Köpa stereo?

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
En D/A omvandlar ljudet från digital format till analogt kort sagt. Nu kommer det säkert muppar och förklarar detta mer ingående men jag anser att man inte behöver veta allt för mycket, spjutspetskompetens är aldrig av godo.
En bra D/A gör att ljudet låter bra, kort sagt :D
Köper du någorlunda vettig stärkare för runt 3000:- så får du rätt så bra D/A-omvandlare. Köper du en sunkig kompaktanläggning för 1000:- på Vivo så får du med största sannolikhet en pryl som får ljudet att låta riktigt illa.

Det jag anser att du bör tänka på är att det är helt ok att du köper dina kablar på Claes ohlson/Biltema, du hör ingen skillnad.
Och sen kan jag tipsa dig om att DVD-audio låter förbannat bra men då krävs det helt andra prylar, och är du inte ljudbög inom ett år efter att du har börjat handlat dina prylar så kan du vara lycklig.

Här har du en bra surroundreceiver som låter riktigt bra i 2-kanal också för normala människor. http://www.blocket.se/vi/20352937.htm?ca=11_s
Eller denna http://www.blocket.se/vi/19902782.htm?ca=11_s

Och ska du lira nedtankad musik så är det .flac som gäller, ljusår bättre än .mp3 men det kanske du redan visste.

Angående kablarna spelar det inte så stor roll så länge signalkablarna (de som går från ljudkällan typ ljudkort > stärkaren) är skärmade, dvs. inga svarta lakris-snören. Man brukar kunna få fina störningar annars. Själva högtalarkablarna räcker med om de är hyffsat grova bara imo.

Jag har precis upptäckt vad en fin digital/analog omvandlare kan göra för anläggningen, ett sjukt lyft! Har man en d/a omvandlare i förstärkaren behöver man säkert ingen separat. Men att köra med ett inbyggt eller dåligt ljudkort som omvandlare är ingen hit.

Har man d/a omvandlare i förstärkaren bör man köra digital signal till förstärkaren, t.ex. genom en toslink kabel (optisk) eller SPDIF (koppar)

hoppas jag inte krånglade till allt för mkt. lycka till med allt:tummenupp

Och se till att kolla på dokumentären guldörat från SVT, grymt sköna gubbar. Finns att ladda ner på en bukt med pirater på internet nånstans...

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
K7
Ja, jag har också gått i tankar på ny stereo och idag föll allt på plats.

Det började för ett par veckor sedan med att jag börja kolla på hemmabio receiver för att få med funktioner som hdmi växlare och dekoder för alla dessa ljud format. Fick rådet att tänka om då musik är prio 1 med många längder ner till film och började titta på 2 kanaliga lösningar och var länge inne på en PMA-700AE eller en PMA-1500AE med ett par Bowers & Wilkins DM685 åter igen fick jag ett råd att hålla mig borta ifrån Denon, Rotel och NAD om jag inte hade en jävla massa pengar att lägga och det har man ju inte.

Så då börja jag titta på ett märke som heter Nuforce som är något litet företag i Califonien och har fått väldigt fina betyg. Så till slut kom jag fram till att en IA-7 var vad jag behövde en 2x100w, 4 ingångar (ena går att göra om till pre out) och sen helt plötsligt igår blev jag medlem på hifi-klubben och såg då att dom hade lagerrensing och att butiken på flemingsgatan hade storebror till DM685 som heter DM683 sänkta till 9996:- från 14296:- Så jag nu sitter jag här med en IA-7 och ett par DM683 som jag inte kan använda eftersom det känns dumt att packa upp dom här när jag ska flytta om 1,5 vecka.

Men oj oj nu längtar man! :)

Så lycka till med letandet, för det känns riktigt bra när man väl sitter med sina grejer. :)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Ja, jag har också gått i tankar på ny stereo och idag föll allt på plats.

Det började för ett par veckor sedan med att jag börja kolla på hemmabio receiver för att få med funktioner som hdmi växlare och dekoder för alla dessa ljud format. Fick rådet att tänka om då musik är prio 1 med många längder ner till film och började titta på 2 kanaliga lösningar och var länge inne på en PMA-700AE eller en PMA-1500AE med ett par Bowers & Wilkins DM685 åter igen fick jag ett råd att hålla mig borta ifrån Denon, Rotel och NAD om jag inte hade en jävla massa pengar att lägga och det har man ju inte.

Så då börja jag titta på ett märke som heter Nuforce som är något litet företag i Califonien och har fått väldigt fina betyg. Så till slut kom jag fram till att en IA-7 var vad jag behövde en 2x100w, 4 ingångar (ena går att göra om till pre out) och sen helt plötsligt igår blev jag medlem på hifi-klubben och såg då att dom hade lagerrensing och att butiken på flemingsgatan hade storebror till DM685 som heter DM683 sänkta till 9996:- från 14296:- Så jag nu sitter jag här med en IA-7 och ett par DM683 som jag inte kan använda eftersom det känns dumt att packa upp dom här när jag ska flytta om 1,5 vecka.

Men oj oj nu längtar man! :)

Så lycka till med letandet, för det känns riktigt bra när man väl sitter med sina grejer. :)

Grymt, kommer du köra CD-spelare och i så fall vilken eller kör du via dator eller liknande?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det jag anser att du bör tänka på är att det är helt ok att du köper dina kablar på Claes ohlson/Biltema, du hör ingen skillnad.
Och sen kan jag tipsa dig om att DVD-audio låter förbannat bra men då krävs det helt andra prylar, och är du inte ljudbög inom ett år efter att du har börjat handlat dina prylar så kan du vara lycklig.

Här har du en bra surroundreceiver som låter riktigt bra i 2-kanal också för normala människor. http://www.blocket.se/vi/20352937.htm?ca=11_s
Eller denna http://www.blocket.se/vi/19902782.htm?ca=11_s

Och ska du lira nedtankad musik så är det .flac som gäller, ljusår bättre än .mp3 men det kanske du redan visste.

Angående kablarna spelar det inte så stor roll så länge signalkablarna (de som går från ljudkällan typ ljudkort > stärkaren) är skärmade, dvs. inga svarta lakris-snören. Man brukar kunna få fina störningar annars. Själva högtalarkablarna räcker med om de är hyffsat grova bara imo.

Jag har precis upptäckt vad en fin digital/analog omvandlare kan göra för anläggningen, ett sjukt lyft! Har man en d/a omvandlare i förstärkaren behöver man säkert ingen separat. Men att köra med ett inbyggt eller dåligt ljudkort som omvandlare är ingen hit.

Har man d/a omvandlare i förstärkaren bör man köra digital signal till förstärkaren, t.ex. genom en toslink kabel (optisk) eller SPDIF (koppar)

hoppas jag inte krånglade till allt för mkt. lycka till med allt:tummenupp

Och se till att kolla på dokumentären guldörat från SVT, grymt sköna gubbar. Finns att ladda ner på en bukt med pirater på internet nånstans...

Jo ljudkvailitet på källar har jag väl lite koll på. Vad sänder Spotify i?

Kablar tar jag nog genom en kompis som har en ganska seriös billjud firma. Kablar kan han säkert.

Signal kabel har jag seriösa sen gamla bilbyggen.

Ok så om jag tar en sån som du länka från blocket slipper jag köpa D/A omvandlar på ett tag.

Dock verkar jag bli tvungen att köpa ny dator.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jo ljudkvailitet på källar har jag väl lite koll på. Vad sänder Spotify i?

Kablar tar jag nog genom en kompis som har en ganska seriös billjud firma. Kablar kan han säkert.

Signal kabel har jag seriösa sen gamla bilbyggen.

Ok så om jag tar en sån som du länka från blocket slipper jag köpa D/A omvandlar på ett tag.

Tror spotify har ungefär 160kbit/s. Ska man köra MP3 låter variable bitrate bäst imo.

EDIT: om du har D/A omvandlare i förstärkaren så behöver du inte vanliga signal-kablar utan en optisk antagligen...

EDIT2: kollade upp de två surround förstärkarna och bägge har d/a omvandlare. Hur bra de är har jag ingen aning om men de är säkert bättre än vilket ljudkort som helst.

Last edited:

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
K7
Grymt, kommer du köra CD-spelare och i så fall vilken eller kör du via dator eller liknande?

För tillfället blir det att köra wav/flac/apple lossless från en squeezbox duet, men det ska in en DAC och en bra cd. Dock skrek plånboken.. så jag får ta det lungt ett litet tag innan det köps. :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

D/A-omvandlarna i Denon/Marantz håller såpass hög kvalitet för hemmalyssnaren så att man blir mer än nöjd. Och köper du deras dyrare serier så får du bättre D/A-omvandlare men man hör inte skillnad på sånt anser jag. Inte i en billig anläggning och utan att vara en onormal ljudbög och dessa människor är nästan värre än BMW-folk :brinnerup
Varför måste du köpa ny dator? Eller har du en laptop med sunkigt ljudkort? Testa först att koppla in den ändå, det kan ju vara så att du får bra ljud med standard 3,5mm-2xRCA in i stereon då datorn omvandlar signalen åt dig istället för stärkaren.
Så kör jag från min server-dator till stereon i baren, även om jag förvisso bara lyssnar på dammsugar-musik på hög volym så låter det riktigt bra. Vill jag ha bra ljudkvalitet så drar jag på en skiva i min Q50-spelare kopplad till den istället men kör jag .flac från datorn så är det inte jättesto skillnad.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Så här några år senare måste jag ha ny stärkare. Köpte ett par B&W 603 S3 som jag gillar. När något dyker upp på blocket får det bli nyare 683 eller CM9.

Kommer nog aldrig göra slag i saken och köra 7.1 men jag vill gärna ha möjligheten att ta in allt ljud med HDMI eller i alla fall optisk kabel. Det verkar inte finns på de 2-kanalsreceiver jag tittat på. Klarar jag mig i en 2:a på en billigare hemmabioreceiver? Ska jag vid framtida högtalarköp köpa ett slutsteg till frontarna? Hur funkar detta med att köra högtalarna på flera kanaler?

In i receivern kör jag dator med skapligt ljudkort, xbox och tv. Lyssnar på all musik från datorn. Mest Spotify och sånt skit men ibland flac. Ansluter inte ipod eller annat larv och behöver ingen konstig airplay. Ju mindre larv funktioner desto bättre tror jag.

En kompis ska till hifiklubben i helgen och jag funderar på att hänga på. Gillar NADs strictly business stuk men det är kanske skit. Annars har jag ingen känsla alls för något märke. Är inte tveksam till beggat men fattar inget av några år gamla grejer.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/nad_t748_hemmabioreceiver.htm

Nå vad säger eliten?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...