Köpa stereo?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag kom på nu i natten att jag har för mycket pengar på kontot. Så kan jag inte ha det. Jag tänkte köpa en riktigt stereo, eller kanske bara högtalare då jag får låna bror mins stärkare på obestämd tid (typ ärva för ska man till andra sidan jorden kommer man väl inte tillbaka?). Det är i alla fall en seriös yamma stärkare med några år på nacken. 9k nypris prata han om men det kommer ta några timmar innan jag får tag på den så jag kan inte säga vilken modell det är. Men den duger säkert.

I alla fall. Ni som fattar blocket annonserna kan väl säga vilket annons jag ska kolla på. Jag ska alltså primärt ha musikhögtalare men duger dom till en film i halvåret och lite xbox är jag nöjd.

Ni kan väl tipsa om båda bara front och surround? Sorry om jag verkar full, jag söp ner ett helt gäng.

KJAM!

Solid snake

Guest
Dali är bra.

Gå till hifi och provlyssna, sen när du har hittat nåt du vill ha så kollar du av blocket.

Spana efter 6006 (såna har jag) eller 8008 på blocket, eller köp den nya serien på klubben.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Några tusen kan jag avvara. Av de annonserna jag tittat på verkar folk ändra sig och byta upp sig hela tiden. Så det verkar finnas en hel del bra grejer där. Är Jamo och Infinity något man ska bry sig om? Lite märkesbög är jag.

http://www.blocket.se/vi/18124949.htm?ca=12_s ??

Last edited:

Solid snake

Guest
Det som är det fina med Dali är att även om du bara har 2 frontar och inget annat så låter det som surround ändå, ljudet kommer bakifrån osv.

Kan iofs bero på förstärkaren eller dvd spelaren också, men när jag körde med min gamla 70talsförstärkare så lät det surround ändå

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
om du tycker 10700kr är lgomt så är det dessa du ska ha tror jag http://www.blocket.se/vi/18078378.htm?ca=11_s har själv sånna där fast stativare (kolla min signatur här nere)

Men högtalare ska man lyssna på, alla har olika tycken gällande hur musik / tal ska låta. Så lyssna lyssna & lyssna på många olika alt.

Personligen gillar jag lite hårdare /skarpare ljud som framhäver orden så då tyckte jag Audiovector passade mig & min budget

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Av de annonserna jag tittat på verkar folk ändra sig och byta upp sig hela tiden.
Är man fast i träsket så vill man hela tiden byta upp sig, och just beggade högtalare är bra att köpa.

Man slipper spela in dom i ca: 200 timmar
Dom låter bättre än nya
Bättre pris.

Sen är jag på G att byta flerkanals reciver, så min är till salu för 5000kr om du är sugen.

Den har HDMI växlare, multizon, On Screen Display och det mesta man kan önska sig

3200ES

Mina egna bilder
Helhets bilder
På Recivern

Ca: 1 års garanti kvar

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
tja

jag jobbar på HiFi-Klubben (sci-fi kluben ibland :p)
hör av dig om du vill ha råd !
Mvh

Det som är det fina med Dali är att även om du bara har 2 frontar och inget annat så låter det som surround ändå, ljudet kommer bakifrån osv.

Kan iofs bero på förstärkaren eller dvd spelaren också, men när jag körde med min gamla 70talsförstärkare så lät det surround ändå

dude...du måste komma in o lyssna på riktig surre !!
var det ikon serien du hade ?? de har juh hybriddiskanten som breddar ut din sweetspot..men nått surre e d väl ändå inte ??

tänk på att högtalare är en färskvara.fundera innan du investerar i ett par begangnade..

Last edited:

Solid snake

Guest
jag jobbar på HiFi-Klubben (sci-fi kluben ibland :p)
hör av dig om du vill ha råd !
Mvh

dude...du måste komma in o lyssna på riktig surre !!
var det ikon serien du hade ?? de har juh hybriddiskanten som breddar ut din sweetspot..men nått surre e d väl ändå inte ??

tänk på att högtalare är en färskvara.fundera innan du investerar i ett par begangnade..
Har 6006orna, DD 2.0 låter fan skumt med dem, precis som om man har bakhögtalare.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Jaa det håller bara 30 år eller nåt. :tungan

Är det nåt nytt marknadsföringsknep eller blir ni på HiFiklubben faktiskt upplärda att högtalare är färskvara? :va

Har inget emot HiFiklubben, handlar ofta och gärna där.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Har 6006orna, DD 2.0 låter fan skumt med dem, precis som om man har bakhögtalare.

asg...jo jag förstår. de låter väääldigt vida.
Kör du en flerkanalare så kommer cpu:n att beräkna som att du har 6 högtalare kopplade till systäämät. det råkar bara vara så att du inte har anslutit några högtalare till de terminalerna...
då kommer man att få en känsla av hemmabio..då de 2 kanalerna som du faktiskt har är beräknade på ett flerkanals system. så leken fortsätter som vanligt för förstärkaren...men du upplever bara 2/6 delar av ett hemmabiosurr.
om du har högtalarna ganska nära sidoväggar så har 6006:eek:rna ett väldigt bred swetspot..som träffar sidoväggar..kommer fram till dig med en fördröjning..o du upplever någon sorts surround.

