Köpa styrdämpare på eBay?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns det? Har läst En post på en som visste om någon som fick ta escapen efter starten i ett race så värmen från motorn på tomgång en stund skulle ha gjort något, jag ställer mig både tveksam till händelsen i sig och att Om det nu har hänt så kan jag inte tänka mig att den toklåst sig, utan kanske trögat sig isf.

Oftast på internet så läser en nåt och upprepar det, så läser några till och upprepar samma händelse med någon avvikelse och plötsligt är det flertalet händelser som i grunden kom från samma exempel.

Jag hade en original på min gixxer som var helt utan motstånd när jag tog av den, betyder det att alla original är totalt värdelösa?
Mitt minne är erkänt värdelöst, så ta det inte för sant. :fakta
Jag skulle lita mycket mer på Atalato om allt som har med dämpning att göra än mig. Eller ett flertal andra här på forumet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu ska ni inte ha allt för stora förhoppningar på det resultatet som dessutom kommer vara helt subjektivt tyckande.

Jag litar helt på din förmåga att ge ett subjektivt omdöme huruvida den har förutsättningar att uppfylla sitt syfte eller är en aluminiumtub med en kolvstång som löper lite trögt igenom oringar
 

Raderad medlem 61114

Guest
Mitt minne är erkänt värdelöst, så ta det inte för sant. :fakta
Jag skulle lita mycket mer på Atalato om allt som har med dämpning att göra än mig. Eller ett flertal andra här på forumet.

Tvivlar inte en sekund på hans kunskap. Det jag delar med mig av är inte några vetenskapliga expertutlåtanden utan enbart egna erfarenheter då jag testat grejorna när jag ville mer än jag hade råd med. Glömde ju en sak till, hade kinarearset (justerbar fotpinnesats för de som inte vet) som kostade 1200kr, dessa monterade jag i princip samtidigt som resten av prylarna från Kina och de gjorde jobbet precis lika bra som mina Ligthtech för 7000kr gör som sitter på min Aprilia jag har idag. Men självklart, lite mer kvalitetskänsla får man när man tittar, klämmer och känner.

Jag kanske har haft en obeskrivlig tur precis som kompisen haft dussintals ggr när han köpt 10-talet kinabromsskivor till flera av sina hojar de senaste 20 åren eller nåt. Säger inte att de är bättre än Brembo, men likvärdiga eller bättre än original var hans erfarenhet.

Jag var också tveksam till styrdämparen när jag beställde. Idag hade jag tveklöst köpt kinaprylar för att rusta upp en gammal japs eller en billig racehoj som kastas i backen i tid och otid. Men nej min Aprilia 2020 kommer jag inte köpa kinaprylar till.

Ser också fram emot isärplockningen ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tvivlar inte en sekund på hans kunskap. Det jag delar med mig av är inte några vetenskapliga expertutlåtanden utan enbart egna erfarenheter då jag testat grejorna när jag ville mer än jag hade råd med. Glömde ju en sak till, hade kinarearset (justerbar fotpinnesats för de som inte vet) som kostade 1200kr, dessa monterade jag i princip samtidigt som resten av prylarna från Kina och de gjorde jobbet precis lika bra som mina Ligthtech för 7000kr gör som sitter på min Aprilia jag har idag. Men självklart, lite mer kvalitetskänsla får man när man tittar, klämmer och känner.

Jag kanske har haft en obeskrivlig tur precis som kompisen haft dussintals ggr när han köpt 10-talet kinabromsskivor till flera av sina hojar de senaste 20 åren eller nåt. Säger inte att de är bättre än Brembo, men likvärdiga eller bättre än original var hans erfarenhet.

Jag var också tveksam till styrdämparen när jag beställde. Idag hade jag tveklöst köpt kinaprylar för att rusta upp en gammal japs eller en billig racehoj som kastas i backen i tid och otid. Men nej min Aprilia 2020 kommer jag inte köpa kinaprylar till.

Ser också fram emot isärplockningen ?
Jag tror att majoriteten av kinadämparna är dugliga. Det som är oroande med kinaprodukter är ju den totala avsaknaden av kvalitetskontroll. Beställer man två likadana saker kan den ena vara totalt skräp medan den andra kan vara helt okej.
Jag hade en banhoj med en styrdämpare från Öhlins som någon skruvat upp så hårt att jag var tvungen att bryta loss ställskruven. Hojen betedde sig skitskumt med så hårt ställd styrdämpare, kändes som om den viftade på röven när det gick undan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Första intrycket blev att locket till gasbehållaren gick att trycka in med tummen och stannade inne. Alltså inget tryck men jag upplever ändå att den har dämpning som går att justera. Och jag kan känna att det är luft i oljan.

