Justerskruven var dragen i botten när jag fick dämparen.
Stod i köket och kände på hur den betedde sig innan den skickades iväg
Kanske inte var helt smart.
På hojen vill jag minnas den stod inställd någonstans kring 40% mellan min och max.
Med den nya oljan gissar jag att vredet hade behövt kunna vridas till
-30-40% för att motsvara tidigare +40%.
Då jag inte haft någon "riktig" styrdämpare, så är det enda jag kan säga säkert att den är märkbart trögare än innan och att mjukaste läget är betydligt trögare än någon av de fabriksmonterade originaldämpare som jag stött på.
Jag har 11 cst olja också men jag resonerade som så att kineserna har nog inte så hög precision på grejerna.
Better safe than sorry! Låter helt rätt tänkt.
Innan jag skickade iväg den försökte jag leta upp vilken olja som används i dessa, men det verkar helt omöjligt att hitta. Hade inte förvånat mig om du är den första som renoverar en.
Ikväll lärde jag mig att det är en kopia på
HyperPro styrdämpare. Tyvärr lyckas jag inte hitta vilken olja de använder, men jag har dragit iväg ett mail till deras support. Kanske kan ge en ledtråd, förutsatt att kinadämparen är lik nog invändigt.
Imorgon blir det långtur, så får jag känna på det ordentligt. Visar det sig vara orimligt trögt så har vi lärt oss att kinesdämparna behöver lägre än 15 cst
Har beställt ännu en kinesdämpare till CBRen, när den anländer om ett par veckor kan jag jämföra dem i tröghet också.
Baserat på de dåliga möjligheterna att lufta dämparen bra har jag även en liten misstanke om att dom nog är ganska dåligt luftade från fabriken.
Det låter rimligt. När den nya dämparen kommer kan jag försöka känna efter luft i den med.
Edit:
Dra på trissor, jag hittade en video med en Irländare som bygger om en kinadämpare.
Han testade först med Castrol 10w gaffelolja, men tyckte det var för tunnt och bytte sedan till 15w.
När jag söker hittar jag att Castrol 10w = 32 cSt och Castrol 15w = 46cSt.
Underligt med tanke på att jag upplever 15cSt som trögt.
En skillnad är att han inte pumpar in gas i den, men borde väl inte påverka hårdheten i dämpningen(?)