Jaa det håller bara 30 år eller nåt. :tungan

Är det nåt nytt marknadsföringsknep eller blir ni på HiFiklubben faktiskt upplärda att högtalare är färskvara? :va

Har inget emot HiFiklubben, handlar ofta och gärna där.

hahahahah...naah....detta e bara privata tankar ;)
nah inte 30 år...något kortare. tar man hand om sina burkar...inte ställer dom i direkt solljus med avtagna grillz..så kan man gott leva med sina högtalare i en 10 år innan de börja ändra ljudkarraktär. så d e inte så att dina burkar sluta sjunga efter 10 år....men du hör en skillnad på dess prestanda :)
men om du har något av B&ws tyngre så kan man vra rätt säker...
300 timmars inspelning på högst 7db hihihihih

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
hahahahah...naah....detta e bara privata tankar ;)
nah inte 30 år...något kortare. tar man hand om sina burkar...inte ställer dom i direkt solljus med avtagna grillz..så kan man gott leva med sina högtalare i en 10 år innan de börja ändra ljudkarraktär. så d e inte så att dina burkar sluta sjunga efter 10 år....men du hör en skillnad på dess prestanda :)
men om du har något av B&ws tyngre så kan man vra rätt säker...
300 timmars inspelning på högst 7db hihihihih

Mina gamla Luxman låter bättre än nånsin nu, de inköptes av min far 1985, har även ett par gamla Bang&Olufsen från 1967 som fortfarande håller ihop och låter riktigt bra för priset. Mina egna B&W:eek:r är sex år gamla och med tanke på hur gummiupphängning och allt ser ut så lär de hålla betydligt längre än 10 år innan det sker nån förändring. Att folk i hifikretsar dessutom ofta är ute efter högtalare från 80- och 90-talet av vissa särskilda modeller säger ju en del. Om din kompaktstereo för 2000 kr från 2005 börjar ändra karaktär kan jag förstå det men ett par rejäla burkar håller betydligt längre än 10 år om man ser till elementen, skillnad hör man alltid, varje gång man går in i rummet men en märkbar skillnad på ett par högtalare? Nja.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tänk i min värld så är ett par välhållna fina gamla högtalare bland det bästa man kan ha. Inspelade flera ggr om och har hunnit lagt till sig det där extra i ljudet som bara äldre kan leverera.

Tyvärr så sitter jag själv med ett par som "bara" är 6-7år och långt ifrån klara i karaktären.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Mina gamla Luxman låter bättre än nånsin nu, de inköptes av min far 1985, har även ett par gamla Bang&Olufsen från 1967 som fortfarande håller ihop och låter riktigt bra för priset. Mina egna B&W:eek:r är sex år gamla och med tanke på hur gummiupphängning och allt ser ut så lär de hålla betydligt längre än 10 år innan det sker nån förändring. Att folk i hifikretsar dessutom ofta är ute efter högtalare från 80- och 90-talet av vissa särskilda modeller säger ju en del. Om din kompaktstereo för 2000 kr från 2005 börjar ändra karaktär kan jag förstå det men ett par rejäla burkar håller betydligt längre än 10 år om man ser till elementen, skillnad hör man alltid, varje gång man går in i rummet men en märkbar skillnad på ett par högtalare? Nja.

jag respekterar dina tankar. men håller inte med :)

tala inte ens om BO för då :zpy jag!! det e inte hifi ffs!
Antar att mn måste ha tillräckligt med känsliga öron för o lägga märke till sådant. men om du påstår att peeps ur hifikretsar letar efter 80-90 tals högtalare för deras register, är detta helt fel ! man är mera ute efter en viss klang som dessa högtalare besitter.
jag talar med audiofiler dagligen o jag har aldrig hört någon uttrycka sig så!
okk okk...10 år eväl o ta i..men 15 kanske..det är inte alla som förstår det som du förtår, med att ta hand om sina högtalare. för dessa människor e livslängden ännu kortare än 10-15 år.
schysst med en hifi-hojjare btw..hör av dig !
vilka B&W har du förrsten??

Tänk i min värld så är ett par välhållna fina gamla högtalare bland det bästa man kan ha. Inspelade flera ggr om och har hunnit lagt till sig det där extra i ljudet som bara äldre kan leverera.

Tyvärr så sitter jag själv med ett par som "bara" är 6-7år och långt ifrån klara i karaktären.

du rockar för sällan på dina burkar !! :)
hunnit lägga på sig det extra ljudet ? wtff ??:tungan

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om jag någon gång, Gud förbjude, tyckte att jag hade för mycket pengar på kontot skulle jag ge bort det till någon som behövde pengarna bättre.
I alla fall, Hifi-klubben ska du inte gå till. Affärsmodellen de har är att sälja skit dyrt. Det står någon kille i lägre 20 någonting och stammar om något. Man vet inte ens vad de försöker säga. Service har de inte heller, bara tribaltatuerad bockskäggsförsedda struntpratare.
Gå till någon fin affär direkt tycker jag, och om de fina är för dyra går du till en billigare men bra affär. T.ex. Pause i Stockholm kan lite skit och har alla möjliga prisklasser. Best Sound ska du akta dig för, personalen tycker mer om mat än Hifi att döma av deras utseende.

Men sätt in pengarna till Röda Korset istället, du behöver ingen ny stereo.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Om jag någon gång, Gud förbjude, tyckte att jag hade för mycket pengar på kontot skulle jag ge bort det till någon som behövde pengarna bättre.
I alla fall, Hifi-klubben ska du inte gå till. Affärsmodellen de har är att sälja skit dyrt. Det står någon kille i lägre 20 någonting och stammar om något. Man vet inte ens vad de försöker säga. Service har de inte heller, bara tribaltatuerad bockskäggsförsedda struntpratare.
Gå till någon fin affär direkt tycker jag, och om de fina är för dyra går du till en billigare men bra affär. T.ex. Pause i Stockholm kan lite skit och har alla möjliga prisklasser. Best Sound ska du akta dig för, personalen tycker mer om mat än Hifi att döma av deras utseende.

Mycket bra sagt:tummenupp

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Eller så lyssnar man i affären och beställer för halva priset på internet istället..

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...