Egentligen är inget av detta konstigt på en dämpare som gått för länge utan service.

Hade ingen tillräckligt liten haknyckel så jag modifierade en gammal hemmagjord bara för och upptäcka att locket satt så löst draget att jag troligen kunde ha petat upp det utan verktyg.
 

Bifogat

  • IMG_20220520_165102.jpg
    IMG_20220520_165102.jpg
    839.8 KB · Visningar: 22

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dämparen består av två rör, själva cylinderröret är ett inre röre som syns på första bilden. När kolven rör sig i det inre röret går alltså oljan i motsatt riktning i utrymmet mellan dessa två rör. Med justerskruven stryper man hur alltså hur lätt oljan rör sig här i mellan.

Klämman för fästet kan alltså inte klämma fast kolven för det är helt enkelt ett helt annat rör.

Vidare saknar kolven kanaler där olja kan passera så i princip all olja går över ventilen. Av någon anledning sitter det två shims mellan låsring och kolv men dom saknar hydraulisk funktion, kanske utgör dom bara mellanlägg för att kolven ska sitta stumt mellan låsningarna.

Möjligheterna för att lufta dämparen är väldigt begränsade. Men det finns märkesstötdämpare som är dåligt konstruerade ur den synvinkeln också så.

Sammanfattningsvis så är väl konstruktionen marginellt mer avancerad än en cykelpump. Men dämpar rörelser gör den ju.
Och de sista millimetrarna av slaget ska man nog försöka justera monteringen så man undviker att använda den biten för där kanske det kan bli vätskeslag i dämpare.
 

Bifogat

  • IMG_20220527_215837.jpg
    IMG_20220527_215837.jpg
    1.1 MB · Visningar: 18
  • IMG_20220527_215436.jpg
    IMG_20220527_215436.jpg
    1.2 MB · Visningar: 16
  • IMG_20220527_215418.jpg
    IMG_20220527_215418.jpg
    1.2 MB · Visningar: 17
  • IMG_20220527_215321.jpg
    IMG_20220527_215321.jpg
    408.1 KB · Visningar: 16

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så, slutsatsen blir, ingen kvalitetsprodukt men dämpar, går att justera dämpet lite.

Är bättre än ingenting, men långt ifrån bra?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så, slutsatsen blir, ingen kvalitetsprodukt men dämpar, går att justera dämpet lite.

Är bättre än ingenting, men långt ifrån bra?

Ja, det är ganska precis så jag ser på den.

Går att justera dämpet mer än lite. När jag fick den så kändes det som att den inte dämpade alls i mjukaste läget men i hårdaste läget var det klart motstånd.

Skillnaden är kanske mindre nu, vet inte om den dämpar så mycket hårdare i hårdaste läget nu men nu dämpar den även i mjukaste läget. Kanske ska den ha högre viskositet på olja än jag fyllde i den. Men det där kan man ju egentligen inte stå och rycka för hand och gissa.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad kul att du tog dig en titt! Jag är en väldigt nyfiken person, så stort tack för det.
Ska bli intressant att känna på hur den känns efter service.

Sammanfattningsvis så är väl konstruktionen marginellt mer avancerad än en cykelpump. Men dämpar rörelser gör den ju.
Så vad är din åsikt om designen ur ett "jag vill inte dö"-perspektiv? Det var ett par kommentarer kring risken att den nyper och låser styret.

Tänker om jag vågar montera tillbaka den på hojen eller om jag skulle vilja pröva en på CBR:en bara för att det är kul.
Klämman för fästet kan alltså inte klämma fast kolven för det är helt enkelt ett helt annat rör.
Det var ju positivt. Jag har sett att även Öhlins använt klämfästen på sina styrdämpare. Är det en vanlig lösning med flera rör, eller gör riktiga märken annorlunda för att undvika att bli klämda?

Vidare saknar kolven kanaler där olja kan passera så i princip all olja går över ventilen.
Brukar sådana kanaler finnas på riktiga märken?
Är kanalernas funktion att kolven ska gå att röra även om ventilen sätter igen?

