bara.

Sugen på att byta jag med till något i den prisklass du nämner. Jag tjackar som nyast 05, annars blir de abra större förlust. Tror att en 05a sjunkar 5-10 på ett/ två år. En 07a 10-20 på ett år. Självklart varierar detta lite.

O så säger någon snåljop? de handlar om försäkring för ett år i skillnad... eller tusen kronor efter skatt... På bara värdeminskning. Sen borde du även lägga in i kalkylen att en 07 är dyrare i försäkrning.

Säg att de rör sig om 1500kr i månaden då i skillnad om du slår ut de på ett år, eller rättare sagt 2500kr per månad (man åker bara lite drygt ett halvår. 2500kr motsvarar ju 2 fyllor extra i veckan + äta lunch ute varje dag i veckan (75kr). :rolleyes:

Pengar är pengar... för mig blir de en 05a istället, blir fan inte speciellt mycket lyckligare av att åka en 07a...

Hoppas mitt tänkt o resonemang är till lite hjälp!

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S

Har man begränsat med pengar men har ett genuint intresse så ska man väl värdera sina pengar och då är väl värdeminskening något att beakta!

Förstår dig helt o hålelt som startade denna tråd... Har samms dilemma som dig, därför jag kör en 98a, slipper ta den stora smällen, ju nyare dessto större förlust gör du, så är det bara.

Sugen på att byta jag med till något i den prisklass du nämner. Jag tjackar som nyast 05, annars blir de abra större förlust. Tror att en 05a sjunkar 5-10 på ett/ två år. En 07a 10-20 på ett år. Självklart varierar detta lite.

O så säger någon snåljop? de handlar om försäkring för ett år i skillnad... eller tusen kronor efter skatt... På bara värdeminskning. Sen borde du även lägga in i kalkylen att en 07 är dyrare i försäkrning.

Säg att de rör sig om 1500kr i månaden då i skillnad om du slår ut de på ett år, eller rättare sagt 2500kr per månad (man åker bara lite drygt ett halvår. 2500kr motsvarar ju 2 fyllor extra i veckan + äta lunch ute varje dag i veckan (75kr). :rolleyes:

Pengar är pengar... för mig blir de en 05a istället, blir fan inte speciellt mycket lyckligare av att åka en 07a...

Du pratar som en Svenne som köper Cubacola på Liedl istället för riktig Cola på ICA:D

Om man nu funderar på en ZX10 med pengar i åtanke Förs/Service/inköp osv då ska man kanske se sig om efter en Liedlhoj istället som inte kostar fett med perra!.

Det är gränsfall fånigt att hålla på o fråga om detta!. Sluta kör hoj istället o börja cykla!:tungan

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
värdeminskning.... Ja undra de..köpte min 2:a juni för 69 900:-(ny 07-:a)

-vad får man idag? 45 000? (gått 500 mil)

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
okey. men en sänkning på 10k är ju inte såfarligt. tänkte bara kolla så att ni inte tror de typ säljs för 45-50 om ca 2år. ser nu fram emot en fin zx10r.

Det är en väldigt svår fråga du ställer, faktiskt. Man kan bara gissa.
Om EU beslutar att straffa bort sporthojar från vägarna genom att t ex chockhöja försäkringspremierna.....då tappar din zx10:a mer i värde.:(

Tittar du på hur så gamla hojar värderas idag så är de svar du fått rimliga.:)

Lycka till med hojen, du lär inte bli besviken! :tummenupp

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Du pratar som en Svenne som köper Cubacola på Liedl istället för riktig Cola på ICA:D

Om man nu funderar på en ZX10 med pengar i åtanke Förs/Service/inköp osv då ska man kanske se sig om efter en Liedlhoj istället som inte kostar fett med perra!.

Det är gränsfall fånigt att hålla på o fråga om detta!. Sluta kör hoj istället o börja cykla!:tungan

Men jösses, hur gammal är du egentligen... :pannkyss
De flesta av oss har mer en ETT intresse i livet och alla kostar. Under förutsättningen att man inte är ekonomisktoberoende (som du då) måste man givetvis ta ekonomin i beaktning.

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
kawasaki zx10r -05

Men dedär är väll motorcyklarnas ferrari ? eller? blir säkert värd mer om ett par år :D

tack. jo de har hjälpt :)

Angående mitt intresse och om jag är en snåljåp :D
jag försöker bara göra en så bra affär som möjligt. ska börja plugga om 1 år och om det krisar och man har för dåligt med pengar för att använda så får jag sälja den. (vilket jag nu inte har ett problem med då jag jobbar heltid).

Tråden kan ju inte vart helt ointressant heller då rätt många har svarat på kort tid. jag ville bara bolla lite tankar/uppfattningar om saken.
Nu har jag bestämt mig och i morgon hämtar jag en zx10r. Tack för att serösa svar! mvh/ victor

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring