En D/A omvandlar ljudet från digital format till analogt kort sagt. Nu kommer det säkert muppar och förklarar detta mer ingående men jag anser att man inte behöver veta allt för mycket, spjutspetskompetens är aldrig av godo.
En bra D/A gör att ljudet låter bra, kort sagt![]()
Köper du någorlunda vettig stärkare för runt 3000:- så får du rätt så bra D/A-omvandlare. Köper du en sunkig kompaktanläggning för 1000:- på Vivo så får du med största sannolikhet en pryl som får ljudet att låta riktigt illa.
Det jag anser att du bör tänka på är att det är helt ok att du köper dina kablar på Claes ohlson/Biltema, du hör ingen skillnad.
Och sen kan jag tipsa dig om att DVD-audio låter förbannat bra men då krävs det helt andra prylar, och är du inte ljudbög inom ett år efter att du har börjat handlat dina prylar så kan du vara lycklig.
Här har du en bra surroundreceiver som låter riktigt bra i 2-kanal också för normala människor. http://www.blocket.se/vi/20352937.htm?ca=11_s
Eller denna http://www.blocket.se/vi/19902782.htm?ca=11_s
Och ska du lira nedtankad musik så är det .flac som gäller, ljusår bättre än .mp3 men det kanske du redan visste.
Angående kablarna spelar det inte så stor roll så länge signalkablarna (de som går från ljudkällan typ ljudkort > stärkaren) är skärmade, dvs. inga svarta lakris-snören. Man brukar kunna få fina störningar annars. Själva högtalarkablarna räcker med om de är hyffsat grova bara imo.
Jag har precis upptäckt vad en fin digital/analog omvandlare kan göra för anläggningen, ett sjukt lyft! Har man en d/a omvandlare i förstärkaren behöver man säkert ingen separat. Men att köra med ett inbyggt eller dåligt ljudkort som omvandlare är ingen hit.
Har man d/a omvandlare i förstärkaren bör man köra digital signal till förstärkaren, t.ex. genom en toslink kabel (optisk) eller SPDIF (koppar)
hoppas jag inte krånglade till allt för mkt. lycka till med allt
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Och se till att kolla på dokumentären guldörat från SVT, grymt sköna gubbar. Finns att ladda ner på en bukt med pirater på internet nånstans...