Och de sista millimetrarna av slaget ska man nog försöka justera monteringen så man undviker att använda den biten för där kanske det kan bli vätskeslag i dämpare.
Bra att veta. Skulle vätskeslag yttra sig som en stöt i styret när det händer?
Närmsta jag kan relatera till vätskeslag är smällarna man hör i vattenrör när grannarna slår igen kranen snabbt.

Kanske ska den ha högre viskositet på olja än jag fyllde i den. Men det där kan man ju egentligen inte stå och rycka för hand och gissa.
Vad använde du för olja?

Första intrycket blev att locket till gasbehållaren gick att trycka in med tummen och stannade inne. Alltså inget tryck men jag upplever ändå att den har dämpning som går att justera. Och jag kan känna att det är luft i oljan.
Pumpar man även i gas med vid en service? Tror du kinadämparen håller tätt?

Och jag kan känna att det är luft i oljan.
Hur upplevs detta? Går det att känna i kolvrörelsen när luftbubblor tar sig genom ventilen?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sniglom

Eftersom klämman inte pressar ihop röret som kolven går igenom så kan ju inte klämman göra att dämparen låser sig. Jag vet inte om det är en vanlig lösning, jag får aldrig in några styrdämpare för service, knappt ens gafflar och stötdämpare till sporthojar.
Mest bara cross på sommaren och skoter på vintern.

Jag kan väl inte utesluta att det skulle kunna uppstå något slags vätskeslag men jag ser inte riktigt ser var det skulle kunna uppstå. Bortsett från som jag sa kanske längst ut i slaget, så de sista 5 millimetrarna av styrdämparen ska man nog montera så att man undviker att använda.

Luft/gas kan komprimeras, håller du för hålet på cykelpumpen så har du skapat en luftfjäder som komprimeras, du kan trycka ihop pumpen och den fjädrar ut igen. Fyller du pumpen med vätska så fjädrar det inte alls, det är vad som kallas vätskeslag.
I termodynamiken definierar man vätska som inkompressibelt.

Fyller du pumpen till hälften med vätska så har du förminskat gasbehållaren, när du då trycker ihop pumpen märks först ingen skillnad men desto mer du trycker ihop den desto snabbare ökar motståndet tills du når vätskan och det blir tvärstopp.
Samma sak som när man ökar oljemängden i framgaffeln, den blir mer progressiv. Fyller man mer olja än tillverkaren rekommenderar så blir det vätskeslag även i gaffeln.

Det måste finnas någon slags passage för att oljan ska kunna passera från den ena till den andra sidan när kolven förflyttar sig. Ventilen stryper åt den kanalen om man drar åt den för att få mer motstånd i dämparen.

Det är en 15 cst olja i den nu, och ja, man fyller gas i den lilla behållaren på sidan. se bilden på inlägg #46.
Jag hade ingen ny o-ring som passade för det locket, men jag såg inga skador på o-ringen heller så jag rengjorde, fyllde gas. Sedan sprayade jag på lite läcktest och det ser ut att hålla tätt. Troligen har kineserna bara slarvat vid monteringen och fått nåt skräp i mellan som gjort att det läckt.
Jag hittade ludd i dämparen också, gissningsvis från någon trasa de använt för att torka rent från olja.

Luft/luftbubblor både känns och hörs när en dämpare rör sig. Motståndet försvinner nästan helt och det hörs ett tydligt ljud. Din dämpare har i blivit nästan helt tyst.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har fått på dämparen nu. Mycket mer motstånd än tidigare, kör på lägsta inställningen nu, vilket är mer än vad "mitten" motsvarade som jag körde innan. Tror den känns mjukare i rörelsen än tidigare också. Ska ta en längre tur imorgon och se om jag kan komma överens med det nya motståndet.

Har för lite erfarenhet om styrdämpare för att veta om jag körde på tok för slappt innan eller om kinadämparen vill ha supertunn olja.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har fått på dämparen nu. Mycket mer motstånd än tidigare, kör på lägsta inställningen nu, vilket är betydligt mer än vad "mitten" motsvarade som jag körde innan. Ska ta en längre tur imorgon och se om jag kan komma överens med motståndet.

Har för lite erfarenhet om styrdämpare för att veta om jag körde på tok för slappt innan eller om kinadämparen vill ha supertunn olja.

Justerskruven var dragen i botten när jag fick dämparen.

