Att undvika billig kinadynga på varma platser är säkert bra, men räcker det...?
En del av mina arbetsuppgifter består bl.a. av patentbevakning. Jag har därför tvingats se kinatillverkade styrdämpare där "konstruktören" verkar vara helt omedveten om fundamentala ingenjörsmässiga saker som Eulers knäckningsfall, något jag vill minnas att man får lära sig väldigt tidigt på vilken svensk ingenjörsutbildning som helst.
Märkliga placeringar av billiga lager med hög friktion, märkligt valda kolvstångsdimensioner och märkligt valda kolvstångsmaterial. Ändå en styrdämpare konstruerad med möjlighet att plocka ut väldigt höga dämpkrafter, liksom för att fullborda tankevurpan så att man verkligen böjer kolvstången istället för att trycka ihop styrdämparen...
Eller alla dessa varianter där någon fått för sig att man ska skruva fast ett klammer rakt över cylinderkroppen...Redan vid halva åtdragningsmomentet hos klammrets skruvar har man käkat upp hela radiella spelet mellan cylinderkroppen och kolven. De känns säkert helt underbara då de bara cyklas fram och tillbaka i handen, men när den är monterad på hojen, då...?
Mitt råd till de som överväger kinadynga är att verkligen tänka till och att verkligen ha ögon och öron med sig. Ser konstruktionen rimlig ut...? Är priset rimligt i förhållande till det som påstås om konstruktionen...?
En del av mina arbetsuppgifter består bl.a. av patentbevakning. Jag har därför tvingats se kinatillverkade styrdämpare där "konstruktören" verkar vara helt omedveten om fundamentala ingenjörsmässiga saker som Eulers knäckningsfall, något jag vill minnas att man får lära sig väldigt tidigt på vilken svensk ingenjörsutbildning som helst.
Märkliga placeringar av billiga lager med hög friktion, märkligt valda kolvstångsdimensioner och märkligt valda kolvstångsmaterial. Ändå en styrdämpare konstruerad med möjlighet att plocka ut väldigt höga dämpkrafter, liksom för att fullborda tankevurpan så att man verkligen böjer kolvstången istället för att trycka ihop styrdämparen...
Eller alla dessa varianter där någon fått för sig att man ska skruva fast ett klammer rakt över cylinderkroppen...Redan vid halva åtdragningsmomentet hos klammrets skruvar har man käkat upp hela radiella spelet mellan cylinderkroppen och kolven. De känns säkert helt underbara då de bara cyklas fram och tillbaka i handen, men när den är monterad på hojen, då...?
Mitt råd till de som överväger kinadynga är att verkligen tänka till och att verkligen ha ögon och öron med sig. Ser konstruktionen rimlig ut...? Är priset rimligt i förhållande till det som påstås om konstruktionen...?