Jag har 11 cst olja också men jag resonerade som så att kineserna har nog inte så hög precision på grejerna.
Baserat på de dåliga möjligheterna att lufta dämparen bra har jag även en liten misstanke om att dom nog är ganska dåligt luftade från fabriken.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Justerskruven var dragen i botten när jag fick dämparen.
Stod i köket och kände på hur den betedde sig innan den skickades iväg :crash
Kanske inte var helt smart.

På hojen vill jag minnas den stod inställd någonstans kring 40% mellan min och max.
Med den nya oljan gissar jag att vredet hade behövt kunna vridas till -30-40% för att motsvara tidigare +40%.

Då jag inte haft någon "riktig" styrdämpare, så är det enda jag kan säga säkert att den är märkbart trögare än innan och att mjukaste läget är betydligt trögare än någon av de fabriksmonterade originaldämpare som jag stött på.
Jag har 11 cst olja också men jag resonerade som så att kineserna har nog inte så hög precision på grejerna.
Better safe than sorry! Låter helt rätt tänkt.

Innan jag skickade iväg den försökte jag leta upp vilken olja som används i dessa, men det verkar helt omöjligt att hitta. Hade inte förvånat mig om du är den första som renoverar en.

Ikväll lärde jag mig att det är en kopia på HyperPro styrdämpare. Tyvärr lyckas jag inte hitta vilken olja de använder, men jag har dragit iväg ett mail till deras support. Kanske kan ge en ledtråd, förutsatt att kinadämparen är lik nog invändigt.

Imorgon blir det långtur, så får jag känna på det ordentligt. Visar det sig vara orimligt trögt så har vi lärt oss att kinesdämparna behöver lägre än 15 cst :)

Har beställt ännu en kinesdämpare till CBRen, när den anländer om ett par veckor kan jag jämföra dem i tröghet också.
Baserat på de dåliga möjligheterna att lufta dämparen bra har jag även en liten misstanke om att dom nog är ganska dåligt luftade från fabriken.
Det låter rimligt. När den nya dämparen kommer kan jag försöka känna efter luft i den med.

Edit:
Dra på trissor, jag hittade en video med en Irländare som bygger om en kinadämpare.
Han testade först med Castrol 10w gaffelolja, men tyckte det var för tunnt och bytte sedan till 15w.

När jag söker hittar jag att Castrol 10w = 32 cSt och Castrol 15w = 46cSt.
Underligt med tanke på att jag upplever 15cSt som trögt.

En skillnad är att han inte pumpar in gas i den, men borde väl inte påverka hårdheten i dämpningen(?)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror han har luft kvar i den också med tanke på att han inte rör gasbehållaren. Jag pumpade med skiljekolven för att få ut all luft.

Gastrycket gör lite grand, får du tag på en kanyl så kan du testa att släppa ut gasen. Du lär väl ändå få skicka hit den igen för oljebyte.

Luften som blir kvar i oljan tenderar väl att lägga sig högt upp, alltså närmast gasbehållaren.
Och där i ingången till gasbehållaren har dom monterat ett munstycke med extremt litet hål. Nu ska väl oljeflödet gå mellan höger och vänster sida men det brukar vilja skjuta på mot gasbehållaren också. Har man då luft där så åker väl luften lätt genom munstycket men för oljan är det nästan tvärstopp. Det lär vara så trög förflyttning av olja via hålet att det bara kan hantera värmeutvidgningen.
Inte alls som på stötdämpare.

Jag börjar fundera på om jag kanske har gjort jobbet för noga så att det här vätskeslaget som Alatalo beskrev har uppstått.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag tror han har luft kvar i den också med tanke på att han inte rör gasbehållaren. Jag pumpade med skiljekolven för att få ut all luft.

Gastrycket gör lite grand, får du tag på en kanyl så kan du testa att släppa ut gasen. Du lär väl ändå få skicka hit den igen för oljebyte.

Luften som blir kvar i oljan tenderar väl att lägga sig högt upp, alltså närmast gasbehållaren.
Och där i ingången till gasbehållaren har dom monterat ett munstycke med extremt litet hål. Nu ska väl oljeflödet gå mellan höger och vänster sida men det brukar vilja skjuta på mot gasbehållaren också. Har man då luft där så åker väl luften lätt genom munstycket men för oljan är det nästan tvärstopp. Det lär vara så trög förflyttning av olja via hålet att det bara kan hantera värmeutvidgningen.
Inte alls som på stötdämpare.

Jag börjar fundera på om jag kanske har gjort jobbet för noga så att det här vätskeslaget som Alatalo beskrev har uppstått.
Jag hade fel.

Jag har varit ute och kört längre idag. Det känns inte så hårt som jag fick för mig igår. Då kände jag i styret stillastående och tog en provsväng runt parkeringen. Funderar på om det trögheten från stillastående till rörelse (stiction?) i dämparen som kan lurat mig.
(För inte kan väl något ha ändrats av att dämparen fått sitta still i rätt orientering över natten?)

Prövat att köra runt en sväng i stan med hårdaste inställningen och det var inga problem. Så kanske hade inte den videon jag hittade fel ändå med tjockare olja.

Får köra fler mil och hoppas jag stöter på någon hoj med riktig styrdämpare så jag kan jämföra. Tills dess ska jag vara tyst om tjockare/tunnare, känna mer och inbilla mig mindre.

Hoppas jag får svar från HyperPro med, hade varit intressant att höra vad de rekommenderar i originaldämparen.

PS. Tack för ännu ett informativt inlägg. Alltid kul att lära sig mer om hur saker hänger ihop.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har rejsat sedan 2002, och hela tiden har sanningen varit att "Man måste ha styrdämpare annars dör man diReCkT!!! Så därför har jag haft det. Ända tills jag vid ett tillfälle krökte kolvstången till min Öhlinare och körde utan dämpare några månader på min R6a. Och jag dog inte.
Men, jag fick uppleva något kul, och det var att när man passerade Torparn på Sviestad och gick ut på rakan så riste hojen till och styret gjorde ett par små slag. Vart tionde varv. Och bara där och ingen annan stans på svenska banor.
Några år senare mulade jag styrdämparen på en annan hoj, en ZX6R, och då hände precis samma sak: hojen skakade till vart tionde varv ur Torparn! Aldrig annars!
Nu har jag kört utan i tre år men denna tråden har fått mig att vakna till och jag beställde en kinesisk styrdämpare som jag satt på.
Och nu har jag kört en gång och noterar två saker.
1. Jag märker ingen skillnad runt Falkenbergsbanan. Och det är kanske som det ska vara. Men ändå intressant.
2. Varför monteras många styrdämpare ovanpå gaffelkronan? VÄLDIGT utsatt vid krasch och allmänt i vägen. Är det för att det är fränt? Jag tycker att jag monterat min MYCKET bättre; ur vägen och enklare fäste = BRA!
 

Bifogat

  • Styrdämpare.jpeg
    Styrdämpare.jpeg
    98.3 KB · Visningar: 20
  • IMG_2550.jpeg
    IMG_2550.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 20
  • IMG_2551.jpeg
    IMG_2551.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 20

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har rejsat sedan 2002, och hela tiden har sanningen varit att "Man måste ha styrdämpare annars dör man diReCkT!!! Så därför har jag haft det. Ända tills jag vid ett tillfälle krökte kolvstången till min Öhlinare och körde utan dämpare några månader på min R6a. Och jag dog inte.
Men, jag fick uppleva något kul, och det var att när man passerade Torparn på Sviestad och gick ut på rakan så riste hojen till och styret gjorde ett par små slag. Vart tionde varv. Och bara där och ingen annan stans på svenska banor.
Några år senare mulade jag styrdämparen på en annan hoj, en ZX6R, och då hände precis samma sak: hojen skakade till vart tionde varv ur Torparn! Aldrig annars!
Nu har jag kört utan i tre år men denna tråden har fått mig att vakna till och jag beställde en kinesisk styrdämpare som jag satt på.
Och nu har jag kört en gång och noterar två saker.
1. Jag märker ingen skillnad runt Falkenbergsbanan. Och det är kanske som det ska vara. Men ändå intressant.
2. Varför monteras många styrdämpare ovanpå gaffelkronan? VÄLDIGT utsatt vid krasch och allmänt i vägen. Är det för att det är fränt? Jag tycker att jag monterat min MYCKET bättre; ur vägen och enklare fäste = BRA!

Bara så jag inte missförstår, Ingen skillnad mot utan alltså? Eller menade du menade du möjligen jämfört med din gamla dämpare?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bara så jag inte missförstår, Ingen skillnad mot utan alltså? Eller menade du menade du möjligen jämfört med din gamla dämpare?
Ingen skillnad mot utan. Men å andra sidan pratade jag med kompisen Hasse Gustavsson, med lååååååååång erfarenhet av många olika hojar, och han beskrev hur en 250gp blev "en helt ny hoj" med monterad styrdämpare. Så, det kan vara olika.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top